The Name´s Bond… James Bond

The Name´s Bond… James Bond

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára Milfajtová, Vendula Příhodová a David Kraus.

Příjemně a vtipně doprovázel dirigent Steven Mercurio večerem, přičemž se primárně zaměřoval na dramaturgii vystavěnou chronologicky dle jednotlivých filmových snímků. Program – podle svých slov – vnímal, a také popisoval podle ér hereckých hvězd v roli Jamese Bonda jako byli Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan nebo Daniel Craig.

Celým večerem prostupovala světelná a grafická show podkreslující a navozující atmosféru jednotlivých písní. Světelné efekty se jevily jako velice zdárné a vkusné, přičemž je pravda, že u čistě instrumentálních vstupů by pro příště mohla zafungovat také videoprojekce filmových scén, ze kterých byla hudba hrána (např. mořská scéna s názvem The Journey to Atlantis nebo romantická plážová scéna Solange). Byť projekce v tomto případě nebyla nutností, jelikož po většinu času na sebe strhávaly pozornost pěvecké výkony, určitě by se jednalo o další zpestření a obohacení hudební produkce.

Koncert započal z úst Mercuria efektně citací „The Name´s Bond… James Bond“, přičemž záhy zaznělo hlavní bondovské téma jako úvodní znělka večera. Po celou dobu orchestr vynikal bicí a dechovou sekcí, kterým se v případě těchto filmových melodií dostává nejvíce prostoru. Těleso působilo sehraně, dynamicky vyrovnaně, čemuž také dopomohla zvuková aparatura. Nazvučení oproti minulému ročníku festivalu bylo víceméně vyvážené a samotné výkony zvukově podpořilo. Pokud se však někomu mohlo zdát, že vybrané pěvecké části pod velkou masou orchestru zanikaly, je nutno dodat, že třeba v případě vstupů zpěvačky Sáry Milfajtové k takovýmto situacím nedocházelo, a tedy se nejspíše jednalo o slabiny ostatních zpěváků, nikoli zvučení. Právě sólistka Sára Milfajtová zaujala vyrovnaností a vysokou úrovní svých výkonů (i v případě doprovodných vokálů). Intonační přesnost, suverenita, dostatečná intenzita a působivá kontrola hlasu i jeho velký rozsah či zajímavá barva snoubící se s přesvědčivým a procítěným přednesem udělaly například z písní Licence to Kill (1989) nebo Skyfall (2012) bezpochyby vrcholy večera.

Ke zmíněným highlightům můžeme přidat také ikonickou skladbu Golden Eye z roku 1995, jež mnozí znají v provedení Tiny Turner. V případě festivalového koncertu se sólového partu ujala Vendula Příhodová, jejímuž temně, sametově zabarvenému hlasu píseň více než sedla, avšak v částech s velice nízkým rozsahem bylo znát, že se jedná o rozsahovou hranici zpěvačky. Nicméně sólistka se s rolí poprala se ctí, za kterou si také vysloužila velké ovace. Jako slabší článek pěveckého tria se jevil David Kraus. Potýkal se s častými intonačními nepřesnostmi a přednesem, který působil jako by zpěvák svá čísla připravoval na poslední chvíli. Tento pocit umocňoval fakt, že některé písně Kraus zpíval za pomoci not – textu na stojanu (např. The Living Daylights), přičemž jeho dvě kolegyně za celý večer nic takového nepotřebovaly. Opomenout se však nedá náročnost písní svěřeným Krausovi- kupříkladu skladba Live and Let Die (1973) charakteristickou častými tempovými i stylovými změnami (rock vs. reggae) nebo také rozsáhlým hlasovým ambitem. Překvapením se stal moment, při němž se dirigent v díle Casino Royale – You Know My Name (2006) vzdal dirigentské hůlky a namísto ní se publiku představil jako energický rockový kytarista. Z postu kytaristy nejen dokázal oddirigovat a uřídit celý orchestr, ale také v závěru písně vystřihl strhující kytarové sólo.

Koncert skončil jak započal: společným zvoláním „The Name´s Bond… James Bond“ Mercuria s diváky a navazujícím hlavním tématem se ve velké noblese Český národní symfonický orchestr a sólisté rozloučili. Uvolněná atmosféra, skvělé oslovující výkony muzikantů i zpěváků na návštěvníky silně zapůsobily, publikum interprety právem odměnilo aplausem ve stoje.

Program

John Barry: Dr. No (1962) – Jams Bond Theme, Goldfinger (1964), Fom Russia With Love, You Only Live Twice

Burt Bacharach: Casino Royale (1967) – The Look of Love

John Barry: Diamonds Are Forever (1971)

Paul a Linda Mccartneyovi & George Martin: Live and let Die (1973)

John Barry: The Man With the Golden Gun (1974)

Marvin Hamlisch: The Spy Who Loved Me (1977) – The Journey to Atlantis, Nobody Does It Better

John Barry: The Living Daylights (1987)

Michael Kamen: Licence to Kill (1989)

Eric Serra: Golden Eye (1995)

Chris Cornel & David Arnold: Casino Royale (2006) – You Know My Name

Thomas Newman – Skyfall (2012)

David Arnold: Casino Royale (2006) – Solange, The Name´s Bond… James Bond

Sára Milfajtová, Vendula Příhodová, David Kraus – zpěv

Český národní symfonický orchestr

Steven Mercurio – dirigent

Středa 21. srpna 2024 ve 20h, nádvoří hradu Špilberk

foto/ Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce