Svár ohně a hada čili závěr Hudebního festivalu Znojmo

V neděli zakončený XIV. ročník Hudebního festivalu Znojmo nesl podtitul Svár duše s tělem. Jihomoravské město vítá na svých prknech už řádku let renomované interprety od rezidenčního Czech Ensemble Baroque po sólisty zvučných jmen. Na závěr letošního ročníku sliboval nejpůsobivější zážitek tohoto léta – pozvání totiž přijal cenami ověnčený soubor Il Giardino Armonico, který se pod vedením Giovanniho Antoniniho orientuje na interpretaci děl 17. a 18. století. Spolu s věhlasnou sopranistkou Annou Prohaska se v jízdárně Louckého kláštera zastavili v neděli při turné k novému CD Serpent & Fire.

Program koncertu - stejně jako nová nahrávka - sestával z árií královen barokních oper – Didony, vládkyně Kartága a Kleopatry, královny Egypta. Dle slov dirigenta Antoniniho program vlastně není logický, jako spíš snový, podmíněný tokem emocí a změnami afektu. Árie prokládané instrumentálními skladbami na sebe přímo navazovaly a plynule přecházely z jedné na druhou prakticky bez nádechu. Dramaturgie byla tedy předurčena spíše tóninovou příbuzností na sebe navazujících děl a fungovala překvapivě mnohem efektněji než příbuznost dějová. Od prvních taktů overtury Dido and Aeneas Henryho Purcella bylo zjevné, že Antoniniho interpretační pojetí široce přesahuje zaběhlý obraz domněnek ve smyslu poučené interpretace čili „takto nějak to mohlo znít“. Předehra měla nevídanou lehkost a nepatetický tah, zachovala si však drama vtahující diváky. Právě z publika se k první árii nepozorovaně vplížila sopranistka Anna Prohazka.

Souboru skutečně vynikajících interpretů je vlastní naprostá souhra s jednotným hudebním cítěním. Absolutní rytmickou a intonační přesnost je třeba zmínit jen na okraj – po celou délku programově velmi náročného koncertu, ztíženého horkem rozpálenou jízdárnou, sálala z hráčů nesmírná dravost a interpretační uvědomělost. Artikulovali každou notu, a přesto zůstávala hudba průzračná a svěží. Navíc vše znělo v příjemně odstíněných barvách nádherných nástrojů, které umocňovaly kompaktnost výsledného zvuku. A to ať se jednalo o čistě instrumentální díla či árie, z nichž Giovanni Antonini krystalizoval plnohodnotnou složku díla a nikoliv pouhý doprovod. Antonini soubor vedl energickým gestem, sám některé skladby řídil od flétny, a to i přes velký nadhled nad děním v orchestru s velmi citlivým sdělením sólového charakteru. Ostatně dirigent si to může dovolit, má-li jistou oporu ve skupině bassa continua, kterýžto předpoklad soubor jasně naplnil.

Jestliže představovala Anna Prohazka královny mocných říší, projevila se sama jako vládkyně nad svým hlasem i emočním rozpoložením posluchačů. Árie královen oper Purcellových, Sartoriových, Graupnerových či Händelových v sobě nesou těžké drama, emoce vzteku, vášně i stesku. Sopranistka vtáhla posluchače do dějů tak, že bezmála plakali a umírali s ní, že porozuměli, přestože textu vlastně nerozuměli. I v dravých pasážích si zachovávala zcela volný hlas, který vynikal v lesklých koloraturách. Rezonance tónů zůstávala v plynulém portamentu ve všech rejstřících tak, že dala vyniknout velmi plné, přesto však stále příjemně světlé barvě hlasu. Sólistka nepotřebovala nic uměle zatemňovat, výraz vycházel z logiky hudby a práce s barvou z logiky textu. Její hlas tak zůstával obnažený a projev uvěřitelný. Nesmírně náročné árie vyšívané promyšlenými kadencemi podporovala obdivuhodná vyváženost a vzájemný soulad s orchestrem a publikum je oceňovalo naprosto spontánními potlesky ve stoje a to několikráte v průběhu druhé půle koncertu.

O takto dokonalém provedení nejde říci více. Jen ještě jedno je však třeba zmínit: i přes suverénní projev již mnohokráte obehraného programu zněla v těchto koncentrovaných emocích nehraná pokora. Produkci znojemského festivalu se podařilo dostat na program ansámbl světového měřítka. Nezbývá než mu přát další ročníky s takto hodnotným repertoárem, za který by se nemusely stydět velké metropole. Program nadcházejícího XV. ročníku už nyní naznačuje velmi světlou perspektivu…

Il Giardino Armonico: Serpent & Fire.

Giovanni Antonini – dirigent, Anna Prohaska – soprán;

Hudební festival Znojmo

jízdárna Louckého kláštera, 29. 7. 2018

Foto Lenka Jíšová

• Vlada Krejcir

31. červenec 2018, 23:27
    Juro, kurna, dobre.

Skupina Nevermore & Kosmonaut získala za album Bleděmodré město, věnované Brnu, nominaci na Anděla v žánrové kategorii Folk. S kapelníkem a autorem písní Michalem Šimíčkem, přezdívaným Kosmonaut, hovoříme o písních, o městě, jeho zvucích a utajených zákoutích i o plánech kapely.  více

Po jedenácté se vrátilo slavné Labutí jezero do Brna a to na jeviště Janáčkova divadla při úterní obnovené premiéře tohoto nesmrtelného titulu. V den premiéry také uplynulo rovné století od okamžiku, kdy brněnské publikum tento baletní klenot Petra Iljiče Čajkovského shlédlo vůbec poprvé. O té doby je na repertoáru největšího moravského divadla jen s krátkými přestávkami téměř nepřetržitě. Do obnovené premiéry mu předcházelo deset jevištních a choreografických přepracování.  více

Hudební cyklus „Barbara Maria Willi uvádí…“ je patnáct let hodnotou brněnského kulturního života. Koncerty staré hudby pořádané energickou cembalistkou a varhanicí v jedné osobě se těší neutuchající přízni posluchačů a programová nabídka hudebních večerů je rok od roku pestřejší. Není tedy divu, že nová sezóna přišla s něčím zcela ojedinělým – včera zahájil cyklus již 16. ročník spojením středověké hudby, výtvarného umění a Alighieriho Božské komedie. Večer s názvem KCHUN: PURGATIO vznikl spoluprací pěveckého dua KCHUN sestávajícího z tenoristy Martina Prokeše a barytonisty Marka Šulce s akademickým malířem Atilou Vörösem a video jockeyem Rudolfem Živcem. Umělecký výtvor sui generis doplnil záznam recitace herce Jiřího Dvořáka.  více

V sále Blahoslavova domu (centru Českobratrské církve evangelické) zazněla včera podvečer duchovní díla pozdní renesance a raného baroka v podání komorního sboru Ensemble Versus a souboru historických nástrojů Castello in Aria. Obě tělesa řídil umělecký vedoucí sboru Vladimír Maňas. V programu večera figurovaly skladby léty prověřených i takřka neznámých, sporadicky uváděných autorů evropské hudby.  více

Městské divadlo Brno včera uvedlo evropskou premiéru muzikálu Poslední loď (The Last Ship), jehož autorem je světoznámý hudebník Sting. A bude to směs jeho výtečné muziky vycházející z britského folku, zdařile a upřímně vyprávěný příběh, a také silné herecké výkony, které by měly zaručit šťastnou plavbu inscenace směrem k divákům.  více

Webový portál Brno - město hudby letos slaví šesté narozeniny. Jako symbolický dárek našim čtenářům přinášíme první z pravidelných měsíčních příspěvků brněnského dramatika, spisovatele a scenáristy Milana Uhdeho. Který se s vámi bude dělit o své vzpomínky, úvahy i popis aktuálního dění na poli brněnské kultury. Jeho dnešním tématem je Festival Janáček Brno.  více

Koncert uspořádaný k výjimečné události se ve čtvrtek odehrál v ZUŠ PhDr. Zbyňka Mrkose v brněnských Židenicích. Akce nesla název Cimbálový kolaudační koncert. Co vlastně bylo kolaudováno? Z titulu večera bylo patrné, že hlavní hvězdou programu se stane cimbál. Tento velký instrument se sametovým zvukem nestál v centru pozornosti náhodou. Kolaudován byl totiž nový cimbálový přírůstek do hudebního inventáře jmenované základní umělecké školy. Výrobcem nástroje, který zde pořídili, byla brněnská firma Všianský. Samotný výrobce Pavel Všianský, který je také známým hudebníkem se osobně zúčastnil, aby k zúčastněným pronesl něco slov o konstrukci a stavbě tohoto instrumentu.  více

Dlouhých patnáct let po svém debutu Rock’s Groove vydala brněnská Kulturní úderka své druhé album. Z původní sestavy zůstali zpěvák a kytarista Štěpán Dokoupil a baskytarista Mojmir Sabolovič, které na novince doplňují další tři zajímaví hráči – je to jednak zdvojená rytmika Daniel Prýgl (bicí) a Nedim Zlatar (perkuse) a dále Omer Blentić, který hraje na Hammondovy varhany, elektrický klavír, syntezátor, ale také na perský drnkací nástroj saz. Moravsko-bosenská sestava na svém novém albu nabízí mimořádně barevnou hudbu, která nezapomíná na své bluesové kořeny.  více

