Tance v zahradách: přívětivá tvář současné hudby s Ensemble Opera Diversa

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.

Večeru Tance v zahradách nedalo vzniknout pouze příjemně neformální prostředí univerzitního atria, ale především výběr samotných skladeb. Program nabídl světové premiéry dvou tanečních suit: zatímco čtyřdílnou Českou suitu zkomponoval Ondřej Šárek, ta skotská s názvem Scottish Serenade pochází z pera Filipa Holackého žijícího v Edinburghu. Tyto tanci inspirované skladby doplnila ještě premiéra drobné skladby Seconda prattica IV pro smyčce Miloše Štědroně, který tento rok slaví osmdesátiny. V české premiéře zaznělo Concerto pro fagot a smyčce s marimbou Marjana Mozeticha.

Šárkova Česká suita pro smyčce středeční program zahájila. Kdo by snad čekal drsné souzvuky plné ostrých disonancí a disharmonii charakteristickou pro mnohou soudobou tvorbu, byl by jistě překvapený. Tato suita je posluchačsky přívětivá, melodická až neoklasicistní. Čtyřvětá skladba (Kozlík, Talián, Sýkorka, Vejr) akcentuje především typické české tance a svoji hlavní inspiraci čerpal skladatel z tzv. máteníků tedy tanců střídajících 2/4 a 3/4 takt. Skladbě nelze upřít melodickou líbivost a svěžest, avšak neustávající pohyb prakticky ve všech hlasech v kombinaci s nepříliš kontrastní dynamikou začne po chvíli působit staticky a bezcílně. Nejprve jsem se domníval, že za nedostatečné dynamické kontrasty může volné prostranství, které není akusticky zcela ideálním prostorem. Další skladby tento dojem ovšem vyvrátily. Skladba má rozhodně potenciál– a samotné provedení ze strany souboru, stejně jako nastudování Patrika Červáka lze bez uzardění označit za povedené. Avšak prořídnutí faktury na určitých místech či alespoň výraznější dynamické kontrasty napříč jednotlivými sekcemi, by dílu výrazně pomohly.

eod_tance_v_zahradach_foto_marek_olbrzymek_02

První polovinu podvečera uzavřelo Concerto pro fagot a smyčce s marimbou Marjana Mozeticha, které v atriu Filozofické fakulty MU zaznělo v české premiéře. Jednovětá skladba je charakteristická nejen všudypřítomnou lyričností, ale také stále se navracejícími rychlými figuracemi a běhy, které tvoří zvukově i barevně sympatický kontrast k jinak spíše statičtější homofonii. Právě předáváním rychlejšího motivu napříč orchestrem vznikají stále nové a svěží barevné kontexty. Působivé bylo umístění těchto běhů například do viol, zatímco zbytek ansámblu držel poklidně kráčející harmonii. Dirigent Patrik Červák výtečně vystihnul křehkost díla, čemuž přizpůsobil nejen práci s dynamikou, ale také tempovými změnami. Ohromnou pochvalu si zaslouží rovněž houslistka Barbara Tolarová, jejíž něžné sólo v extrémně tiché dynamice bylo pevné, jasné, bez sebemenšího třesu smyčce, přesto výtečně vypointované a emočně nabité. Samostatnou kapitolu představoval fagotový part v nastudování Pavla Horáka , který na melancholičtějších místech sice příliš virtuózní není, avšak klade na interpreta obrovské nároky z hlediska tónového rozsahu i samotného porozumění skladbě a frázování. Na několika místech dává Mozetich fagotu závratné – a poměrně dlouhé – běhy, které již plně spadají do pomyslného virtuózního repertoáru. Horák si poradil nejen s tónovým rozsahem a melodickými skoky, ale i závratnými běhy na výbornou. Bezchybná byla také jeho práce s dynamikou a barvou tónu. Partu marimby se chopil Martin Švec, který povedeně dotvářel nezvyklou barvu hudby častým zdvojováním fagotu, nebo smyčců.

