Okouzlující Bomsori Kim a korejský symfonický orchestr

Okouzlující Bomsori Kim a korejský symfonický orchestr

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kim.

Nejednalo se o první brněnskou návštěvu korejského tělesa, které zde koncertovalo v roce 2018 a kromě lásky k hudbě ho s moravskou metropolí, respektive přímo s Filharmonií Brno, pojí také společný rok založení (1956). Tuto zajímavou faktografii ve svém projevu před koncertem na nádvoří brněnského hradu zmínili korejský velvyslanec Youngki Hong a ředitelka filharmonie Marie Kučerová.

Večer začal koncertní předehrou Karneval Antonína Dvořáka (1841–1904) zkomponovanou na přelomu let 1891 a 1892. Původně byla kompozice součástí cyklu tří programních ouvertur, jež si Dvořák přál hrát společně po vzoru Smetanovy Mé vlasti. Od myšlenky autor nakonec upustil a jednotlivé části osamostatnil. Bujarý, veselý Karneval s kantilénovou prostřední částí je napsaný na půdorysu sonátové formy. Pietari Inkinen zvolil přívětivě svižné, avšak neuhnané tempo, při němž měl posluchač dostatek zvukového prostoru vyslechnout jednotlivé orchestrální sekce a zaposlouchat se do přelévajícího se tématu. Zřetelné, čisté a jasné se u orchestru jevily i tempové přechody. Jako procítěné, intonačně přesné a barevně měkké lze označit sóla prvních houslí, hoboje, klarinetu či anglického rohu. Jedinou výtku bych měla směrem k nazvučení z důvodu přílišného přehlučení smyčců dechovou a bicí sekcí. Smyčcové nástroje ve svých technicky náročných partech byly naprosto sjednocené, homogenní a rytmicky přesné, přesto však kvůli zvukové (dynamické) nevyváženosti ovlivněné onou aparaturou jejich hra nijak více nevyzněla.

Po krátké přestávce, při níž se kromě přeladění zredukoval orchestr na menší počet hráčů, diváci za potlesku přivítali na pódiu sólistu Bomsori Kim. Ta si pro tento večer připravila jeden z kousků standardního romantického houslového repertoáru: Bruchův Koncert pro housle a orchestr č. 1 g moll. Původní verze skladby měla premiéru 24. dubna 1866, kdy se úlohy sólového partu ujal houslista Otto von Königlow pod taktovkou samotného skladatele Maxe Brucha (1838–1920). Do dnešní podoby autor toto dílo vypracoval za pomoci světoznámého houslisty Josepha Joachima, který mu pomohl určitá místa v partituře zrevidovat. První věta Vorspiel. Allegro moderato začíná nosným houslovým tématem, které je následně motivicky variováno. Zprvu se přednes Bomsori Kim jevil jako distingovaný, s nepříliš velkým tlakem v pravé ruce na smyčci a spíše lehce – zpěvně vedenou melodií. Drive a energičnost však na sebe nenechaly dlouho čekat. Ve dvojhmatových pasážích, stupnicových bězích a akordických rozkladech hráčka dokazovala světovou úroveň své hry skrze nadhled, lehkost a až neuvěřitelnou intonační přesnost (i v rámci velkých skoků), kterou si ponechala po celé provedení třívětého koncertu. Drobné intonační či rytmické nepřesnosti v synkopách a tečkovaném rytmu bylo možné zaznamenat mezi dechovou a smyčcovou sekcí. Jednalo se však o zanedbatelné maličkosti nijak nenarušující zbylý průběh skladby.

Jean Sibelius (1865–1957) čtyřvětou Symfonii č. 2 D dur komponoval v době útlaku Ruska vůči projevům a tendencím finské kultury na počátku 20. století. Podobně jako u Maxe Brucha, premiéra Sibeliovy symfonie, která se uskutečnila 8. března roku 1902, zazněla v podání Helsinské orchestrální společnosti pod dirigentským vedením samotného skladatele. Publikum si toto dílo mohlo v rámci festivalového koncertu vychutnat v nastudování krajana Inkinena, jemuž dominoval cit pro barevnost orchestru – primárně v spodní smyčcové a žesťové sekci. Zastřený úvod vystavěný na efektu vlnění pomocí rozděleného smyku, do kterého dechy přinášely téma, témbrem i charakterem hry doplnilo precizní jednotné pizzicato – opět v podání KBS Symphony Orchestra velice působivé.

Sólové vstupy napříč symfonií hráči zahráli vkusně, dle jednotlivých částí také stylově, a především technicky přesně. Onu temnou, depresivní náladu Sibelius demonstruje na obou protikladech – dlouhých, nekonečných pasážích, ale také na dravých, rychlých částech, jež se místy střídají principem střihu – zlomu. Za zmínku kromě vypracovaného frázování a dynamiky, určitě stojí momenty, v nichž kontrabasisté použili větší sílu a tlak na smyčec, čímž dosáhli surovějšího, tvrdšího, až perkusivního zvuku. Když se k takto zahraným kontrabasovým partům přidaly ještě ostré, prosvětlené trubky, jednalo se o majestátní a posluchačsky velmi bohatý závěr druhé Sibeliovy symfonie. V neposlední řadě je nutné ocenit, s jakou grácií a respektem dirigent Pietari Inkinen k dílu přistupoval, přičemž celou - bezmála padesáti minutovou - skladbu oddirigoval zpaměti.

Romantický repertoár v podání korejského symfonického orchestru a houslistky Bomsori Kim nabyl vzdušnosti, lehkosti, rozvážnosti, přičemž si provedení zahraničních interpretů uchovalo světovou úroveň dbající na propracované základy v oblasti souhry, techniky, ale i výrazu. Není tedy divu, že hudební hosté sklidili ovace ve stoje a publikum si vytleskalo přídavek – Slovanský tanec op. 46 č. 8 Antonína Dvořáka završující koncert hudby přelomu 19. a 20. století.

Program

Antonín Dvořák – Karneval, koncertní předehra op. 92

Max Bruch – Houslový koncert č. 1 g moll op. 26

Jean Sibelius – Symfonie č. 2 D dur op. 43

Bomsori Kim – housle

KBS Symphony Orchestra

Pietari Inkinen – dirigent

Sobota 24. 8. 2024 ve 20h, nádvoří hradu Špilberk

Foto Jan Prokopius

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více