Muzikál Winton jako důstojná pocta lidskosti

4. listopad 2025, 1:00
Muzikál Winton jako důstojná pocta lidskosti

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.

Libretista Kašparovský nevytvořil čistě historickou rekonstrukci, ale jeho scénáristickou ambicí bylo zasadit Wintonův čin do rámce fiktivního příběhu židovské rodiny Stránských. Tento dramatický oblouk, byť vcelku klasický, slouží jako kontrapunkt k Wintonově „úředničině“, která se tady odehrává v paralelní rovině k děsivě se zhoršujícímu postavení českých Židů před počátkem druhé světové války. Ostatně vše se tady děje v roce 1939 ponejvíce na ose Praha a Londýn. Právě střídání těchto dvou světů – rodinného zoufalství a administrativního boje s byrokracií – dodává muzikálu rytmus i napětí. Kašparovský se naštěstí vyhýbá lacinému patosu, snaží se trudnou story místy nadlehčit dobovým humorem (Hitlerův portrét z čísel), židovskými anekdotami, a přesto také publiku klade zásadní otázky o etickém chování a prosté odvaze při záchraně života dítěte.

Skladatel Kyzlink zvolil pro hudební polohu díla povětšinou až symfonický názvuk, který se ale vyhýbá efektnímu předvádění či nenápaditému střídání hudební žánrů. Kyzlink v kompozici mísí styly: symfonické plochy se střídají s rychlým jazzem (pulzující Londýn 30. let). Třiatřicetičlenný orchestr pod vedením Dana Kalouska vytváří zvuk, který je střídavě křehký, naléhavý ale i monumentální. Zpívané pasáže se vyhýbají laciné melodice, často přirozeně ústí do mluveného slova. Výsledný dojem je ten, že Kyzlinkova hudba není ilustrací, ale vlastně samostatným vypravěčem, který dokáže mlčet i burácet.

Režisér Gazdík se rozhodl bezmála pro činoherní přístup k tomuto hudebnímu divadlu, které se vyhýbá oné muzikálové uřvanosti, na níž jsme tady občas zvyklí a která se sem ani nehodí. Spolu se scénografem Petrem Hlouškem vytvořili velmi jednoduchý scénický prostor. Jeviště obepíná modře řasená opona, nad jevištěm se vznáší několik panelů k projekcím, které umožňují divákům lehce pochopit změnu místa nebo tíhu, jak ji tady značí jenom část hákového kříže. Absence konkrétních míst – nádraží, hotelů, hospod, krámů, kanceláří či bytů – není nedostatkem, ale záměrem: příběh se odehrává zejména v lidech. Ostatně je to právě dav poblázněný nacismem nebo skupina deportovaných Židů, kteří tady obepínají hlavní story, postávají či posedávají kolem centrálního dění na jevišti. Projekce slouží s vkusem, nenarušují tok děje a umožňují divákovi soustředit se na podstatné. Všechny ostré barvy jsou tady záměrně (i v kostýmech) potlačeny a možná se jedná o jednu z nejposmutnělejších, ve vzezření tlumených výprav na Hudební scéně MDB. Scéna v prologu a epilogu využívá motivu dveří s dětskými dlaněmi, vše dohromady symbolizuje odchody a příchody, čas a prostor.

Marco Salvadori v roli Wintona podává vyrovnaný výkon, který spojuje pěveckou jistotu s civilní hereckou přesvědčivostí. Lukáš Janota jako otec Stránský a Johana Gazdíková jako jeho žena vytvářejí silné emocionální jádro příběhu. Ostatní postavy jsou načrtnuty účelně, bez zbytečného rozvádění, nacisté možná působí lehce šablonovitě. Početné dětské obsazení, vychované ve zdejší vlastní divadelní školičce, hraje autenticky a bez manýry, což je pro mne vždy velmi osvěživé zjištění. Děti tady působí disciplinovaně a přirozeně.

Největší sílu má ovšem „autentický“ závěr představení, kdy ze záznamu zazní hlas starého Nicholase Wintona. Na otázku, co ho vedlo k jeho činům, odpoví prostě: „Etika.“ A když se redaktor zeptá, co tím myslí, odvětí: „Vy nevíte, co je to etika?“ Tento moment není jen dramatickým efektem – je mementem a ústředním vzkazem celého vcelku vydařeného kusu. V době, kdy se etika často ztrácí v záplavě relativismu doslova všeho, tady před diváka nastupuje Winton jako tichý svědek, který jednal, protože to bylo správné.

Muzikál Winton je nejen nápaditým divadelním kusem. Je to především důstojná pocta lidskosti, která se vyhýbá kýči, sentimentu i historickému didaktismu. Hudebně silný, režijně pokorný a dramaticky vcelku vyvážený kus, který připomíná, že odvaha a soucit nejsou výsadou hrdinů, ale možností každého z nás.

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce