Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.
Skladba je známá především díky zvukové nahrávce s Petersonem (klavír), Martinem Drewem (bicí) a dánským kontrabasistou Nielsem-Henningem Pedersenem. Kompozice vznikla na objednávku pořadu The South Bank Show, dokumentárního seriálu o umění vysílaného na britské stanici ITV. Premiéra díla se uskutečnila v roce 1984 v rámci onoho pořadu a následující roky byla skladba několikrát reprízována na Velký pátek. V díle je zaznamenán pašijový příběh Ježíše Krista od poslední večeře po zmrtvýchvstání, čemuž nasvědčují i programní názvy částí suity. Aby mohlo trio Luboše Šrámka suitu interpretovat, bylo nutné skladbu z nahrávky transkribovat, o což se postaral právě klavírista a lídr tria Šrámek.
Luboš Šrámek se také ujal slova a diváky provedl večerem. Ve svých vstupech popsal nejen proces přepisu nahrávky do not, ale také zvolenou dramaturgii koncertu. Trio se totiž rozhodlo ze suity vynechat 3. (Denial) a 8. (Jesus Christ Lies Here Tonight) část a mezi některé věty velice citlivým způsobem vložilo skladby jiných jazzmanů či vlastní témata a motivy (např. The Express called Train). Hudební projev muzikantů byl elegantní – vůči suitě a jejímu poselství pokorný. Každý z tria během večera měl možnost co nejvíce předvést svůj um, a to především v sólových vstupech. Jemnou, melancholickou náladu představil klavír v baladicky laděných větách The Last Supper (Poslední večeře) nebo Why Hast Thou Forsaken Me? (Proč jsi mě opustil?). Ty však vystřídaly živelné, rytmické a melodicky bohaté části jako je například The Garden of Gethsemane (Getsemanská zahrada). Ovacemi oceněná sóla bicích Mariána Ševčíka si posluchači vychutnali napříč dílem, kde také bicista v páté větě měnil paličky, ťukal jimi o kovové stojany či hrál prsty na bubny, a tak si pohrával s barvou jednotlivých zvuků. V pozadí nezůstal ani kontrabasista Matěj Štubiak, který taktéž vynikal nejen skvělou rytmikou a feelingem, ale i technikou.
Na triu bylo znát, že se jedná o muzikanty, jenž spolu hrají pravidelně a delší dobu. Jejich souhra, interní komunikace a hudební napojení udělali z koncertu zážitek, při němž se diváci pohupovali, ťukali si nohama a výtečně reagovali na dění na pódiu. Koncert i díky přítmí a žluto-oranžovému nasvětlení měl více atmosféru klubového vystoupení a od posluchačů si vysloužil bouřlivý potlesk, jenž byl triem odměněn přídavkem.
Program:
Oscar Peterson – Easter Suite (Velikonoční suita), celkem 9 částí
Luboš Šrámek – klavír
Marián Ševčík – bicí
Matěj Štubiak – kontrabas
Ve středu 23. 4. 2025 v 19 h, Besední dům
Zatím nebyl přidán žádný komentář..