Orchestr L´Armonia Terrena hlásal u sv. Janů milost

Orchestr L´Armonia Terrena hlásal u sv. Janů milost

Protnutí staré a nové hudby přinesl třetí koncert Velikonočního festivalu duchovní hudby, který se odehrál 4. dubna v brněnském kostele sv. Janů. Večer s podtitulem Hlásám milost patřil komornímu orchestru L´Armonia Terrena fungujícího pod vedením kmenového dirigenta Zdeňka Klaudy. Basového partu v jediné vokálně-instrumentální skladbě se ujal sólista Jan Martiník. Koncert z hlediska dramaturgie byl nápaditě orámovaný dílem Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750) v instrumentačně novodobém hávu.

První ze dvou Bachových skladeb Ricercar a 6 z cyklu Hudební obětiny (BWV 1079) si posluchači vyslechli v instrumentaci Antona Weberna (1883–1945). Jedná se o šestihlasou kontrapunktickou kompozici založenou na tzv. královském tématu, které Johannu Sebastianovi Bachovi zadal pruský král Bedřich Veliký. Webernova orchestrální úprava se vyznačuje specifickou prací s technikou fragmentace. Nejlépe ji lze postřehnout v samotné barevné a neotřelé mozaice nástrojových partů. Melodický materiál je štěpen na co nejmenší (někdy i jednotónové) motivy, které jsou témbrově ozvláštněny rozmanitým užíváním dusítka či pizzicata. Ledový bachovský klid podpořený střídmou dynamikou a menšími vrcholy při provedení prostupoval celým chrámem. Rušivá ovšem byla dirigentská gesta, která mnohdy absolutně nekorespondovala s plochým, stoickým plynutím hudebního toku, což je postřeh samozřejmě pouze estetický. Rozevláté pohyby Zdeňka Klaudy nijak výrazně neovlivňovaly samotné hráče a svou funkcí nenarušovaly zmíněný klid. Posluchačům ale mohly odvádět pozornost od znějícího díla k samotnému dirigentskému výkonu.

Šestidílný cyklus písní pražského skladatele Jana Hanuše (1915–2004) Dřevěný Kristus pro nižší hlas a orchestr je zhudebněním stejnojmenné sbírky básníka Kamila Bednáře (1912–1972). Výrazná motivická práce či nápaditá instrumentace díla – kupříkladu spojení sólového dechového nástroje s harfou – podtrhávají jeho pašijový charakter. Niternost díla je následně dovedena do vrcholu závěrečnou recitací. Emocionálně vypjatá kompozice tvořila osvěžující kontrast oproti první skladbě. Motiv kontrastu prostupoval celým dílem a zrcadlil se v intimních momentech, např. sólových pasážích a capella. Basista Jan Martiník svým zvučným, pronikavým hlasem dosyta naplnil kostel sv. Janů. Jeho hudební projev byl intimní zpovědí plnou nářků a proseb vyvěrajících z veršů (např. Poslal Herodes žoldáky či Zvedněte mne). Precizní interpretova deklamace dopomáhala textům i hudbě k jejich jemnému, přesto detailnímu vyznění, které však bohužel mnohdy bylo dynamicky zastíněno orchestrem.

Následovala Symfonie č. 2. pro trubku a smyčce francouzského autora Arthura Honnegera (1892–1955). Třívětá skladba byla napsána mezi lety 1937–1941. Byť se nejednalo o skladatelův záměr, najdeme v ní odkazy na německou okupaci Paříže za druhé světové války, kterými i tato skladba zapadla do konceptu koncertu. Tesklivý motiv viol v úvodu symfonie střídala napětí plné disonancí a chromatických postupů. To se přelévalo do druhé věty utvořené na půdorysu passacaglie. Výrazné téma ve violoncellech a kontrabasech bylo podloženo protivětou ve vyšších smyčcích. Kontrapunktická forma v posluchači zanechává pocit naléhavosti a tíhy. Umocněn je závěrečnou částí, v níž vícevrstevnatost a vyvrcholení zdrsnělé quasi bartókovskou akcentací v podání L´Armonia Terrena narušil part sólové trubky. Z hlediska prostorové dramaturgie hrál sólista z kazatelny. Myšlenka byla dobrá, nicméně nepřinesla očekávaný efekt, protože se trumpetista na place (před publikem) objevil zbytečně brzo.

Celý koncert uzavřela chorální předehra (BWV 668) opět od Johanna Sebastiana Bacha Vor deinen Thron tret ich hiermit v aranži vedoucího ansámblu Zdeňka Klaudy. Z pohledu dramaturgie večera kvituji myšlenku orámování programu jmenovaným barokním velikánem. Diskutabilnější je však fakt, že ani jedna z jeho skladeb nezazněla v původním znění, nýbrž se jednalo o aranže. I takto bychom nemuseli mluvit o problému, ale riziko tkví v samotném přístupu aranžéra k Bachovu dílu. V případě poslední skladby jsem měla pocit, že autor této verze mnohem více upřednostňuje sám sebe jako aranžéra, než aby ctil základní rysy Bachova díla. V jisté optice by někdo mohl instrumentaci označit za nápaditou – kupříkladu častými unisony smyčcových a dechových nástrojů. Na druhou stranu Klaudova verze chorální předehry mohla působit jako hudební prostor, v němž si upravovatel chtěl pouze mnohé vyzkoušet. Proto na velmi malé ploše projevil snahu využít co nejvíce hudebních kombinací a prostředků, které se ale nevyznačovaly takovou rafinovaností, jakou známe z originálu skladatele.

Orchestr po celou dobu bojoval s akustickými podmínkami kostela. Tím bychom mohli argumentovat, proč v jistých pasážích nebylo využito mnohem silnější, expresivnější dynamiky, byť by si to některá díla vyžadovala. Nelze však omluvit určité intonační, rytmické, ale především nástupové nejistoty, které ve výsledku zkreslovaly výsledný dojem z koncertu. I přes formulované výtky byl večer v mnoha ohledech nápaditý a publiku nastínil, jak může vypadat střet různorodých kompozičních stylů, forem a principů, které koexistují po staletí.

Program

Johann Sebastian Bach, arr. Anton Webern – Ricercar a 6 z Hudební obětiny BWV 1079

Jan Hanuš, arr. Jaroslav Pelikán – Dřevěný Kristus

Arthur Honneger – Symfonie č. 2 pro trubku a smyčce

Johann Sebastian Bach, arr. Zdeněk Klauda – Vor deinen Thron tret ich hiermit: chorální předehra BWV 668 z Umění fugy

Obsazení

Jan Martiník – bas

L´Armonia Terrena

Zdeněk Klauda – dirigent

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Nejčtenější

Kritika

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce