Naleštěné drahokamy festivalu Concentus Moraviae

26. červen 2019, 19:00

Dvacátý čtvrtý ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae po takřka měsíci plném intenzivních hudebních zážitků dospěl ke konci. Hudební díla tematicky nadepsaná jako Koncert národů provedla návštěvníky festivalu třinácti malebnými moravskými městy a dala jim ochutnat stěžejní hudební díla (nejen) evropských národů. To vše bylo navíc servírováno v interpretaci více než dvaceti světově proslulých ansámblů. S uvědoměle nadnárodním, české hranice překračujícím konceptem zvolili organizátoři festivalu jako vhodné místo pro slavnostní závěrečný večer Zlatý sál proslulého vídeňského koncertního domu Musikverein. Mimořádné finále 24. ročníku tak otevřelo řadu Koncertů česko-rakouského partnerství a zároveň tak předznamenalo oslavy festivalového čtvrtstoletí na příští rok. V souladu s tímto symbolickým podtextem koncertu vystoupila jako hlavní hvězda večera patronka festivalu a proslulá zpěvačka Magdalena Kožená doprovázená neméně známým orchestrem Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse.

Středobodem večera byla kantáta. Dramaturgie procházela Neapolí, Benátkami a Římem a umělci představili tragické antické inspirace kantátových děl i její samotný hudební vývoj. Program sestával z děl Georga Friedricha Händela, Leonarda Lea, Benedetta Marcella a Leonarda Vinciho. Koncert zahájila Sinfonia z Händelovy Agrippiny. Již od prvních taktů bylo zřejmé, že orchestr Collegium 1704 si své výsadní postavení mezi ansámbly specializujícími se na starší hudbu plně zaslouží – absolutní rytmická jednota, výtečná a neustále živá práce s dynamikou, uměřené, avšak o to efektivnější zdobení, a především jasná výrazová idea všech zúčastněných hudebníků. Václav Luks zcela proniknul do hudebního jazyka nejen Händela, ale i všech ostatních skladatelů. S grácií a lehkostí se mu podařilo vyzdvihnout i ty nejdrobnější, avšak hudebně zajímavé momenty a dát jim prostor, který si zaslouží. Nezáleželo na tom, jestli zajímavý motiv zní v basu jen dva takty. Dirigent a umělecký vedoucí ansámblu energicky švihl prstem směrem ke continuu a najednou patřil celý prostor fagotistovi či kontrabasistovi. Luks zkrátka hledal a objevil drahé kameny vetkané do hudební látky a velmi svědomitě je naleštil. Nejdůležitější však je, že dokázal tuto svoji interpretační ideu předat hudebníkům. A to se – soudě podle takřka nahrávkové kvality produkce – podařilo na výbornou. Pochvalu zaslouží také intonačně, výrazově a dynamicky vybroušený sólový přednes houslisty Ivana Ilieva.

cm_zaverecny_koncert_kozena_foto_jiri_slama_02

Jak bylo možno tento – již takřka bezchybný – večer ještě vylepšit? Příchodem Magdaleny Kožené. Mezzosopranistka se představila v kantátách Angelica e Medoro od Leonarda Lea, Arianna abbandonata od Benedetta Marcella a Ero e Leandro od Georga Friedricha Händela. Zpěvaččin měkký, ale ve správných okamžicích dramatickými emocemi nabitý hlasový projev se s orchestrem výtečně pojil. Interpretační sepětí, které zpěvačka navázala s dirigentem, bylo podobné živelnému tanci, ve kterém jeden celou svojí bytostí vnímá toho druhého. Zpěvačka se řídila každým drobným pokynutím Luksovy ruky, který mezitím skákal od sekce k sekci tak, aby zvuk orchestru byl ve spojení se zpěvem nanejvýš organický. Ať to byly dlouhé a živelné koloratury nebo něžná a křehká lyrická vyznání, hudebníci i zpěvačka byli v těsném propojení. Velké ocenění zaslouží také bohaté výrazové prostředky, které při líčení radostí a strastí lásky zpěvačka Magdalena Kožená užívala. I když člověk nesledoval text, ve způsobu zpěvu se zračil všechen bol i náhlé štěstí zmatené, zamilované lidské duše.

Závěrečný koncert 24. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae nebyl ničím jiným než grandiózní tečkou za neméně povedeným ročníkem. Současně se také otevřely dveře výraznější hudební spolupráci s historicky i geograficky blízkým Rakouskem. V dalších letech nás tak zřejmě čekají podobně kvalitní a umělecky výrazné hudební zážitky. Nezbývá než se těšit, co přinese nadcházející 25. ročník.

MAGDALENA KOŽENÁ / mezzosoprán

COLLEGIUM 1704

VÁCLAV LUKS / um. vedoucí, dirigent