Porta 2016 v Brně: Texty o jídle, řecká hudba a Honzíci

Počtvrté se jihomoravské kolo Porty konalo v brněnském Café Práh, podruhé proběhlo samostatně kolo brněnské. Porta samotná se letos dožívá úctyhodných padesáti let a počet soutěžících kapel na jižní Moravě (32 přihlášených formací) potvrzuje, že o přehlídku folkové, country a trampské hudby je stále zájem.

Už dávno neplatí, že by se na Portu hlásily pouze skupiny uvedených žánrů. Před rokem soutěžní řád povolil používání looperů, zatímco playback je stále zakázán. Loni z Brna do národního kola v Řevnicích postoupila mimo jiné bluesová kapela The Weathermakers, Acoustic Fields coby odnož elektronické kapely nebo instrumentální „etno“ duo KoraJungleJazz. Porta v Café Práh se tak postupně stává přehlídkou brněnské a jihomoravské akustické hudby – od tradičního folku a písničkářů až po klubovou alternativní scénu. I letos se za dva dny na pódiu vystřídala pestrá směs jednotlivců a dvojic. Pětičlenná porota měla po oba dny z čeho vybírat, ačkoliv byla celková úroveň nižší než loni (ostatně ročník 2015 byl naprosto mimořádný a překonat jej bude velmi obtížné).

Páteční brněnské kolo přineslo jednoznačného vítěze interpretační soutěže v podobě dua Hedvika & Harnach. Písně v podání jazzové zpěvačky a kavárnice Hedviky Šolcové a písničkáře, stand-up komika a někdejšího kapelníka skupiny Panenka vyzutá Jiřího Harnacha byly svěží, vtipné a přitom zdravě angažované (Někteří nevěří), vystoupení bylo interpretačně bez chyby, plné dynamiky a radosti. Duo postoupilo do finále Porty v Řevnicích u Prahy a také do finále autorské soutěže v Ústí nad Labem.

Ještě více než profesionální výkon Hedviky & Harnacha však přítomné v sále pobavila druhá postupující skupina The Honzíci. K pochopení jejího vystoupení je třeba se vrátit k loňskému finále Porty v Řevnicích. Jan Fic, kapelník brněnských The Weathermakers popisoval své zážitky slovy: „Náš název byl špatně napsán už na plakátku. Slušně jsme na to upozornili paní, která všechny plakátky svědomitě ručně napsala. Obořila se na nás s tím, že toho má moc nebude se zabývat nějakým anglickým blábolem. A že jestli máme problém, máme si dát normální název, cituji: Třeba Jeníčci.“

Skupina, která se ve finále Porty setkala s nepochopením, vedla na toto téma rozsáhlé internetové diskuse. Ty nakonec vyústily ve vznik jedné z nejdokonalejších parodií na portovní, tedy trampskou a country hudbu, které u nás kdy hrály. The Honzíky totiž založil Jan Fic (alias Šlupka) se zpěvačkou a looperkou Hanou Fatamorganou (Vlčicí), Hanou Voříškovou (Žblabuňkou), Andejem Velikým z loni taktéž soutěžící skupiny Soundno a s dalšími „kamarády“. Předpisově oděni do maskáčů a vybaveni čutorami, zvířecími kožešinami a kamarádem Sváčou, jehož jediným úkolem bylo distribuovat na pódiu jednotlivým hráčům pivo, odehráli tři písně, z nichž přímo tryskala ta nejúžasnější trampská klišé. Tklivé dívčí vokály v písni Country Boy byly dokonalé stejně jako záměrně „rozsypaná“ hra jednotlivých hudebníků. The Honzíci se svými písničkami ze Staré osady a od bohužel nepřítomného kamaráda Kojota nadchli porotu nejen dokonale zvládnutou parodií na trampskou hudbu, ale i průvodním slovem, přezdívkami a texty písní psanými rukou přes kopírák.

Šanci na postup získali každý den pouze dva účinkující, a tak bohužel těsně pod čarou zůstala zralá brněnská formace Kupodivu, „alternativně folkový“ projekt Makak Akustikus (mimo jiné se skvěle zvládnutou coververzí písně od Pavly Milcové) nebo brněnský Řek Jannis Moras se svou kapelou. Ovšem jeho okamžik měl přijít o den později. Úspěch zaznamenal v pátek také písničkář Láďa Zítka, který s písní Šestákový svět jako druhý postoupil v autorské soutěži. A bouřlivý potlesk si oprávněně vysloužila také Hana „Vlčice“ Fatamorgana se svým sólovým vystoupením, během nějž si posluchači vyslechli angažovanou píseň, radikální úpravu Nedvědových Stánků i prohlášení čtené „holčičkou“ z papírku.

