Slavnostní závěr festivalu Concentus Moraviae

12. červenec 2024, 19:00
Slavnostní závěr festivalu Concentus Moraviae

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.

Víceméně chronologicky sestavený program zahájil výběr z Moravské lidové poezie v písních od Leoše Janáčka, konkrétně pak písně StálostKvítí milodějnéLoučeníObrázek miléhoTíha a Lavečka. Drobná hlasová nejistota se mírně projevila v úvodní písni Stálost, ale v následujících písních byla již technická stránka projevu bezproblémová a vytříbená. Nabízí se nicméně otázka. Ačkoliv se jedná o stylizace lidových písní, možná by jim vzdušnější a prostší pěvecký výraz svědčil více než ryze umělecký projev. A to i navzdory tomu, že Magdalena Kožená patří k citlivým zpěvačkám, které interpretovaným dílům zpravidla výtečně rozumí. Jedná se spíše o obecné zamyšlení vycházející výhradně z osobní estetiky autora tohoto textu, které se ve výsledku nevztahuje přímo k interpretovi.

Výběr písní Hugo Wolfa ze sbírky Mörike-Lieder (Písně na Morikeho) stavěl na silných stránkách interpretačních schopností zpěvačky, mj. na výborné práci s frázováním i dynamikou a především na precizní akcentaci inherentní dramatičnosti písní skrze jemná i výrazně barevná odstínění hlasu. Samotný výběr sestával z písní Begegnung (Setkání), Neue Liebe (Nová láska), Nimmersatte Liebe (Nenasytná láska), Das verlassene Mägdlein (Opuštěné děvče), Wo find ich Trost (Kde nacházím útěchu), Auf ein altes Bild (Starému obrazu), Nixe Binsefuss (Vodní žínka Síťonožka), Lebe wohl (Žij blaze) a Abschied (Rozloučení). Kromě rozverné Nixe Binsefuss a ironické Abschied převažuje u většiny z písní nálada těžící primárně z melancholické lyriky, která je Magdaleně Kožené interpretačně velmi blízká. Vyzdvihnout si zaslouží rovněž křehké a hudebně nosné spojení pěvecké linky a klavírního partu v nastudování Kirilla Gersteina, jehož práce s tempem i úhozem povedeně akcentovala emočně vypjaté extatické okamžiky stejně jako klidné plochy milostné lyriky. Hravá Vodní žínka Síťonožka a výsměšné rozloučení s kritikem v podobě písně Abschied však předvedly, že si interpreti rozumí také v mnohem bezstarostnějších a humornějších hudebních polohách.

Předposledním cyklem večera se stalo Šest písní op. 38 Sergeje Rachmaninova. Tentokrát se nejednalo o výběr a zaznělo všech šest skladeb: Noch'yu v sadu u menya (V mojí zahradě za noci), K ney (K ní), Margaritki (Kopretiny), Krysolov (Krysař), Son (Sen) a A-u! (Hola!). Kožená s přirozeností a lehkostí potvrdila, že ruština je jí stejně blízká jako němčina a že písním Sergeje Rachmaninova, jejichž deklamační složka je zásadně svázána s ruským jazykem, technicky i emočně rozumí, což se projevovalo především u písní s veselejší poetikou a rozvernějšími texty.

Zlatým hřebem a jakýmsi vyvrcholením pozvolně vítězící bezstarostnosti nad těžkou a melancholickou lyrikou převážně první poloviny večera se staly Brettl-Lieder (Kabaretní písně) Arnolda Schönberga. V rámci zvolené edice zazněly písně GalatheaGigerlette (Gigrletka), Der genügsame Liebhaber (Nenáročný milenec), Einfältiges Lied (Prostá píseň), Mahnung (Výstraha), Jedem das Seine (Každému, co mu patří) a Langsamer Walzer (Pomalý valčík). Zde je nezbytné vyzdvihnout dva aspekty samotného cyklu a jeho interpretace: za prvé, jeho umístění na závěr bylo povedeným dramaturgickým počinem a vítaným odlehčením po působivém a skvěle nastudovaném, avšak náročném programu. A za druhé: Magdalena Kožená si v rozpustilých kabaretních kouscích mohla dovolit výrazné změny v barvě i dikci (kupříkladu Sprechgesang) a díky tomu ještě více – a přitom s vytříbeným vkusem – zvýraznit jejich rozšafnost a drobnou frivolnost.

Závěrečný koncert letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae znovu potvrdil, že k dechberoucímu hudebnímu zážitku není vždy zapotřebí velkých symfonických těles či světových premiér. Současně se nabízí otázka, jak festival své velkolepé výročí, které jej čeká příští rok, uchopí. Lze předpokládat, že se bude na co těšit.

Magdalena Kožená / mezzosoprán

Kirill Gerstein / klavír

Program:
Leoš Janáček
Výběr písní z Moravské lidové poesie v písních

Hugo Wolf
Mörike-Lieder / Písně na Morikeho (výběr)

Sergej Rachmaninov
Šest písní op. 38

Arnold Schönberg
Brettl-Lieder / Kabaretní písně

Středa 10. 7., Besední dům, 19:00

(c) Majda Slámová / Concentus Moraviae

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce