Oddané publikum si i Kalašnikov zaslouží. Goran Bregović poprvé v Brně

Oddané publikum si i Kalašnikov zaslouží.  Goran Bregović poprvé v Brně

Odcházíte se silným hudebním zážitkem. Víte, že koncert byl skvělý, že vy i muzikanti jste si ho užili, ale něco přitom nehraje... dá se dvě hodiny u balkánské dechovky sedět?

Po letech, co Goran Bregović a jeho Wedding and Funeral Band vyprodávali sály po celé Evropě a zdobili programy letních festivalů, se konečně dostali také do Brna. Koncert se uskutečnil v Janáčkově divadle, což už předem budilo obavy, jestli je tento prostor pro takový typ koncertu vhodný. Armosféra koncertu byla úžasná a vše se vlastně povedlo, nemůžu se ale ubránit pocitu, že něco prostě chybělo. Zvláštní bylo už pozorovat přichazející diváky, kteří byli většinou oblečeni spíš jako do opery než do klubu, což působilo lehce nepatřičně, ale vlastně proč ne – pivem je v divadle asi nikdo nepoleje.

Koncert začal v podstatě na čas, tradičně příchodem dechové sekce přes publikum a rozhovorem trumpet a trombónů z levé strany na pravou a naopak. Poté se všichni muzikanti ve složení dvě zpěvačky, dva trombonisté, dva trumpetisté a saxofonista, doplněni o bubeníka a zároveň zpěváka seřadili na svá místa a nic nebránilo příchodu hlavní hvězdy. S nástupem Gorana Bregoviće nemilosrdně vypustili do publika známou píseň Gas Gas.

Goran se při následném překotném slovním úvodu omluvil, že neumí náš jazyk, ale že vlastně dnes večer moc mluvit nebude. Neposlušné odposlechy muzikantům na náladě příliš nepřidaly a tak koncert chvíli vypadal na rutinní záležiost – profesionálně odehrát a jít. Publikum se však nedalo a pokřiky i tleskáním do rytmu dalo brzy najevo, že na chyby, které technika způsobuje, příliš nehledí. Hudebníci to rychle pochopili a nechali se unášet balkánskými rytmy až k tanečku na forbíně, který spolu při přídavcích podniklo duo trumpetistů.

Bregović se nakonec přece jen místy rozpovídal. Především k romské otázce, která byla námětem jeho poslední desky. Připomněl mimo jiné přínos cikánské tvorby pro moderní hudbu od Gypsy Kings po Gogol Bordello. Pak také v poslední písni, při níž se téměř marně snažil přesvěčit publikum, aby jen zpívalo a na chvíli přestalo tleskat. To se nakonec povedlo a diváci si po dvou hodinách poctivé balkánské dechovky mohli sami zazpívat poslední tón koncertu.

Bouřlivé ovace samozřejmě vyvolaly muzikanty zpět. Za odměnu si lidé – teď již z velké části na nohou – mohli zatančit na dalších šest kousků, kterým vévodil asi největší Bregovićův hit Kalašnikov. Ten, jak bylo poznat, nezhraje jen tak každému a je nutné si ho řádně vytleskat.

bregovic-goran-2015-02-004 bregovic-goran-2015-02-007 bregovic-goran-2015-02-021 bregovic-goran-2015-02-027 bregovic-goran-2015-02-028 bregovic-goran-2015-02-040 bregovic-goran-2015-02-046 bregovic-goran-2015-02-048 bregovic-goran-2015-02-059

Celý koncert trval přes dvě hodiny a Bregović ani jeho kapela nezůstali Brnu nic dlužni. Stále mě to ale nutí vracet se k otázce zvoleného prostoru. Na schodech, po stranách i na balkonech se už během prvních tří skladeb vytvořily hloučky tančících, kteří nehodlali strávit takový hudební zážitek v polstrované sedačce. Lidé naháněli ostýchavé kamarády do tanečních skupin přes celý sál a ti, co neměli sami dost odvahy či nechtěli bránit sedícím ve výhledu, se pokoušeli vstřebat intenzivní rytmus také v sedě. To je ale pouhá polovina zážitku, který tato muzika a především Goran Bregović a jeho Wedding and Funeral Band poskytují.

Goran Bregović & Wedding and Funeral Band. 8. února 2015, Janáčkovo divadlo, Brno.

Komentáře

Reagovat
  • Vlada

    12. únor 2015, 9:17
    Jako vzdy, pani Tomalova, hodne dobre vyhmatnute, s citem a znalostiu veci i okolnosti s tim souvesejicich.
  • Filip Habrman

    11. únor 2015, 11:59
    Z pozice organizátora - Prostor byl malému počtu muzikantů vhodný, Goran hraje v divadlech pravidelně. Za druhé, zvukař je a bude dobrý, jedná se o RENTAL PRO a jejich zkušenost je prvotřídní. Poslední bod - Goran byl moc a moc spokojen... Krásný den všem. Filip Habrman
  • Adam

    10. únor 2015, 21:44
    Toto jsou přesně slova, která jsem řekl doma, když jsem se z koncertu vrátil. Dojmy z koncertu výrazně pozitivně převálcovali skutečnost, že organizátoři trochu nepřemýšlejí a mohu-li být drzý - zvukař byl hovado - přesto držel úroveň zvuku na krásném českém průměru. Chválím autora článku za realistický popis situace. U toho tleskání se musím zastat publika, troufám si tvrdit, že minimálně polovina posluchačů nerozuměla anglicky - také s ohledem na práci zvukaře při mluveném slovu.
    • Adam

      10. únor 2015, 21:47
      Mělo tam být - dojmy z koncertu výrazně pozitivně převálcovaly - omluvám se

Dále si přečtěte

Pokud člověk může o koncertě Fanfare Ciocărlia psát, neprožil ho správně. Tahle muzika má jediný úkol – vytancovat z hlavy všechny myšlenky.  více




S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce