Moudrost, krása a řád v barokní rovnováze

20. říjen 2025, 20:00
Moudrost, krása a řád v barokní rovnováze

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.

Oratorium Šalamoun vzniklo v roce 1748, kdy měl Georg Friedrich Händel už za sebou řadu velkých biblických oratorií (Debora, Saul, Samson, Héraklés, Juda Makabejský, Belšazar a Joshua) Libreto představuje krále Šalamouna jako ideálního vládce, který v moudrosti a spravedlnosti ztělesňuje dobovou představu osvíceného monarchy. Biblické detaily, které by jeho obraz mohly zpochybnit – například množství manželek či odklon k modloslužbě – jsou záměrně vypuštěny. Dílo tak lze chápat i jako reflexi vztahu Koruny a Církve v Anglii 18. století.

Händelova hudba zde spojuje monumentálnost s prostotou prostředků. Beethoven jej kdysi nazval mistrem, který „dosahuje obrovských efektů jednoduchými prostředky“. Orchestr i sbor jsou často rozděleny do osmihlasé sazby, což umožňuje kontrapunktickou brilanci a antifonální dialogy – například v 2. čísle Rozezvučte své harfy a činely (Your harps and cymbals), kde se tenorové linie Choir of the Age of Enlightenment nesly s krystalickou jistotou a přesností rytmické výstavby.

Dirigent John Butt – specialista na barokní rétoriku a stylovou artikulaci – vedl tělesa s rozhodnou gestikou. Práce s recitativy, frázování, kontrasty afektů i detailní kontrola tempa prozrazovaly hloubku muzikologické znalosti i cit pro dramatický účinek.

Basbaryton Florian Störtz vtiskl postavě Levity v árie Chvalte Pána (Praise ye the Lord) barevnost a koloraturu mimořádné jistoty, zatímco tenor Hugo Hymas jako velekněz Sádok (Zadok) zářil v árie Posvátné nadšení (Sacred raptures), v níž propojil duchovní zápal s jemnou noblesou tónu. Helen Charlston v roli Šalamouna, napsané původně pro mezzosopranistku Caterinu Galli, vyvažovala královskou autoritu s vřelou zbožností – její recitativ Všemohoucí sílo (Almighty Power) měl přirozenou dikci a rytmem i frází připomínal modlitbu.

Nardus Williams, představitelka Královny ze Sáby, Šalamounovy královny i První ženy, zazářila jasným, oblým sopránem. V duetu Krásná obyvatelko Nilu (Thou fair inhabitant of Nile) se její hlas splétal s Charlston v jemném kontrapunktu, kde obě umělkyně mistrně pracují s dynamikou i ozdobami. Vrcholem první části byla její árie Když mi nejsi nablízku (When thou art absent), v níž se hlas královny rozlil nad orchestrem s výmluvnou křehkostí.

Sbor se v celém večeru ukázal jako samostatný dramatický aktér – v 19. čísle Ať žádný zbrklý vetřelec (May no rash intruder) byl ansámbl vystavěn s antifonální precizností, dynamické přechody a polyfonní vrstvení vytvářely architekturu téměř chrámové mohutnosti.

Druhé jednání otevřelo zářící barvy žesťů a tympanů, které připravily prostor slavnostnímu sboru se slovy Happy, Happy Solomon. Butt mistrně střídal extatické forte s tichými, téměř intimními plochami. Ve slavné soudní scéně Synu Davidův (Thou son of David) až Mohu snad hledět, jak mé dítě roztíná (Can I see my infant gor’d) – vystoupily dramatické kontrasty obou žen (obě role Nardus Williams, s excelentní podporou ženské části sboru). Hudba zde působila s mimořádnou psychologickou přesností, střídala napětí a soucit v jemných odstínech.

Třetí jednání přineslo jeden z nejznámějších momentů Händelovy tvorby: Příchod královny ze Sáby (The Arrival of the Queen of Sheba). Jasný zvuk hoboje, přesné rytmické sekvence smyčců a lehký bas continuo vytvořily průzračný tok, který publikum okamžitě vtáhl. Následné árie Každý pohled, jejž mé oči zachytí (Ev’ry sight these eyes behold) a Zapomene snad slunce rozzářit (Will the sun forget to streak) potvrdily, že Nardus Williams přirozeně ovládá barokní styl s elegancí, technickou jistotou i vnitřní vášní.

Večer gradoval duetem Každou radost, kterou moudrost zná (Ev’ry joy that wisdom knows) a závěrečným sborem Jméno hříšníků (The name of the wicked), kde se spojila duchovní pokora s oslnivou energií a dokonalou souhrou orchestru a sboru. Publikum reagovalo dlouhotrvajícím potleskem ve stoje.

Výběr tohoto oratoria pro Moravský podzim byl cílený k tematice letošního ročníku festivalu. Šalamoun patří ke kmenovým dílům Orchestra of the Age of Enlightenment, s nímž úzce spolupracoval i významný dirigent sir Charles Mackerras (1925-2010). Právě jeho nedožité sté narozeniny si festival připomněl tímto provedením – a v něm se zrcadlila Mackerrasova snaha spojit muzikologickou preciznost s živou, inspirující energií interpretace.

Händelův Šalamoun je oslavou moudrosti, řádu a lidské citlivosti – hudební monument, který přetrval, i když zmizely všechny kamenné chrámy. V Brně ožil díky Johnu Buttovi a jeho souboru v plné síle: jako důkaz, že i tři století stará hudba může působit s bezprostřední pravdivostí, krásou a životem.

19. 10. 2025, 19.00, Janáčkovo divadlo

G. F. HÄNDEL: Šalamoun

Recenze: Gabriela Krchňáčková

Obsazení:

Nardus Williams soprán / Královna ze Sáby, Šalamounova královna, První žena

Helen Charlston mezzosoprán / Šalamoun

Hugo Hymas tenor / Sádok, velekněz

Florian Störtz basbaryton / Levita

Choir of the Age of Enlightenment

Orchestra of the Age of Enlightenment

John Butt, dirigent

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce