Povedené předvánoční baroko v podání Filharmonie Brno

21. prosinec 2024, 1:00
Povedené předvánoční baroko v podání Filharmonie Brno

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.

Čtvrteční program zahájilo Concerto per l’orchestra di Dresda in Sol minore Antonia Vivaldiho (1678–1741). Jak název částečně napovídá, skladba náleží do série několika koncertů, kterou Vivaldi zkomponoval pro drážďanskou Hofkapelle – orchestr, který byl ve své době pokládaný za nejlepší na světě. Hned v úvodu zaujal orchestr velice příjemnou energií, kterou do hry jednotlivý hráči vkládali. Ačkoliv Fabio Biondi hrál na housle i dirigoval, orchestr byl pod jeho vedením, až na pár míst v I. a III. větě, rytmicky velmi dobře sehraný. I tyto nepřesnosti ale netrvaly příliš dlouho a vždy byly během několika momentů napraveny. Na výbornou se pak povedly všechny tempové změny, zejména ritardanda na konci vět. Jako houslista se Fabio Biondi předvedl především ve třetí větě, ve které si bez sebemenšího problému poradil s virtuózním partem plným rychlých běhů. Technickou zdatnost je ovšem potřeba pochválit také u zbytku orchestru, jejichž party nebyly ani zdaleka jednoduché. Nádherně vyzněly zejména rychlé vyhrávky fagotu a fléten v I. větě.

První polovinu uzavřela Simphonie à 8 concertanti Jana Dismase Zelenky (1679–1745), který někdy bývá právem označován jako „český Bach“. Tuto šestivětou skladbu napsal Zelenka během pražského pobytu v roce 1723, kdy zkomponoval dalších pět kusů, dva se však nedochovaly. Filharmonie Brno působila při interpretaci Zelenkovy Simphonie rytmicky ještě o něco jistěji než v kompozici první. Za největší neduh lze označit některá místa rychlých běhů a postupů v podání Fabia Biondiho. Zatímco technicky zazněla naprosto perfektně a v interpretaci nebyl slyšet jediný přehmat, poměrně často bylo pár ze série rychlých tónu intonačně výrazně nepřesných. Biondi ale tyto chyby alespoň částečně dohnal povedenou prací s dynamikou a výborným vedením jednotlivých motivů i celých frází. S technicky náročnými pasážemi se nepotýkal pouze Biondi, ale i zbytek orchestru, přičemž v jejich podání zazněly i těžké části naprosto v pořádku.

Po přestávce přišel na řadu jako první Houslový koncert in A Pietra Nardiniho (1722–1793), v jehož díle je patrný přechod od hudebního baroka ke klasicismu. Nardiniho skladatelský přístup v sobě v době vzniku Koncertu in A spojuje typické rysy italské kompozičního stylu 18. století: lyričnost, zpěvnost a vášnivost. Právě vášeň provázela naplno čtvrteční provedení této kompozice. Zde se Fabio Biondi předvedl vyloženě jako sólista a skladba obsahovala několik kadencí, při kterých mohl Biondi naplno demonstrovat svoji bezchybnou techniku. Ačkoliv několik tónů opět neladilo úplně přesně, bylo těchto míst o poznání méně než v díle druhém. Houslista si také velice dobře poradil se všemi dvojhmaty i rychlými postupy. Právě vyloženě sólový charakter houslového partu mělo za následek, že bylo pro Biondiho náročné současně i dirigovat, což se podepsalo v pár pasážích, kde došlo k rytmickému rozhození s orchestrem. Těchto místo ovšem nebylo mnoho, přičemž sehranosti orchestru pomohla i cembalistka, neboť v náznacích orchestru ukazovala i ona. Filharmonie Brno i houslista pak ukázali výtečnou práci s dynamikou, podobně jako hezké frázování. Orchestr navíc vždy velmi plynule navázal na sólovou kadenci a do hudebního proudu bez sebemenšího zádrhelu vplul.

Závěr celého koncertu patřil Symfonii d moll (Sinfonia la casa del diviolo) Luigiho Boccheriniho (1743–1805). Uvádí se, že toto dílo je inspirováno myšlenkami německého hnutí Sturm und Drang, její podtitul Ďáblův dům ovšem není původní. Jako první je na provedení Filharmonií Brno nutné pochválit energii, kterou těleso do hry vkládalo. Patřičná vášnivost byla doplněna velice dobrým sehráním všech členů orchestru včetně Fabia Biondiho, a přesnou intonací, která byla narušena pouze lesními rohy v samém úvodu. Technicky náročné party celého orchestru zazněly bez problému a muzikanti předvedli velkou dynamickou hloubku projevu, která byla výrazná zejména v náhlých dynamických skocích.

Ačkoliv bylo zmíněno několik nepřesností, které se v průběhu koncertu objevily, jako celek lze výkon všech muzikantů označit za velmi povedený. Občasná drobná rytmická rozhození orchestru nebo ne vždy dokonalá intonace Fabia Biondiho byly kompenzovány celkovým projevem, jemuž ani přinejmenším nechyběla vášeň a energie, které se projevily zejména během skladby poslední. Filharmonie Brno se tak s končícím rokem rozloučila opravdu důstojně.

Antonio Vivaldi: Concerto per l’orchestra di Dresda in Sol minore (Koncert pro drážďanský orchestr g moll)

Jan Dismas Zelenka: Simphonie à 8 concertanti

Pietro Nardini: Houslový koncert in A

Luigi Boccherini: Symfonie d moll (Sinfonia la casa del diavolo)

Filharmonie Brno

Fabio Biondi – housle, dirigent

čtvrtek 19. 12. v 19 hodin, Besední dům

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více