Porta 2016 v Brně: Texty o jídle, řecká hudba a Honzíci

Počtvrté se jihomoravské kolo Porty konalo v brněnském Café Práh, podruhé proběhlo samostatně kolo brněnské. Porta samotná se letos dožívá úctyhodných padesáti let a počet soutěžících kapel na jižní Moravě (32 přihlášených formací) potvrzuje, že o přehlídku folkové, country a trampské hudby je stále zájem.

Už dávno neplatí, že by se na Portu hlásily pouze skupiny uvedených žánrů. Před rokem soutěžní řád povolil používání looperů, zatímco playback je stále zakázán. Loni z Brna do národního kola v Řevnicích postoupila mimo jiné bluesová kapela The Weathermakers, Acoustic Fields coby odnož elektronické kapely nebo instrumentální „etno“ duo KoraJungleJazz. Porta v Café Práh se tak postupně stává přehlídkou brněnské a jihomoravské akustické hudby – od tradičního folku a písničkářů až po klubovou alternativní scénu. I letos se za dva dny na pódiu vystřídala pestrá směs jednotlivců a dvojic. Pětičlenná porota měla po oba dny z čeho vybírat, ačkoliv byla celková úroveň nižší než loni (ostatně ročník 2015 byl naprosto mimořádný a překonat jej bude velmi obtížné).

Páteční brněnské kolo přineslo jednoznačného vítěze interpretační soutěže v podobě dua Hedvika & Harnach. Písně v podání jazzové zpěvačky a kavárnice Hedviky Šolcové a písničkáře, stand-up komika a někdejšího kapelníka skupiny Panenka vyzutá Jiřího Harnacha byly svěží, vtipné a přitom zdravě angažované (Někteří nevěří), vystoupení bylo interpretačně bez chyby, plné dynamiky a radosti. Duo postoupilo do finále Porty v Řevnicích u Prahy a také do finále autorské soutěže v Ústí nad Labem.

Ještě více než profesionální výkon Hedviky & Harnacha však přítomné v sále pobavila druhá postupující skupina The Honzíci. K pochopení jejího vystoupení je třeba se vrátit k loňskému finále Porty v Řevnicích. Jan Fic, kapelník brněnských The Weathermakers popisoval své zážitky slovy: „Náš název byl špatně napsán už na plakátku. Slušně jsme na to upozornili paní, která všechny plakátky svědomitě ručně napsala. Obořila se na nás s tím, že toho má moc nebude se zabývat nějakým anglickým blábolem. A že jestli máme problém, máme si dát normální název, cituji: Třeba Jeníčci.“

Skupina, která se ve finále Porty setkala s nepochopením, vedla na toto téma rozsáhlé internetové diskuse. Ty nakonec vyústily ve vznik jedné z nejdokonalejších parodií na portovní, tedy trampskou a country hudbu, které u nás kdy hrály. The Honzíky totiž založil Jan Fic (alias Šlupka) se zpěvačkou a looperkou Hanou Fatamorganou (Vlčicí), Hanou Voříškovou (Žblabuňkou), Andejem Velikým z loni taktéž soutěžící skupiny Soundno a s dalšími „kamarády“. Předpisově oděni do maskáčů a vybaveni čutorami, zvířecími kožešinami a kamarádem Sváčou, jehož jediným úkolem bylo distribuovat na pódiu jednotlivým hráčům pivo, odehráli tři písně, z nichž přímo tryskala ta nejúžasnější trampská klišé. Tklivé dívčí vokály v písni Country Boy byly dokonalé stejně jako záměrně „rozsypaná“ hra jednotlivých hudebníků. The Honzíci se svými písničkami ze Staré osady a od bohužel nepřítomného kamaráda Kojota nadchli porotu nejen dokonale zvládnutou parodií na trampskou hudbu, ale i průvodním slovem, přezdívkami a texty písní psanými rukou přes kopírák.

