Svár ohně a hada čili závěr Hudebního festivalu Znojmo

Svár ohně a hada čili závěr Hudebního festivalu Znojmo

V neděli zakončený XIV. ročník Hudebního festivalu Znojmo nesl podtitul Svár duše s tělem. Jihomoravské město vítá na svých prknech už řádku let renomované interprety od rezidenčního Czech Ensemble Baroque po sólisty zvučných jmen. Na závěr letošního ročníku sliboval nejpůsobivější zážitek tohoto léta – pozvání totiž přijal cenami ověnčený soubor Il Giardino Armonico, který se pod vedením Giovanniho Antoniniho orientuje na interpretaci děl 17. a 18. století. Spolu s věhlasnou sopranistkou Annou Prohaska se v jízdárně Louckého kláštera zastavili v neděli při turné k novému CD Serpent & Fire.

Program koncertu - stejně jako nová nahrávka - sestával z árií královen barokních oper – Didony, vládkyně Kartága a Kleopatry, královny Egypta. Dle slov dirigenta Antoniniho program vlastně není logický, jako spíš snový, podmíněný tokem emocí a změnami afektu. Árie prokládané instrumentálními skladbami na sebe přímo navazovaly a plynule přecházely z jedné na druhou prakticky bez nádechu. Dramaturgie byla tedy předurčena spíše tóninovou příbuzností na sebe navazujících děl a fungovala překvapivě mnohem efektněji než příbuznost dějová. Od prvních taktů overtury Dido and Aeneas Henryho Purcella bylo zjevné, že Antoniniho interpretační pojetí široce přesahuje zaběhlý obraz domněnek ve smyslu poučené interpretace čili „takto nějak to mohlo znít“. Předehra měla nevídanou lehkost a nepatetický tah, zachovala si však drama vtahující diváky. Právě z publika se k první árii nepozorovaně vplížila sopranistka Anna Prohazka.

Souboru skutečně vynikajících interpretů je vlastní naprostá souhra s jednotným hudebním cítěním. Absolutní rytmickou a intonační přesnost je třeba zmínit jen na okraj – po celou délku programově velmi náročného koncertu, ztíženého horkem rozpálenou jízdárnou, sálala z hráčů nesmírná dravost a interpretační uvědomělost. Artikulovali každou notu, a přesto zůstávala hudba průzračná a svěží. Navíc vše znělo v příjemně odstíněných barvách nádherných nástrojů, které umocňovaly kompaktnost výsledného zvuku. A to ať se jednalo o čistě instrumentální díla či árie, z nichž Giovanni Antonini krystalizoval plnohodnotnou složku díla a nikoliv pouhý doprovod. Antonini soubor vedl energickým gestem, sám některé skladby řídil od flétny, a to i přes velký nadhled nad děním v orchestru s velmi citlivým sdělením sólového charakteru. Ostatně dirigent si to může dovolit, má-li jistou oporu ve skupině bassa continua, kterýžto předpoklad soubor jasně naplnil.

Jestliže představovala Anna Prohazka královny mocných říší, projevila se sama jako vládkyně nad svým hlasem i emočním rozpoložením posluchačů. Árie královen oper Purcellových, Sartoriových, Graupnerových či Händelových v sobě nesou těžké drama, emoce vzteku, vášně i stesku. Sopranistka vtáhla posluchače do dějů tak, že bezmála plakali a umírali s ní, že porozuměli, přestože textu vlastně nerozuměli. I v dravých pasážích si zachovávala zcela volný hlas, který vynikal v lesklých koloraturách. Rezonance tónů zůstávala v plynulém portamentu ve všech rejstřících tak, že dala vyniknout velmi plné, přesto však stále příjemně světlé barvě hlasu. Sólistka nepotřebovala nic uměle zatemňovat, výraz vycházel z logiky hudby a práce s barvou z logiky textu. Její hlas tak zůstával obnažený a projev uvěřitelný. Nesmírně náročné árie vyšívané promyšlenými kadencemi podporovala obdivuhodná vyváženost a vzájemný soulad s orchestrem a publikum je oceňovalo naprosto spontánními potlesky ve stoje a to několikráte v průběhu druhé půle koncertu.

O takto dokonalém provedení nejde říci více. Jen ještě jedno je však třeba zmínit: i přes suverénní projev již mnohokráte obehraného programu zněla v těchto koncentrovaných emocích nehraná pokora. Produkci znojemského festivalu se podařilo dostat na program ansámbl světového měřítka. Nezbývá než mu přát další ročníky s takto hodnotným repertoárem, za který by se nemusely stydět velké metropole. Program nadcházejícího XV. ročníku už nyní naznačuje velmi světlou perspektivu…

Il Giardino Armonico: Serpent & Fire.

Giovanni Antonini – dirigent, Anna Prohaska – soprán;

Hudební festival Znojmo

jízdárna Louckého kláštera, 29. 7. 2018

Foto Lenka Jíšová

Komentáře

Reagovat
  • Vlada Krejcir

    31. červenec 2018, 23:27
    Juro, kurna, dobre.

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.  více

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.  více

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více