Předvánoční zpívání s Take 6

2. prosinec 2014, 0:27

Předvánoční zpívání s Take 6

Sono Centrum s čalouněnými stěnami, s koberci a vůní novoty a s netradičně řešeným interiérem je ideálním prostorem pro koncert americké šestice Take 6. Pánové v padnoucích oblecích totiž předvádějí luxusní show, která uspokojí i to nejsnobštější publikum. Ale pozor – současně vše berou s nadhledem a vtipem a přitom ani v jedné vteřině nesníží vysoko nastavenou laťku hudební preciznosti, čistoty a invence. Jinými slovy – ideální formace, která dokáže právem nadchnout dámy a pány v gala i jedince, kteří jdou za hudbou a dress code neřeší.

Take 6 v Brně poprvé vystoupili před deseti lety. Tehdy o jejich koncertě v Janáčkově divadle v rámci JazzFestuBrno psala Petra Konrádová: „Fenomenalita téhle americké šestice […] spočívá v tom, že nemusíte vůbec nic vědět o hudbě, abyste si je po několika minutách jejich pódiové show zamilovali. A pokud o hudbě či přímo o nich něco víte, zasáhne vás ta jejich neskutečná lehkost interpretace a všudypřítomnost vkusu. […] Je fascinující, že na jejich do detailu promyšlené a přece bezprostřední herecké stylizace nepadá sebemenší stín rutiny ani předstírací patiny šoubyznysu. Snad je to opravdu živou křesťanskou vírou v poselství hudby v kombinaci s osvíceným managementem, že nadpřirozené vokální umění může být prezentováno tak přirozeně.“ Tato slova se výtečně hodí i na show, kterou pánové předvedli na první neděli adventní roku 2014 v Sono Centru. A přitom byl jejich program nutně jiný, přizpůsobený nejen prostředí, ale i roční době.

Od prvních minut na pódiu se zpěváci snažili předat lidem sváteční atmosféru. Přísně vzato advent sice ještě nejsou Vánoce, ale už jsme si tak nějak zvykli, že na koncertech posloucháme koledy i pár týdnů před Štědrým dnem. A anglosaské vánoční hity typu I’ll Be Home For Christmas se k době adventní svou nostalgií pochopitelně výtečně hodí. Snad tedy jen úvodní We Wish You a Merry Christmas (and Happy New Year) malinko předběhla dobu, ale proč si vlastně nepopřát už teď…

Naštěstí desetinásobní držitelé Grammy (a stejně tak desetinásobní laureáti křesťanské hudební ceny Dove) nezůstali pouze u písní s vánoční tematikou. Dostalo se na klasiku z 50. let (Charlesova Hallelujah I Love Her So) i na disco z let 70. (Stayin’ Alive od Bee Gees). To vše pochopitelně v bravurních a cappella úpravách, protože právě vlastními vokálními aranžemi je skupina Take 6 proslulá. Nástrojový doprovod se omezil na piano v menším než malém počtu písní, jinak si pánové opravdu vystačili pouze se svými ústy, jimiž imitovali i rytmické a další nástroje. Přestože má skupina hlasy rozdělené ve zdánlivém nepoměru čtyři tenory, baryton a bas, strhávaly na sebe pozornost jak hlubší polohy (basista Alvin Chea je opravdu úžasný), tak pasáže zpívané falsetem.

Relativně velkou část koncertu pánové věnovali ukázkám hudby, která je osobně přivedla k pěvecké dráze. Byla to pestrá směs – od chrámového zpěvu (ale samozřejmě toho afroamerického, velmi živého) přes Earth, Wind & Fire až po Michaela Jacksona. Je otázka, nakolik měli zpěváci dramaturgii koncertu připravenou a do jaké míry naopak reagovali na reakci diváků. Zdálo se však, že právě proto, že na fragment Jacksonovy písně české publikum reagovalo bouřlivěji než na ostatní inspirační zdroje, zařadili pánové scatový souboj dvou členů kapely prokládaný několikavteřinovými úryvky z dalších skladeb někdejšího „krále popu“.

Vedle dokonalé hudební složky má skupina do posledního detailu promyšleno i vše ostatní – od zmíněných padnoucích obleků přes jednoduchou a přitom vtipnou choreografii až po komunikaci s publikem. Zpěváci například požádali diváky, aby si vyndali z kapes mobilní telefony, na Facebooku našli stránku Take 6 a ihned se kliknutím stali fanoušky kapely. V době, kdy vzniká tento článek, má skupina na Facebooku téměř 34 000 příznivců a řadu z nich jistě „ulovila“ tímto způsobem na koncertech.

Výtky? Snad dvě. Jednak byl koncert poměrně krátký. První přídavek si publikum vytleskávalo asi po hodině a pěti minutách od prvních tónů. Naštěstí přídavky trvaly dalších dvacet minut a jedním z nich byla i krásně zaranžovaná píseň Alleluia, kterou pánové zazpívali do ztichlého Sono Centra bez mikrofonů. Tím trochu vyvážili nepoměr mezi světskými a duchovními písněmi. Skupina Take 6 totiž vznikla v prostředí Církve adventistů sedmého dne a pro spoustu posluchačů ve Spojených státech, ale i u nás, je především představitelem kvalitní moderní duchovní hudby. Předpokládám, že nemálo návštěvníků brněnského koncertu čekalo ukázek z tohoto okruhu přece jen o něco víc – a to je ta druhá drobná výtka. Ani ona však nic nemění na tom, že vystoupení Take 6 v rámci Moravia Music Festu bylo luxusní – v tom nejlepším slova smyslu.

Take 6 (v rámci Moravia Music Festu), 30. listopadu 2014, Sono Centrum, Brno

Foto Tino Kratochvil

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Stačilo se soustředit na způsob, jakým se král kláves odráží od prvotního nápadu a jak z něj s naprostou samozřejmostí buduje pevnou stavbu, do které se vejde opravdu všechno – od akustického jazzu přes jazzrock až po kosmické zvuky a úlety v podobě kláves „štěkajících“ krátké slabiky.  více

Kurt Elling je v současné době považován za jednoho z nejlepších jazzových zpěváků světa. Jaké to je absolvovat s ním turné, už dnes vědí zpěvák Vojtěch DykB-Side Band s vedoucím Josefem Buchtou. Rozhovor nám poskytli těsně před vyprodaným koncertem v Janáčkově divadle.  více

Cyklus koncertů staré hudby Hudební lahůdky se netradičně vypravil do rockového klubu. Publikum si kromě zážitku mělo odnést i poznání, že improvizace patřila do hudby dávno před jazzem.  více


Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více