Stvoření světa v Besedním domě

14. březen 2025, 16:00
Stvoření světa v Besedním domě

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikuláš.

Propojení Haydnova Stvoření s Händelovým Mesiášem není otázka pouze dramaturgie letošní filharmonické sezóny, ale byla to právě oratoria Georga Friedricha Händela, která Josepha Haydna, při jeho pobytu v Londýně, inspirovala k napsání podobného díla ve stylu vídeňského klasicismu. Jako libreto mu posloužil text anonymního básníka popisující stvoření světa dle biblické knihy Genesis, žalmů a Ztraceného ráje Johna Miltona, který si Haydn odvezl z Londýna do Vídně. Oratorium vznikalo v letech 1796–1798 a neveřejná premiéra se uskutečnila v dubnu roku dokončení v městském paláci knížete Josefa ze Schwarzenbergu na Neuer Marktu. Veřejně bylo dílo premiérováno v březnu následujícího roku ve vídeňském Burgtheateru a setkalo se s obrovským úspěchem.

Filharmonie Brno pod vedením Petra Altrichtera začala přesně a s patřičnou energií; již během úvodní části Chaos vesmíru se ukázal dynamicky pestrý projev orchestru. Zároveň se ale také hned v úvodu ozvalo pár nečistých tónů lesních rohů, což se v průběhu oratoria ještě několikrát zopakovalo. Vždy se ale jednalo o ojedinělé případy a nešlo o pravidelný případ, který by provázel celé dílo. Intonace orchestru byla jinak naprosto v pořádku. Hudebníci se také výborně poprali s technickou stránkou kompozice. Výrazněji slyšitelné chyby se neobjevovaly, a to ani v několika náročnějších bězích ve smyčcových či dechových partech, které byly vždy precizně vyhrány. Taktéž energie vložená do hry nebyla špatná, i když zejména v první části koncertu by neuškodilo, kdyby muzikanti dotáhli projev do výrazové špičky. Přesto mělo provedení povedený spád, což bylo do jisté míry, podobně jako výtečná sehranost orchestru, dozajista způsobeno dirigováním Petra Altrichtera. Ten veškeré dynamické změny či nástupy nástrojových skupin, sboru i sólistů ukazoval velmi pečlivě a výrazně.

Trojice sólistů se svých partů taktéž zhostila velice zdařile. Sopranistka Jana Sibera (archanděl Gabriel, Eva) pečlivě vyzpívala všechny figury, její intonace byla čistá a všechny tóny zněly přesvědčivě, i ty ve vysoké poloze a zároveň nízké dynamice. K jedinému výraznějšímu zaváhání došlo v deváté části, kdy na konci dlouhého drženého tónu její hlas lehce ujel. S intonací neměl sebemenší problém ani tenor Petr Nekoranec (archanděl Uriel). I on vyzpíval všechny postupy čistě a rytmicky přesně. Přesto jeho zpěvní projev disponoval na můj vkus až příliš silným vibratem zejména v silnější dynamice. Ve třetím díle se i tento aspekt alespoň částečně napravil. V expresivitě projevu dominoval bas Peter Mikuláš (archanděl Rafael, Adam). Jeho výraz byl často téměř na herecké úrovni, což provedení celého oratoria jistě přidalo. Pouze pár tónů ze začátku nebylo nasazeno úplně jistě a občas k nim musel lehce „doplout“, přesto se jednalo o ojedinělé případy a intonace mu jinak problém nedělala. Celá trojice si navíc zaslouží pochvalu za výslovnost, neboť text byl v jejich podání hezky srozumitelný. Sezpívanost s orchestrem, sborem i mezi sebou v duetech či triích byla taktéž výborná. Sóloví zpěváci byli také vždy velmi hezky slyšet a ve zvuku orchestru nebyli utopení.

Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy se sice potýkal s horší srozumitelností textu, což je jediná výtka směrem k tělesu. Jejich zpěv byl perfektně čistý, všichni sboristé výborně reagovali na dirigenta, ženská a mužská část byla velmi vyvážená. Celkový zvuk sboru perfektně zapadal do zvuku orchestrálního, aniž by se v něm jakkoliv ztrácel.

Přes pár drobných výtek bylo provedení Haydnova Stvoření povedené. Toto relativně dlouhé dílo mělo příjemný spád a výkony sólistů, orchestru i sboru byly na vysoké úrovni. Velice milá byla také děkovačka, při které dirigent Petr Altrichter všechny sólisty, sbormistra i koncertního mistra objal, což příjemně atmosféru celého večera dokreslilo.

Joseph Haydn: Die Schöpfung (Stvoření), oratorium pro sólisty, sbor a orchestr Hob. XXI:2

Jana Sibera – soprán

Petr Nekoranec – tenor

Peter Mikuláš – bas

Český filharmonický sbor Brno

Petr Fiala – sbormistr

Filharmonie Brno

Petr Altrichter – dirigent

čtvrtek 13. března v 19 hodin, Besední dům

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Nejčtenější

Kritika

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více