Mozartova Kouzelná flétna ve vesmírných kulisách

Mozartova Kouzelná flétna ve vesmírných kulisách

Nejnovější operní inscenace Národního divadla Brno přenesla Mozartovu Kouzelnou flétnu v režii Miroslava Krobota do mezihvězdného prostoru a do daleké budoucnosti: vesmírná loď Sedm slunečních kruhů se tady střetne s pásem asteroidů a záchranné moduly dopraví cestovatele na povrch nejbližší obyvatelné planety. Posádka lodi se marně snaží navázat spojení s vesmírným plavidlem a již tak problematickou situaci umocní smrt kapitána, který přenechá velení druhému důstojníkovi Sarastrovi, a nikoliv své manželce a první důstojnici přezdívané Královna noci. Rozdělení na dvě znepřátelené frakce je nevyhnutelné a Královna noci i se svými stoupenci opouští tábor. Vzájemná nevraživost ani po deseti letech, které od nehody již uplynuly, nevyvanula. Když však Sarastro unese Paminu, dceru Královny noci, uvede tím do chodu záchrannou misi, která změní osudy trosečníků i původních obyvatel planety. Modernizovanou podobu Mozartova singspielu pomohli Miroslavu Krobotovi vytvořit Andrej Ďurík (scéna), Jana Preková (kostýmy), Přemysl Janda (světelný design), Hana Achilles (choreografie) a Patricie Částková (dramaturgie). Hudebního nastudování se chopil Pavel Šnajdr a druhou premiéru (14. dubna), kterou autor textu navštívil, dirigoval Ondrej Olos. Sbor řídila Klára Složilová Roztočilová a sólově vystoupili David Szendiuch (Sarastro), Daniel Matoušek (Tamino), Martina Masaryková (Královna noci), Andrea Široká (Pamina), Tadeáš Hoza (Papageno), Eva Esterková (Papagena), Vít Nosek (Monostatos), Eliška Gattringerová (První dáma), Jana Hrochová (Druhá dáma), Jarmila Balážová (Třetí dáma), Josef Škarka (Mluvčí/Kněz) a Eliška Crháková, Zuzana Vítková a Markéta Kolářová v rolích Tří géniů.

Přenos děje operního díla do nového kontextu, prostředí či dokonce času bývá hojně diskutovaným tématem operní režie. Mnozí tady vidí rozšířený vypravěčský potenciál dovolující odkrývat skryté vrstvy, které by jinak zůstaly zapomenuty či přehlédnuty (příkladem může být brněnská inscenace opery Příhody lišky Bystroušky v režii Jiřího Heřmana, která svým zasazením do dětského domova Dagmar dala vzpomenout na autora předlohy Rudolfa Těsnohlídka). Tyto fantazie však také mohou snadno zpřetrhat spojení libreta a jevištní akce. Mozartova Kouzelná flétna tak je svým „pohádkovým“ a skutečnou historií nesvázaným příběhem přece jen vhodnějším kandidátem na naprostou změnu zasazení než kupříkladu Händelův Julius Caesar. Krobotova snaha vymanit se z mantinelů, které mu vymezil původní pohádkový svět opery, je pochopitelná. Koneckonců i pro diváka může být tato změna atraktivním ozvláštněním operní klasiky. Z prince Tamina je sice vesmírný průzkumník, ale jeho snaha o záchranu Paminy je motivována stejnými touhami jako v tradičnějších pojetích. A co navíc? Toto mladíkovo snažení je tady (v rámci operních zvyklostí) stejně uvěřitelné. Miroslav Krobot vytvořil společně se scénografem Andrejem Ďuríkem poutavý svět, který obsahuje vlastní mytologii. Ta by v mnoha ohledech lákala k hlubšímu nahlédnutí. Přenos libreta do moderní doby však vytvořil nesouvislosti, které jsou někdy roztomile metaforické (počítače místo dveří) a jindy nechtěně necitlivé. Příkladem může být výstup, v němž si Tamino pochvaluje zvuk flétny, při jejíž hře „i divoká zvěř cítí radost“… To by nebyl problém, pokud by „zvěří“ nebyla humanoidní a evidentně inteligentní rasa původních obyvatel planety. Jistě nešlo o zlý úmysl a nic podobného ani v nejmenším nenaznačuji, ale při přenosu děje opery do nového zasazení je třeba zvážit i tyto věci a veškeré možné zjevné i skryté implikace.

Z hlediska práce režiséra s prostorem a scénou je inscenace spíše tradičnější a někdy až zbytečně statická jako duet Paminy a Papagena, ve kterém prchají před Sarastrovými muži (kocoury?) je prostým zpěvem na prázdné scéně čelem k divákům. Druhý akt je z hlediska jevištní akce štědřejší a nápaditější.

kouzelna_fletna_foto_marek_olbrzymek

Příběh o záchraně Paminy zůstává v Krobotově verzi vesměs stejný, avšak některé škrty – obzvláště na začátku opery – působí trochu zmatečně. Tamina by měl hned při prvním výstupu nahánět had, a pokud jsem jej pouze nepřehlédl, nikde se neobjevil. Mohlo by se zdát, že je to drobnost, avšak scéna s hadem a otázka, kdo jej zabil, způsobí, že lživý Papageno je třemi dámami potrestán a nemůže mluvit. Když jej pak v Krobotově verzi schopnost mluvit Papagenovi navrácena, není vůbec jasné, čím si to královnin ptáčník zasloužil. Většinou však děj pohromadě drží a ani sci-fi prostředí toto fungování výrazněji nenarušuje.

