Plachý host a jeho tichý křik o pozornost

„Akustická hudební vlna poezie všedního dne/noci vás zve do skrytých zákoutí lidské duše, touhy, poezie a chtění,“ píšou o sobě muzikanti ze skupiny Plachý host na svém internetovém profilu. A autor recenze to podepisuje.

Martin Kostaš, kytarista a vystudovaný hudební skladatel, je členem brněnské skupiny Děti kapitána Morgana. Vedle toho však má společně se zpěvákem Pavlem Kudrnou, bývalým členem ostravských Starých blůz, druhou kapelu. Klidnou, tichou, postavenou na průzračně čistém zvuku akustické kytary. Protipól drsných a zemitých Dětí si říká Plachý host.

Skupinu vedle kytaristy Kostaše a zpěváka Kudrny tvoří saxofonista Marek Bílý (hraje zde na sopránku, což ladí s intimní atmosférou písní) a perkusista Lukáš Krejčí (především cajón). Celá čtveřice se však objeví pouze ve čtyřech písních debutového alba. I proto lze o Plachém hostovi hovořit spíše jako o volném sdružení, v němž si zpěvák s kytaristou do jednotlivých skladeb zvou své zbylé spoluhráče a/nebo další přizvané muzikanty. Z nich jsou nejdůležitější baskytarista Petr Kovařík a zkušený bubeník Ctibor Hliněnský (mj. skupina Ladi Kerndla, ex-Javory Beat, ex-Dežo Ursiny). Díky těmto hostům jsou některé skladby přece jen méně plaché.

Zdánlivě obyčejné a nehitové písně Plachého hosta po pečlivém poslechu zaujmou několika aspekty. Především celé album drží pohromadě díky už zmíněnému krásnému zvuku akustické kytary, která zdaleka nehraje jen doprovodnou roli. Vychutnat si ji lze například v baladě Turan, v titulní písni Plachý host, v poetické Nehledej a především v instrumentální skladbě Kaar 3. Saxofon Marka Bílého dokresluje náladu nejen v písni Někdo, která se díky zapojení rytmiky blíží více pohodovému folkrocku než tišší akustické alternativě, ale také v meditativní skladbě Tažný kůň. Mimochodem nejen zde Kudrnův styl zpěv vzdáleně připomíná Oldřicha Janotu nebo sólového Vladimíra Václavka. Neplatí to však o celém albu – například v písni Plachý host si Kudrna vyzkouší několik rejstříků zpěvu včetně rockového „chrapláku“ (v čemž jej opět podporuje plná rytmika).

Autorkou většiny textů je Vladana Kudrnová. Některé její příspěvky – zvláště ty, které píše ve volném verši – lze vnímat jako skutečnou poezii. Například úsporné tři sloky písně/básně Déšť: „Déšť skryje nás / když toužíme / být nepovšimnuti / jako kameni na cestách // Déšť skryje nás / když toužíme / rozpadnout se do slz / jako perly, jako hrách // Déšť skryje nás / do dlouhých provazů / do mlžných závojů / na ostrovech – samotách.“ Mlhavost lyrického textu i jistá nepravidelnost, která však na konci každé sloky vrcholí rýmem, nádherně ladí s hudební poetickou alba. Podobně rozostřeně, „plaše“, působí například hned následující Sny, jimž dodává na napětí spojení saxofonu s jakoby ledabylým zpěvem: „Jsou sny / kterých se nedá zbavit / jako sveřepě bludný kruh / náhodně / otevřený dluh / Co nebude / nikdy zaplacen.“ Naopak méně nápaditě vyznívají pokusy o pravidelné rýmování – například text Nehledej, v níž volný verš v první polovině první sloky vystřídají naprosto pravidelné sdružené rýmy. Právě kvůli rýmu zde například slovo krůpěj trochu násilně změní gramatický rod („mezi tisíci krůpěji“). Nejjasnějším dokladem toho, že pravidelné verše jsou zde kamenem úrazu, je však píseň Anděl, která vedle inflačního tématu („Rádio hraje další a další nemožnou píseň o andělích,“ glosuje trefně Petr Váša v písni Ty a já) zarazí slovními vycpávkami: „Prý patří mezi ty / takzvané strážné / a musel přiletět / je to dost vážné.“

Navzdory několika uvedeným kostrbatostem působí debutové album skupiny Plachý host velmi příjemně. Trochu nenápadné písně si žádají soustředěný a opakovaný poslech, abychom naplno objevili jejich krásu. Vedle aranží, hlasu a textů v nich hraje důležitou roli i ticho, což kapela ostatně zdůrazňuje pointou písně Umět tak, jejíž poslední sloku lze vnímat i jako jakýsi návod k poslechu: „Ta slova by se jen lehce dotýkala / jako by se o nás motýl otřel křídly / jako by kolem jen prolétl vítr s jejich ozvěnou / a pod vším nic než hluboké ticho.“ Pěkná, meditativní deska, která si plaše křičí o naši pozornost. A zaslouží si ji.

Plachý host; Vyšlo vlastním nákladem 2015, 13 skladeb, celkový čas 55:08

photo © Jagr