Předvánoční zpívání s Take 6

2. prosinec 2014, 0:27

Předvánoční zpívání s Take 6

Sono Centrum s čalouněnými stěnami, s koberci a vůní novoty a s netradičně řešeným interiérem je ideálním prostorem pro koncert americké šestice Take 6. Pánové v padnoucích oblecích totiž předvádějí luxusní show, která uspokojí i to nejsnobštější publikum. Ale pozor – současně vše berou s nadhledem a vtipem a přitom ani v jedné vteřině nesníží vysoko nastavenou laťku hudební preciznosti, čistoty a invence. Jinými slovy – ideální formace, která dokáže právem nadchnout dámy a pány v gala i jedince, kteří jdou za hudbou a dress code neřeší.

Take 6 v Brně poprvé vystoupili před deseti lety. Tehdy o jejich koncertě v Janáčkově divadle v rámci JazzFestuBrno psala Petra Konrádová: „Fenomenalita téhle americké šestice […] spočívá v tom, že nemusíte vůbec nic vědět o hudbě, abyste si je po několika minutách jejich pódiové show zamilovali. A pokud o hudbě či přímo o nich něco víte, zasáhne vás ta jejich neskutečná lehkost interpretace a všudypřítomnost vkusu. […] Je fascinující, že na jejich do detailu promyšlené a přece bezprostřední herecké stylizace nepadá sebemenší stín rutiny ani předstírací patiny šoubyznysu. Snad je to opravdu živou křesťanskou vírou v poselství hudby v kombinaci s osvíceným managementem, že nadpřirozené vokální umění může být prezentováno tak přirozeně.“ Tato slova se výtečně hodí i na show, kterou pánové předvedli na první neděli adventní roku 2014 v Sono Centru. A přitom byl jejich program nutně jiný, přizpůsobený nejen prostředí, ale i roční době.

Od prvních minut na pódiu se zpěváci snažili předat lidem sváteční atmosféru. Přísně vzato advent sice ještě nejsou Vánoce, ale už jsme si tak nějak zvykli, že na koncertech posloucháme koledy i pár týdnů před Štědrým dnem. A anglosaské vánoční hity typu I’ll Be Home For Christmas se k době adventní svou nostalgií pochopitelně výtečně hodí. Snad tedy jen úvodní We Wish You a Merry Christmas (and Happy New Year) malinko předběhla dobu, ale proč si vlastně nepopřát už teď…

Naštěstí desetinásobní držitelé Grammy (a stejně tak desetinásobní laureáti křesťanské hudební ceny Dove) nezůstali pouze u písní s vánoční tematikou. Dostalo se na klasiku z 50. let (Charlesova Hallelujah I Love Her So) i na disco z let 70. (Stayin’ Alive od Bee Gees). To vše pochopitelně v bravurních a cappella úpravách, protože právě vlastními vokálními aranžemi je skupina Take 6 proslulá. Nástrojový doprovod se omezil na piano v menším než malém počtu písní, jinak si pánové opravdu vystačili pouze se svými ústy, jimiž imitovali i rytmické a další nástroje. Přestože má skupina hlasy rozdělené ve zdánlivém nepoměru čtyři tenory, baryton a bas, strhávaly na sebe pozornost jak hlubší polohy (basista Alvin Chea je opravdu úžasný), tak pasáže zpívané falsetem.

Relativně velkou část koncertu pánové věnovali ukázkám hudby, která je osobně přivedla k pěvecké dráze. Byla to pestrá směs – od chrámového zpěvu (ale samozřejmě toho afroamerického, velmi živého) přes Earth, Wind & Fire až po Michaela Jacksona. Je otázka, nakolik měli zpěváci dramaturgii koncertu připravenou a do jaké míry naopak reagovali na reakci diváků. Zdálo se však, že právě proto, že na fragment Jacksonovy písně české publikum reagovalo bouřlivěji než na ostatní inspirační zdroje, zařadili pánové scatový souboj dvou členů kapely prokládaný několikavteřinovými úryvky z dalších skladeb někdejšího „krále popu“.

Vedle dokonalé hudební složky má skupina do posledního detailu promyšleno i vše ostatní – od zmíněných padnoucích obleků přes jednoduchou a přitom vtipnou choreografii až po komunikaci s publikem. Zpěváci například požádali diváky, aby si vyndali z kapes mobilní telefony, na Facebooku našli stránku Take 6 a ihned se kliknutím stali fanoušky kapely. V době, kdy vzniká tento článek, má skupina na Facebooku téměř 34 000 příznivců a řadu z nich jistě „ulovila“ tímto způsobem na koncertech.

Výtky? Snad dvě. Jednak byl koncert poměrně krátký. První přídavek si publikum vytleskávalo asi po hodině a pěti minutách od prvních tónů. Naštěstí přídavky trvaly dalších dvacet minut a jedním z nich byla i krásně zaranžovaná píseň Alleluia, kterou pánové zazpívali do ztichlého Sono Centra bez mikrofonů. Tím trochu vyvážili nepoměr mezi světskými a duchovními písněmi. Skupina Take 6 totiž vznikla v prostředí Církve adventistů sedmého dne a pro spoustu posluchačů ve Spojených státech, ale i u nás, je především představitelem kvalitní moderní duchovní hudby. Předpokládám, že nemálo návštěvníků brněnského koncertu čekalo ukázek z tohoto okruhu přece jen o něco víc – a to je ta druhá drobná výtka. Ani ona však nic nemění na tom, že vystoupení Take 6 v rámci Moravia Music Festu bylo luxusní – v tom nejlepším slova smyslu.

Take 6 (v rámci Moravia Music Festu), 30. listopadu 2014, Sono Centrum, Brno

Foto Tino Kratochvil

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Stačilo se soustředit na způsob, jakým se král kláves odráží od prvotního nápadu a jak z něj s naprostou samozřejmostí buduje pevnou stavbu, do které se vejde opravdu všechno – od akustického jazzu přes jazzrock až po kosmické zvuky a úlety v podobě kláves „štěkajících“ krátké slabiky.  více

Kurt Elling je v současné době považován za jednoho z nejlepších jazzových zpěváků světa. Jaké to je absolvovat s ním turné, už dnes vědí zpěvák Vojtěch DykB-Side Band s vedoucím Josefem Buchtou. Rozhovor nám poskytli těsně před vyprodaným koncertem v Janáčkově divadle.  více

Cyklus koncertů staré hudby Hudební lahůdky se netradičně vypravil do rockového klubu. Publikum si kromě zážitku mělo odnést i poznání, že improvizace patřila do hudby dávno před jazzem.  více


Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více