S cembalem za Chopinem a popravami

23. únor 2018, 12:30
S cembalem za Chopinem a popravami

Cyklus koncertů staré hudby Barbara Maria Willi uvádí představuje jeden z nejhodnotnějších brněnských hudebních počinů, který již patnáctým rokem seznamuje posluchače s pečlivě vybranou hudbou renesance, baroka a klasicismu. Místo pouhého uvádění osvědčených děl hudební minulosti se dramaturgyně a tvář projektu Barbara Maria Willi soustředí na autory přehlížené, pozapomenuté nebo zcela neznámé. Na programu koncertu s výmluvným názvem Cembaloparáda zazněla kromě skladeb Jeana Philippea Rameaua, Antoinea Forqueraye, také díla polských autorů Stanisława Ossowského, Józefa Elsnera a nám blízkého Jana Ladislava Dusíka ale i premiéra koncertu pro dvě cembala Carla Josepha Birnbacha.

Hostem večera byla polská cembalistka a titulární profesorka hudební akademie Felikse Nowowiejského v Bydhošti Urszula Bartkiewicz. Interpretka dle úvodních slov Barbary Marie Willi vyrostla v tradici těch, kteří vědí, jak s typickými polskými rytmy zacházet, a jedná se tak o historicky poučenou interpretaci sui generis. Úvodní slova v podání samotné patronky cyklu dávají pravidelně nahlédnout pod pokličky mnoha interpretačních úskalí. Kromě přátelského navození atmosféry tedy slouží často i jako maják upozorňující posluchače na co přesně si dát pozor nebo co by nemělo jejich sluchu v žádném případě uniknout.

barbara_marie_willi_uvadi_2018_unor_foto_Stanislav Vitek_01

Žoviální a dovádivý tón interpretky mizí v okamžení, kdy usedá za cembalo – ten tam je smích a vtipkování, obé vystřídala vážnost a elegance. Barbara Maria Willi jako by se do not ani nepotřebovala dívat – většinu času hrála zcela ponořena do hudby a do notového záznamu nahlédla jen tu a tam. Večer zahájila skladbou Jeana Philippea Rameaua L’entretien des muses, neboli Rozhovor múz. Ačkoliv skladba zaujala fantazijním charakterem a bezchybnou interpretací, bylo to až následující dílo La Couperin – La Portugaise skladatele Antoniea Forqueraye, které skutečně ohromilo posluchače. Upoutat mohla obzvláště pestrost rytmických a harmonických kontrastů, změny sazby a okamžiky plné melodických zvratů – to vše zvládala Barbara Maria Willi s grácií a přirozeností. Skladba je také mnohem komplexnější, kontrapunktičtější a zcela záměrně odkazuje pro svoji formální a harmonickou složitost ke skladateli Couperinovi, přezdívanému „francouzský Bach“.

Po doznění děl autorů slunné Francie vstoupila na pódium Urszula Bartkiewicz, a dostalo se tak na kompozice polských skladatelů. Zatímco Šest variací na téma Jsem já krásný sedlácký synek Stanisława Ossowského představovalo spíše odpočinkovou a banální pozdně klasicistní tvorbu, Polonézy f moll a D dur Józefa Elsnera ztělesňují dlouze se táhnoucí nit vedoucí od skladatelů pozdního baroka až k básníkovi klavíru Fryderyku Chopinovi. Ani Ossowskému však nelze upřít občasnou snahu překvapit posluchače netradičním rytmickým nebo harmonickým nápadem. Z ryze klasicistní faktury se vynořily atypické řetězce akordů nebo nezvyklé rytmické proměny. Elsnerovy polonézy naopak předjímají budoucí romantický hudební vývoj a není tedy divu, že se Elsnerův žák – právě Fryderyk Chopin – nechal inspirovat svým učitelem. Stejně jako Chopin i Józef Elsner stál na ramenech obrů. V polonéze D dur nešlo přeslechnout typicky mozartovské vlivy. V obou dílech se dají vysledovat prvky barokní melodiky, pocitového stylu i galantního slohu.

barbara_marie_willi_uvadi_2018_unor_foto_Stanislav Vitek_02

La mort de Marie Antoinette (Smrt Marie Antoinetty) Jana Ladislava Dusíka je skladba plná mimohudebních významů – jednotlivé části popisují uvěznění, odloučení od dětí, výrok trestu smrti, pochod na popraviště nebo i samotný hluk svištící gilotiny. Bez nadsázky můžeme skladbu sestávající z dvanácti krátkých vět označit jako výrazově a emocionálně nejpůsobivější skladbu večera. Barbara Maria Willi dokázala vhodně zvoleným rubatem a kvalitou úhozu podepřít vnitřní drama hudby.

