Scénická kázání a rozjímání s Ensemble Damian

15. červenec 2019, 14:00
Scénická kázání a rozjímání s Ensemble Damian

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.

Komponovaný večer zahájila novodobá premiéra Koncertu pro cembalo Josefa Antonína Štěpána. Krásnou a hudebně nesmírně zajímavou kompozici prosvítilo vynikající nastudování orchestru a brilantní interpretace cembalisty Martina Smutného. Sehranost souboru stvrdilo také důmyslné rozestavení interpretů do kruhu uprostřed kruhové kaple. Výsledný zvuk se tak nesl plně a příjemně vyrovnaně. Dal vyniknout afektovým zvratům i citlivě vyvedeným momentům dravosti ale i jemnosti.

V půdním prostoru konviktu byl poté provedený melodram z Kázání na svatého Jána Pavla Josefa Axlara. Kázání Tomáš Hanzlík proložil fragmenty skladeb neznámých autorů, čímž vzniklo zajímavé pasticcio. Texty kazatele Axlara recitoval s náležitou horlivostí Vladimír Hrabal, jehož přednes přes všechnu snahu o důslednou dikci místy v hudebním doprovodu tonul. Provedení by pak možná více slušelo rozvážnější rozestavění interpretů v prostoru - například oddálením hudební složky a přiblížením kazatele k publiku tak, aby se orchestr nemusel příliš uměle tlumit a dramatický přednes by nepůsobil přeexponovaně. Taktéž zasazení melodramu v dramaturgii večera je na pováženou, neboť vybrané texty příliš nekorespondují s následně uváděným Rozjímáním. Záměr tohoto experimentu se takto alespoň formou přibližuje dobové praxi, kdy byla na Velký pátek uváděna sepolkra u Božího hrobu, na něž obsahově odkazovala předcházející kázání. Takový byl alespoň apel hraběte Johanna Adama z Questenbergu, který na jaroměřickém dvoře nechal uvést právě Zpívané rozjímání některých tajemství hořkého umučení a umírání pána a spasitele našeho Ježíše Krista Františka Adama Míči. Tuto skladbu uvedl Ensemble Damian jako zlatý hřeb večera ve scénickém provedení Tomáše Hanzlíka.

Přes zdobnost kostýmů i pestrost prospektů a sufit zůstalo provedení poněkud nevýrazné. Zde je třeba ale vycházet z problematiky díla samotného. Oratorium pro hraběte Questenberga bylo původně komponováno v německém jazyce. Questenberg jej však – a to z ušlechtilých důvodů – nechal přeložit a dílo pro srozumitelnost poddanstva znělo v češtině stejně jako při víkendové obnovené premiéře. České překlady však sebou do hudby vnáší jistou šroubovanost, která není pro interpretaci snadná. Zpěváci zůstávají spíše v méně příjemných středních polohách svého rozsahu, jak prozradily například nádherně znějící výšky Zuzany Kopřivové v roli Duše, které prostor prosvětlily bohužel je málokrát. S obtížnou hudební předlohou se však důstojně popasovali Zuzana Petrasová s měkce kulatým mezzosopránem a Vladimír Šlepec, jehož rytmicky náročný part hříšníka komponoval Míča pravděpodobně sám pro sebe. Velmi dobře posazeným a pro roli Krista příhodně autoritativním basem překvapoval Michal Marhold. Rozpačitosti inscenace by jistě ubrala důslednější deklamace zpěváků i plastičtější dynamika. Pilíř libreta tak silně podpírala vhodná barokní gestika, která dotahovala obsah nedořečeného. Ve výsledném ale bodoval orchestr, jehož pojetí nešetřilo dynamikou a artikulací.

Takto zeširoka rozkročený program vybízí k otázkám o dramaturgické střídmosti, jedním dechem se ale lze zasnít nad bohatostí hudebních archivů. Vedle dobré a stabilní interpretační úrovně totiž soubor v čele s Tomášem Hanzlíkem záslužně upozorňuje na nefrekventovaná a povětšinou vůbec neprobádaná díla. Příkladem jsou právě Štěpánovy cembalové koncerty, které jistě byly perlou večera a vynést je na dnešní světlo, si zcela jistě zaslouží.

Olomoucké barokní slavnosti

Josef Antonín Štěpán: Koncert pro cembalo

Josef Axlar: Kázání na svatého Jána Pavla
František Antonín Míča: Zpívané rozjímání některých tajemství hořkého umučení a umírání pána a spasitele našeho Ježíše Krista

Ensemble Damian

Režie, scéna, kostýmy, hudební nastudování, rekonstrukce partitur – Tomáš Hanzlík

Duše – Zuzana Kopřivová

Outrpnost – Zuzana Petrasová

Hříšník – Vladimír Šlepec

Kristus – Michal Marhold

Kazatel – Vladimír Hrabal

Cembalo – Martin Smutný

Psáno z premiéry 13. července 2019

Ensemble Damian - Martin Smutný/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více