Rozporuplný výlet za ruskou hudbou 20. století

13. listopad 2022, 1:00
Rozporuplný výlet za ruskou hudbou 20. století

Osmý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno 2022 nabízí několik dramaturgických linií. Jedna z nich poukazuje na Janáčkovu lásku k Rusku, které také několikrát navštívil, a na skladatelovu náklonnost k myšlence panslavismu. Není tedy divu, že letošní program nesoutěžní přehlídky se zaměřil na uvádění děl ruských skladatelů. Týkalo se to také koncertu v divadle Reduta, kde v režii ansámblu Brno Contemporary Orchestra zazněl různorodý program zahrnující skladby ovlivněné pozdním romantismem.

Večer otevřelo dílo sovětského skladatele Edisona Vasiljeviče Denisova (1929–1996) s názvem Slunce Inků. Jedná se o šestidílnou kantátu na slova básně Tropické slunce od latinskoamerické autorky a držitelky Nobelovy ceny za literaturu Gabriely Mistral (1889–1957). Společně s orchestrem pod taktovkou kmenového dirigenta Pavla Šnajdra se představila sopranistka Doubravka Součková. Samotná skladba je vytvořena z předem daných sérií, se kterými však autor nezachází striktně. S racionalitou se zde také snoubí tendence vyjádřit návrat lidstva k přírodě. Skladba představuje posluchačsky náročnější kousek. V šesti částech se střídají plochy čistě orchestrální a části naplno využívající sopránový hlas. Kromě samotného hraní skladatel zapojuje na konci skladby hráče i pomocí recitace a zpěvu, který kontruje sólistce. Doubravku Součkovou mnozí znají nejen z brněnské operní scény; zpěvačka svým výkonem ale prokázala, že je všestranným umělcem. Nelehký vokální part skýtající velký hlasový rozsah, nepřirozené náročné skoky a až nemelodické linie byl interpretovaný s lehkostí a nadhledem. Díky své suverenitě Součková dokázala diváky vtáhnout do skladby a zaujmout. V určitých místech, kde se rozsah pohyboval velmi nízko, měla zpěvačka krásnou sametovou barvu a obdivuhodně stabilní plný tón. Jediné, nad čím by se dalo polemizovat, bylo neustálé široké vibrato, v některých místech zbytečně výrazné. Nadužívání tak excesivního vibrata mnohdy bránilo zřetelné výslovnosti. Báseň v ruském jazyce mohla pro některé diváky být méně srozumitelná. O to více bylo na interpretce, aby si dala pozor na artikulaci.

Druhou skladbou bylo Capriccio od Leoše Janáčka (1854–1928) - poutavé tím, že je psané pro klavír hraný levou rukou, dále pikolu, dvě trubky, tři trombóny a tenorovou tubu. Už kvůli tomuto avantgardnímu obsazení je skladba řazena mezi nejpozoruhodnější komorní díla 20. století. Byla lákadlem také recenzovaného koncertu. Part pro levou ruku je opravdu náročný a je s ním nakládáno tak, jako by hráč měl možnost hrát oběma rukama. Sólového klavírního partu se ujal mladý klavírista Miroslav Beinhauer. Velká očekávání mnohých od této jediné skladby Leoše Janáčka v programu nebyla klavíristou zcela naplněna, protože se s dechovým orchestrem rytmicky nesehrál. To vyústilo v nervozitu, která se projevila těžkopádným úhozem a mnohdy odbytými pasážemi, co se artikulace týče. Celá skladba tak nevyzněla, jak by si zasloužila.

Jako další měla zaznít skladba od Igora Stravinského Koncert pro klavír a dechové nástroje, která však nejspíše kvůli náročnému Capricciu byla přesunuta až na úplný závěr. Místo ní byla zahrána původně poslední skladba od rusko-tatarské soudobé skladatelky Sofii Asgatovny Gubajduliny (*1931) Concordanza pro komorní soubor. Dílo napsané na objednávku pražského skladatele Marka Kopelenta v roce 1970 pro těleso Musica Viva Pragensis je jednou z prvních kompozic skladatelky na principu binárních opozic (concordanza x discordanza). Dílo v programu stálo jako protiklad ke dvěma klavírním dílům. Jednovětá skladba je založena na střídání rytmicko-melodických prvků, vytvářejících koláž autorčina charakteristického skladatelského projevu. Obě soudobé skladby od ruských skladatelů Denisova a Gubajduliny souboru Brno Contemporery Orchestra po interpretační i hudební stránce vyhovovaly mnohem lépe. Orchestr byl v provedení jistější, intonačně i rytmicky přesnější a upoutal divákovu pozornost.

Na závěr se publiku opět představil klavírista Miroslav Beinhauer. Poslední skladbou byl tedy Stravinského Koncert pro klavír a dechové nástroje. Kvituji rozhodnutí neuvádět jej hned po Janáčkově náročném Capricciu (jak bylo původně v programu). Klavíristovi evidentně přestávka mezi skladbami prospěla, což se také projevilo na jeho hře. U této kompozice byla znát větší sehranost a jistota jak interpreta, tak orchestru. Beinhauer podal obdivuhodný výkon, při kterém prokázal cit pro ruskou hudbu. Sólistovo provedení koncertu si ponechalo surovější tvář, kterou bychom mohli u provedení Stravinského skladeb očekávat. Mnohdy však samotná zvukovost a tvrdost zastínila drobnější lyrické pasáže, kde naopak mohl interpret uvolnit napětí a ukázat kontrast vůči rytmicky náročným a zvukově hutným místům. Velkou škodou bylo interpretovo opomenutí kontrapunktu, který se v díle Stravinského objevuje. V místech, ve kterých bylo možné hudebně poukázat na polyfonickou stránku skladatele, Beinhauer nebral na tento aspekt ohled a kontrapunktické pasáže zvukově nevystavěl tak, jak by bývalo bylo záhodno. I přes výtky si však mladý klavírista tady dokázal vylepšit reputaci po méně povedeném Capricciu.

Recenzentka konstatuje, že koncert snese hodnocení jako rozporuplný, což však neznačí, že nebyl plnohodnotný. Jednalo o večer náročné hudby skrývající logicky mnohá úskalí, a tak lze účinkujícím složit uznání za odhodlání i odvahu popsaný program nastudovat a uvést.

Program:

Edison Denisov: Slunce Inků

Leoš Janáček: Capriccio pro klavír levou rukou, flétnu (pikolu), dvě trubky, tři trombóny a tenorovou tubu, JW VII/12

Igor Stravinskij: Koncert pro klavír a dechové nástroje

Sofija Asgatovna Gubajdulina: Concordanza

Brno Contemporary Orchestra

Dirigent: Pavel Šnajdr

Klavír: Miroslav Beinhauer

Soprán: Doubravka Součková

11. listopadu v 19 hodin, divadlo Reduta

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější

Kritika

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více