Tlecí doba. Tomáš Hrubiš a poločas rozpadu Filipa Topola

Album Tlecí doba se pohybuje mezi poctou Filipovi Topolovi, epigonstvím a hledáním vlastní hudební cesty. Možná víc potácí než pohybuje.

Filip Topol byl jednou z nejvýraznějších postav naší alternativní scény, byl a je však spíš objektem kultovního uctívání než hudebním guru. Zatímco riffy Plastic People se snažil napodobovat kdekdo, Psí vojáci byli natolik svázaní s osobností a charakteristickým projevem svého leadera, že k následování vlastně ani moc nesváděli. Brněnský výtvarník Tomáš Hrubiš natočil album Tlecí doba, které z Topolovy tvorby vychází natolik zřetelně hned od prvních tónů, že to prostě není možné nezmínit. A jako zdroj celého tvůrčího procesu ani opustit. Na albu se navíc jako producent podílel i saxofonista Psích Vojáků Jiří Jelínek a titulní píseň je věnována F. T.

Tomáš Hrubiš – jak zmiňuje anotace – je hudební autodidakt a pokud se na klavír skutečně učil hrát úplně sám, nehraje vůbec špatně. Je ovšem otázka, co a jak je upravené a doladěné ve studiu u Tomáše Vtípila, piano zní velmi digitálně. Důležitější ale je, že styl převzal Hrubiš od Filipa Topola se vším všudy. Jeho vytloukané akordy a sekvence hraničící s minimalismem se objevují prakticky ve všech skladbách – ať už jsou to písně nebo instrumentálky. A jsou to právě některé skladby bez textů, kde se Hrubišovi přece jen daří oprostit se aspoň částečně od svého vzoru a dobrat se k osobitějšímu tvaru. Jako by Topolův vliv bez textů přece jen aspoň z poloviny ztratil svoji sílu. Nejlépe je to zřetelné ve skladbách OpusPlatonická – ta druhá by mohla vzdáleně připomenout Virginii Astley.

Na druhé straně hned úvodní Holoubek, Frame na ulici nebo Najtmár hraničí s vyloženým vykrádáním. Vypadá to, jako by se Hrubiš hodně chtěl etablovat jako hudebník, ale vlastně nevěděl, co si s hudbou samotnou počít. Na albu hostuje také herečka Sára Venclovská, její (polo)mluvený zpěv do nálady alba dobře zapadá, ale nijak neoslňuje. Je to ale dané spíš nevýrazností celého alba. To by mohlo být zajímavé pro lidi, kteří Psí vojáky nebo Filipa Topola nikdy neslyšeli. To se dá ale u předpokládaného okruhu posluchačů sotva předpokládat. Album vyšlo u labelu Polí5, celé je možné si ho poslechnout na bandcampu➚