Mozart jako od Chopina

Mozart jako od Chopina

Hudbymilovní obyvatelé Brna si rádi připomínají návštěvu Wolfganga Amadea Mozarta ve města na přelomu let 1767-1768. Tématem třetího abonentního koncertu brněnských filharmoniků z cyklu Filharmonie doma I se však stala skladatelova návštěva Prahy. A nebylo tomu bezdůvodně. V profesionální dráze nejvýraznějšího představitele vídeňského klasicismu zaujímá Praha nezpochybnitelné místo. V souladu se zvoleným tématem pak dramaturgové vybrali důležité mezníky v autorově tvorbě, které právě s Prahou a Pražany souvisí. Orchestr Filharmonie Brno vedl Alexander Liebreich a na klavír hrál Saleem Ashkar.

fb_amadeus_v_praze_brno_2018_foto_jiri_jelinek_01

Poučení posluchači věděli, že uslyší předehru z Figarovy svatby a že se nesmí zapomenout ani na tu z Dona Giovanniho. Obě přitom zazněly před necelými dvěma týdny na koncertě Czech Ensemble Baroque s Adamem Plachetkou. A přestože si posluchači již zvykli, že se Mozartova díla ocitají na programech hudebních večerů relativně často, uvádět obě předehry dva týdny po sobě je možná příliš i pro milovníky této hudby. Zájemci sice dostali možnost posoudit a porovnat obě interpretace nezávisle na sobě, (koneckonců jedni hrají na nástroje moderní a druzí na barokní), nemyslím si však, že se konkrétně na těchto dvou skladbách projevuje rozdíl poučené a nepoučené interpretace nejjasněji. Orchestr Filharmonie Brno provedl předehry samozřejmě bravurně; skladby ostatně patří do zlatého repertoáru každého světového orchestru.

fb_amadeus_v_praze_brno_2018_foto_jiri_jelinek_03

Hodnotnější částí večera byl Mozartův Klavírní koncert č. 20 d moll v podání klavíristy Saleema Ashkara. Rozjímavá, snivá, tklivá, melancholická skladba přímo vybízela k jemné konejšivé interpretaci sólového klavíru. Saleem Ashkar křehkou dynamikou a silně romantizujícím a až chopinovským rubatem obnažil každičké citlivé místo skladby. Největší síla interpretace se objevovala přirozeně v kadencích a dalších sólových výstupech. Tam právě měl klavírista nejvíce prostoru pro rozvolnění tempa, zvýraznění vzdychající dynamiky a užívání pedálů. Právě přehnaná pedalizace bývá často vytýkána klavíristům, kteří provádějí neromantická díla s romantickým patosem. Stejně tak rytmická rozvláčnost a popření nesmlouvavě tepajícího rytmu metronomu patří k „prohřeškům“ romantických klavíristů. A přestože obojí bylo možné nalézt v Ashkarově interpretaci v míře vrchovaté, díky hudebnímu jazyku skladby, která ještě stojí na půdě vídeňského klasicismu, ale přesto už naznačuje směr dalšího vývoje k chopinovskému romantismus, nezněl výsledek nepatřičně a bizarně jako by jistě zněl u jiného Mozartova klavírního koncertu. Saleem Ashkar zkrátka vystihl ducha skladby, jak ho slyší on a posunul jej tak blíže romantickému chápání.

Nelze však tvrdit, že by Klavírní koncert č. 20 d moll nereprezentoval Mozartova tvůrčího ducha. Skladba je přes zřejmou zádumčivost plná mozartovských figurací, občasných groteskních změn faktury nebo pro autora typických sladkých chromatických melodií. Zaujala zde také paleta nezvyklých orchestrálních barev. Orchestr až na drobné nedostatky zdařile sekundoval klavíru. Snad jen zbytečně agresivní vpád dechových nástrojů ve druhé větě narušil obzvláště něžný konec klavírní fráze.

fb_amadeus_v_praze_brno_2018_foto_jiri_jelinek_04

Nemohl by to být Mozart v Praze, aniž by zazněla Symfonie č. 38 D dur tzv. „Pražská“. Především v této skladbě mohl dirigent prezentovat své uchopení hudebního díla, neboť předehry, byť vybroušené k interpretační, technické i dynamické dokonalosti, nedovedou ani v nejmenším pojmout zacházení s orchestrem do takové míry jako právě symfonie. Alexander Liebreich představuje typ energického dirigenta, který se snaží hráčům (a koneckonců i publiku) vyjít co nejvíce vstříc – tu přiskočí k violoncellům, tam se skrčí u náhle tiché dynamiky houslí a svědomitě ukazuje nástupy. Z dirigentova projevu navíc čiší nezpochybnitelná radost z hudby a poctivého umění, což nejednou dovede strhnout interprety k vyššímu nasazení. Hráči předvedli kvalitní výkon po všech stránkách. Dynamika i intonace většinou nebyly problém. Občas vystoupily z faktury nepřesnosti u flétny a dvakrát ve vyhrocenější části zaskřípaly housle, celkový zvuk byl však vyvážený a kultivovaný.

Večer nabídnul díla pouze jediného autora, i tak představoval díky Klavírnímu koncertu v neobvykle citlivé romantizující interpretaci Saleema Ashkara událost, kterou by si příznivci Wolfganga Amadea Mozarta neměli nechat ujít. I pokud mají rádi Chopina… Příležitost mají zájemci ještě dnes i zítra v brněnském Besedním domě.

WOLFGANG AMADEUS MOZART Figarova svatba, předehra k opeře KV 492, Klavírní koncert č. 20 d moll KV 466, Don Giovanni, předehra k opeře KV 527, Symfonie č. 38 D dur „Pražská“ KV 504, klavír Saleem Ashkar, Filharmonie Brno, dirigent Alexander Liebreich

Foto Jiří Jelínek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Amadeus v Praze

15.2.2018, 19:30 / Besední dům

Amadeus v Praze

16.2.2018, 19:30 / Besední dům

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více