Porta 2016 v Brně: Texty o jídle, řecká hudba a Honzíci

Počtvrté se jihomoravské kolo Porty konalo v brněnském Café Práh, podruhé proběhlo samostatně kolo brněnské. Porta samotná se letos dožívá úctyhodných padesáti let a počet soutěžících kapel na jižní Moravě (32 přihlášených formací) potvrzuje, že o přehlídku folkové, country a trampské hudby je stále zájem.

Už dávno neplatí, že by se na Portu hlásily pouze skupiny uvedených žánrů. Před rokem soutěžní řád povolil používání looperů, zatímco playback je stále zakázán. Loni z Brna do národního kola v Řevnicích postoupila mimo jiné bluesová kapela The Weathermakers, Acoustic Fields coby odnož elektronické kapely nebo instrumentální „etno“ duo KoraJungleJazz. Porta v Café Práh se tak postupně stává přehlídkou brněnské a jihomoravské akustické hudby – od tradičního folku a písničkářů až po klubovou alternativní scénu. I letos se za dva dny na pódiu vystřídala pestrá směs jednotlivců a dvojic. Pětičlenná porota měla po oba dny z čeho vybírat, ačkoliv byla celková úroveň nižší než loni (ostatně ročník 2015 byl naprosto mimořádný a překonat jej bude velmi obtížné).

Páteční brněnské kolo přineslo jednoznačného vítěze interpretační soutěže v podobě dua Hedvika & Harnach. Písně v podání jazzové zpěvačky a kavárnice Hedviky Šolcové a písničkáře, stand-up komika a někdejšího kapelníka skupiny Panenka vyzutá Jiřího Harnacha byly svěží, vtipné a přitom zdravě angažované (Někteří nevěří), vystoupení bylo interpretačně bez chyby, plné dynamiky a radosti. Duo postoupilo do finále Porty v Řevnicích u Prahy a také do finále autorské soutěže v Ústí nad Labem.

Ještě více než profesionální výkon Hedviky & Harnacha však přítomné v sále pobavila druhá postupující skupina The Honzíci. K pochopení jejího vystoupení je třeba se vrátit k loňskému finále Porty v Řevnicích. Jan Fic, kapelník brněnských The Weathermakers popisoval své zážitky slovy: „Náš název byl špatně napsán už na plakátku. Slušně jsme na to upozornili paní, která všechny plakátky svědomitě ručně napsala. Obořila se na nás s tím, že toho má moc nebude se zabývat nějakým anglickým blábolem. A že jestli máme problém, máme si dát normální název, cituji: Třeba Jeníčci.“

Skupina, která se ve finále Porty setkala s nepochopením, vedla na toto téma rozsáhlé internetové diskuse. Ty nakonec vyústily ve vznik jedné z nejdokonalejších parodií na portovní, tedy trampskou a country hudbu, které u nás kdy hrály. The Honzíky totiž založil Jan Fic (alias Šlupka) se zpěvačkou a looperkou Hanou Fatamorganou (Vlčicí), Hanou Voříškovou (Žblabuňkou), Andejem Velikým z loni taktéž soutěžící skupiny Soundno a s dalšími „kamarády“. Předpisově oděni do maskáčů a vybaveni čutorami, zvířecími kožešinami a kamarádem Sváčou, jehož jediným úkolem bylo distribuovat na pódiu jednotlivým hráčům pivo, odehráli tři písně, z nichž přímo tryskala ta nejúžasnější trampská klišé. Tklivé dívčí vokály v písni Country Boy byly dokonalé stejně jako záměrně „rozsypaná“ hra jednotlivých hudebníků. The Honzíci se svými písničkami ze Staré osady a od bohužel nepřítomného kamaráda Kojota nadchli porotu nejen dokonale zvládnutou parodií na trampskou hudbu, ale i průvodním slovem, přezdívkami a texty písní psanými rukou přes kopírák.

Šanci na postup získali každý den pouze dva účinkující, a tak bohužel těsně pod čarou zůstala zralá brněnská formace Kupodivu, „alternativně folkový“ projekt Makak Akustikus (mimo jiné se skvěle zvládnutou coververzí písně od Pavly Milcové) nebo brněnský Řek Jannis Moras se svou kapelou. Ovšem jeho okamžik měl přijít o den později. Úspěch zaznamenal v pátek také písničkář Láďa Zítka, který s písní Šestákový svět jako druhý postoupil v autorské soutěži. A bouřlivý potlesk si oprávněně vysloužila také Hana „Vlčice“ Fatamorgana se svým sólovým vystoupením, během nějž si posluchači vyslechli angažovanou píseň, radikální úpravu Nedvědových Stánků i prohlášení čtené „holčičkou“ z papírku.

Na dvou skupinách, které do Řevnic postoupily ze sobotního jihomoravského kola, se porota shodla jednomyslně. Šlo jednak o skupinu Anatoli, která se věnuje řeckému stylu rebetiko (hudba chudiny z řeckých měst), v jejímž čele stojí opět Jannis Moras. A dále o mladé dívčí trio Veka, které si získalo porotu i diváky svými entuziastickými a nápaditými písněmi o jídle (píseň Palačinka postoupila v autorské soutěži) a skvěle sezpívanými vokály. Do Řevnic tak pojede jižní Moravu reprezentovat interpretačně dokonalá kapela s exotickými nástroji včetně turecké loutny a mladá dívčí formace se svéráznou poetikou, která jen zdánlivě evokuje témata z divokého západu (děj písně o indiánofilovi ve skutečnosti Veka situovala do cukrárny).

Ze sobotního programu je dále třeba zmínit Evolet, nový projekt Evy Jurčákové z nedávno se rozpadnuvší skupiny Soundno, dvojici Žába a Had (s Hanou „Žblabuňkou“ Voříškovou) nebo zlínskou skupinu K.aP.P.R., pohybující se zdařile na hraně folku a bluegrassu. Tradičním a v minulých letech úspěšných účastníkem je také skupina Nebeztebe, která však tentokrát zvolila méně silný repertoár než v loňském roce, kdy zvítězila v celostátním kole Autorské Porty.

I když tedy letošní ročník Porty v Brně svou celkovou úrovní zaostával za rokem minulým, i tentokrát si zájemce o akustickou hudbu mohl udělat plastický obrázek o pestré scéně a vytipovat si pár kapel, které stojí za to sledovat podrobněji.

Jihomoravské a brněnské oblastní kolo Porty, Café Práh, Brno, 22. a 23. 4. 2016

Foto Tomáš Svoboda

Pod pojmem Folkové prázdniny se dnes skrývá směs world music, popmusic, jazzu, klasiky, šansonu i nezávislého rocku. Ale jde také ještě o něco jiného. Je to snaha o vysokou autenticitu hudebního a v posledku lidského poselství. Snaha o ryzost sdělení, za nímž je cítit život, radost, smutek, opravdově žitá nejen hudební, ale i životní filosofie.  více

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více

Polský ansámbl Szymanowski Quartet na festivalu Concentus Moraviae včera přesdtavil v řeznovickém kostele sv. Petra a Pavla díla svých krajanů Karola Szymanowského, Stanisława Moniuszka a Gražyny Bacewiczové. Koncert byl součástí celosvětových oslav dvou stého výročí narození Stanisława Moniuszka, který je mnohými pokládán za zakladatele polské národní hudby. Večeru udělila záštitu velvyslankyně Polské republiky v ČR J. E. Barbara Ćwioro.  více

S kvartetní tvorbou mistrů evropské hudby se návštěvníci koncertů setkávají poměrně často. Haydnovy smyčcové kvartety tvoří stálici v repertoáru nejednoho tělesa a vzrůstající pozornost je věnována také dílům soudobých evropských skladatelů. Pouze výjimečně však mají posluchači možnost nahlédnout do hudební kuchyně asijských nebo jihoamerických národů. Právě s tímto mankem se rozhodl bojovat ansámbl Cuarteto Q-Arte věnující se tvorbě latinskoamerických autorů. Program, který včera představili na zámku ve Slavkově u Brna, sestával z děl Silvestra Revueltase, Alberta Ginastery a Astora Piazzolly. Všichni tři skladatelé spojují ve svém díle prvky domácí kultury s evropským školením a vlivy či impulzy různých žánrů.  více

Proč být jednou z mnoha průměrných kapel, když můžeme být kapelou jedinečnou? Do tohoto hesla by se dala zhustit desetiletá historie brněnské skupiny Kupodivu. V roce 2009 se saxofonista Jaroslav Pilný a hráč na klávesy a Petr Šašinka poprvé bavili o založení kapely. V roce 2019 Kupodivu vydávají své první dlouhohrající album. Přesně v polovině tohoto desetiletého období, v roce 2014, proběhla důležitá změna, kdy se původní folková kapela přetransformovala do zajímavého tvaru s klávesami, saxofonem a baskytarou, zato bez kytary. Sestava, která skladbou barev připomíná spíše jazzové kapely, v posledních letech zabodovala na mnoha folkových festivalech. Kupodivu získali autorskou Portu, cenu Rady Notování, vyhráli Moravského vrabce, byli druzí na Mohelnickém dostavníku. Tam všude předvedli hudbu, která se více než k táborovým ohňům hodí do městských klubů, a to zdaleka nejen folkových. Album Živočišné pudy dosavadní tvorbu kapely shrnuje důstojným způsobem, podtrženým kvalitním zvukem ze zlínského studia V.  více

Izraelské těleso Jerusalem Quartet patří po dlouhá léta k předním světovým interpretům kvartetní tvorby a v současné době se jedná o jeden z nejcitovanějších ansámblů komorní hudby. Na festivalu Concentus Moraviae vystoupili houslisté Alexander Pavlovsky, Sergei Bresler, violista Ori Kam a violoncellista Kyril Zlotnikov včera ve velkém zámeckém sále mikulovského zámku s programem časově se rozprostírajícím od Josepha Haydna až po Bélu Bartóka. Záštitu koncertu udělil velvyslanec Izraele v České republice J. E. Daniel Meron.  více

Nejen vážnou hudbou živ je člověk, jak o tom už dvacet let přesvědčuje hudební těleso Epoque Quartet sestávající z houslistů Davida Pokorného, Vladimíra Klánského, violisty Vladimíra Kroupy a violoncellisty Víta Petráška. Pro sobotní koncert v rámci festivalu Concentus Moraviae, který se odehrál ve foyer třebíčského divadla Pasáž, si hudebníci přizvali ještě basklarinetistu Petra Valáška, klavíristu Karla Košárka a perkusistu Olega Sokolova. Dramaturgie večera sestávala výhradně z děl současných autorů koketujících ve svých skladbách nejen s hudebními minimalismem, ale také jazzem a dalšími populárními žánry.  více

Koncert hudebního tělesa Miloslav Ištvan Quartett, který zazněl v jídelně zámku ve Velkém Meziříčí v rámci mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae, sliboval v krátké videopozvánce zveřejněné na stránkách kvarteta dramaturgii připomínající let balistické střely. Odpal večera iniciovalo Adagio a fuga c moll Wolfganga Amadea Mozarta následované Smyčcovým kvartetem č. 1 z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty Leoše Janáčka. Zbylé kinetické energie využil ansámbl k interpretaci dnes již ikonického 1. smyčcového kvartetu Miloslava Ištvana. Ladné přistání v podobě Meditace na svatováclavský chorál Josefa Suka uzavřelo nejen večer, ale také jedenáctiletou a úspěchy nabitou kariéru samotného smyčcového kvarteta. Milovníci komorní tvorby tak měli poslední příležitost vyslechnout si průřez hudební historií ve společném podání houslistů Milana Paľy, Jana Bělohlávka, violisty Stanislava Vacka a violoncellisty Štěpána Filípka.  více

Název alba klame. I když skupina Šarivary používá český fonetický přepis francouzských výrazů charivari a mélange, netvoří ji ani jeden Čech. V čele kvarteta, které se dalo dohromady v Brně, stojí francouzská zpěvačka, flétnistka a akordeonistka Aude Martin a americký kytarista a zpěvák Chris Coleman. Spolu s nimi kapelu tvoří švédský trumpetista Christopher Strandh a slovenský baskytarista Tomáš Ulahel. Podobně jako je pestré národnostní složení skupiny, je barevná i její hudba.  více

Poslední květnový den ožilo Dominikánské náměstí v Brně hudbou, zpěvem i tancem. O půl třetí odpoledne začal program celostátního happeningu základních uměleckých škol ZUŠ Open pod patronátem Nadačního fondu Magdaleny Kožené vyhlášením výsledků soutěže TO JE talent. Účastnici si nepřišli pouze vyzvednout ceny. Dokázalo to hned několik z oceněných zpěváků a hudebníků. Rozšiřující se dav posluchačů přitáhla například Lucie Sedláčková s písní Ewy Farné Měls mě vůbec rád nebo zpěvačka a klavíristka Veronika Vávrová s baladou Million reasons od Lady Gaga.  více

Program letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae představuje nevídaný průřez více než dvaceti českými a zahraničními smyčcovými kvartety. Vyjímečného houslistu, skladatele, profesora The Royal Northern College of Music v anglickém Manchesteru a dlouholetého primária Škampova kvarteta Pavla Fischera oslovil publicista Lukáš Pavlica.   více

Ve čtvrtek 30. května v 11 hodin se v bazilice na Starém Brně konalo rozloučení s velkou postavou moravské kultury. Ne ovšem té kultury, která proudí každodenně kolem nás v časopisech a médiích, ale kultury nazývané nezávislá, alternativní, undergroundová, a v osobě zesnulého navíc protnuté duchovní radikalitou a křesťanskou tradicí. Jaroslav Erik Frič zemřel 24. května 2019 po těžké nemoci v 69 letech, duševně ovšem aktivní do posledních dnů.  více

Brněnské skupině Hrozně pomalu táhne na čtyřicítku – koncertovat začala v roce 1982. Po několika kazetách a neoficiálních nahrávkách vydala až v roce 2013 svůj debut na CD, album Už není čas. Novinka Ticho, na které kapela pracovala v posledních dvou letech ve studiu Indies, překvapí čistším zvukem a jasně slyšitelným napětím ve stavbě písní.  více

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více