Porta 2016 v Brně: Texty o jídle, řecká hudba a Honzíci

Počtvrté se jihomoravské kolo Porty konalo v brněnském Café Práh, podruhé proběhlo samostatně kolo brněnské. Porta samotná se letos dožívá úctyhodných padesáti let a počet soutěžících kapel na jižní Moravě (32 přihlášených formací) potvrzuje, že o přehlídku folkové, country a trampské hudby je stále zájem.

Už dávno neplatí, že by se na Portu hlásily pouze skupiny uvedených žánrů. Před rokem soutěžní řád povolil používání looperů, zatímco playback je stále zakázán. Loni z Brna do národního kola v Řevnicích postoupila mimo jiné bluesová kapela The Weathermakers, Acoustic Fields coby odnož elektronické kapely nebo instrumentální „etno“ duo KoraJungleJazz. Porta v Café Práh se tak postupně stává přehlídkou brněnské a jihomoravské akustické hudby – od tradičního folku a písničkářů až po klubovou alternativní scénu. I letos se za dva dny na pódiu vystřídala pestrá směs jednotlivců a dvojic. Pětičlenná porota měla po oba dny z čeho vybírat, ačkoliv byla celková úroveň nižší než loni (ostatně ročník 2015 byl naprosto mimořádný a překonat jej bude velmi obtížné).

Páteční brněnské kolo přineslo jednoznačného vítěze interpretační soutěže v podobě dua Hedvika & Harnach. Písně v podání jazzové zpěvačky a kavárnice Hedviky Šolcové a písničkáře, stand-up komika a někdejšího kapelníka skupiny Panenka vyzutá Jiřího Harnacha byly svěží, vtipné a přitom zdravě angažované (Někteří nevěří), vystoupení bylo interpretačně bez chyby, plné dynamiky a radosti. Duo postoupilo do finále Porty v Řevnicích u Prahy a také do finále autorské soutěže v Ústí nad Labem.

Ještě více než profesionální výkon Hedviky & Harnacha však přítomné v sále pobavila druhá postupující skupina The Honzíci. K pochopení jejího vystoupení je třeba se vrátit k loňskému finále Porty v Řevnicích. Jan Fic, kapelník brněnských The Weathermakers popisoval své zážitky slovy: „Náš název byl špatně napsán už na plakátku. Slušně jsme na to upozornili paní, která všechny plakátky svědomitě ručně napsala. Obořila se na nás s tím, že toho má moc nebude se zabývat nějakým anglickým blábolem. A že jestli máme problém, máme si dát normální název, cituji: Třeba Jeníčci.“

Skupina, která se ve finále Porty setkala s nepochopením, vedla na toto téma rozsáhlé internetové diskuse. Ty nakonec vyústily ve vznik jedné z nejdokonalejších parodií na portovní, tedy trampskou a country hudbu, které u nás kdy hrály. The Honzíky totiž založil Jan Fic (alias Šlupka) se zpěvačkou a looperkou Hanou Fatamorganou (Vlčicí), Hanou Voříškovou (Žblabuňkou), Andejem Velikým z loni taktéž soutěžící skupiny Soundno a s dalšími „kamarády“. Předpisově oděni do maskáčů a vybaveni čutorami, zvířecími kožešinami a kamarádem Sváčou, jehož jediným úkolem bylo distribuovat na pódiu jednotlivým hráčům pivo, odehráli tři písně, z nichž přímo tryskala ta nejúžasnější trampská klišé. Tklivé dívčí vokály v písni Country Boy byly dokonalé stejně jako záměrně „rozsypaná“ hra jednotlivých hudebníků. The Honzíci se svými písničkami ze Staré osady a od bohužel nepřítomného kamaráda Kojota nadchli porotu nejen dokonale zvládnutou parodií na trampskou hudbu, ale i průvodním slovem, přezdívkami a texty písní psanými rukou přes kopírák.

Šanci na postup získali každý den pouze dva účinkující, a tak bohužel těsně pod čarou zůstala zralá brněnská formace Kupodivu, „alternativně folkový“ projekt Makak Akustikus (mimo jiné se skvěle zvládnutou coververzí písně od Pavly Milcové) nebo brněnský Řek Jannis Moras se svou kapelou. Ovšem jeho okamžik měl přijít o den později. Úspěch zaznamenal v pátek také písničkář Láďa Zítka, který s písní Šestákový svět jako druhý postoupil v autorské soutěži. A bouřlivý potlesk si oprávněně vysloužila také Hana „Vlčice“ Fatamorgana se svým sólovým vystoupením, během nějž si posluchači vyslechli angažovanou píseň, radikální úpravu Nedvědových Stánků i prohlášení čtené „holčičkou“ z papírku.

Na dvou skupinách, které do Řevnic postoupily ze sobotního jihomoravského kola, se porota shodla jednomyslně. Šlo jednak o skupinu Anatoli, která se věnuje řeckému stylu rebetiko (hudba chudiny z řeckých měst), v jejímž čele stojí opět Jannis Moras. A dále o mladé dívčí trio Veka, které si získalo porotu i diváky svými entuziastickými a nápaditými písněmi o jídle (píseň Palačinka postoupila v autorské soutěži) a skvěle sezpívanými vokály. Do Řevnic tak pojede jižní Moravu reprezentovat interpretačně dokonalá kapela s exotickými nástroji včetně turecké loutny a mladá dívčí formace se svéráznou poetikou, která jen zdánlivě evokuje témata z divokého západu (děj písně o indiánofilovi ve skutečnosti Veka situovala do cukrárny).

Ze sobotního programu je dále třeba zmínit Evolet, nový projekt Evy Jurčákové z nedávno se rozpadnuvší skupiny Soundno, dvojici Žába a Had (s Hanou „Žblabuňkou“ Voříškovou) nebo zlínskou skupinu K.aP.P.R., pohybující se zdařile na hraně folku a bluegrassu. Tradičním a v minulých letech úspěšných účastníkem je také skupina Nebeztebe, která však tentokrát zvolila méně silný repertoár než v loňském roce, kdy zvítězila v celostátním kole Autorské Porty.

I když tedy letošní ročník Porty v Brně svou celkovou úrovní zaostával za rokem minulým, i tentokrát si zájemce o akustickou hudbu mohl udělat plastický obrázek o pestré scéně a vytipovat si pár kapel, které stojí za to sledovat podrobněji.

Jihomoravské a brněnské oblastní kolo Porty, Café Práh, Brno, 22. a 23. 4. 2016

Foto Tomáš Svoboda