Přestože vesmírné zasazení Mozartově opeře nijak nevadí, domnívám se, že kostýmy Jany Prekové Krobotově inscenaci příliš nesvědčí. Respektive mnohé z nich jsou velmi povedené a umocňují režijní zasazení: uniformy ve stylu Star Treku, skafandry jako z filmu Koule i mírně technokratické kombinézy Sarastrových kněží – to vše působí skvěle! Jako problematické však vnímám původní obyvatele planety, kteří nemají žádný jasný kostýmní rámec. Jednotícím prvkem by mohly být zvířecí rysy, avšak zatímco zajíc chodí v obleku a vyčuhují mu pouze uši, „kraví muž“ se promenáduje po světě nahý, celý ve strakatém overalu. Tyto prvky jsou navíc narušeny několika postavami, které jsou v čistě pozemském oblečení – teplácích, riflích či trenčkotu. A kostýmní podobu Tří géniů – které by zde bylo možné přejmenovat na Teletubbies z pekla – budu ještě dlouho dostávat z hlavy.

Ohromnou pochvalu si však zaslouží hudební nastudování Pavla Šnajdra i dirigování Ondreje Olose. Orchestr dodal Mozartově hudbě potřebnou bezstarostnost výrazu a takřka laškovnou svěžest. Frázování je u Mozartovy hudby zásadní; ve Šnajdrově nastudování a Olosově provedení jej nelze dostatečně vynachválit. Jemná staccata houslových sekcí byla charakteristická vzdušnou lehkostí a sekce violoncell sladkou zpěvností. Výtečné dechy byly jasné a intonačně bezproblémové. Neméně kvalitní byly také pěvecké výkony sólistů. Zvláště hlavní dvojice Daniel Matoušek (Tamino) a Andrea Široká (Pamina) perlili v každé scéně, v níž se objevili. Andrea Široká dokázala ve své Ach, ich fühl's dosáhnout enormně citově vypjatého výrazu a její stesk byl bez nadsázky zcela uvěřitelný. Matoušek byl svým výrazem naopak drsnější a mnohem živelnější. Byl k Široké vítaným kontrastem, aniž by v duetech narušil delikátní spojení obou hlasů. Tadeáš Hoza v roli Papagena dokázal skvěle zužitkovat své nadání pro fyzickou komiku a pohybový humor. Jeho pěvecké ztvárnění bylo nicméně ještě lepší – frázování a práce s barvou ještě více podtrhovaly komický podtext postavy, aniž by se musel uchylovat ke grotesknímu pitvoření. Také Vít Nosek ztvárnil pudy zmítaného Monostatose na výbornou a jeho naléhavý a dynamicky pestrý zpěv, zatímco se odhodlává k polibku spící Paminy, patřil rozhodně k povedeným částím opery. Martina Masaryková v extrémně náročné roli Královny noci obstála, ačkoliv v její první árii O zittre nicht, mein lieber Sohn se objevily intonační problémy. Slavnou árii Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen však zvládla, a to včetně náročných akordických rozkladů. David Szendiuch byl jako Sarastro přesvědčivý herecky i pěvecky, ačkoliv extrémně hluboko posazené „doch“ v duetu s Paminou Herr, ich bin zwar Verbrecherin bylo již mimo zpěvákovy možnosti. Trojice dam v interpretaci Elišky Gattringerové, Jany Hrochové a Jarmily Balážové mi v úvodním kvartetu s Taminem (Zu Hilfe! Zu Hilfe!) přišla rytmicky mírně nesjednocená, avšak v dalších vstupech byl i jejich výkon prvotřídní. Také sbor pod vedením Kláry Složilové Roztočilové byl jednotný rytmicky i intonačně.

kouzelna_fletna_foto_marek_olbrzymek_01

Miroslav Krobot přetvořil Mozartovu operu na libreto Emanuela Schikanedera způsobem, který si pravděpodobně získá spoustu nadšených příznivců i zarytých odpůrců. Osobně se domnívám, že režisérovo snažení padlo spíše na úrodnou půdu, ačkoliv obsahuje i řadu problematických aspektů, kterým se dalo předejít. Výsledkem je velmi netradiční – a přesto funkční – uchopení díla, které bylo tradiční cestou inscenováno již nesčetněkrát. Přestože by se daly nalézt vnitřně „koherentnější“ interpretace Kouzelné flétny, ta Krobotova nabízí tuny nové představivosti a svěžesti. Občas to maličko zaskřípe, ale výslednému opernímu zážitku to nakonec tolik nevadí.

Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart

Libreto: Emanuel Schikaneder

Hudební nastudování: Pavel Šnajdr

Režie: Miroslav Krobot

Scéna: Andrej Ďurík

Kostýmy: Jana Preková

Sbormistr: Klára Složilová Roztočilová

Choreografie: Hana Achilles

Světelný design: Přemysl Janda

Dramaturgie: Patricie Částková

Osoby a obsazení

Sarastro: David Szendiuch

Tamino: Daniel Matoušek

Královna noci: Martina Masaryková

Pamina: Andrea Široká

Papageno: Tadeáš Hoza

Papagena: Eva Esterková

Monostatos: Vít Nosek

dáma: Eliška Gattringerová

dáma: Jana Hrochová

dáma: Jarmila Balážová

3 géniové: Eliška Crháková / Zuzana Vítková / Markéta Kolářová

Mluvčí / Kněz: Josef Škarka

ozbrojenec a 1. kněz: Pavel Valenta

ozbrojenec a 2. kněz: Petr Karas

Sbor a orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno

2. premiéra 14. dubna 2022, Janáčkovo divadlo

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více