Velkým lákadlem večera byla premiéra Koncertu pro dvě cembala Carla Josepha Birnbacha. Teprve v této skladbě mohli posluchači skutečně ocenit všechny interpretační kvality obou cembalistek najednou. Urszula Bartkiewicz a Barbara Maria Willi vytvořily jednotný hudební proud – navzdory všem změnám tempa, rytmiky a zhusta užívanému rubatu, zůstaly obě interpretky po celou dobu jednotné, a to i v problematických začátcích a koncích frází. Pouze na začátku druhé věty nenastoupily umělkyně zcela přesně, tento drobný rytmický přešlap však dokázaly okamžitě napravit. Po zaslouženém aplausu zazněl přídavek v podobě sonáty pro čtyři ruce Johanna Christiana Bacha.

Naplněný sál konventu Milosrdných bratří dokázal, že i v patnácté sezóně dokáže být cyklus Barbara Maria Willi uvádí pro posluchače přitažlivý. Velkou zásluhu nese právě výtečná dramaturgie a obdivuhodné interpretační kvality nejen samotné Barbary, ale také všech, kteří na koncertech dávají zaznít novým a neotřelým dílům.

Jean Philippe Rameau: L’entretien des muses; Antoine Forqueray: La Couperin – La Portugaise; Stanisław Ossowski: Six Variations sur I’Air Bin I nit a Schöna Kohlbauern Bua; Józef Elsner: Polonéze f moll, Polonéza D dur; Jan Ladislav Dusík: La mort de Marie Antoinette; Carl Joseph Birnbach: Concerto a due cembali.
Urszula Bartkiewicz, Barbara Maria Willi

Foto Stanislav Vítek (c) C.E.M.A.

Festival JAZZFESTBRNO se letos rozšiřuje o novou programovou linii Tension, která bude představovat hudebníky na pomezí jazzu a elektronické hudby. Jedním z interpretů, kteří se představí 28. března v prostoru Praha v Brně, bude česko-ukrajinské duo Zabelov Group, které nedávno vydalo nové album s názvem Eg. Rozhovor s Romanem Zabelovem (akordeon, hlas, klavír, varhany, harfa…) a Janem Šiklem (bicí, trubka, kytara, perkuse…) vznikl v jedné pražské kavárně těsně před kapelní zkouškou.  více

Dvojkoncerty, typické pro festival JAZZFESTBRNO, často pracují s modelem velká světová hvězda a před ní méně známá česká nebo evropská kapela. V sobotu 16. března tomu bylo v Divadle Husa na provázku jinak. Po česko-polském septetu Štěpánky Balcarové sice následoval recitál výborného amerického trumpetisty Theo Crokera, ale pro řadu návštěvníků byla hvězdná domácí sestava se jmény jako Jaromír Honzák nebo Marcel Bárta větším lákadlem než u nás zatím spíše neznámý Croker, vnuk jiného úspěšného amerického trumpetisty, Doca Cheathama. Ať už ale posluchač přišel do komorního prostředí Husy na provázku na zhudebněné polské verše nebo na americkou jazzovou party, jistě neodcházel zklamán. I když se v druhé polovině namísto funkového večírku konal regulérní jazzový koncert.  více

Zatímco slavnější z rodu Marsalisů, trumpetista Wynton, se v rámci brněnského JazzFestu představil už opakovaně, jeho starší bratr, saxofonista Branford, zavítal na jižní Moravu poprvé. Koncertem jeho Quartetu začal další ročník festivalu JazzFestBrno, který si po necelých dvou dekádách existence drží pozici nejkvalitnější jazzové přehlídky v republice.  více

Třetí koncert abonentního cyklu brněnské filharmonie (Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“) s názvem Paris, Paris včera vzdal svým programem hold významné evropské metropoli a hlavnímu městu Francie. V průběhu večera zazněla díla Wolfganga Amadea Mozarta, Charlese-Marii Widora a současného skladatele Kryštofa Mařatky. Kromě Filharmonie Brno vystoupili klarinetista Michel Lethiec a varhaník Christian Schmitt, představení dirigoval Jiří Rožeň.  více

Večery z cyklu Hudební inventura brněnského orchestru Ensemble Opera Diversa pravidelně vynášejí na světlo pozapomenutá díla českých skladatelů. Úterní koncert v sále Konventu Milosrdných bratří se stal pietní připomínkou výročí let 1939/1969. Po boku orchestru vystoupil houslista Milan Paľa a klavíristky Kristýna Znamenáčková a Lucie Pokorná. Představení řídila stálá dirigentka orchestru Gabriela Tardonová.  více

Skladatelka a písničkářka Bára Zmeková vydává v těchto dnech své nové album s názvem LUNAVES. Oficiálně je představí také v Brně. Křest v Kabinetu Múz proběhne v úterý 19. března.  více

Po úspěšném turné v Japonsku se Filharmonie Brno včera vrátila na brněnské pódium Kulturního centra Babylon. Večer sestával výhradně z děl německého hudebního romantismu, která zazněla v nastudování dirigenta Alexandera Liebreicha. Ve skladbě Čtyři preludia a Vážné zpěvy Johannese Brahmse se představil chorvatský basbarytonista Krešimir Stražanac.  více

Slovácký soubor Šafrán je již tradičním organizátorem brněnského fašanku. Akce se, v duchu lidových tradic, koná vždy v úterý před Popeleční středou a je počátkem křesťanského půstu. Její kořeny sahají do dob pohanských, nyní je však součástí křesťanských svátků téměř po celém světě. Průvodům masek se v regionech Moravy říká končiny, masopust, fašanek nebo např. šibřinky. Jeho souborová brněnská obdoba se snaží držet lidového předobrazu. Začíná průvodem na Náměstí svobody. Letos pokračoval přes Alfa pasáž až do budovy tržnice na Zelném trhu. Zakončení programu bylo v režii souboru Lučina, který divákům předvedl tzv. pochovávání basy. Jedná se o zvyk, který je inscenovaným pohřbem tohoto hudebního nástroje, znázorňuje ukončení zábav, zklidnění a příprav na Velikonoce.  více

„Tolik, co údajně dnes je nám, to dřív bylo starým lidem,“ zpívá Slávek Janoušek v písni Alzheimer a Parkinson.  Písničkář, který loni v září oslavil 65. narozeniny, našel ve stárnutí mimořádně silné téma pro svou novou desku. Tohle je vzkaz je album nejen o přibývajících létech, ale i o tom, jak si „na stará kolena“ čím dál víc vážíme své rodiny a svých kořenů. Třebaže najdeme velmi silné momenty na všech Janouškových albech, Tohle je vzkaz lze vnímat jako třetí díl trilogie jeho nejsilnějších nahrávek – Kdo to zavinil (1988), Tancuj a zpívej (1997) a Tohle je vzkaz (2018).  více

Skupina Nevermore & Kosmonaut získala za album Bleděmodré město, věnované Brnu, nominaci na Anděla v žánrové kategorii Folk. S kapelníkem a autorem písní Michalem Šimíčkem, přezdívaným Kosmonaut, hovoříme o písních, o městě, jeho zvucích a utajených zákoutích i o plánech kapely.  více

Po jedenácté se vrátilo slavné Labutí jezero do Brna a to na jeviště Janáčkova divadla při úterní obnovené premiéře tohoto nesmrtelného titulu. V den premiéry také uplynulo rovné století od okamžiku, kdy brněnské publikum tento baletní klenot Petra Iljiče Čajkovského shlédlo vůbec poprvé. O té doby je na repertoáru největšího moravského divadla jen s krátkými přestávkami téměř nepřetržitě. Do obnovené premiéry mu předcházelo deset jevištních a choreografických přepracování.  více

Hudební cyklus „Barbara Maria Willi uvádí…“ je patnáct let hodnotou brněnského kulturního života. Koncerty staré hudby pořádané energickou cembalistkou a varhanicí v jedné osobě se těší neutuchající přízni posluchačů a programová nabídka hudebních večerů je rok od roku pestřejší. Není tedy divu, že nová sezóna přišla s něčím zcela ojedinělým – včera zahájil cyklus již 16. ročník spojením středověké hudby, výtvarného umění a Alighieriho Božské komedie. Večer s názvem KCHUN: PURGATIO vznikl spoluprací pěveckého dua KCHUN sestávajícího z tenoristy Martina Prokeše a barytonisty Marka Šulce s akademickým malířem Atilou Vörösem a video jockeyem Rudolfem Živcem. Umělecký výtvor sui generis doplnil záznam recitace herce Jiřího Dvořáka.  více

V sále Blahoslavova domu (centru Českobratrské církve evangelické) zazněla včera podvečer duchovní díla pozdní renesance a raného baroka v podání komorního sboru Ensemble Versus a souboru historických nástrojů Castello in Aria. Obě tělesa řídil umělecký vedoucí sboru Vladimír Maňas. V programu večera figurovaly skladby léty prověřených i takřka neznámých, sporadicky uváděných autorů evropské hudby.  více

Městské divadlo Brno včera uvedlo evropskou premiéru muzikálu Poslední loď (The Last Ship), jehož autorem je světoznámý hudebník Sting. A bude to směs jeho výtečné muziky vycházející z britského folku, zdařile a upřímně vyprávěný příběh, a také silné herecké výkony, které by měly zaručit šťastnou plavbu inscenace směrem k divákům.  více

Webový portál Brno - město hudby letos slaví šesté narozeniny. Jako symbolický dárek našim čtenářům přinášíme první z pravidelných měsíčních příspěvků brněnského dramatika, spisovatele a scenáristy Milana Uhdeho. Který se s vámi bude dělit o své vzpomínky, úvahy i popis aktuálního dění na poli brněnské kultury. Jeho dnešním tématem je Festival Janáček Brno.  více