Moravský podzim a staronová Její pastorkyňa

Moravský podzim a staronová Její pastorkyňa

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.

Dominantní scéna stromu života Pavla Boráka provází všechna dějství a stává se tichým svědkem lidských proměn i nevyhnutelnosti osudu. Již orchestrální předehra naznačila mimořádnou zvukovou plastičnost – Robert Kružík vedl soubor s precizní kontrolou i přirozenou energií. Smyčce v unisonu vytvářely kompaktní, sytý základ, zatímco dechové nástroje barvily děj jemnými přechody a bicí repetitivními údery podtrhovaly napětí bublající pod povrchem. Dirigent vystavěl působivé dynamické pasáže, v níž i krátká zastavení hudebního toku působila jako dramatické záchvěvy ticha.

V titulní roli zaujala od prvních tónů Kateřina Kněžíková. Její hlas se vyznačuje ušlechtilou barevností, přesnou výslovností a mimořádným vnitřním výrazem. V sólových pasážích projevila dokonalé technické mistrovství i jemný komorní dialog; její Jenůfa působila lidsky zranitelně a současně odhodlaně. Jaroslav Březina vytvořil silně dramatického Lacu, jehož tenor zněl s napětím i vášní. Jitka Zerhauová obdařila postavu stařenky měkkým, starostlivým hlasem, její duet s Jenůfou patřil k dojemným momentům večera. Svatopluk Sem zaujal jako Stárek svým plným a jistým barytonem, a Kostelničce Jany Hrochové se již v prvním vstupu podařilo vyvolat respekt i obavu, čímž umocnila napětí celé situace.

K orchestrální i sborové spolupráci nelze než dodat uznání – sbor vedený Pavlem Koňárkem přinesl typickou spolehlivost provedení s folklorním podtónem. Kostýmy Markéty Slámečkové citlivě vychází z lidových prvků a zároveň odráží divadlo 21. století. Aleš Briscein jako Števa přesvědčivě ztvárnil samolibého mladíka, jehož lehkovážnost doplnil jemnými odkazy na verbuňk a čardáš, které přirozeně obohatily scénickou akci a dodaly výjevu hravost.

Druhé dějství přineslo výrazný posun k psychologické hloubce. Minimalistická scéna dává vyniknout napětí mezi Jenůfou a Kostelničkou, jejíž představitelka Jana Hrochová podala mimořádný výkon. Její temně zbarvený mezzosoprán s lehkým zastřením nesl v sobě bolest i sílu, zároveň odrážel rozpolcenost ženy zmítané mezi vinou, vírou a láskou. Světelný design Martina Špetlíka podtrhl naléhavost a vnitřní sevřenost scény.

Orchestr zde přesně vystihl kontrastní proměny nálad: naléhavé běhy smyčců střídaly ztišené plochy a krátké dramatické výboje. Houslové sólo vytvořilo křehký most k nádhernému vstupu Kněžíkové, jejíž ztvárnění mateřského zoufalství bylo technicky brilantní a emocionálně odzbrojující. Trio Kostelničky, Jenůfy a Laca ukázalo přesvědčivou integritu hlasů a důmyslný výrazový kontakt mezi postavami.

Aleš Briscein výstižně vystihl Števovu aroganci i nezralost, zatímco Březinův Laca působil upřímně a oddaně. Orchestr se nebál výrazových kontrastů – střídal plnost s až obnaženou jemností a dokázal naplnit prostor nejmenšími zvukovými detaily.

Nejen závěrečná část plynula s pozoruhodnou lehkostí navzdory vážnosti tématu, což svědčí o precizní režijní práci Martina Glasera. Inscenace působí jako dokonale sehraný celek – soubor, který funguje v plné souhře a opírá se o jisté zázemí brněnské scény. Lidově laděná předehra s tanečním charakterem se brzy proměnila v dramatickou disonanci při výjevu nalezení mrtvého dítěte. Orchestr zde vybudoval hudební oblouk s mimořádnou citlivostí: zvuk se z jasného světla pozvolna měnil v temnotu, napětí rostlo až na hranici fyzického účinku.

Nápad s postavami za hlavní scénou a výrazné kostýmy s fialovým tónováním dodaly ději symbolickou vážnost. Jana Hrochová v roli Kostelničky prožila skutečnou katarzi – její přiznání k činu bylo mimořádně lidské, prosté patosu, s hlubokým vnitřním prožitkem. Kněžíková ve třetím dějství zrcadlila obraz opravdové Jenůfy – ženy plné bezpodmínečné lásky, odpuštění a přijetí vlastního osudu. Houslové sólo s jemnými flažolety pronikavě doprovázelo dramatický zlom. Eva Svozilová jako Karolka zaujala svěžím hlasem a bezelstným projevem.

Ženský sbor, místy imitovaný v akustické perspektivě, působil přirozeně a živelně, zejména ve výstupu Ej, mamko, mamko. Jan Šťáva svým nosným basem rozšířil barevnost závěru. Svatební žehnání matky vyzařovalo opravdovou citovou sílu a dodalo aktu magický rozměr. Závěrečné jednání gradovalo do monumentální hudební i dramatické kulminace. Orchestr explozivně rozvíjel každý motiv, hudba sršela energií a napětím, zatímco z pomyslného jevištního nebe se spouštěl déšť – jako by smýval veškerou hrůzu a bolest příběhu, otevíral prostor pro přerod a nový začátek. V tomto finále se spojily všechny složky inscenace – precizní orchestrální provedení, přesvědčivé pěvecké výkony, výrazná scénografie a režijní koncepce – a vytvořily intenzivní a hluboce působivý závěr, který diváka nechává s pocitem očisty i naděje. Mimořádný umělecký zážitek diváci ocenili dlouhými ovacemi ve stoje, při němž divadlo vzdalo hold Janě Hrochové k jejímu pětadvacetiletému působení na brněnské scéně, životnímu jubileu i debutu v roli Kostelničky.

Janáčkova Její pastorkyňa v brněnském nastudování zůstává jedním z pilířů repertoáru, který obstojí i v mezinárodním kontextu. Částečně nové obsazení vneslo do inscenace svěžest, bez ztráty autenticity a výpovědní síly. Robert Kružík nabídl citlivé ctění partitury – vyvážené, promyšlené a zároveň intuitivní. V kombinaci všeho výše zmíněného vedla k hudebně-dramatickému celku, který znovu připomněl, že příběh Gabriely Preissové i po více než sto letech mrazí svou lidskou pravdivostí.

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce