Od sólového smyčkování k triu. Jitka Šuranská & spol.

Od sólového smyčkování k triu. Jitka Šuranská & spol.

Nevstoupíš dvakrát do jedné řeky, ale do Ernova sálu ano. Po předvčerejším koncertu Antonína Fajta zde včera svoje nové trio představila brněnskému publiku Jitka Šuranská na nenápadném, ale výborném koncertě.

Jitka Šuranská získala žánrovou cenu Anděl za rok 2013 v kategorii World music za nahrávku Nězachoď slunečko. Album produkoval Stano Palúch a na natáčení se podílela jeho domovská kapela Pacora Trio. Jitka Šuranská hrává často sama – jen s vlastním hlasem a houslemi, z nichž vytváří živě hudeckou kapelu jedné ženy pomocí loopstation. Je to koncertování ekonomické, pohyblivé a nezávislé téměř na čemkoli kromě vlastní invence a troše elektřiny. Je ale také hudebně nesmírně náročné, všechny smyčky si Jitka vytváří zpaměti na místě, nic není natočené předem. Snaha o maximálně autentický přístup k lidové hudbě je znát i při použití současné elektroniky. Se vší náročností s sebou ale osamělé smyčkování houslí nese také riziko pádu do stereotypu i při vší muzikantské invenci. Zdá se proto spíš logické než překvapivé, že si Jitka Šuranská k sobě přibrala další hudebníky i na stabilní živé vystupování (kromě občasného hraní s Lucií Redlovou a Beatou Bocek).

„Dva jsou rada, a tři jsou zrada,“ dozví se pilný čtenář Lovců orchidejí od strýce Františka, v hudbě to ale narozdíl od dobrodružných výprav moc neplatí. Trio je svým způsobem ideální počet členů kapely, která ještě není moc velká, ale zároveň už je to opravdová kapela. Navíc při schopných muzikantech se dá i v triu hrát neuvěřitelně pestře, jak víme nejpozději od časů Hendrixových Experience. Marian FriedlMartin Krajíček Jitku Šuranskou nezrazují ani v nejmenším, naopak je i při krátkém společném hraní poznat, že si spolu všichni tři muzikantsky a zřejmě i lidsky sedli.

Když opominu vedoucí a vždy poněkud vyčnívající Jitku Šuranskou, působí z dalších dvou hudebníků na scéně výrazněji Martin Friedl. Hraje na lidové flétny, kontrabas a malý cimbál, zpívá a pouští se i do proslovů mezi písněmi (to je to jediné, co by mohl omezit – lehké žertování je z úplně jiného vesmíru než zemité moravské balady a podle mého názoru ruší atmosféru). Martin Krajíček je zdánlivě maličko v pozadí, nestřídá několik diametrálně rozdílných nástrojů a hraje na mandolíny – ty ale kapelu ženou dopředu, často víc jako rytmický než melodický nebo harmonický nástroj. Když se proměnlivé nástrojové obsazení sejde ve složení kontrabas, housle, mandolína, získává kapela bluegrassový charakter zvukem i perfektním zvládnutím nástrojů: jakoby se Apalačské hory přestěhovaly někam mezi Horňácko a Frenštát.

Na koncertě jsme slyšeli písně ze zmíněného alba Nězachoď slunečko i novinky, které se mají objevit na nové plánované nahrávce. Večer začala Jitka Šuranská sama, přicházela s houslemi a zpěvem vchodem pro publikum a zřejmě by komorní Ernův sál zvládla i bez ozvučení – skoro jsem zalitoval, že tak nehrála i kapela. Následovalo několik písní s houslovými smyčkami a postupně se připojili oba její spoluhráči. Proti nahrávce s Pacorou bylo poznat, že se celkový projev tria se ještě potřebuje usadit a spojit dohromady. Jako jednoznačné plus jsem ale vnímal živelný a zemitý projev kapely, takže doufám, že dojde spíš k silnějšímu propojení až na jakousi intuitivní úroveň, a usazování nebude zase tolik: moravským lidovkám trocha punku nikdy neuškodí.

Koncert nebyl skrz mizivou propagaci příliš navštívený. Akce TICu mají zvláštní schopnost vypadat, že vlastně neexistují, a kromě běžných kalendářů (i toho našeho) nejsou nikde vidět. Interpret si nakonec shání publikum sám a dost záleží na tom, kolik má kamarádů, kteří mají zrovna čas. Je to škoda – kolem Jitky Šuranské vzniká něco opravdu pěkného a mohlo u toho být víc lidí.

Jitka Šuranská – housle, zpěv, Marian Friedl – lidové flétny, kontrabas, cimbál, Martin Krajíček – mandolíny. 6. listopadu 2014, Ernův sál, Brno.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat
  • HelenaB

    20. listopad 2014, 15:59
    Dobrá poznámka: bydlím na Orlí, tedy kousek od Erňáku, měla jsem čas a na koncert bych určitě přišla - tedy, dozvědět se o něm :-(

Dále si přečtěte

Jitce Šuranské se podařil výborný sólový debut. Bylo by ale fantastické, kdyby dokázala na této hudební úrovni přejít k autorskému repertoáru.  více


Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více