Na dvou skupinách, které do Řevnic postoupily ze sobotního jihomoravského kola, se porota shodla jednomyslně. Šlo jednak o skupinu Anatoli, která se věnuje řeckému stylu rebetiko (hudba chudiny z řeckých měst), v jejímž čele stojí opět Jannis Moras. A dále o mladé dívčí trio Veka, které si získalo porotu i diváky svými entuziastickými a nápaditými písněmi o jídle (píseň Palačinka postoupila v autorské soutěži) a skvěle sezpívanými vokály. Do Řevnic tak pojede jižní Moravu reprezentovat interpretačně dokonalá kapela s exotickými nástroji včetně turecké loutny a mladá dívčí formace se svéráznou poetikou, která jen zdánlivě evokuje témata z divokého západu (děj písně o indiánofilovi ve skutečnosti Veka situovala do cukrárny).

Ze sobotního programu je dále třeba zmínit Evolet, nový projekt Evy Jurčákové z nedávno se rozpadnuvší skupiny Soundno, dvojici Žába a Had (s Hanou „Žblabuňkou“ Voříškovou) nebo zlínskou skupinu K.aP.P.R., pohybující se zdařile na hraně folku a bluegrassu. Tradičním a v minulých letech úspěšných účastníkem je také skupina Nebeztebe, která však tentokrát zvolila méně silný repertoár než v loňském roce, kdy zvítězila v celostátním kole Autorské Porty.

I když tedy letošní ročník Porty v Brně svou celkovou úrovní zaostával za rokem minulým, i tentokrát si zájemce o akustickou hudbu mohl udělat plastický obrázek o pestré scéně a vytipovat si pár kapel, které stojí za to sledovat podrobněji.

Jihomoravské a brněnské oblastní kolo Porty, Café Práh, Brno, 22. a 23. 4. 2016

Foto Tomáš Svoboda

Pod pojmem Folkové prázdniny se dnes skrývá směs world music, popmusic, jazzu, klasiky, šansonu i nezávislého rocku. Ale jde také ještě o něco jiného. Je to snaha o vysokou autenticitu hudebního a v posledku lidského poselství. Snaha o ryzost sdělení, za nímž je cítit život, radost, smutek, opravdově žitá nejen hudební, ale i životní filosofie.  více

Strážnická zpěvačka a cimbalistka Magdalena Múčková se už v útlém věku projevila jako výrazný talent: v soutěži dětských zpěváků si ve finále zazpívala s brněnským BROLNem – a nahrávka to byla natolik vydařená, že ji Český rozhlas Brno dodnes uchovává jako tzv. trvalku. Dětský hlásek vyzrál v krásně zabarvený, nezaměnitelný hlas mladé ženy, která si velmi brzy osvojila disciplínu pro lidovou zpěvačku nejnáročnější, totiž interpretaci lidových balad: kupříkladu její vlastní úpravy baladických příběhů z rodného strážnického Dolňácka Vydala máti, vydala dcéru a V širém poli hruščička jsou čisté a působivé. Ve dvaceti se nebojácně postavila do čela mladé strážnické cimbálové muziky Danaj, která letos oslavila třicetiny, a natočila s ní devět CD – mezi jinými ceněná tematická alba Písničky z malířovy palety (2000, reedice 2018), vánoční Nenechte nás dlúho státi (1996), Vladimíru Úlehlovi dedikované CD Písňovou zahradou (2008) nebo letošní Desatero (2018).  V BROLNu na čas zakotvila jako kmenová cimbalistka a zpěvačka, dodnes se současným “malým” BROLNem občas hostuje. Kromě hraní na cimbál, zpívání, komponování muzikantských pásem a úprav písní pro “svou” CM Danaj vyučuje hru na cimbál na ZUŠ ve Veselí a ve Skalici - a našla si i práci redaktorskou a scénáristickou: v pořadu U nás aneb Od cimbálu k lidové kultuře v TV Noe představuje divákům výrazné osobnosti české a moravské lidové muziky. Jak je zřejmé, kulaté narozeniny nemá vlastně ani čas oslavit v klidu … V rámci letošního festivalu Janáček Brno prezentovala svůj autorský pořad Kvítí milodějné – takže bylo o čem si povídat.  více

Když trio Ponk v obsazení housle, cimbál a kontrabas přišlo se svým prvním albem Postfolklor a konceptem mrtvého folkloru, psal jsem, že se kapele podařilo „vnést do vybraného [folklorního] materiálu kus sama sebe, použít v písních spoustu hudebních vtípků a jasně čitelných i méně nápadných obratů z jiných žánrů, a přitom zachovat jejich podstatu“. Ponk tehdy hrál úpravy lidových písní, kterým sice ponechal texty a melodie, ale s velmi úsporným a čistě akustickým instrumentářem dokázal tento tradiční repertoár obohatit o prvky rocku a dalších žánrů. Vtip spočíval ve využití netradičních rytmických vzorců, způsobu hry a energie. Na podobném principu by se dalo vystavět hned několik alb, a tak po debutu s písněmi o smrti mohl Ponk natočit kolekce lidových písní svatebních nebo vánočních. Nestalo se tak a je to dobře.  více

Ve čtvrtek a v pátek proběhly v Brně dva zcela odlišné koncerty, avšak s jedním společným jmenovatelem. Byla jím Horňácká muzika Petra Mičky. První čtvrteční akce se konala v klubu Leitnerka a šlo o dvojkoncert s kapelou Lesní zvěř. Páteční program hostil husovický klub Musilka a za doprovodu zmíněné kapely se na něm představili zpěváci a zpěvačky z horňácké obce Hrubá Vrbka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2018 vyvrcholil operním představením Výlety páně Broučka v nastudování Národního divadla (Praha) v režii Slávy Daubnerové se scénografií Pavla Boráka a s kostýmy Simony Vachálkové. V hlavních rolích se představili Jaroslav Březina, Aleš Briscein, František Zahradníček, Alžběta Poláčková, Jiří Sulženko, Andrea Široká, Stanislava Jirků, Martin Šrejma, Roman Janál a Josef Moravec. Orchestr a sbor Národního divadla řídil Jaroslav Kyzlink, o taneční čísla se postarali členové Baletu Národního divadla a externisté.  více

První prosincový víkend se na Mezinárodním festivalu Janáček Brno 2018 nesl ve znamení krásy a poetiky lidové písně, tak jak ji vnímal skladatel sám. Sobotní odpoledne v Mahenově divadle patřilo folkloru ryzímu přímo ze skladatelova rodného kraje. Neděle potom patřila slavnostnímu představení jednoho z jeho největších folklorem inspirovaných děl – Moravská lidová poezie v písních – v působivých prostorách vily Tugendhat.  více

Ze soutěže Blues Aperitiv postoupil letos na mezinárodní festival Blues Alive do Šumperka slovenská skupina Kiero Grande, dále dvě polské kapely a brněnský hudebník Jan Fic se svým sólovým projektem. Honza, který si pod značkou Red Bird Instruments sám vyrábí kytary z krabic od doutníků (cigar box guitars) a další nástroje, je jinak známý jako frontman skupiny The Weathermakers, s níž si syrové blues zahrál i na Portě. A na několika festivalech se mihl i jako kapelník recesistické trampské skupiny The Honzíci. Následující rozhovor vznikl u příležitosti vydání sólového alba Město, které Jan Fic společně s producentem Martinem Kyšperským oficiálně představí 17. prosince v brněnském obchůdku Stereo – Vinyl Culture Shop.  více

Uplynulý týden plný hudebních akcí završilo finálové kolo soutěže Central European Jazz Competition pořádané dvojicí „sousedících“ jazzových festivalů –  JazzFestBrno a Poysdorf Jazz & Wine. Přeshraniční hudební projekt  našlápl ke slibné budoucnosti: už první ročník jazzového klání ve svém finálovém odpoledni nabídl šest půlhodinových bloků finalistů, kteří překvapili šíří hudebního záběru i muzikantskou kvalitou.  více

Předposledním divadelním dílem vrcholícího hudebního festivalu Janáček Brno 2018 se včera stala mistrova poslední dokončená opera Z mrtvého domu, kterou inspiroval Dostojevského román. Inscenaci připravila Velšská národní opera v koprodukci se Skotskou operou, představení režíroval David Pountney, scénu navrhnula Maria Bjornson a orchestr řídil Tomáš Hanus. V hlavních rolích se představili Mark Le Brocq, Alan Oke, Simon Bailey, Ben McAteer a Paula Greenwood. Posluchači měli jedinečnou možnost poslechnout si Janáčkovo dílo v kritické edici Sira Charlese Mackerrase a nedávno zesnulého janáčkovského badatele a muzikologa Johna Tyrrella. Poněkud atypické pro mnoho posluchačů mohlo být uvedení v anglickém jazyce s českými titulky.  více

Hlavním dramaturgickým záměrem letošního Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2018 je uvedení kompletního hudebně-dramatického autorova díla. Po divácky úspěšné Káti Kabanové a precizním provedení Věci Makropulos včera přišel na řadu polský soubor Teatr Wielki z Poznani s uvedením Její pastorkyně tedy díla, které dvanáct let po své Brněnské premiéře v roce 1904 otevřelo Leoši Janáčkovi dveře na mezinárodní hudební scénu.  více

Na mezinárodním hudebním festivalu Janáček Brno 2018 zaznělo mnoho rozličných a kvalitativně rozdílných operních představen. Jednou za čas se objeví inscenace, které rozdělí brněnské publikum na dva nesmiřitelné tábory, jedni jsou nadšeni novátorstvím, množstvím mimohudebních odkazů a smělou režií, druzí hořekují nad nelogickým symbolismem, odklonem od operního libreta a konečně políčkem do tváře skladatele. Písňový cyklus Zápisník zmizelého od belgického tělesa Muziektheater Transparant v režii Iva van Hoveho a se skladatelskými přípisky Annelies Van Parys kontroverzní v naznačeném slova smyslu byl. Na novém jevištním tvaru se podílel také scénograf Jan Versweyveld, kostymérka An D’Huys a dramaturg Krystian Lada. V sólových rolích se představili Ed Lyon, Marie Hamard a Hugo Koolschijn, na klavír doprovázena Lada Valešová a za scénou účinkovaly členky sborové akademie De Munt/La Monnaie. Zápisník zmizelého včera zazněl v sále Mahenova divadla.  více

Druhý z doprovodných folklorních koncertů festivalu Janáček Brno se uskutečnil v divadle Reduta. Dle všeho laťka, kterou nastavil ten první, zůstává stále vysoko. Pořad nazvaný Chodníčky k lidové písni měl představit divákům jeden z Janáčkových nejoblíbenějších slováckých regionů – Horňácko. Tohoto úkolu se svědomitě ujala cimbálová kapela s výstižným názvem Musica Folklorica.  více

Dvakrát hudební mistrovství prvotřídní kvality a pokaždé jinak. Jednou jako posluchačsky náročná hudební show, kterou jen poučení posluchači vnímali jako připomínku tragických událostí. A podruhé jako odlehčený a roztančený večer s písněmi, které si mohl zpívat celý sál Sono Centra. Pořadatelé JazzFestu Brno ukázali, že není jazzové kvinteto jako jazzové kvinteto. Oba lídři posledních dvou koncertů letošního ročníku festivalu si právem vysloužili bouřlivý potlesk. Přitom by člověk na scéně stěží pohledal dva tak rozdílné typy hudebníků, jako jsou Terence Blanchard a Richard Bona.  více

Brněnský Slovácký krúžek oslavil v sobotu 110. výročí svého vzniku. A díky velkému zájmu diváků si je připomněl hned dvěma odpoledními koncerty v kulturním centru Rubín.  více

Národní divadlo moravskoslezské z Ostravy se na hlavním programu festivalu Janáček Brno podílelo již několikrát. Včera soubor zavítal do brněnského Mahenova divadla se zcela novou inscenací nepříliš často uváděné opery Osud v režii svého ředitele Jiřího Nekvasila, se scénou Daniela Dvořáka, kostýmy Simony Rybákové a v hudebním nastudování hudebního ředitele Jakuba Kleckera. Moravskoslezské divadlo se tak v tuzemsku stalo teprve druhým divadelním domem, který za dobu své existence uvedl všechny opery Leoše Janáčka. V hlavních rolích se představili Martin Šrejma jako skladatel Živný, Veronika Holbová jako Míla Válková a Petra Alvarez Šimková jako její matka, ve vedlejších pak Roman Hoza v roli malíře Lhotského a Tomáš Kořínek jako doktor Suda, dále účinkoval Sbor a orchestr Národního divadla moravskoslezského.  více

Mezinárodní hudební festival Janáček Brno je v plném proudu, posluchači si ještě nestačili vychutnat povedenou instrumentaci Ondřeje Kyase v novém scénickém nastudování Šárky a už se na ně valí další produkce. Jednoaktová opera Počátek románu a balet Rákoš Rákoczy zazněly v provedení studentů Konzervatoře Brno s Orchestrem a sborem studentů téže instituce. Vystoupil také umělecký soubor Hradišťan. Režie se chopila Kristiana Belcredi, scénu a kostýmy navrhla Sylva Marková. Obě působí v tělese Ensemble Opera Diversa. Choreografie se ujala umělecká vedoucí souboru Hradišťan Ladislava Košíková. Představení řídil Tomáš Krejčí.  více