Nejnovější inscenací opery Národního divadla Brno se stalo dílo Don Carlos skladatele Giuseppe Verdiho a básníka Friedricha Schillera. Titul, který režíroval ředitel jmenované instituce Martin Glaser, měl premiéru v sobotu 2. února 2019 v Janáčkově divadle. Scénu navrhl Pavel Borák, kostýmy Markéta Sládečková-Oslzlá. O světelný design se postaral Martin Špetlík. Představení řídil Jaroslav Kyzlink, který se Sborem a orchestrem Janáčkovy opery NdB představení také nastudoval. V hlavních rolích se představili Luciano Mastro jako Don Carlos, Federico Sacchi v roli krále Filipa II., Carlosova otce; Jiří Brückler ztvárnil přítele titulní postavy a králova důvěrníka markýze Rodriga z Posy. Linda Ballová vystoupila jako mladá královna a milostně poblouzněná Alžběta z Valois; postavy pomstychtivé princezny Eboli, která tajně miluje králova syna, se ujala Veronika Hajnová-Fialová. Hrůzu nahánějícího inkvizitora představil Ondrej Mráz. Dále vystoupili také Andrea Široká, Martina Mádlová, Zdeněk Nečas a David Szendiuch.  více

Brněnská zpěvačka a výtvarnice Dáša Ubrová zpívala s kapelou, vystupuje s bigbandem, má blízko k šansonu, jazzu i rocku. Album nazvané pouze jejím jménem je pro ni důležité nejen proto, že jde o sólový debut. Zpěvačka si poprvé napsala sama všechny texty. Autory hudby jsou ve většině případů její dvorní spolupracovníci a producenti alba, pianista Vojtěch Svatoš a kytarista Pavel Šmíd.  více

Přesně na den 89. výročí úmrtí české národní a pěvecké ikony Emy Destinnové sdružení ProART Company připravilo multižánrový projekt. V příhodném prostoru vily Tugendhat umělci rozehráli hudebně-taneční drama pod titulem Ema Destinn – Bouře a klid, které vzniklo za účasti umělců z Brna, Vídně a Cottbusu.  více

Milovníci artificiální hudby čera mohli v Besedním domě vůbec poprvé slyšet nového šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese také v roli klavírního sólisty. Pod Daviesovou taktovkou zazněla Symfonie D dur op. 23 vamberského rodáka Jana Václava Huga Voříška a premiéra orchestrální úpravy komorního díla Antonína Dvořáka Maličkosti op. 47 zhotovená samotným šéfdirigentem. Za klavír Davies usedl jako interpret Klavírního koncertu č. 24 c moll Wolfganga Amadea Mozarta. V sólových partech se šéfdirigent představí ještě při dvou nadcházejících recitálech, na kterých zazní například díla Stevea Reicha, Johna Adamse a Philipa Glasse.  více

Díla soudobých skladatelů spjatých s Brnem občas slýcháme při produkcích zdejších souborů, které tuto tvorbu prezentují. Málokdy se ale dostanou k širší hudební veřejnosti. Poměrně nenápadně se včera v konventu Milosrdných bratří uskutečnil recitál věnovaný právě dílům brněnských skladatelů. O to více pozornosti by měl vzbudit jejich interpret Milan Paľa. Ten se dle svých slov „rozhodl udělat něco pro moravskou hudbu“ a pořídit v průběhu následujících let několik CD mapujících literaturu pro housle či violu z tvorby skladatelů s Moravou spjatých. Projekt Cantus Moraviae má už nyní své první dvoj CD, které se při včerejším večeru dočkalo křtu.  více

Vyprodaná Fléda. Hlava na hlavě. A přesto v tom davu potkáte šest spolužáků, se kterými jste v první polovině 90. let sdíleli budovu gymnázia, i kolegyni, se kterou jste později studovali žurnalistiku. Skupina Dunaj se dvacet let po svém rozpadu vrátila na pódia a její někdejší domovské město bylo pochopitelně jednou z prvních důležitých zastávek.  více

Koncerty vážné hudby nám asociují především večerní hodiny, formální ustrojení a v některých případech i skleničku vína. Včerejší sobota dokázala, že dopoledne představuje stejně vhodný čas na uměleckou produkci. Hodinu před polednem zazněly v Křišťálovém sále brněnské Staré radnice violoncellové sonáty Ludwiga van Beethovena, Clauda Debussyho a Dmitrije Šostakoviče v provedení violoncellisty Štěpána Filípka a klavíristy Marka Pinzowa. Koncert pořádalo Národní divadlo Brno.  více