Prolnutí finské a české lidové kultury v Janáčkově divadle

22. červen 2024, 17:00
Prolnutí finské a české lidové kultury v Janáčkově divadle

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetsky.

Čtvrteční večer zahájil Houslový koncert a moll Antonína Dvořáka (1841–1904). V díle, jenž patří k vrcholům autorova slovanského období, se spojuje nápaditě upravená tradiční forma instrumentálního koncertu se silnými vlivy lidové hudby, které se projevují zejména ve výrazné melodice. Orchestr pod vedením Michaela Schønwandta začal přesně a dobře si poradil i s výrazně rytmizovanými pasážemi. Podobně přesvědčivě započal svůj part i houslista Alexander Sitkovetsky, který si už v samém úvodu musel poradit s kratšími, přesto náročnými běhy, které byly zakončeny na velmi vysokých tónech. V případě první výšky nenastal žádný problém, při druhém takovém zakončení ale sólistovi nejvyšší tón nezaladil zcela přesně. To bylo ale jen malé zaváhání, které se později už neopakovalo. Sitkovetsky brněnskému publiku dokázal, že disponuje velice dobrou techniku, kterou skladba prověřila v rychlých pasážích, náročnějších rytmech, dvojhmatech nebo opakujících se oktávových skocích. Oproti tomu zpěvná, lyrická místa dala naplno vyznít houslistovu krásnému sametovému tónu. Jeho hra byla ale v pár místech lehce utopená v celkovém zvuku orchestru, což bylo do jisté míry zapříčiněno i nepříznivou akustikou Janáčkova divadla.

fb_dvorak_a_sibelius_foto_stepan_pulcar_2024

Orchestr pod Schønwandtovým vedením předvedl obstojný výkon. Během díla nedošlo, v rámci orchestru samotného, k většímu problému v souhře, práce s dynamikou byla pěkná a skvěle se povedly krátké sólové vstupy jednotlivých nástrojů. Provedení Dvořákova koncertu by neuškodila o něco větší energie. Nebylo tomu ale tak, že by muzikanti hráli bez nasazení, pouze výsledku v některých místech chyběla výrazová špička. Té se posluchači dočkali až v závěrečné větě, kde zejména v jejím samém začátku dirigent perfektně navedl orchestr k výrazovým rozdílům mezi doprovodem sólisty a místy, kde měla filharmonie hlavní slovo. Muzikantům se na výbornou povedly také jednotlivé změny tempa, ať prudké nebo naopak pozvolné. Obzvláště během třetí věty se však objevilo několik míst, ve kterých nebyl orchestr se sólistou úplně sehraný. V těchto pasážích by neuškodilo, kdyby dirigent na houslistu o něco lépe reagoval. První polovinu koncertu zakončil přídavek sólisty, který bez sebemenšího zaváhání provedl Sarabandu z Partity d moll Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750).

Druhá polovina večera patřila Jeanu Sibeliovi (1865–1957) a jeho Symfonii č. 1 e moll. Ačkoliv dílo nevychází z konkrétního mimohudebního obsahu, je v něm patrná inspirace finskou kulturou, přírodou a folklórem. Kompozice začíná rozsáhlejším klarinetovým sólem, pod kterým se ozve pouze několik úderů tympánů. Klarinetista nezaváhal a sólo se mu velice povedlo. Po celou jeho dobu se držel v nízké dynamice, ale obzvláště v jeho zakončení předvedl naprosto ukázkové pianissimo. Po nástupu smyčců se hudebníkům pod Schønwandtovým vedením povedlo naprosto ukázkové accelerando a celkově všechny změny tempa se orchestru podařily velmi dobře. Od prvních tónů bylo slyšet, že dirigentovi Sibeliova hudba sedí o něco lépe než ta Dvořákova. Pod jeho taktovkou byla filharmonie dobře sehraná a tam kde to bylo zapotřebí, se orchestr nebál do hry vložit potřebnou energii. K výraznějšímu zaváhání došlo jen v pár místech: na konci první věty nebyla pizzicata smyčců stoprocentně sehraná, k lehkému rozhození orchestru došlo i na konci věty třetí a v krátké vyhrávce kontrabasů v závěrečné větě také chyběla větší usazenost. Oproti tomu všechna krátká, přesto technicky náročná sóla, která se objevovala v různých nástrojích orchestru, vyzněla naprosto perfektně.

Poslední koncert filharmonické sezóny nabídl dvě díla, která v sobě nesou výraznou inspiraci lidovou kulturou, první českou a druhé finskou. Ačkoliv se v interpretaci objevilo několik chyb, výkon sólisty ani Filharmonie Brno pod vedením Michaela Schønwandta vůbec nebyl špatný a jednalo se o hezké a důstojné rozloučení se sezónou 2023/24.

Antonín Dvořák: Houslový koncert a moll op. 53

Jean Sibelius: Symfonie č. 1 e moll op. 39

Alexander Sitkovetsky – housle

Filharmonie Brno

Michael Schønwandt – dirigent

čtvrtek 20. června v 19:00, Janáčkovo divadlo

Foto Štěpán Pulcar

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce