Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikuláš.
Propojení Haydnova Stvoření s Händelovým Mesiášem není otázka pouze dramaturgie letošní filharmonické sezóny, ale byla to právě oratoria Georga Friedricha Händela, která Josepha Haydna, při jeho pobytu v Londýně, inspirovala k napsání podobného díla ve stylu vídeňského klasicismu. Jako libreto mu posloužil text anonymního básníka popisující stvoření světa dle biblické knihy Genesis, žalmů a Ztraceného ráje Johna Miltona, který si Haydn odvezl z Londýna do Vídně. Oratorium vznikalo v letech 1796–1798 a neveřejná premiéra se uskutečnila v dubnu roku dokončení v městském paláci knížete Josefa ze Schwarzenbergu na Neuer Marktu. Veřejně bylo dílo premiérováno v březnu následujícího roku ve vídeňském Burgtheateru a setkalo se s obrovským úspěchem.
Filharmonie Brno pod vedením Petra Altrichtera začala přesně a s patřičnou energií; již během úvodní části Chaos vesmíru se ukázal dynamicky pestrý projev orchestru. Zároveň se ale také hned v úvodu ozvalo pár nečistých tónů lesních rohů, což se v průběhu oratoria ještě několikrát zopakovalo. Vždy se ale jednalo o ojedinělé případy a nešlo o pravidelný případ, který by provázel celé dílo. Intonace orchestru byla jinak naprosto v pořádku. Hudebníci se také výborně poprali s technickou stránkou kompozice. Výrazněji slyšitelné chyby se neobjevovaly, a to ani v několika náročnějších bězích ve smyčcových či dechových partech, které byly vždy precizně vyhrány. Taktéž energie vložená do hry nebyla špatná, i když zejména v první části koncertu by neuškodilo, kdyby muzikanti dotáhli projev do výrazové špičky. Přesto mělo provedení povedený spád, což bylo do jisté míry, podobně jako výtečná sehranost orchestru, dozajista způsobeno dirigováním Petra Altrichtera. Ten veškeré dynamické změny či nástupy nástrojových skupin, sboru i sólistů ukazoval velmi pečlivě a výrazně.
Trojice sólistů se svých partů taktéž zhostila velice zdařile. Sopranistka Jana Sibera (archanděl Gabriel, Eva) pečlivě vyzpívala všechny figury, její intonace byla čistá a všechny tóny zněly přesvědčivě, i ty ve vysoké poloze a zároveň nízké dynamice. K jedinému výraznějšímu zaváhání došlo v deváté části, kdy na konci dlouhého drženého tónu její hlas lehce ujel. S intonací neměl sebemenší problém ani tenor Petr Nekoranec (archanděl Uriel). I on vyzpíval všechny postupy čistě a rytmicky přesně. Přesto jeho zpěvní projev disponoval na můj vkus až příliš silným vibratem zejména v silnější dynamice. Ve třetím díle se i tento aspekt alespoň částečně napravil. V expresivitě projevu dominoval bas Peter Mikuláš (archanděl Rafael, Adam). Jeho výraz byl často téměř na herecké úrovni, což provedení celého oratoria jistě přidalo. Pouze pár tónů ze začátku nebylo nasazeno úplně jistě a občas k nim musel lehce „doplout“, přesto se jednalo o ojedinělé případy a intonace mu jinak problém nedělala. Celá trojice si navíc zaslouží pochvalu za výslovnost, neboť text byl v jejich podání hezky srozumitelný. Sezpívanost s orchestrem, sborem i mezi sebou v duetech či triích byla taktéž výborná. Sóloví zpěváci byli také vždy velmi hezky slyšet a ve zvuku orchestru nebyli utopení.
Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy se sice potýkal s horší srozumitelností textu, což je jediná výtka směrem k tělesu. Jejich zpěv byl perfektně čistý, všichni sboristé výborně reagovali na dirigenta, ženská a mužská část byla velmi vyvážená. Celkový zvuk sboru perfektně zapadal do zvuku orchestrálního, aniž by se v něm jakkoliv ztrácel.
Přes pár drobných výtek bylo provedení Haydnova Stvoření povedené. Toto relativně dlouhé dílo mělo příjemný spád a výkony sólistů, orchestru i sboru byly na vysoké úrovni. Velice milá byla také děkovačka, při které dirigent Petr Altrichter všechny sólisty, sbormistra i koncertního mistra objal, což příjemně atmosféru celého večera dokreslilo.
Joseph Haydn: Die Schöpfung (Stvoření), oratorium pro sólisty, sbor a orchestr Hob. XXI:2
Jana Sibera – soprán
Petr Nekoranec – tenor
Peter Mikuláš – bas
Český filharmonický sbor Brno
Petr Fiala – sbormistr
Filharmonie Brno
Petr Altrichter – dirigent
čtvrtek 13. března v 19 hodin, Besední dům
Zatím nebyl přidán žádný komentář..