Sklepní skicování s Nejtkem, Brahmsem a Barberem

Dlouho odkládaná premiéra skladby The Basement Sketches (Sklepní skici) skladatele Michala Nejtka, jejíž provedení bylo plánováno už na loňský červen 2020 a která vznikla přímo na objednávku Filharmonie Brno, konečně zazněla ve čtvrtek 25. listopadu v sále Besedního domu. Spolu se Sklepními skicami zazněly i Variace na Haydnovo téma B dur op. 56a Johannese Brahmse a Violoncellový koncert op. 22 Samuela Barbera. Kromě hráčů brněnské filharmonie vystoupili také violoncellista Matt Haimovitz a klavíristka Nikol Bóková. Dramaturgický pestrý večer složený ze tří výrazně odlišných hudebních děl i dobových kontextů řídil šéfdirigent tělesa Dennis Russell Davies.

Koncert zahájily Brahmsovy Variace na Haydnovo téma – desetivětá (počítáme-li i úvodní Téma a Finále) skladba inspirovaná motivem „Chorale St. Antoni“ z druhé věty dechové serenády, která byla dříve připisována Josephu Haydnovi. Pozdější výzkumy nicméně toto autorství vyvrátily a do dnešních dnů není původní skladatel znám. Mezi možnými kandidáty figuruje kupříkladu Haydnův žák Ignaz Joseph Pleyel, ačkoliv ani jeho autorství se doposud nepodařilo potvrdit. Není ani jasné, zda ono citované „Chorale St. Antoni“ pochází přímo od skladatele dechové serenády, nebo zda jde taktéž o citovaný motiv z neznámé kompozice. Jisté je, že do dnešního dne se žádné další „Chorale St. Antoni“ zatím neobjevilo.

filharmonie_brno_nejtek_foto_jiri_jelinek_02

Téma samotné zazní na počátku Brahmsovy skladby takřka v původní podobě. V následujících osmi větách však prochází variačními, instrumentačními i harmonickými proměnami, které zásadním způsobem alterují charakter a náladu předlohy. Místo koncertního mistra včera připadlo houslistovi Leoši Zavadilíkovi, ačkoliv původní obsazení počítalo s Marií Petříkovou. Zavadilík nicméně povinnosti koncertního mistra zvládl bez sebemenších potíží, ačkoliv je pravděpodobné, že změna byla náhlá a nečekaná. Orchestr pod vedením Dennise Russella Daviese byl rytmicky a intonačně přesný i zvukově vyvážený. Z hlediska dynamiky a práce s tempem však výsledku docházel dech – šéfdirigent brněnské filharmonie má obecně vzato sklon ke spíše rozvážnější interpretaci hudebních děl. A tak i tempové rozdíly mezi jednotlivými větami v Brahmsově skladbě byly menší, než by dle mého názoru bylo vhodné. Věty Poco presto či Vivace by zkrátka vždy měly být výrazně rychlejší než Andante. V Daviesově provedení se nicméně většina rychlých vět pohybovala spíše na hranici Allegretta. Podobně tomu bylo i s dynamikou, kde se větší rozdíly objevily snad výhradně až v šesté, sedmé, osmé variaci a závěrečném Andante. Do té doby hudba oscilovala spíše někde mezi mezzopianem a mezzofortem. Kombinace dynamiky a tempa tak naneštěstí odebrala Brahmsově skladbě její laškovný a „divočejší“ hudební element.

Následující Violoncellový koncert Samuela Barbera nicméně onu „statičnost“ pomohl rozhýbat. Davies vedl orchestr mnohem dravěji a s většími rozdíly mezi dynamikami – tvořil tak dobrou živnou půdu pro violoncello v rukou Matta Haimovitze. Sólista umně balancoval mezi něžným, místy až nebývale sladkým tónem a drsnějším výrazem v dramatičtějších plochách. Bylo nicméně zřejmé, že klidnější části tvořily středobod jeho práce s barvou tónu. Z hlediska frázování lze bezpochyby vyzdvihnout druhou větu Andante sostenuto, která dala Haimovitzovi největší prostor k budování klenutých úseků s vydařenou závěrečnou pointou.

Druhá polovina programu patřila avizovanému premiérovanému dílu Michala Nejtka. Ještě předtím, než mohl orchestr zahájit první větu The Secret Garden (Tajná zahrada) z celkem pětivěté symfonie The Basement Sketches, seznámil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš posluchače s nejdůležitějšími kompozičními prvky nadcházející skladby. Chvíli poté se již rozezněla měkká plocha smyčcové sekce, kterou čeřila pouze občasná glissanda. Prakticky od samého počátku tak bylo zřejmé, že Nejtkova symfonie bude stavět primárně na pestrých orchestrálních barvách a melodika jako taková bude spíše dotvářet komplexní obrazec, než že by vystupovala příliš do popředí. Druhá a mnohem dramatičtější věta The Owls Are Not What They Seem (Sovy nejsou tím, čím se zdají být) nabídla jiný obrazec ze spektra orchestrálních barev. Svébytný minimalismus ve spojení s pozvolně narůstající dynamikou dával tušení gradace, která však nikam nevedla. Věta tak částečně evokovala zvukový fenomén známý jako Shepard tone – zdánlivě neustále stoupající tón, který však ve skutečnosti zůstává po celou dobu ve stejné výšce.

