Půvabné brunetky v konventu Milosrdných bratří

24. červen 2025, 10:00
Půvabné brunetky v konventu Milosrdných bratří

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.

Už v první písni programu Où êtes-vous allés, mes belles amourettes (Kampak jste šly, mé krásné lásky) muzikanti ukázali výbornou sehranost. Problém byl pouze s traversem, které se v celkovém zvuku lehce ztrácelo. Zpěv však byl perfektně čistý a bylo velmi dobře rozumět zpívanému textu. Ve třetí písni Plaignez-vous, ma Muzette (Stěžujte si, má musetko) vyměnila Anne Besson traverso za musette (malý druh dud oblíbený ve francouzské galantní a pastorální hudbě 17.–18. století), což hezky korespondovalo s písní, kde dudy vystupovaly jako personifikovaný nástroj, s nímž pastýř sdílí svůj žal nad nevěrnou milou. Reinoud Van Mechelen zde k čisté intonaci přidal ještě povedenou expresivitu, které napomohla vyznění přednášeného textu.

Na třetí píseň bez přerušení navázala Taisez vous, ma Musette (Mlčte, má musetko), což se během koncertu několikrát opakovalo a toto propojovaní více písní bez zjevné pauzy fungovalo velice dobře. Poté se chopila slova Anna Besson a publiku přiblížila, co je brunetka za styl. Poté také krátce představila následující skladbu Prélude en sol mineur (Preludium g moll) francouzského skladatele a flétnisty Jacquese Hotteterra. Při její interpretaci už byl napravený drobný nedostatek v podobě lehce utopeného zvuku traversa. Nástroje byly zvukově vyvážené, což už následně vydrželo po celý zbytek koncertu.

Během následujících písní a skladeb platila všechna výše zmíněná pozitiva. Zpěv Reinouda Van Mechelena byl naprosto čistý a doplněný o příjemnou dávku expresivity. Stejně vydařená byla i instrumentální složka, která fungovala jako výborný doprovod zpěvu. V několika skladbách měli také hudebníci možnost demonstrovat svoji techniku. V Suite en la mineur Chaconne skladatele Robert de Visée dostal prostor theorbista Simon Linné, který předvedl bezchybnou a velice citlivou intepretaci. V závěru dvanáctého čísla večera, písni Tu ne dois pas, jeune Lisette (Nesmíš, mladá Lisette) si na chvíli flétnistka a zpěvák dokonce vyměnili role. Poté zazněla sólová skladba pro cembalo Les bergeries: Naïvement Françoise Couperina. Béatrice Martin předvedla ukázkové frázovaní a do jejího přednesu se nevloudila jediná chyba.

Před žertovnou Il était un Espagnol (Byl jednou jeden Španěl) sdělil Reinoud Van Mechelen publiku, že doufá, že alespoň část umí francouzsky, neboť potřebuje, aby se publikum přidalo v krátkém ritornelu na konci každé sloky. Zde je potřeba podotknout, že zmíněný ritornel nebyl textově ani zdaleka jednoduchý, ale publikum si s ním poradilo, protože členové ansámblu posluchačům notně pomáhali. V poslední instrumentální skladbě večera Le Concert des Oiseaux Le Ramage Jean-Françoise Dandrieua ukázaly výbornou hru flétnistka Anna Besson i cembalistka Béatrice Martin. Celý koncert pak zakončila dvorská píseň Suspendez quelques temps (Zmlkněte na chvilku).

Celý nedělní večer provázely perfektní hudební výkony. Technika instrumentalistů i zpěváka byla výborná, během koncertu nedošlo k sebemenšímu rozhození. Perfektní souhra byla doplněna sice střídmou, ale velmi zdařilou prací s dynamikou. Textu bylo vždy hezky rozumět, což celkovému vyznění všech písní ještě přidalo, podobně jako příjemná dávka expresivity vložená do přednesu.

Où êtes-vous allés, mes belles amourettes (Kampak jste šly, mé krásné lásky)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome II

Le beau berger Tircis (Krásný pastýř Tircis)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome I

Plaignez-vous, ma Muzette (Stěžujte si, má musetko)

Airs sérieux et à boire de Monsieur Cochereau, 1714

Taisez vous, ma Musette (Mlčte, má musetko)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome II

Prélude en sol mineur (Preludium g moll)

Jacques Hotteterre, L‘Art de Préluder, 1719

L‘autre jour ma Cloris (Má Cloris jiný den)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome I

Sarabande (Sarabanda)

Pièces de violes troisième livre 1711

Gavotte en rondeau (Gavota ve formě ronda)

Pièces de violes troisième livre 1711

Je ne veux plus aimer rien (Už nechci nic milovat)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome I

Suite en la mineur Chaconne (Suita a moll Chaconne)

Robert de Visée, Pièces de théorbe et de luth, 1716

Calme mes déplaisirs (Upokoj mou nelibost)

Joseph Valette de Montigny, Recueil dairs sérieux et à boire, 1713

Tu ne dois pas, jeune Lisette (Nesmíš, mladá Lisette)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome I

Les bergeries Naïvement

François Couperin, VIe Ordre de Pièces de clavecin, 1717

Il était un Espagnol (Byl jednou jeden Španěl)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome III

Le Concert des Oiseaux Le Ramage (Ptačí koncert Zpěv)

J.-F. Dandrieu, Premier livre de Pièces de clavecin, 1724

Suspendez quelques temps (Zmlkněte na chvilku)

Monsieur de la Feronnerie, Airs sérieux et à boire, 1719

a nocte temporis

Anna Besson – traverso, musette (dudy)

Myriam Rignol – viola da gamba

Béatrice Martin – cembalo

Simon Linné – theorba

Reinoud Van Mechelen – tenor, umělecký vedoucí

neděle 22. června v 19:30, sál Milosrdných bratří

a nocte temporis/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce