Povedený večer s triumfálním závěrem

23. listopad 2024, 17:00
Povedený večer s triumfálním závěrem

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirové.

Program zahájily Tři chorály pro orchestr Ottorina Respighiho (1879–1936), které vzniky úpravou tří varhanních předeher Nun komm‘ der Heiden Heiland, Meine Seele erhebt den Herren a Wachet auf, ruft uns die Stimme Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750). Orchestr si s těmito třemi krátkými skladbami poradil velmi pěkně. Muzikanti byli dobře sehraní, neobjevila se intonační zaváhání a zvuk celé filharmonie byl jemný a jednotný. Robert Kružík zacházel s dynamikou střídmě a povedeně, opravdu zdařile vytahoval nástroje/nástrojové skupiny, které byly v daný moment nejdůležitější a pod jeho taktovkou do sebe jednotlivé hlasy perfektně zapadaly. Poté přišla na řadu Bachova Sonáta e moll, opět v aranži Respighiho, pro housle, varhany a smyčce. Zatímco sólový part houslí zůstal nepozměněn, v orchestrálním doprovodu se projevuje rukopis tvůrce transkripce, ačkoliv k Bachově originálu pro continuo přistupuje s patřičnou ctí. Během interpretace se objevilo pár problémů v sehranosti, které se výrazněji projevovaly zejména v první a druhé větě mezi orchestrem a varhanami. Ve zbytku skladby už to bylo o poznání lepší. Sehranost uvnitř smyčcového orchestru byla v pořádku. Houslista Martin Pavlík podal, i přes pár drobných intonačních zaváhání, velmi dobrý výkon a v jeho podání krásně vyzněl Bachův mistrovský sólový part.

Závěr první poloviny patřil taktéž skladbě Johanna Sebastiana Bacha, tentokrát však v úpravě Igora Stravinského (1882–1971). Ve svérázné instrumentaci zazněly Bachovy Chorální variace „Vom Himmel hoch da komm‘ ich her“. K Filharmonii Brno se při jejich provedení přidal pěvecký sbor Gaudeamus Brno, který stál na balkóně po obou stranách varhan, rozdělený na mužskou a ženskou část. Kompozice, ač se na první pohled tváří velmi klasicky, v sobě ukrývá spoustu nepravidelností například v podobě různě posunutých rytmů nebo drobných synkop. Orchestr si s těmito záludnostmi však poradil se ctí a k výraznějšímu zaváhání nedošlo. Ačkoliv došlo v pár místech k lehkému rozhození sboru s muzikanty, ve většině případů zvládl Gaudeamus Brno svoje party bez problémů. Přesto by interpretaci neuškodila o něco pestřejší práce s dynamikou.

Druhá část koncertu byla věnována Symfonii č. 4 pro sólisty, smíšený sbor a orchestr Alfreda Schnittkeho (1934–1998). Toto hluboké dílo, jehož motivický materiál vychází z melodických modelů církví pravoslavné, katolické, protestanské a židovské, je inspirováno růžencem. Striktně následuje jeho strukturu sestávající ze tří okruhů tajemství: radostný, bolestný a slavný, z nichž každý je rozdělen na dalších pět dílčích tajemství. Analogicky k tomu je Schnittkeho symfonie rozdělena do tří bloků po pěti variacích. Než muzikanti spustili, vystoupil před publikum dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš a kompozici publiku představil. Poskytnul tak posluchačům krátký, přesto velice přínosný dramaturgický úvod.

Provedení Symfonie č. 4 je jen stěží co vytknout. Mezzosopranistka Hana Kopřivová i tenorista Pavel Valenta zazpívali svá sóla beze slov bez jediného zaváhání a oba sólisté krásnou barvou svých hlasů zaplnili sál křišťálově čistou intonací. Stejně povedený byl i výkon Filharmonie Brno. Muzikanti následovali taktovku Roberta Kružíka, což se projevilo ve skvělé sehranosti, a především v několika náhlých zaseknutích, po kterých přišlo přesné opětovné nasazení. Hloubka dynamiky orchestru byla velká a na výbornou vyšly jak náhlé skoky, tak pomalé a velice plynulé dynamické gradace. Ve všech dynamických pásmech pak byla intonace jednotlivých nástrojových skupin naprosto čistá, a to jak v tutti pasážích, tak v Kružíkem zvýrazňovaných melodiích jednotlivých nástrojů či skupin. Vyzdvihnout je potřeba výkon klavíristy, jehož part hrál bezesporu v kompozici prim. Všechna sóla i ostatní pasáže zahrál naprosto brilantně. K perfektním technickým aspektům hry orchestr navíc přidal úctyhodnou procítěnost. Nasazení jednotlivých muzikantů se tak slilo ve výtečnou energii, kterou dokázala Filharmonie vtáhnout diváky do hudebního toku. I výkon sboru Gaudeamus Brno byl velice dobrý. Sbormistryně Daša Karasová a Martina Kirová připravily „své“ zpěváky a zpěvačky poctivě a závěrečná modlitba v jejich podání povedeně doplnila výkon orchestru. Za zmínku stojí také úplný závěr, kdy nechal Robert Kružík dílo doznít ještě několik chvil po tom, co se ozval poslední tón, což celému provedení ještě přidalo.

Zatímco první polovina nabídla tři skladby, ve kterých se mísila hudba stará s moderní aranží, celá druhá polovina byla věnována jedné kompozici, která starou hudbu sice neupravovala, ale velmi výrazně z ní vycházela. Dramaturgicky pestrý program mohl naplno vyniknout díky dobrým výkonům v první části večera a naprosto brilantnímu provedení druhé. Perfektnímu vyznění Schnittkeho Symfonie č. 4 dozajisté pomohlo i zvolené přítmí, které celou atmosféru povedeně dokreslilo.

Johann Sebastian Bach / arr. Ottorino Respighi: Tři chorály pro orchestr P. 167

Johann Sebastian Bach / arr. Ottorino Respighi: Houslová sonáta e moll (podle BWV 1023) P. 85

Johann Sebastian Bach / arr. Igor Stravinskij: Chorální variace „Vom Himmel hoch da komm‘ ich her“

Alfred Achnittke: Symfonie č. 4 pro sólisty, smíšený sbor a orchestr

Martin Pavlík –housle

Hana Kopřivová – mezzosoprán

Pavel Valenta – tenor

pěvecký sbor Gaudeamus Brno

Daša Karasová a Martina Kirová – sbormistryně

Filharmonie Brno

Robert Kružík – dirigent

čtvrtek 21. listopadu v 19 hodin, Besední dům

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Nejčtenější

Kritika

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více