filharmonie_brno_nejtek_foto_jiri_jelinek_01

Třetí a výrazně improvizační část Blind Walk (Procházka naslepo) náležela výhradně klavíristce Nikole Bókové. Klavír sice zastává důležité místo i v ostatních větách, zde však vystoupil vyloženě jako sólový nástroj. V improvizaci Nikoly Bókové se objevovaly názvuky nejen Nejtkova díla, ale také jazzu, který je ostatně klavíristce velmi blízkým žánrem. Přestože se jednalo o prakticky nejkratší z vět, její umístění i zcela odlišná hudební faktura jí zajistily jedinečné místo v rámci celé kompozice. Následující věty In a Vicious Circle a Lapis Lazuli se pak staly svébytným odrazem první poloviny Nejtkovy skladby.

Ačkoliv několika návštěvníkům vývoj večera pravděpodobně neimponoval, jak ostatně naznačovaly předčasné odchody několika jedinců, měla navzdory své tematické a stylové šíři každá skladba na programu zasloužené místo. Koncert navíc povedeně mapoval vývoj hudební řeči a dokázal, že i moderní a vysoce současná hudba dokáže znít něžně, tajemně, sladce, děsivě či apaticky. A když posluchač přistoupí na předpoklad, že podobné a (snad i zcela stejné!) věci lze vypovědět mnoha způsoby, čeká jej upřímný a netradiční hudební zážitek, ve kterém stále zůstává cosi dávno známého. A přesto k nám hudba takto mluví svěže a se zcela novým elánem.

JOHANNES BRAHMS

Variace na Haydnovo téma B dur op. 56a I 18'

Téma: Chorál svatého Antonína. Andante

1. variace: Andante con moto

2. variace: Vivace

3. variace: Con moto

4. variace: Andante

5. variace: Poco presto

6. variace: Vivace

7. variace: Grazioso

8. variace: Poco presto

Finále: Andante

SAMUEL BARBER

Violoncellový koncert op. 22 I 30'

1. Allegro moderato

2. Andante sostenuto

3. Molto allegro e appassionato

MICHAL NEJTEK

The Basement Sketches (Sklepní skici), symfonie pro orchestr a klavír, objednávka Filharmonie Brno, světová premiéra I 35'

1. The Secret Garden (Tajná zahrada)

2. The Owls Are Not What They Seem (Sovy nejsou tím, čím se zdají být)

3. Blind Walk (Procházka naslepo)

4. In a Vicious Circle (V bludném kruhu)

5. Lapis Lazuli

Besední dům, 25. 11. 2021, 19:00

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hüttervíce

Na tuzemské jazzové scéně stále ještě rezonuje loňské 100. výročí od narození Gustava Broma. Na samém konci roku 2021 vyšel komplet 4 CD Gustav Brom – 100 let, který nabízí průřez repertoárem orchestru od písňové tvorby přes jazz až po průniky k soudobé vážné hudbě. Vedle toho se u téhož vydavatele (Indies Happy Trails) objevilo i album mapující dlouholetou spolupráci Bromova orchestru s Karlem Velebným. Na obou počinech se jako jeden z producentů podílel rozhlasový redaktor a jazzový hudebník a pedagog Jan Dalecký.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zavítal ve své sedmadvacetileté existenci již na celou řadu netradičních a jedinečných míst. Nedělní program Homo sapiens – příběh rytmu ve Velkém Meziříčí získal potenciál patřit mezi ty vůbec nejzáslužnější koncerty festivalu. V běžně nepřístupných prostorách Nové synagogy, která již po léta slouží jako centrum levného nákupu, vystoupili 5. června hudebníci OK Percussion Duo – Martin Opršál a Martin Kleibl – společně s hosty a svými studenty Tomášem Javorou a Kryštofem Vašíčkem. Koncert se konal ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí. Současně šlo o součást projektu Z obchodního centra ke kulturní komunitěvíce

Letošní 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae je sice stále ještě na začátku svého takřka měsíčního programu, přesto se dramaturgicky vůbec nedrží zpátky. Po zahajovacím průletu argentinským a uruguayským tangem v Boskovicích a balkánské hudbě v Ivančicích přivedl festival ve čtvrtek 2. června do atria radnice v Kyjově smyčcové kvarteto Arcadia, které společně s přáteli z Transylvánské filharmonie provedlo Smyčcový oktet C dur rumunského skladatele George Enesca. Kromě členů kvarteta (houslisté Ana TörökRăsvan Dumitru, violista Traian Boală a violoncellista Zsolt Török) tedy vystoupili houslisté Vlad RăceuValentin Șerban, violista Mihai Oșvat a violoncellista Ștefan Cazacu. Záštitu nad koncertem převzala velvyslankyně Rumunska v České republice J. E. Antoaneta Barta.  více