Šanci na postup získali každý den pouze dva účinkující, a tak bohužel těsně pod čarou zůstala zralá brněnská formace Kupodivu, „alternativně folkový“ projekt Makak Akustikus (mimo jiné se skvěle zvládnutou coververzí písně od Pavly Milcové) nebo brněnský Řek Jannis Moras se svou kapelou. Ovšem jeho okamžik měl přijít o den později. Úspěch zaznamenal v pátek také písničkář Láďa Zítka, který s písní Šestákový svět jako druhý postoupil v autorské soutěži. A bouřlivý potlesk si oprávněně vysloužila také Hana „Vlčice“ Fatamorgana se svým sólovým vystoupením, během nějž si posluchači vyslechli angažovanou píseň, radikální úpravu Nedvědových Stánků i prohlášení čtené „holčičkou“ z papírku.

Na dvou skupinách, které do Řevnic postoupily ze sobotního jihomoravského kola, se porota shodla jednomyslně. Šlo jednak o skupinu Anatoli, která se věnuje řeckému stylu rebetiko (hudba chudiny z řeckých měst), v jejímž čele stojí opět Jannis Moras. A dále o mladé dívčí trio Veka, které si získalo porotu i diváky svými entuziastickými a nápaditými písněmi o jídle (píseň Palačinka postoupila v autorské soutěži) a skvěle sezpívanými vokály. Do Řevnic tak pojede jižní Moravu reprezentovat interpretačně dokonalá kapela s exotickými nástroji včetně turecké loutny a mladá dívčí formace se svéráznou poetikou, která jen zdánlivě evokuje témata z divokého západu (děj písně o indiánofilovi ve skutečnosti Veka situovala do cukrárny).

Ze sobotního programu je dále třeba zmínit Evolet, nový projekt Evy Jurčákové z nedávno se rozpadnuvší skupiny Soundno, dvojici Žába a Had (s Hanou „Žblabuňkou“ Voříškovou) nebo zlínskou skupinu K.aP.P.R., pohybující se zdařile na hraně folku a bluegrassu. Tradičním a v minulých letech úspěšných účastníkem je také skupina Nebeztebe, která však tentokrát zvolila méně silný repertoár než v loňském roce, kdy zvítězila v celostátním kole Autorské Porty.

I když tedy letošní ročník Porty v Brně svou celkovou úrovní zaostával za rokem minulým, i tentokrát si zájemce o akustickou hudbu mohl udělat plastický obrázek o pestré scéně a vytipovat si pár kapel, které stojí za to sledovat podrobněji.

Jihomoravské a brněnské oblastní kolo Porty, Café Práh, Brno, 22. a 23. 4. 2016

Foto Tomáš Svoboda

Pod pojmem Folkové prázdniny se dnes skrývá směs world music, popmusic, jazzu, klasiky, šansonu i nezávislého rocku. Ale jde také ještě o něco jiného. Je to snaha o vysokou autenticitu hudebního a v posledku lidského poselství. Snaha o ryzost sdělení, za nímž je cítit život, radost, smutek, opravdově žitá nejen hudební, ale i životní filosofie.  více

Městské divadlo Brno včera uvedlo evropskou premiéru muzikálu Poslední loď (The Last Ship), jehož autorem je světoznámý hudebník Sting. A bude to směs jeho výtečné muziky vycházející z britského folku, zdařile a upřímně vyprávěný příběh, a také silné herecké výkony, které by měly zaručit šťastnou plavbu inscenace směrem k divákům.  více

Webový portál Brno - město hudby letos slaví šesté narozeniny. Jako symbolický dárek našim čtenářům přinášíme první z pravidelných měsíčních příspěvků brněnského dramatika, spisovatele a scenáristy Milana Uhdeho. Který se s vámi bude dělit o své vzpomínky, úvahy i popis aktuálního dění na poli brněnské kultury. Jeho dnešním tématem je Festival Janáček Brno.  více

Koncert uspořádaný k výjimečné události se ve čtvrtek odehrál v ZUŠ PhDr. Zbyňka Mrkose v brněnských Židenicích. Akce nesla název Cimbálový kolaudační koncert. Co vlastně bylo kolaudováno? Z titulu večera bylo patrné, že hlavní hvězdou programu se stane cimbál. Tento velký instrument se sametovým zvukem nestál v centru pozornosti náhodou. Kolaudován byl totiž nový cimbálový přírůstek do hudebního inventáře jmenované základní umělecké školy. Výrobcem nástroje, který zde pořídili, byla brněnská firma Všianský. Samotný výrobce Pavel Všianský, který je také známým hudebníkem se osobně zúčastnil, aby k zúčastněným pronesl něco slov o konstrukci a stavbě tohoto instrumentu.  více

