Oddané publikum si i Kalašnikov zaslouží. Goran Bregović poprvé v Brně

Oddané publikum si i Kalašnikov zaslouží.  Goran Bregović poprvé v Brně

Odcházíte se silným hudebním zážitkem. Víte, že koncert byl skvělý, že vy i muzikanti jste si ho užili, ale něco přitom nehraje... dá se dvě hodiny u balkánské dechovky sedět?

Po letech, co Goran Bregović a jeho Wedding and Funeral Band vyprodávali sály po celé Evropě a zdobili programy letních festivalů, se konečně dostali také do Brna. Koncert se uskutečnil v Janáčkově divadle, což už předem budilo obavy, jestli je tento prostor pro takový typ koncertu vhodný. Armosféra koncertu byla úžasná a vše se vlastně povedlo, nemůžu se ale ubránit pocitu, že něco prostě chybělo. Zvláštní bylo už pozorovat přichazející diváky, kteří byli většinou oblečeni spíš jako do opery než do klubu, což působilo lehce nepatřičně, ale vlastně proč ne – pivem je v divadle asi nikdo nepoleje.

Koncert začal v podstatě na čas, tradičně příchodem dechové sekce přes publikum a rozhovorem trumpet a trombónů z levé strany na pravou a naopak. Poté se všichni muzikanti ve složení dvě zpěvačky, dva trombonisté, dva trumpetisté a saxofonista, doplněni o bubeníka a zároveň zpěváka seřadili na svá místa a nic nebránilo příchodu hlavní hvězdy. S nástupem Gorana Bregoviće nemilosrdně vypustili do publika známou píseň Gas Gas.

Goran se při následném překotném slovním úvodu omluvil, že neumí náš jazyk, ale že vlastně dnes večer moc mluvit nebude. Neposlušné odposlechy muzikantům na náladě příliš nepřidaly a tak koncert chvíli vypadal na rutinní záležiost – profesionálně odehrát a jít. Publikum se však nedalo a pokřiky i tleskáním do rytmu dalo brzy najevo, že na chyby, které technika způsobuje, příliš nehledí. Hudebníci to rychle pochopili a nechali se unášet balkánskými rytmy až k tanečku na forbíně, který spolu při přídavcích podniklo duo trumpetistů.

Bregović se nakonec přece jen místy rozpovídal. Především k romské otázce, která byla námětem jeho poslední desky. Připomněl mimo jiné přínos cikánské tvorby pro moderní hudbu od Gypsy Kings po Gogol Bordello. Pak také v poslední písni, při níž se téměř marně snažil přesvěčit publikum, aby jen zpívalo a na chvíli přestalo tleskat. To se nakonec povedlo a diváci si po dvou hodinách poctivé balkánské dechovky mohli sami zazpívat poslední tón koncertu.

Bouřlivé ovace samozřejmě vyvolaly muzikanty zpět. Za odměnu si lidé – teď již z velké části na nohou – mohli zatančit na dalších šest kousků, kterým vévodil asi největší Bregovićův hit Kalašnikov. Ten, jak bylo poznat, nezhraje jen tak každému a je nutné si ho řádně vytleskat.

bregovic-goran-2015-02-004 bregovic-goran-2015-02-007 bregovic-goran-2015-02-021 bregovic-goran-2015-02-027 bregovic-goran-2015-02-028 bregovic-goran-2015-02-040 bregovic-goran-2015-02-046 bregovic-goran-2015-02-048 bregovic-goran-2015-02-059

Celý koncert trval přes dvě hodiny a Bregović ani jeho kapela nezůstali Brnu nic dlužni. Stále mě to ale nutí vracet se k otázce zvoleného prostoru. Na schodech, po stranách i na balkonech se už během prvních tří skladeb vytvořily hloučky tančících, kteří nehodlali strávit takový hudební zážitek v polstrované sedačce. Lidé naháněli ostýchavé kamarády do tanečních skupin přes celý sál a ti, co neměli sami dost odvahy či nechtěli bránit sedícím ve výhledu, se pokoušeli vstřebat intenzivní rytmus také v sedě. To je ale pouhá polovina zážitku, který tato muzika a především Goran Bregović a jeho Wedding and Funeral Band poskytují.

Goran Bregović & Wedding and Funeral Band. 8. února 2015, Janáčkovo divadlo, Brno.

Komentáře

Reagovat
  • Vlada

    12. únor 2015, 9:17
    Jako vzdy, pani Tomalova, hodne dobre vyhmatnute, s citem a znalostiu veci i okolnosti s tim souvesejicich.
  • Filip Habrman

    11. únor 2015, 11:59
    Z pozice organizátora - Prostor byl malému počtu muzikantů vhodný, Goran hraje v divadlech pravidelně. Za druhé, zvukař je a bude dobrý, jedná se o RENTAL PRO a jejich zkušenost je prvotřídní. Poslední bod - Goran byl moc a moc spokojen... Krásný den všem. Filip Habrman
  • Adam

    10. únor 2015, 21:44
    Toto jsou přesně slova, která jsem řekl doma, když jsem se z koncertu vrátil. Dojmy z koncertu výrazně pozitivně převálcovali skutečnost, že organizátoři trochu nepřemýšlejí a mohu-li být drzý - zvukař byl hovado - přesto držel úroveň zvuku na krásném českém průměru. Chválím autora článku za realistický popis situace. U toho tleskání se musím zastat publika, troufám si tvrdit, že minimálně polovina posluchačů nerozuměla anglicky - také s ohledem na práci zvukaře při mluveném slovu.
    • Adam

      10. únor 2015, 21:47
      Mělo tam být - dojmy z koncertu výrazně pozitivně převálcovaly - omluvám se

Dále si přečtěte

Pokud člověk může o koncertě Fanfare Ciocărlia psát, neprožil ho správně. Tahle muzika má jediný úkol – vytancovat z hlavy všechny myšlenky.  více




Mezinárodně proslulý muzikálový hit Mamma Mia! nasadilo jako trhák sezony Městské divadlo Brno. Neukojitelný celosvětový hlad diváků po muzikálu sešitém z písní skupiny ABBA bude jistě producentskou trefou do černého také v jihomoravské metropoli. Většina z padesáti repríz až do konce kalendářního roku na divadelním webu nese štítek Vyprodáno! Trojí alternace každé z hlavní rolí naznačuje také velké a dlouhodobé obchodní plány s titulem, kterému v divadelní i filmové podobě dal název známý song slavné švédské čtyřky. A přece: Není všechno zlato, co se třpytí. To bude ohledně brněnské verze konstatovat tento text s vědomím, že proti masovému šílenství diváků a většinovému vkusu se dnes stavět snad ani nelze. Mamma mia!  více

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

V sobotu večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který sem vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska, zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Nejčtenější

Kritika

Mezinárodně proslulý muzikálový hit Mamma Mia! nasadilo jako trhák sezony Městské divadlo Brno. Neukojitelný celosvětový hlad diváků po muzikálu sešitém z písní skupiny ABBA bude jistě producentskou trefou do černého také v jihomoravské metropoli. Většina z padesáti repríz až do konce kalendářního roku na divadelním webu nese štítek Vyprodáno! Trojí alternace každé z hlavní rolí naznačuje také velké a dlouhodobé obchodní plány s titulem, kterému v divadelní i filmové podobě dal název známý song slavné švédské čtyřky. A přece: Není všechno zlato, co se třpytí. To bude ohledně brněnské verze konstatovat tento text s vědomím, že proti masovému šílenství diváků a většinovému vkusu se dnes stavět snad ani nelze. Mamma mia!  více