Smíření: zahajovací koncert Velikonočního festivalu duchovní hudby

14. duben 2025, 18:00
Smíření: zahajovací koncert Velikonočního festivalu duchovní hudby

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím Brücklerem, Ondřejem Holubem, Alenou Hellerovou, Janou Kuželovou, Ondřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).

Smíření – „není nutné chápat jen jako trpné odevzdání se, ale také jako připravenost a odhodlání přijmout a naplnit své poslání“ uvádí jeden z dramaturgů Vladimír Maňas letošní festivalové téma v úvodu programové brožury. Stejně jako minulé roky zahrnuje repertoár festivalu hudbu od středověku po současnost a provází posluchače brněnskými chrámy. Letos však na diváky čeká také jedna změna týkající se temných hodinek, které v tomto roce opouští prostory kostela u jezuitů a přesouvají se do tří unikátních brněnských vodojemů.

Z 20. a 21. století známe hned několik zhudebnění pašijí, například od Krzysztofa Pendereckého, Jamese McMillana nebo právě Arvo Pärta. Jeho Janovy pašije celým názvem Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem patří ke skladatelovým nejznámějším a nejprovozovanějším dílům. Kompozice, v níž uplatňuje svou metodu tintinnabuli, vyniká absencí dramatu, překypujících vášní a častých exponovaných míst. Kontemplativní charakter díla vyvěrá ze hry s jednotlivými tóny, souzvuky, barvami, ale také z práce s dozvukem, metrorytmem a především tichem. Pašije vznikly na objednávku Bavorského rozhlasu, přičemž skladba byla dokončena a ve světové premiéře uvedena roku 1982 v Mnichově v kostele sv. Lukáše.

Koncepčně Pärt zachovává tradiční rozdělení rolí, které v partech hlasově diferencuje: Ježíš (bas), Pilát (tenor). Davové scény přirozeně náleží sboru. V Brně se soubor Martinů Voices bravurně vypořádal se skrytými obtížemi jako je náročná intonace v úzké harmonii nebo komplikované, a ne vždy intuitivní nástupy. Výjimka však spočívá v uchopení role vypravěče – evangelisty – kterou autor rozprostřel do dvojkvartetu – čtveřice pěvců (soprán, alt, tenor, bas) a čtveřice nástrojů (housle, hoboj, violoncello, fagot). Každá z rolí i každá ze sekcí má pevně stanovený hudební materiál a svou podobu. Sólový bas v podání Jiřího Brücklera za doprovodu varhan působil rytmicky vyrovnaně, staticky, recitativně a po témbrové stránce mohutně. Ondřej Holub jako Pilát výtečně kontrastoval se svým zvonivým a pronikavým tenorovým hlasem, jemuž skladatel do partu vnesl svižnější pohyb a větší harmonickou proměnlivost. Pevnou strukturu lze spatřit také u evangelisty, kdy každou část začíná jeden z hlasů, postupně se přidávají další společně s nástroji, až v určitou chvíli hrají a zpívají všichni. Poté skladatel volí opačný postup, kdy se z tutti navrací k sólu.

I v případě pěveckého kvarteta se jednalo o suverénní výkon oproštěný od manýrů jako je kupříkladu přehnané široké vibrato, přičemž citlivým projevem a hlasovou technikou z kvarteta vynikli Alena Hellerová a Ondřej Benek. U nástrojového ansámblu byl slyšitelný vliv chladného prostředí kostela, které občas zamávalo s intonací. Nicméně se jednalo o zanedbatelné drobnosti vyvážené precizní hrou muzikantů, z nichž například zaujal hobojista Vladislav Borovka, který si dokázal výtečně poradit i se záludnými místy a nástupy ve vysoké poloze v dynamicky tichých částech skladby. Dirigentský dohled Lukáše Vasilka se nesl v duchu pokory k dílu i samotnému textu, což posluchačům umožnilo se nechat vtáhnout do svébytného a rozjímavého Pärtova uchopení pašijí.

Program:

Arvo Pärt – Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem

Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem

Jiří Brückler – Ježíš (bas)

Ondřej Holub – Pilát (tenor)

Alena Hellerová, Jana Kuželová, Ondřej Benek, Martin Kalivoda – evangelisté

Daniela Valtová Kosinová – varhany

Pavla Tesařová – housle

Lukáš Pospíšil – violoncello

Vladislav Borovka – hoboj

Martin Petrák – fagot

V neděli 13. dubna 2025 ve 20h, kostel sv. Jakuba Brno

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce