Porta 2016 v Brně: Texty o jídle, řecká hudba a Honzíci

Porta 2016 v Brně: Texty o jídle, řecká hudba a Honzíci

Počtvrté se jihomoravské kolo Porty konalo v brněnském Café Práh, podruhé proběhlo samostatně kolo brněnské. Porta samotná se letos dožívá úctyhodných padesáti let a počet soutěžících kapel na jižní Moravě (32 přihlášených formací) potvrzuje, že o přehlídku folkové, country a trampské hudby je stále zájem.

Už dávno neplatí, že by se na Portu hlásily pouze skupiny uvedených žánrů. Před rokem soutěžní řád povolil používání looperů, zatímco playback je stále zakázán. Loni z Brna do národního kola v Řevnicích postoupila mimo jiné bluesová kapela The Weathermakers, Acoustic Fields coby odnož elektronické kapely nebo instrumentální „etno“ duo KoraJungleJazz. Porta v Café Práh se tak postupně stává přehlídkou brněnské a jihomoravské akustické hudby – od tradičního folku a písničkářů až po klubovou alternativní scénu. I letos se za dva dny na pódiu vystřídala pestrá směs jednotlivců a dvojic. Pětičlenná porota měla po oba dny z čeho vybírat, ačkoliv byla celková úroveň nižší než loni (ostatně ročník 2015 byl naprosto mimořádný a překonat jej bude velmi obtížné).

Páteční brněnské kolo přineslo jednoznačného vítěze interpretační soutěže v podobě dua Hedvika & Harnach. Písně v podání jazzové zpěvačky a kavárnice Hedviky Šolcové a písničkáře, stand-up komika a někdejšího kapelníka skupiny Panenka vyzutá Jiřího Harnacha byly svěží, vtipné a přitom zdravě angažované (Někteří nevěří), vystoupení bylo interpretačně bez chyby, plné dynamiky a radosti. Duo postoupilo do finále Porty v Řevnicích u Prahy a také do finále autorské soutěže v Ústí nad Labem.

Ještě více než profesionální výkon Hedviky & Harnacha však přítomné v sále pobavila druhá postupující skupina The Honzíci. K pochopení jejího vystoupení je třeba se vrátit k loňskému finále Porty v Řevnicích. Jan Fic, kapelník brněnských The Weathermakers popisoval své zážitky slovy: „Náš název byl špatně napsán už na plakátku. Slušně jsme na to upozornili paní, která všechny plakátky svědomitě ručně napsala. Obořila se na nás s tím, že toho má moc nebude se zabývat nějakým anglickým blábolem. A že jestli máme problém, máme si dát normální název, cituji: Třeba Jeníčci.“

Skupina, která se ve finále Porty setkala s nepochopením, vedla na toto téma rozsáhlé internetové diskuse. Ty nakonec vyústily ve vznik jedné z nejdokonalejších parodií na portovní, tedy trampskou a country hudbu, které u nás kdy hrály. The Honzíky totiž založil Jan Fic (alias Šlupka) se zpěvačkou a looperkou Hanou Fatamorganou (Vlčicí), Hanou Voříškovou (Žblabuňkou), Andejem Velikým z loni taktéž soutěžící skupiny Soundno a s dalšími „kamarády“. Předpisově oděni do maskáčů a vybaveni čutorami, zvířecími kožešinami a kamarádem Sváčou, jehož jediným úkolem bylo distribuovat na pódiu jednotlivým hráčům pivo, odehráli tři písně, z nichž přímo tryskala ta nejúžasnější trampská klišé. Tklivé dívčí vokály v písni Country Boy byly dokonalé stejně jako záměrně „rozsypaná“ hra jednotlivých hudebníků. The Honzíci se svými písničkami ze Staré osady a od bohužel nepřítomného kamaráda Kojota nadchli porotu nejen dokonale zvládnutou parodií na trampskou hudbu, ale i průvodním slovem, přezdívkami a texty písní psanými rukou přes kopírák.

Šanci na postup získali každý den pouze dva účinkující, a tak bohužel těsně pod čarou zůstala zralá brněnská formace Kupodivu, „alternativně folkový“ projekt Makak Akustikus (mimo jiné se skvěle zvládnutou coververzí písně od Pavly Milcové) nebo brněnský Řek Jannis Moras se svou kapelou. Ovšem jeho okamžik měl přijít o den později. Úspěch zaznamenal v pátek také písničkář Láďa Zítka, který s písní Šestákový svět jako druhý postoupil v autorské soutěži. A bouřlivý potlesk si oprávněně vysloužila také Hana „Vlčice“ Fatamorgana se svým sólovým vystoupením, během nějž si posluchači vyslechli angažovanou píseň, radikální úpravu Nedvědových Stánků i prohlášení čtené „holčičkou“ z papírku.

Na dvou skupinách, které do Řevnic postoupily ze sobotního jihomoravského kola, se porota shodla jednomyslně. Šlo jednak o skupinu Anatoli, která se věnuje řeckému stylu rebetiko (hudba chudiny z řeckých měst), v jejímž čele stojí opět Jannis Moras. A dále o mladé dívčí trio Veka, které si získalo porotu i diváky svými entuziastickými a nápaditými písněmi o jídle (píseň Palačinka postoupila v autorské soutěži) a skvěle sezpívanými vokály. Do Řevnic tak pojede jižní Moravu reprezentovat interpretačně dokonalá kapela s exotickými nástroji včetně turecké loutny a mladá dívčí formace se svéráznou poetikou, která jen zdánlivě evokuje témata z divokého západu (děj písně o indiánofilovi ve skutečnosti Veka situovala do cukrárny).

Ze sobotního programu je dále třeba zmínit Evolet, nový projekt Evy Jurčákové z nedávno se rozpadnuvší skupiny Soundno, dvojici Žába a Had (s Hanou „Žblabuňkou“ Voříškovou) nebo zlínskou skupinu K.aP.P.R., pohybující se zdařile na hraně folku a bluegrassu. Tradičním a v minulých letech úspěšných účastníkem je také skupina Nebeztebe, která však tentokrát zvolila méně silný repertoár než v loňském roce, kdy zvítězila v celostátním kole Autorské Porty.

I když tedy letošní ročník Porty v Brně svou celkovou úrovní zaostával za rokem minulým, i tentokrát si zájemce o akustickou hudbu mohl udělat plastický obrázek o pestré scéně a vytipovat si pár kapel, které stojí za to sledovat podrobněji.

Jihomoravské a brněnské oblastní kolo Porty, Café Práh, Brno, 22. a 23. 4. 2016

Foto Tomáš Svoboda

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Pod pojmem Folkové prázdniny se dnes skrývá směs world music, popmusic, jazzu, klasiky, šansonu i nezávislého rocku. Ale jde také ještě o něco jiného. Je to snaha o vysokou autenticitu hudebního a v posledku lidského poselství. Snaha o ryzost sdělení, za nímž je cítit život, radost, smutek, opravdově žitá nejen hudební, ale i životní filosofie.  více



Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.  více

Čtyřicetidenní postní doba, v níž se právě nacházíme, značí pro většinu z nás přípravu slavení Velikonoc. Tento čas představuje příležitost k vlastnímu zamyšlení a ztišení v podobě modliteb. Sbor Ensemble Versus se mimo jiné věnuje duchovní a liturgické hudbě, pro letošní postní období si připravil ojedinělý komponovaný večer, jenž se uskutečnil ve středu 28. února v kostele sv. Augustina. Propracovanost a výjimečnost koncertu se propisovala nejen do pěveckých čísel, ale také do improvizací olomouckého varhaníka Karla Martínka a režie Kateřiny Křivánkovévíce

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.  více

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.  více

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Nejčtenější

Kritika

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více