Plachý host a jeho tichý křik o pozornost

Plachý host a jeho tichý křik o pozornost

„Akustická hudební vlna poezie všedního dne/noci vás zve do skrytých zákoutí lidské duše, touhy, poezie a chtění,“ píšou o sobě muzikanti ze skupiny Plachý host na svém internetovém profilu. A autor recenze to podepisuje.

Martin Kostaš, kytarista a vystudovaný hudební skladatel, je členem brněnské skupiny Děti kapitána Morgana. Vedle toho však má společně se zpěvákem Pavlem Kudrnou, bývalým členem ostravských Starých blůz, druhou kapelu. Klidnou, tichou, postavenou na průzračně čistém zvuku akustické kytary. Protipól drsných a zemitých Dětí si říká Plachý host.

Skupinu vedle kytaristy Kostaše a zpěváka Kudrny tvoří saxofonista Marek Bílý (hraje zde na sopránku, což ladí s intimní atmosférou písní) a perkusista Lukáš Krejčí (především cajón). Celá čtveřice se však objeví pouze ve čtyřech písních debutového alba. I proto lze o Plachém hostovi hovořit spíše jako o volném sdružení, v němž si zpěvák s kytaristou do jednotlivých skladeb zvou své zbylé spoluhráče a/nebo další přizvané muzikanty. Z nich jsou nejdůležitější baskytarista Petr Kovařík a zkušený bubeník Ctibor Hliněnský (mj. skupina Ladi Kerndla, ex-Javory Beat, ex-Dežo Ursiny). Díky těmto hostům jsou některé skladby přece jen méně plaché.

Zdánlivě obyčejné a nehitové písně Plachého hosta po pečlivém poslechu zaujmou několika aspekty. Především celé album drží pohromadě díky už zmíněnému krásnému zvuku akustické kytary, která zdaleka nehraje jen doprovodnou roli. Vychutnat si ji lze například v baladě Turan, v titulní písni Plachý host, v poetické Nehledej a především v instrumentální skladbě Kaar 3. Saxofon Marka Bílého dokresluje náladu nejen v písni Někdo, která se díky zapojení rytmiky blíží více pohodovému folkrocku než tišší akustické alternativě, ale také v meditativní skladbě Tažný kůň. Mimochodem nejen zde Kudrnův styl zpěv vzdáleně připomíná Oldřicha Janotu nebo sólového Vladimíra Václavka. Neplatí to však o celém albu – například v písni Plachý host si Kudrna vyzkouší několik rejstříků zpěvu včetně rockového „chrapláku“ (v čemž jej opět podporuje plná rytmika).

Autorkou většiny textů je Vladana Kudrnová. Některé její příspěvky – zvláště ty, které píše ve volném verši – lze vnímat jako skutečnou poezii. Například úsporné tři sloky písně/básně Déšť: „Déšť skryje nás / když toužíme / být nepovšimnuti / jako kameni na cestách // Déšť skryje nás / když toužíme / rozpadnout se do slz / jako perly, jako hrách // Déšť skryje nás / do dlouhých provazů / do mlžných závojů / na ostrovech – samotách.“ Mlhavost lyrického textu i jistá nepravidelnost, která však na konci každé sloky vrcholí rýmem, nádherně ladí s hudební poetickou alba. Podobně rozostřeně, „plaše“, působí například hned následující Sny, jimž dodává na napětí spojení saxofonu s jakoby ledabylým zpěvem: „Jsou sny / kterých se nedá zbavit / jako sveřepě bludný kruh / náhodně / otevřený dluh / Co nebude / nikdy zaplacen.“ Naopak méně nápaditě vyznívají pokusy o pravidelné rýmování – například text Nehledej, v níž volný verš v první polovině první sloky vystřídají naprosto pravidelné sdružené rýmy. Právě kvůli rýmu zde například slovo krůpěj trochu násilně změní gramatický rod („mezi tisíci krůpěji“). Nejjasnějším dokladem toho, že pravidelné verše jsou zde kamenem úrazu, je však píseň Anděl, která vedle inflačního tématu („Rádio hraje další a další nemožnou píseň o andělích,“ glosuje trefně Petr Váša v písni Ty a já) zarazí slovními vycpávkami: „Prý patří mezi ty / takzvané strážné / a musel přiletět / je to dost vážné.“

Navzdory několika uvedeným kostrbatostem působí debutové album skupiny Plachý host velmi příjemně. Trochu nenápadné písně si žádají soustředěný a opakovaný poslech, abychom naplno objevili jejich krásu. Vedle aranží, hlasu a textů v nich hraje důležitou roli i ticho, což kapela ostatně zdůrazňuje pointou písně Umět tak, jejíž poslední sloku lze vnímat i jako jakýsi návod k poslechu: „Ta slova by se jen lehce dotýkala / jako by se o nás motýl otřel křídly / jako by kolem jen prolétl vítr s jejich ozvěnou / a pod vším nic než hluboké ticho.“ Pěkná, meditativní deska, která si plaše křičí o naši pozornost. A zaslouží si ji.

Plachý host; Vyšlo vlastním nákladem 2015, 13 skladeb, celkový čas 55:08

photo © Jagr

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Svým příznivcům k Vánocům a sobě k pětadvacátým narozeninám vyprodukovala Druhá tráva s Robertem Křesťanem svoje první DVD. Záznam koncertu s několika hosty představuje průřez tvorbou naší špičkové bluegrassové kapely, stejně jako zásadní vlivy, které na ni od začátku působily.  více

Album Tytyty není jen záznamem povedeného koncertu. Důležitá je energie samotná a celkový posun prakticky všech skladeb k větší ráznosti, syrovosti, dravosti. Fanoušci si také mohou celkem jednoduše zkompletovat diskografii Syčáků včetně rarit – buď nevydaných, nebo vydaných mimo řadová alba.  více

Stejně jako je hudba Baobabu pestrá, tak jsou texty písní hravé – obojí místy víc, než je zdrávo. Jiří Pallich a jeho spoluhráči ale mají tuto hudbu rádi, snaží se ji hrát co nejlépe, co nejpestřeji a s humorem a to je na nich sympatické.  více


Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více