Okouzlující Bomsori Kim a korejský symfonický orchestr

Okouzlující Bomsori Kim a korejský symfonický orchestr

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kim.

Nejednalo se o první brněnskou návštěvu korejského tělesa, které zde koncertovalo v roce 2018 a kromě lásky k hudbě ho s moravskou metropolí, respektive přímo s Filharmonií Brno, pojí také společný rok založení (1956). Tuto zajímavou faktografii ve svém projevu před koncertem na nádvoří brněnského hradu zmínili korejský velvyslanec Youngki Hong a ředitelka filharmonie Marie Kučerová.

Večer začal koncertní předehrou Karneval Antonína Dvořáka (1841–1904) zkomponovanou na přelomu let 1891 a 1892. Původně byla kompozice součástí cyklu tří programních ouvertur, jež si Dvořák přál hrát společně po vzoru Smetanovy Mé vlasti. Od myšlenky autor nakonec upustil a jednotlivé části osamostatnil. Bujarý, veselý Karneval s kantilénovou prostřední částí je napsaný na půdorysu sonátové formy. Pietari Inkinen zvolil přívětivě svižné, avšak neuhnané tempo, při němž měl posluchač dostatek zvukového prostoru vyslechnout jednotlivé orchestrální sekce a zaposlouchat se do přelévajícího se tématu. Zřetelné, čisté a jasné se u orchestru jevily i tempové přechody. Jako procítěné, intonačně přesné a barevně měkké lze označit sóla prvních houslí, hoboje, klarinetu či anglického rohu. Jedinou výtku bych měla směrem k nazvučení z důvodu přílišného přehlučení smyčců dechovou a bicí sekcí. Smyčcové nástroje ve svých technicky náročných partech byly naprosto sjednocené, homogenní a rytmicky přesné, přesto však kvůli zvukové (dynamické) nevyváženosti ovlivněné onou aparaturou jejich hra nijak více nevyzněla.

Po krátké přestávce, při níž se kromě přeladění zredukoval orchestr na menší počet hráčů, diváci za potlesku přivítali na pódiu sólistu Bomsori Kim. Ta si pro tento večer připravila jeden z kousků standardního romantického houslového repertoáru: Bruchův Koncert pro housle a orchestr č. 1 g moll. Původní verze skladby měla premiéru 24. dubna 1866, kdy se úlohy sólového partu ujal houslista Otto von Königlow pod taktovkou samotného skladatele Maxe Brucha (1838–1920). Do dnešní podoby autor toto dílo vypracoval za pomoci světoznámého houslisty Josepha Joachima, který mu pomohl určitá místa v partituře zrevidovat. První věta Vorspiel. Allegro moderato začíná nosným houslovým tématem, které je následně motivicky variováno. Zprvu se přednes Bomsori Kim jevil jako distingovaný, s nepříliš velkým tlakem v pravé ruce na smyčci a spíše lehce – zpěvně vedenou melodií. Drive a energičnost však na sebe nenechaly dlouho čekat. Ve dvojhmatových pasážích, stupnicových bězích a akordických rozkladech hráčka dokazovala světovou úroveň své hry skrze nadhled, lehkost a až neuvěřitelnou intonační přesnost (i v rámci velkých skoků), kterou si ponechala po celé provedení třívětého koncertu. Drobné intonační či rytmické nepřesnosti v synkopách a tečkovaném rytmu bylo možné zaznamenat mezi dechovou a smyčcovou sekcí. Jednalo se však o zanedbatelné maličkosti nijak nenarušující zbylý průběh skladby.

Jean Sibelius (1865–1957) čtyřvětou Symfonii č. 2 D dur komponoval v době útlaku Ruska vůči projevům a tendencím finské kultury na počátku 20. století. Podobně jako u Maxe Brucha, premiéra Sibeliovy symfonie, která se uskutečnila 8. března roku 1902, zazněla v podání Helsinské orchestrální společnosti pod dirigentským vedením samotného skladatele. Publikum si toto dílo mohlo v rámci festivalového koncertu vychutnat v nastudování krajana Inkinena, jemuž dominoval cit pro barevnost orchestru – primárně v spodní smyčcové a žesťové sekci. Zastřený úvod vystavěný na efektu vlnění pomocí rozděleného smyku, do kterého dechy přinášely téma, témbrem i charakterem hry doplnilo precizní jednotné pizzicato – opět v podání KBS Symphony Orchestra velice působivé.

Sólové vstupy napříč symfonií hráči zahráli vkusně, dle jednotlivých částí také stylově, a především technicky přesně. Onu temnou, depresivní náladu Sibelius demonstruje na obou protikladech – dlouhých, nekonečných pasážích, ale také na dravých, rychlých částech, jež se místy střídají principem střihu – zlomu. Za zmínku kromě vypracovaného frázování a dynamiky, určitě stojí momenty, v nichž kontrabasisté použili větší sílu a tlak na smyčec, čímž dosáhli surovějšího, tvrdšího, až perkusivního zvuku. Když se k takto zahraným kontrabasovým partům přidaly ještě ostré, prosvětlené trubky, jednalo se o majestátní a posluchačsky velmi bohatý závěr druhé Sibeliovy symfonie. V neposlední řadě je nutné ocenit, s jakou grácií a respektem dirigent Pietari Inkinen k dílu přistupoval, přičemž celou - bezmála padesáti minutovou - skladbu oddirigoval zpaměti.

Romantický repertoár v podání korejského symfonického orchestru a houslistky Bomsori Kim nabyl vzdušnosti, lehkosti, rozvážnosti, přičemž si provedení zahraničních interpretů uchovalo světovou úroveň dbající na propracované základy v oblasti souhry, techniky, ale i výrazu. Není tedy divu, že hudební hosté sklidili ovace ve stoje a publikum si vytleskalo přídavek – Slovanský tanec op. 46 č. 8 Antonína Dvořáka završující koncert hudby přelomu 19. a 20. století.

Program

Antonín Dvořák – Karneval, koncertní předehra op. 92

Max Bruch – Houslový koncert č. 1 g moll op. 26

Jean Sibelius – Symfonie č. 2 D dur op. 43

Bomsori Kim – housle

KBS Symphony Orchestra

Pietari Inkinen – dirigent

Sobota 24. 8. 2024 ve 20h, nádvoří hradu Špilberk

Foto Jan Prokopius

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce