O kulturních mostech i velkém finále Českých snů a Roku české hudby

O kulturních mostech i velkém finále Českých snů a Roku české hudby

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.

Zámecký galavečer se odehrál ve spolupráci s koncertním cyklem Schloss Thalheim Classic, Velvyslanectvím ČR v Rakousku a Českým centrem ve Vídni a jeho program tvořila dvojice komorních klenotů české hudby – Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“ (1876) Bedřicha Smetany a Klavírní kvintet č. 2 A dur, op. 81 (1887) Antonína Dvořáka v interpretaci Pavel Haas Quartet (Veronika Jarůšková – housle, Marek Zwiebel – housle, Šimon Truszka – viola, Peter Jarůšek – violoncello) a klavíristy Borise Giltburga.

Jen málokteré obsazení je vhodnější pro osobní a důvěrná sdělení než právě smyčcové kvarteto. Pestrostí výrazů se vyrovná i podstatně větším tělesům, přesto si stále zachovává jedinečně intimní charakter, který dovede být křehký, lyrický a jemný, stejně jako bolestný či drsný, vždy však sahající přímo po duši posluchače. Celá řada skladatelů nalezla ve smyčcových kvartetech útočiště pro myšlenky, které by nechtěla (nebo nemohla) ventilovat v opulentním orchestrálním prostředí. Také Bedřich Smetana, jehož 200. výročí udávalo tón letošnímu Roku české hudby, si pro svoji autobiografickou skladbu zvolil smyčcový kvartet. Její program vychází ze Smetanova celoživotního vztahu k hudbě a obrací se jak k bujarému a tancem naplněnému mládí, tak i k osudovému „volání hudby“, které z Bedřicha Smetany udělalo zakladatele moderní české národní hudby.

Úvodní věta „Z mého života“ Allegro vivo appassionato je zhmotněním romantického principu v hudbě. Sám skladatel k větě dodává, že vyjadřuje „náklonnost pro romantiku jak v hudbě, tak i v lásce, v životě vůbec“. Právě zde se nachází Smetanovo „volání osudu do boje tohoto života“, které bylo v interpretaci Pavel Haas Quartet provedeno se strhující energií a neodbytnou dravostí. Je to nicméně dokonalé (ano, nejedná se pouze o prázdný superlativ) uchopení dynamiky, které staví nastudování Pavel Haas Quartet do zcela jiné ligy. Každý sebemenší dynamický záchvěv byl fantasticky vypointován, a i v té nejtišší dynamice překypoval zvuk výrazem a emocionalitou. Hudebníci dosáhli kompaktního zvuku, který byl v každém okamžiku nejen skvěle vyvážený, ale především zachovával, ba dokonce akcentoval i sebemenší citové vzruchy věty.

Rozpustilá druhá věta kvartetu Allegro moderato à la Polka byla prodchnuta veselou lehkostí a bezstarostností, přičemž v kontrastním B díle věty si hudebníci dali velmi záležet na sladkém a líbezném výrazu, který rovněž těžil z bezchybné a maximálně muzikální práce s dynamikou a frázováním. Následující Largo sostenuto je hořkosladkým popisem Smetanova milostného života, resp. jak sám autor uvádí: „blahost první mé lásky k dívce, která později se stala věrnou mou ženou. Boj s nepříznivým osudem, konečné dosáhnutí cíle“. Pavel Haas Quartet se zde výtečně vypořádal s inherentní melancholií věty, která v sobě nese temnou předzvěst tragického odchodu Smetanovy lásky. To vše kulminuje v závěrečném Vivace bujarou radostí z „poznání způsobu živlu národní hudby“, kterou však přerušuje náhlý zvrat v podobě skladatelovy ztráty sluchu, a to včetně onomatopoicky ztvárněného tinnitu. Smířlivý závěr a s ním i poslední „přeběhnutí mrazu po zádech“ byly skvělou tečkou za první polovinou večera.

ceske_sny_pavel_haas_quartet_2024

Na Smetanu navázal neméně významný velikán české hudby Antonín Dvořák s Klavírním kvintetem č. 2 A dur, op. 81. Skladatelův druhý klavírní kvintet spadá do Dvořákova období folklórních inspirací, čemuž odpovídají i názvy vět (Dumka, Furiant), skladba samotná však výhradně „slovanská“ není – reprezentuje Dvořákovu kompoziční syntézu, která se stejnou měrou obrací k „národním“ hudebním prvkům, i k evropským skladatelským principům. Skladba byla po premiéře roku 1888 přijata s nadšením, jak ostatně dokládá i dobová kritika z pera Josefa Bohuslava Foerstera: „Jest to dílo vzácné ceny, svěžího thematického materiálu a imponující hloubky zpracování. Přednost nelze dáti žádné větě, neboť vřelé allegro a poetická dumka unášejí stejně jako bujný Furiant a rozmarné Finále. Že působí skladba i překrásným dojmem zvukovým a obsahuje četné zajímavé i originální effekty instrumentální, jest u Dvořáka nepochybno.“ O měsíc později pochválil skladbu při své návštěvě Prahy také Petr Iljič Čajkovský.

Ačkoliv se jedná o čtyřvětou skladbu, každá z nich by mohla být vlastním uzavřeným celkem. Dvořák každou z nich vnímá jako samostatnou jednotku, které dává melodickou samostatnost i přesvědčivě vygradovaný závěr. Úvodní Allegro ma non tanto je nicméně i vzhledem ke své délce ústřední větou kvintetu a vzhledem k formálnímu rozvržení dává také maximální množství prostoru interpretům k výrazové práci s tématy. Pavel Haas Quartet, obohacený o klavíristu Borise Giltburga, tento prostor zcela využil. Každý hudební motiv sledoval jasný vývoj a interpreti si dávali záležet, aby každá expozice nového materiálu byla svěží a jedinečná. Velkou roli hrálo především bezchybné sehrání hudebníků a vycizelovaná, naprosto jednotná hudební vize, podepřená opět nebývale pestrým penzem příkrých dynamických rozdílů a energických crescend a decrescend.

Druhá věta, Dumka, staví na melancholickém motivu, který prokládá rychlými a veselými mezihrami. Řídí se sedmidílným rondovým schématem ABACABA a pokaždé, když se vrací část A, je její sazba obohacena a motivicky rozvedena. Z hlediska délky je prakticky srovnatelná s větou úvodní, přesto Dumka ještě lépe ilustruje, jak interpreti z Pavel Haas Quartet spolu s Borisem Giltburgem dokáží pracovat s melancholií a veselím. Nachází se zde totiž ta nejkřehčí místa skladby, stejně jako jedna z nejrozpustilejších. Rozpustilejší se objevují snad už jen ve scherzu Furiant, ten sice neobsahuje charakteristické prvky tance – typické střídání dvojdobého a třídobého rytmu – avšak živelným charakterem se mu blíží. Ačkoliv se jedná o nejkratší větu, patří k nejtěžším úsekům skladby a nese se téměř výhradně ve virtuózním duchu. Zejména oba rychlé krajní díly obsahují celou řadu náročných míst, se kterými se však interpreti s lehkostí a bez jakýchkoliv nesnází poradili. Závěrečné Finale překypuje invencí a melodickou svěžestí a v provedení Pavel Haas Quartet se jednalo o adekvátní tečku, za bezchybným večerem.

Samostatnou zmínku si zaslouží také spojení kvartetu s klavíristou Borisem Giltburgem. Pětici hráčů se podařilo vytvořit jednotné, a přesto fluidní těleso, ve kterém má každý nástroj svůj osobitý hlas. Není to náhoda – Boris Giltburg a členové Pavel Haas Quartet si totiž hudebně výtečně vyhovují, což ostatně dokládá i nahrávka výše zmíněného Klavírního kvintetu č. 2 A dur Antonína Dvořáka pro Supraphone, která byla oceněna prestižní cenou Gramophone Award.

Druhý koncert česko-rakouského partnerství uzavřel nejen letošní ročník celoevropského projektu České sny 2024, ale stal se rovněž pomyslnou třešničkou na dortu mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae, který sám o osobě již 30 let propojuje města jižní Moravy, Vysočiny a právě Dolního Rakouska. Především je ovšem výmluvným dokladem toho, jak mezinárodní spolupráce a chytře koncipované projekty pomáhají šířit umění i mimo velká centra evropských národů. Koncert česko-rakouského partnerství potvrdil, že stavět kulturní mosty mezi generacemi, společenskými vrstvami i celými národy by mělo být jedním z nejvyšších cílů každého z nás. A dnes možná ještě více než kdykoliv předtím…

20. prosinec 2024, 19:00

Rakousko, zámek Thalheim

2. koncert česko-rakouského partnerství

Závěrečný koncert projektu České sny 2024

Galakoncert MHF Concentus Moraviae

Pod záštitou J. E. Jiřího Šitlera, velvyslance ČR v Rakousku

Pavel Haas Quartet

Veronika Jarůšková, Marek Zwiebel / housle

Šimon Truszka / viola

Peter Jarůšek / violoncello

Boris Giltburg / klavír

Program:

Bedřich Smetana: Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“

Antonín Dvořák: Klavírni kvintet A dur op 81

Foto archiv České sny

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více