eod_tance_v_zahradach_foto_marek_olbrzymek

Miniatura Seconda prattica IV pro smyčce Miloše Štědroně navazuje na jeho předchozí stejnojmenné skladby pro syntetizér z let 1991, 1999 a 2001. Také tato skladba má svůj původ – či přinejmenším inspiraci – v hudbě označované jako taneční. Štědroň zde skloubil dodekafonickou passacagliu a foliu, přičemž částečně vychází z jazyka monteverdiovského baroka a vlivů Nové hudby. Seconda prattica IV je svým způsobem hravou syntézou, ve které relativně klidně hladiny spíše tradičněji znějící hudby čeří náhlé běhy a figurace, které by za normální situace patřily spíše do jiného kontextu. Hudebníci zůstávali pod Červákovým vedením rytmicky sjednocení. Dynamické kontrasty potom usnadňovaly posluchačům najít onen „souboj“ starého s novým.

Závěrečná skladba Scottish Serenade pro fagot a smyčce Filipa Holackého opsala pomyslný kruh a vrátila se zpět k formě vícevěté suity (Prelude, Waltz, Air: The Bonnie Banks o’Loch Lomond, Allegretto, Finale), kterou celý koncert započal. Samotné věty vycházely z rytmů a melodiky skotských lidových písní. Ostatně své Air založil Holacký na melodii lidové písně opěvující krásy břehů největšího skotského jezera. Skladba je řemeslně výtečně vystavěna a neschází jí příkladná práce s rytmem, sazbou i dynamikou. Fagotovou cadenzu s rychlými akordickými rozklady i náhlými skoky zvládl Pavel Horák na výbornou a udržel si během ní lehkost tónu i srozumitelnost frázování. Patrik Červák také bedlivě dbal na rytmickou stránku jednotlivých vět, ty si tak díky jednotnému orchestru udržely svoji typickou skotskou ráznost a tanečnost.

Tance v zahradách v příjemném prostředí – umocněným chladivým nanukem, který každý příchozí obdržel – ukázaly přívětivou tvář současné hudby. Nejenže veškerá díla byla posluchačsky vlídná (a to za dodržení vysoké kvality kompozic), ale svojí nenuceností a neformálností navíc zatím poslední koncert Ensemble Opera Diversa pomohl odstraňovat elitářský nános, který se na tzv. vážné hudbě za dlouhá léta usadil. A zdá se, že tanec v zahradě je nejlepším řešením, jak s elitářstvím artificiální hudby bojovat.

Ondřej Šárek: Česká suita pro smyčce (2019) PREMIÉRA

Marjan Mozetich: Concerto pro fagot a smyčce s marimbou (2003/2006) ČESKÁ PREMIÉRA

Miloš Štědroň: Seconda prattica IV pro smyčce (2022) PREMIÉRA

Filip Holacký: Scottish Serenade pro fagot a smyčce (2022) PREMIÉRA

fagot Pavel Horák

marimba Martin Švec

Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek

dirigent Patrik Červák

atrium Filozofické fakulty MU, 19:00

22. června 2022

Multižánrový hudební festival Maraton hudby Brno již po sedmé dokázal, že ohromující množství hudby lze při precizní organizaci a troše štěstí vměstnat do jednoho prodlouženého víkendu. Od čtvrtka do neděle (11.–14. srpna) vybrané hudební sály, náměstí, nádvoří i ulice města zaplnila umělecká tvorba bezpočtu kapel, těles a specifických hudebních uskupení všemožných žánrů a stylů. Na své si přišli milovníci rocku, world music, jazzu, artificiální hudby, folkloru či improvizované hudby. V jedné věci se však letošní ročník od toho minulého zásadně lišil: rok 2022 představil historicky vůbec první rezidenční umělkyni festivalu, kterou se stala houslistka, flétnistka a klavíristka Anna Fusekvíce

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více