Poslouchat Blažíkovou a Sojkovou blaží

Poslouchat Blažíkovou a Sojkovou blaží

V pořadí pátý koncert desátého ročníku cyklu staré hudby „Barbara Maria Willi uvádí...“ se konal v pondělí v Konventu Milosrdných bratří. Úvodní slovo obstarala samotná Barbara Maria Willi, jak je jejím dobrým zvykem. Vtip a jiskrnost slova včetně poznámky o barvení vlasů do odstínu programů (podotýkám, že byly ostře červenorůžové), navodily příjemnou až familiární náladu. Ta se proměnila, když byla obsazená téměř všechna místa a ztlumená světla. Lehce přisvícené pódium pouze s párem nízkých stoliček, stojánků a položených gotických harf dávalo tušit křehkou atmosféru nadcházejícího hudebního zážitku. O ten se postarala dvojice interpretek, zpěvaček a zároveň hráček na zmíněné gotické harfy, Hana BlažíkováBarbora Sojková. Obě ponořené do repertoáru staré hudby a se zkušenostmi s provozováním gregoriánského chorálu, což se nepochybně promítlo do jejich, dovolím si říci bezchybného výkonu. Celý koncert byl posluchačsky i muzikantsky potěšením, a kdo bude mít možnost tyto dvě dámy slyšet, ať neváhá.

Program úzce zaměřený na jednu repertoárovou formu středověké hudby byl sestaven ze španělských cantigas z třináctého století. Jednalo se o výběr těchto jednohlasých písní ze sbírky Cantigas de Santa Maria Alfonse X. řečeného Moudrý. Ta obsahuje kolem čtyř set zhudebněných textů oslavujících Pannu Marii a její skutky. Písní během večera zaznělo šestnáct a svou různorodostí a odlišnou melodikou ukázaly, že středověká hudba není nijak banální ani nezáživná (na základě bádání je zřejmé, že se na tvorbě podíleli jak hudebníci křesťanští, tak i muslimové a židé, kteří působili na Alfonsově dvoře – v několika skladbách byl tento orientální a ornamentální nádech slyšet). Pestrému vyznění však nejvíce napomohly samy interpretky. Ačkoli jde o repertoár jednohlasý a dobová praxe provádění není jednoznačně doložitelná, písně zazněly většinou s doprovodem harf a v unisonu obou hlasů. Mohli jsme ale také slyšet čistě sólový projev, jednoduchý dvojhlas nebo pouze instrumentální provedení. V důsledku proměnlivé modality písní a zřejmě i choulostivosti nástrojů bylo nutné častější ladění. Zpěvačky byly intonačně i výrazově přesvědčivé, jejich hlasy značně osobité. Hana Blažíková má poněkud průraznější a kovovější barvu, vyšší tóny zní krásně zářivě, spodní polohy jsou pevné. Naopak Barbora Sojková oplývá zabalenější a kulatější barvou, neztrácí však na výraznosti. Spojením hlasů dohromady vznikal zvláštní a zajímavý zvuk, ve kterém mírně dominovala barva první zmíněné. Jelikož jazyk písní byl galicijsko-portugalský, pochybuji, že někdo v sále rozuměl textům doslovně, avšak výrazem, procítěností a muzikálním podáním byl jejich obsah o mnoho bližší. Pokaždé však z toku slov zřetelněji vystoupilo spojení „Santa Maria“ – ani moc důrazně či příliš zbožně, ale patřičně prožitě.

Po celý čas koncertu mne opakovaně napadalo několik slov, která podle mého názoru přesně popisují atmosféru koncertu a účinek interpretace jeho aktérek. Na jedné straně plynulost, proud, flow, na straně druhé křehkost, ladnost, feminita. Z hráček a zpěvaček bylo cítit soustředění a ponor do „jejich“ hudby, a také jistota a klid, které až vnucovaly často pokašlávajícímu publiku. To bylo, dovolím-li si mluviti za něj, přes obecné nachlazení i velmi spokojené a vyžádalo si potleskem přídavek.

Závěrem stojí za zmínku poctivě vypracované programy, které obsahovaly originální i přeložené názvy a tematiky jednotlivých písní a průvodní slovo sepsané Hanou Blažíkovou. To podávalo historicko-sociologickou sondu do doby a prostředí vzniku písní, objasnění, co cantigas jsou z textového, hudebního a tvůrčího hlediska, a také přiblížení způsobu interpretace dobové, a zpěvaček samotných. Text byl dostatečně odborný a vyčerpávající a věřím, že velmi nápomocný návštěvníku koncertu, který se s provozováním a repertoárem středověké hudby dosud setkal jen okrajově, nebo vůbec. Jednou z informací, která je v textu obsažena je, že Alfons X. při tvorbě sbírky zaměstnával na dvacet sedm hudebníků a mezi nimi dokonce dvě ženy, což nebylo zrovna obvyklé. Záměr Sojkové a Blažíkové „rozhodly jsem se představit několik z těchto jedinečných písní ve velmi intimní atmosféře a pokračovat v tradici oněch žen – harfistek ...“ se včerejším koncertem povedl uskutečnit výtečně, zejména ve výrazech intimity a ženskosti.

Alfonso X. řečený Moudrý, sbírka Cantigas de Santa Maria/Písně o Svaté Marii (výběr). Hana Blažíková a Barbora Sojková, zpěv a hra na gotické harfy. 4. 11. 2013, Konvent Milosrdných bratří, v rámci cyklu Barbara Maria Willi uvádí…

Foto Stanislav Vítek

I přes komorní obsazení orchestru a loutkovou inscenaci jsme viděli velké hudební divadlo. Zámecký sál v Mikulově ožil uvedením barokní opery La Calistovíce

Musím se hned na začátku přiznat, že jsem na rozpacích, když přemýšlím o včerejším zahájení cyklu Barbara Maria Willi uvádí. Vlastně nevím, jak o vystoupení Concilium musicum Wien referovat, abych byl pokud možno spravedlivý nejen k účinkujícím, ale také sám k sobě.  více

Koncert pro BrnoMagdalenou Koženou, varhaníkem Christianem Schmittem a dětským pěveckým sborem Kantiléna proběhl čtvrtého zářijového večera v Besedním domě. Hudebně to byl večer vytříbený, a co se týká výsledného dojmu, vynechala bych jen několik technických a organizačních záležitostí.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hüttervíce

Na tuzemské jazzové scéně stále ještě rezonuje loňské 100. výročí od narození Gustava Broma. Na samém konci roku 2021 vyšel komplet 4 CD Gustav Brom – 100 let, který nabízí průřez repertoárem orchestru od písňové tvorby přes jazz až po průniky k soudobé vážné hudbě. Vedle toho se u téhož vydavatele (Indies Happy Trails) objevilo i album mapující dlouholetou spolupráci Bromova orchestru s Karlem Velebným. Na obou počinech se jako jeden z producentů podílel rozhlasový redaktor a jazzový hudebník a pedagog Jan Dalecký.  více