Dlouhých patnáct let po svém debutu Rock’s Groove vydala brněnská Kulturní úderka své druhé album. Z původní sestavy zůstali zpěvák a kytarista Štěpán Dokoupil a baskytarista Mojmir Sabolovič, které na novince doplňují další tři zajímaví hráči – je to jednak zdvojená rytmika Daniel Prýgl (bicí) a Nedim Zlatar (perkuse) a dále Omer Blentić, který hraje na Hammondovy varhany, elektrický klavír, syntezátor, ale také na perský drnkací nástroj saz. Moravsko-bosenská sestava na svém novém albu nabízí mimořádně barevnou hudbu, která nezapomíná na své bluesové kořeny.  více

Nejnovější inscenací opery Národního divadla Brno se stalo dílo Don Carlos skladatele Giuseppe Verdiho a básníka Friedricha Schillera. Titul, který režíroval ředitel jmenované instituce Martin Glaser, měl premiéru v sobotu 2. února 2019 v Janáčkově divadle. Scénu navrhl Pavel Borák, kostýmy Markéta Sládečková-Oslzlá. O světelný design se postaral Martin Špetlík. Představení řídil Jaroslav Kyzlink, který se Sborem a orchestrem Janáčkovy opery NdB představení také nastudoval. V hlavních rolích se představili Luciano Mastro jako Don Carlos, Federico Sacchi v roli krále Filipa II., Carlosova otce; Jiří Brückler ztvárnil přítele titulní postavy a králova důvěrníka markýze Rodriga z Posy. Linda Ballová vystoupila jako mladá královna a milostně poblouzněná Alžběta z Valois; postavy pomstychtivé princezny Eboli, která tajně miluje králova syna, se ujala Veronika Hajnová-Fialová. Hrůzu nahánějícího inkvizitora představil Ondrej Mráz. Dále vystoupili také Andrea Široká, Martina Mádlová, Zdeněk Nečas a David Szendiuch.  více

Brněnská zpěvačka a výtvarnice Dáša Ubrová zpívala s kapelou, vystupuje s bigbandem, má blízko k šansonu, jazzu i rocku. Album nazvané pouze jejím jménem je pro ni důležité nejen proto, že jde o sólový debut. Zpěvačka si poprvé napsala sama všechny texty. Autory hudby jsou ve většině případů její dvorní spolupracovníci a producenti alba, pianista Vojtěch Svatoš a kytarista Pavel Šmíd.  více

Přesně na den 89. výročí úmrtí české národní a pěvecké ikony Emy Destinnové sdružení ProART Company připravilo multižánrový projekt. V příhodném prostoru vily Tugendhat umělci rozehráli hudebně-taneční drama pod titulem Ema Destinn – Bouře a klid, které vzniklo za účasti umělců z Brna, Vídně a Cottbusu.  více

Milovníci artificiální hudby čera mohli v Besedním domě vůbec poprvé slyšet nového šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese také v roli klavírního sólisty. Pod Daviesovou taktovkou zazněla Symfonie D dur op. 23 vamberského rodáka Jana Václava Huga Voříška a premiéra orchestrální úpravy komorního díla Antonína Dvořáka Maličkosti op. 47 zhotovená samotným šéfdirigentem. Za klavír Davies usedl jako interpret Klavírního koncertu č. 24 c moll Wolfganga Amadea Mozarta. V sólových partech se šéfdirigent představí ještě při dvou nadcházejících recitálech, na kterých zazní například díla Stevea Reicha, Johna Adamse a Philipa Glasse.  více

Díla soudobých skladatelů spjatých s Brnem občas slýcháme při produkcích zdejších souborů, které tuto tvorbu prezentují. Málokdy se ale dostanou k širší hudební veřejnosti. Poměrně nenápadně se včera v konventu Milosrdných bratří uskutečnil recitál věnovaný právě dílům brněnských skladatelů. O to více pozornosti by měl vzbudit jejich interpret Milan Paľa. Ten se dle svých slov „rozhodl udělat něco pro moravskou hudbu“ a pořídit v průběhu následujících let několik CD mapujících literaturu pro housle či violu z tvorby skladatelů s Moravou spjatých. Projekt Cantus Moraviae má už nyní své první dvoj CD, které se při včerejším večeru dočkalo křtu.  více

