Půvabné brunetky v konventu Milosrdných bratří

24. červen 2025, 10:00
Půvabné brunetky v konventu Milosrdných bratří

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.

Už v první písni programu Où êtes-vous allés, mes belles amourettes (Kampak jste šly, mé krásné lásky) muzikanti ukázali výbornou sehranost. Problém byl pouze s traversem, které se v celkovém zvuku lehce ztrácelo. Zpěv však byl perfektně čistý a bylo velmi dobře rozumět zpívanému textu. Ve třetí písni Plaignez-vous, ma Muzette (Stěžujte si, má musetko) vyměnila Anne Besson traverso za musette (malý druh dud oblíbený ve francouzské galantní a pastorální hudbě 17.–18. století), což hezky korespondovalo s písní, kde dudy vystupovaly jako personifikovaný nástroj, s nímž pastýř sdílí svůj žal nad nevěrnou milou. Reinoud Van Mechelen zde k čisté intonaci přidal ještě povedenou expresivitu, které napomohla vyznění přednášeného textu.

Na třetí píseň bez přerušení navázala Taisez vous, ma Musette (Mlčte, má musetko), což se během koncertu několikrát opakovalo a toto propojovaní více písní bez zjevné pauzy fungovalo velice dobře. Poté se chopila slova Anna Besson a publiku přiblížila, co je brunetka za styl. Poté také krátce představila následující skladbu Prélude en sol mineur (Preludium g moll) francouzského skladatele a flétnisty Jacquese Hotteterra. Při její interpretaci už byl napravený drobný nedostatek v podobě lehce utopeného zvuku traversa. Nástroje byly zvukově vyvážené, což už následně vydrželo po celý zbytek koncertu.

Během následujících písní a skladeb platila všechna výše zmíněná pozitiva. Zpěv Reinouda Van Mechelena byl naprosto čistý a doplněný o příjemnou dávku expresivity. Stejně vydařená byla i instrumentální složka, která fungovala jako výborný doprovod zpěvu. V několika skladbách měli také hudebníci možnost demonstrovat svoji techniku. V Suite en la mineur Chaconne skladatele Robert de Visée dostal prostor theorbista Simon Linné, který předvedl bezchybnou a velice citlivou intepretaci. V závěru dvanáctého čísla večera, písni Tu ne dois pas, jeune Lisette (Nesmíš, mladá Lisette) si na chvíli flétnistka a zpěvák dokonce vyměnili role. Poté zazněla sólová skladba pro cembalo Les bergeries: Naïvement Françoise Couperina. Béatrice Martin předvedla ukázkové frázovaní a do jejího přednesu se nevloudila jediná chyba.

Před žertovnou Il était un Espagnol (Byl jednou jeden Španěl) sdělil Reinoud Van Mechelen publiku, že doufá, že alespoň část umí francouzsky, neboť potřebuje, aby se publikum přidalo v krátkém ritornelu na konci každé sloky. Zde je potřeba podotknout, že zmíněný ritornel nebyl textově ani zdaleka jednoduchý, ale publikum si s ním poradilo, protože členové ansámblu posluchačům notně pomáhali. V poslední instrumentální skladbě večera Le Concert des Oiseaux Le Ramage Jean-Françoise Dandrieua ukázaly výbornou hru flétnistka Anna Besson i cembalistka Béatrice Martin. Celý koncert pak zakončila dvorská píseň Suspendez quelques temps (Zmlkněte na chvilku).

Celý nedělní večer provázely perfektní hudební výkony. Technika instrumentalistů i zpěváka byla výborná, během koncertu nedošlo k sebemenšímu rozhození. Perfektní souhra byla doplněna sice střídmou, ale velmi zdařilou prací s dynamikou. Textu bylo vždy hezky rozumět, což celkovému vyznění všech písní ještě přidalo, podobně jako příjemná dávka expresivity vložená do přednesu.

Où êtes-vous allés, mes belles amourettes (Kampak jste šly, mé krásné lásky)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome II

Le beau berger Tircis (Krásný pastýř Tircis)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome I

Plaignez-vous, ma Muzette (Stěžujte si, má musetko)

Airs sérieux et à boire de Monsieur Cochereau, 1714

Taisez vous, ma Musette (Mlčte, má musetko)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome II

Prélude en sol mineur (Preludium g moll)

Jacques Hotteterre, L‘Art de Préluder, 1719

L‘autre jour ma Cloris (Má Cloris jiný den)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome I

Sarabande (Sarabanda)

Pièces de violes troisième livre 1711

Gavotte en rondeau (Gavota ve formě ronda)

Pièces de violes troisième livre 1711

Je ne veux plus aimer rien (Už nechci nic milovat)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome I

Suite en la mineur Chaconne (Suita a moll Chaconne)

Robert de Visée, Pièces de théorbe et de luth, 1716

Calme mes déplaisirs (Upokoj mou nelibost)

Joseph Valette de Montigny, Recueil dairs sérieux et à boire, 1713

Tu ne dois pas, jeune Lisette (Nesmíš, mladá Lisette)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome I

Les bergeries Naïvement

François Couperin, VIe Ordre de Pièces de clavecin, 1717

Il était un Espagnol (Byl jednou jeden Španěl)

Ballard, Brunetes ou petits airs tendres, tome III

Le Concert des Oiseaux Le Ramage (Ptačí koncert Zpěv)

J.-F. Dandrieu, Premier livre de Pièces de clavecin, 1724

Suspendez quelques temps (Zmlkněte na chvilku)

Monsieur de la Feronnerie, Airs sérieux et à boire, 1719

a nocte temporis

Anna Besson – traverso, musette (dudy)

Myriam Rignol – viola da gamba

Béatrice Martin – cembalo

Simon Linné – theorba

Reinoud Van Mechelen – tenor, umělecký vedoucí

neděle 22. června v 19:30, sál Milosrdných bratří

a nocte temporis/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce