Obsazením minimalistický, přesto velmi hluboký jazzový zážitek

12. březen 2025, 1:00
Obsazením minimalistický, přesto velmi hluboký jazzový zážitek

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.

Oba protagonisté vstoupili do potemnělého sálu Besedního domu, ve kterém bylo modrou barvou osvětlené pouze pódium. Bez jediného slova začali hrát první skladbu večera: Everything I Love od Cole Portera, při které se první jemné tóny klavíru ozvaly do ještě doznívajícího potlesku. Ke klavíristovi se vzápětí přidal Will Vinson a svojí melodickou hrou perfektně navázal na intimnost klavírního intra. Při následujícím klavírním sóle Parks ukázal, že nemá potřebu demonstrovat svoji techniku, ale jde zejména po hudebnosti. Té přispěla i jemná melodická linka saxofonu, která se v závěru sóla objevila, aniž by jakkoliv ukradla pozornost klavíristovi. Po první skladbě se Vinson chopil mikrofonu a vyjádřil nadšení z nádherného prostoru Besedního domu, načež publiku sdělil, že je v Brně potřetí nebo počtvrté a že je zde nejlepší publikum v Evropě. Poté krátce představil sebe i svého spoluhráče, a následně také předchozí a následující skladbu. Tu první uvedl jako kompozici od jednoho ze svých nejoblíbenějších autorů, a následnou Banal Street naopak jako skladbu od velmi málo oblíbeného skladatele, k čemuž vtipně dodal, že se jedná o jeho věc.

Při ní zůstala zachována melodičnost exponovaná v úvodu koncertu, ale celkově byla kompozice o něco výrazněji rytmizovaná. Saxofonista se tentokrát nebál sólo prokládat i technickými běhy, výrazná melodie ale zůstala. Kvalita sóla byla umocněna zvukovou barevností saxofonu (střídání nakřáplého a uhlazeného tónu) i výborným klavírním doprovodem. Parks dokázal levou rukou velmi zdařile basovat, čímž bez problému vykompenzoval absenci kontrabasu či jiného basového nástroje. Když se kompozice uchýlila ke klavírnímu sólu, Parks si u něho prozpěvoval, což provázelo téměř všechna jeho sóla, aniž by to byl jakkoliv rušivý element. Následně byla divákům představena i klavíristova kompozice s názvem Afterglow, pro kterou platila všechna výše zmíněná pozitiva. Po ní se chopil mikrofonu tentokrát Parks. Vyjádřil vděčnost, že může s Vinsonem hrát, a že to je jeden z prvních lidí, se kterými se spřátelil poté, co se přestěhoval do New Yorku.

Během následné série devíti skladeb zazněly kompozice vlastní i převzaté. Oba umělci se dále drželi výrazné melodičnosti, kterou prokládali technicky náročnějšími pasážemi, během kterých ukázali, že mají hru na své nástroje v malíčku. Parks i Vinson byli ve společných pasážích vždy sehraní a vzájemně si dávali dostatek prostoru pro sóla. Před závěrečnou skladbou Anyone else Vinson poděkoval publiku. Bouřlivý potlesk vedl muzikanty k přidání ještě jednoho kusu s názvem Darn that Dream.

Ačkoliv se charaktery jednotlivých skladeb částečně měnily, celý večer měl spíše jemný charakter. Oba muzikanti se drželi ve střední až nižší dynamice a do forte přecházeli jen zřídka. Přesto měl jejich projev obdivuhodnou hloubku. Intimitě celého koncertu přispělo i vhodně zvolené nasvícení pódia. Nutné je pochválit i práci zvukaře. Oba nástroje byly perfektně čitelné, neztrácely se ani nepřehlušovaly, a celkový zvuk nebyl příliš hlasitý. Výborně tak mohl vyniknout citlivý hudební projev obou protagonistů, kteří i přes občasné demonstrování své techniky vždy zachovali melodičnost jednotlivých linek. Jejich sehranost byla dokonalá, aniž by probíhala výraznější komunikace. Během koncertu se tak ukázalo, že spolu hrají už opravdu dlouho a hudební myšlení svého kolegy znají nazpaměť. Střídmé, přesto velmi milé průvodní slovo pak celý zážitek ještě umocnilo. Na obou muzikantech bylo navíc vidět, že se nejedná o pouhé kolegy, ale také o přátele. Když sečteme všechna zmíněná pozitiva, jasně z toho vyplývá, že pondělní jazzový koncert byl krásným a hlubokým posluchačským zážitkem.

setlist:

Everything I Love

Banal Street

Afterglow

Delivery

Start of Something

Countdown

First Glance

Boogaloo

Prism

Anyone Else

přídavek: Darn that Dream

Will Vinson – altsaxofon

Aaron Parks – klavír

pondělí 10. března v 19 hodin, Besední dům

Foto Michal Sýkora

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce