S Ensemble Opera Diversa v klubu o blues i valčíku

29. listopad 2024, 10:00
S Ensemble Opera Diversa v klubu o blues i valčíku

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.

Dlaskova hudba v sobě ráda a často snoubí kontrasty a zdánlivě příkré rozpory – není jí cizí mít v něžné hudební ploše osten sarkastické grotesky, v jemném pohlazení krutost a v úsměvu vztek bušící těsně pod povrchem. Platí to však i naopak. Tam, kde by se u jiných autorů nacházela jen pustá deprese, objevuje se u Dlaska drobný úsměv. Zda je lišácký, teskný, pohrdlivý, nebo upřímně veselý, je v tomto případně vlastně jedno. Tam, kde zaznívá násilnost, mírní současně skladatel posluchače i své dílo, a především tam, kde by mnozí tonuli v defétismu, nabízí autor opatrné paprsky naděje. Zkrátka Dlaskova hudba se neustále šibalsky šklebí: na posluchače, hudebníky a konečně také na autora i sebe sama.

Nejinak je tomu i v případě Querellových písní, které autor z původní verze určené hoboji a smyčcům – a která byla pod taktovkou Roberta Kružíka premiérována Vilémem Veverkou – přepsal pro sopránový saxofon a smyčce. Byť je hlavní struktura čtyřvětá, vnitřní dělení jednotlivých částí odpovídá dohromady spíše sedmi až osmi drobnějším plochám. Již první věta, rozdělená do tří podčástí (Femme fatala, valsechoralvalse) prezentuje gró Dlaskova hudebního jazyka. Cílená práce s ustálenými formami a využívání tradičních kompozičních postupů výrazově, instrumentačně či rytmicky novým a svěžím způsobem. Právě zde je nejvíce cítit skladatelovo blízké sepětí se sférou hudebního divadla, které staví na tom, že posluchačům hudebně známými prostředky utváří celkový narativ díla. První věta tak činí především v částech valse, které jsou plné drobných, ale promyšlených a veskrze funkčních instrumentačních detailů. Za zmínku stojí kupříkladu půvabné pnutí nedokončené melodie saxofonu, kterou po letmém okamžiku uzavírá viola apod. Působivý je třeba i náhlý „vzruch“ celého smyčcového orchestru s typizovaným valčíkovým zvukem, který se však z ničeho nic rozpadá a nevyřčeně uniká kamsi do ticha.

Celé dílo provází také, pro Dlaska opět příznačná, rytmická rafinovanost. Vysoce působivá (a to jak kompozičně, tak i interpretačně) je především určitá „roztrhanost“, při které se hudba standardně odvíjí, ale zanechává za sebou určitou ozvěnu, či spíše otisk. Je to výsledek důsledné práce s polyrytmikou, která tvoří základní kámen Querellových písní i Dlaskovy hudby obecně.

Třetí věta „Úsměv může přivolat strach…“ je ideální ukázkou zužitkování skladatelova „šibalského šklebu“ – právě zde se snoubí křehké, laskavé, opatrné a stydlivé s prostopášnickým, drzým, násilným, krutým a sebevědomým. Z hlediska celku se jedná o pomyslné vybičování k vrcholu, který je efektním a rázným gestem náhle uťat. Závěr díla je pak současně meditativně zasněným přemítáním i vystrčeným jazykem směrem k posluchači – cynický výsměch autora (avšak v dobrém rozmaru) se zde snoubí s prostým a ve skutečnosti ryzím vyznáním „I love you“.

Hudebně bylo provedení orchestru Ensemble Opera Diversa pod vedením kmenové dirigentky Gabriely Tardonové adekvátně břitké a rytmicky pevně sevřené. Působivý byl soubor především v rytmicky náročných pasážích, které byly precizně přesné a úderné, nebo naopak volně se přeznívající v polyrytmických plochách. Kouzelná byla mj. i lyrická imitace mezi sólovou violou v podání Davida Křivského a houslemi koncertní mistryně Barbary Tolarové na začátku třetí části. Drobnou výtkou by možná mohla být ne vždy zcela stoprocentní intonace, která navíc při užití mikrofonů byla mírně zřetelnější, než by tomu bylo za standardní situace. Jedná se ovšem pouze o drobnou výtku, která navíc platí víceméně výhradně pouze pro první větu skladby. Výtečný výkon podal rovněž sólista skladby saxofonista Pavel Zlámal, který prokázal výborný cit pro emoční makarónství (o tom melodickém již mluví v předloze sám autor) Dlaskovy hudby a dovedl vystihnout širokou paletu výrazů – často opět poměrně protichůdných – které mu partitura ukládala.

Je-li Dlaskova hudba spokojenější v hudebním klubu spíše než v koncertním sále, pak kompozice Hard blues Miloslava Ištvana je v něm vyloženě doma. A to nejen námětem, ale i samotnou instrumentací. Skladba si kromě smyčců a školeného sopránu žádá i pop-baryton, klavír, saxofon, elektrickou kytaru a k tomu solidní baterii perkusí. Dalo by se říci, že ačkoliv je diametrálně odlišná od skladby první poloviny večera, s Querellovými písněmi ji pojí ona ostrá náladová i stylová kontrastnost. Zatímco Dlaskova skladba však staví na kontrastu okamžitém a iracionálním (ve smyslu emočním, avšak také ne úplně), Ištvanův Hard blues paralelně staví oba hudební styly – artificiální hudbu a blues – bok po boku, aniž by je výrazně konfrontoval mezi sebou. Je to tedy spíše kontrast postupný a racionální.

Ištvanův Hard blues využívá texty afroamerické lidové poezie, většina z nich nalezla napříč historií blues rovněž přímé hudební zpracování, byť třeba v mírně upravené formě, tak jak je to typické i pro evropskou lidovou hudební kulturu. Skladba tyto texty svěřuje výhradně pop-barytonu v nastudování Aleše Janigy, zatímco koloraturní úseky, které místy doplňují, jindy střídají zpěvákův hlas, přenechává sopránovému partu tady v provedení Jany Vondrů. Charakteristickou součástí skladby je určitá dekonstrukce hudebního materiálu, která se manifestuje především obnažením zpěvního partu, který je většinou doprovázen pouze velmi skromným obsazením, a to navíc spíše rytmického původu. Naopak mezihry či chvíle propojení obou světů přinášejí výraznější zapojení smyčců.

Zpěvák Aleš Janiga se s charakteristickým hudebním jazykem blues (byť stylizovaného) i jeho způsobem přednesu vypořádal se ctí, ačkoliv se těžiště jeho interpretačního záběru nachází spíše v operním repertoáru. Pochvalu si zaslouží především jeho frázování a práce s akcenty a barvou hlasu, byť by samotná výslovnost, resp. dikce mohla být laxnější. Může to znít neintuitivně vzhledem k tomu, na co jsou posluchač i zpěvák u interpretace zvyklí, ale větší „ledabylost“ by v kontextu díla působila pravděpodobně autentičtěji. Sopranistka Jana Vondrů byla neméně skvělá a oslnila především prací s dynamikou a celkovým výrazem koloraturního zpěvu. Důsledně dbala na sledování kontextu, což se projevovalo nejvíce při sledování „účelu“ jejího zpěvu. Tam, kde doplňovala Janigu, se bezchybně sladila k barytonistovu projevu, zatímco tam, kde byla sama za sebe, šla do mírně expresivnějších a osobitějších barev. Kontrast to nebyl nikterak velký, ale tím spíše dával prostor pro výrazovou drobnokresbu. Osobitou součástí, která dokreslovala celek byla recitace v podání Aarona Colliera.

Instrumentální nastudování bylo i v případě Hard blues povedené. I v tomto případě si zaslouží pochvalu především rytmické sepětí tělesa. Vzhledem ke kontextu a místu, kde se koncert odehrál, se snad nikdo nepohorší, když dodám banální „zkrátka to šlapalo“. Soubor Ensemble Opera Diversa se již dlouho věnuje propagaci díla Miloslava Ištvana. Troufám si tvrdit, že i zde se trefil do černého. Pomyslnou třešničkou na dortu byl fakt, že dílo samotné nebylo provedeno již celé dekády: jeho uvedení je tedy o to záslužnější.

Drobný, veskrze „diversní“ experiment v podobě klubu Alterna i specifického programu se tělesu dle mého vyplatil. Současně lze usuzovat, že s hudbou Vojtěcha Dlaska a Miloslava Ištvana nebyli konfrontováni pouze stálí návštěvníci koncertní řady Ensemble Opera Diversa, ale také běžní návštěvnici hudebního klubu. A pokud existuje lepší, přirozenější a elitářstvím vážné hudby nezatížený způsob, jak rozšiřovat kladný vztah k současné (ba koneckonců jakékoliv) hudební tvorbě mezi další potenciální posluchače, tak bych o něm moc rád slyšel!

PROGRAM:

Vojtěch Dlask: Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce (2020/2024) PREMIÉRA

Miloslav Ištvan: Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor (1980)

ÚČINKUJÍCÍ:

Pavel Zlámal saxofon

Aleš Janiga pop-baryton

Jana Vondrů soprán

Aaron Collier recitace

Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek

Gabriela Tardonová dirigentka

26. 11. 2024, 19:00, Alterna

Foto archiv EOD

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více