Vyprodaná Fléda. Hlava na hlavě. A přesto v tom davu potkáte šest spolužáků, se kterými jste v první polovině 90. let sdíleli budovu gymnázia, i kolegyni, se kterou jste později studovali žurnalistiku. Skupina Dunaj se dvacet let po svém rozpadu vrátila na pódia a její někdejší domovské město bylo pochopitelně jednou z prvních důležitých zastávek.  více

Koncerty vážné hudby nám asociují především večerní hodiny, formální ustrojení a v některých případech i skleničku vína. Včerejší sobota dokázala, že dopoledne představuje stejně vhodný čas na uměleckou produkci. Hodinu před polednem zazněly v Křišťálovém sále brněnské Staré radnice violoncellové sonáty Ludwiga van Beethovena, Clauda Debussyho a Dmitrije Šostakoviče v provedení violoncellisty Štěpána Filípka a klavíristy Marka Pinzowa. Koncert pořádalo Národní divadlo Brno.  více

„Dát si občas porci romantiky neškodí. Navíc za takovouto romantiku se stydět nemusíte,“ psal jsem v recenzi bilančního alba Střípky příběhů, které si brněnská skupina F.T.Prim vydala v roce 2013 u příležitosti čtvrtstoletí od svého vzniku. O pět let později, tedy k třicátým narozeninám, si skupina v čele se zpívajícím autorem a kytaristou nadělali novinkovou desku Labyrint. Platí opět vše, co jsem napsal minule. Opět by se dala vyzdvihnout romantika i trampská témata, stejně jako pozvolný posun od akustické „tulácké“ hudby k popu. I to balancování na samé hraně kýče v některých momentech zůstává, stejně jako nezpochybnitelná hráčská zručnost členů kapely. Skoro by se zdálo, že Labyrint nic nového nepřináší. Ale není to tak. Stačí dobrovolně zabloudit a v labyrintu tónů a slov najdeme zajímavé momenty. Jen si skutečně musíme připustit, že romantika občas není na škodu.  více

Skupinou Dunaj prošla řada důležitých osobností brněnské alternativní scény, například Pavel Fajt a Iva Bittová. Po jejich odchodu skupinu dlouho tvořila čtveřice Jiří Kolšovský, Vladimír Václavek, Josef Ostřanský a Pavel Koudelka. V roce 1998 legendární kapela ukončila činnost a krátce nato ve věku pouhých 43 let zemřel její zpěvák a kytarista Kolšovský. Nyní se jako Dunaj vracejí na scénu zbylí tři členové. Před koncem roku se v Brně předvedli jako hosté Tata Bojs a 17. ledna je čeká na Flédě samostatný koncert v rámci aktuálního turné. V létě se pak obnovený Dunaj představí například na festivalech Hradecký slunovrat (Hradec nad Moravicí) nebo Eurotrialog (Mikulov).  více

Když kapela vydá první řadové album po třiceti letech, navíc v roce svých padesátých narozenin, je to samozřejmě obrovská událost. Brněnská legenda Progres 2 sice na novou desku pomýšlela dlouho, ale – jak mi před časem řekl kytarista a zpěvák Pavel Váně – nemohla najít vhodné téma. Nakonec se námět našel: slavná kniha Jacka Londona na pomezí filosofického románu a sci-fi Tulák po hvězdách. Na půdorysu pobytu ve vězení, přemítání o životě a smrti, spravedlnosti a milosrdenství a – což je ta fantastická část – návštěv nadpozemských světů vznikl příběh, který je pojítkem celkem sedmnácti skladeb přibližně hodinového alba.  více

Druhý, tedy večerní Novoroční koncert Filharmonie Brno přinesl Dvořákův violoncellový koncert v podání Raphaella Wallfische a operní předehry od Stanisława Moniuzska, Jacquese Offenbacha, Franze von Suppého nebo Nikolaje Andrejeviče Rimského-Korsakova. Filharmonie Brno vkročila do roku 2019 pod taktovkou dirigenta Roberta Kružíka.  více