Touha Franze Schuberta za doprovodu romantické kytary

17. říjen 2025, 18:00
Touha Franze Schuberta za doprovodu romantické kytary

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.

V představivosti mnoha milovníků hudby je rozšířena představa, že Franz Schubert (1797–1828) hrál na kytaru a že ji dokonce hojně využíval ke komponování písní, jelikož vždy neměl k dispozici klavír. Ačkoliv se v jeho pozůstalosti kytara našla a je tedy možné, že ji čas od času využil, historické důkazy svědčí o tom, že komponoval spíše „u stolu“ – tedy bez pomoci jakéhokoliv nástroje včetně klavíru. A přestože kytaru vlastnil, jediné skladby napsané pro tento nástroj jsou Cantata zur Nammensfeier des Vaters pro tři mužské hlasy a kytaru – jedno z raných děl, a první verze Das Dörfchen pro čtyři mužské hlasy a kytaru. Původně se podobně uvažovalo ještě nad Kvartetem pro flétnu, violu, kytaru a violoncello, u kterého se ovšem ukázalo, že se jedná o nedokončené aranžmá Nokturna pro flétnu, violu a kytaru českého skladatele Václava Matějky. Zejména v první polovině 19. století každopádně ve Vídni panovala velká obliba kytar a bylo běžnou praxí, že se vydávaly melodie s alternativním doprovodem zmíněného nástroje. Za Schubertova života bylo takto vydáno třicet čtyři jeho písní a dalších osmnáct po jeho smrti. María Cristina Kiehr a Pablo Márquez během čtvrtečního koncertu přednesli výběr z těchto kusů, které doplnili aranže Schubertových skladeb pro sólovou kytaru. 

Čtvrteční program zahájila v potemnělém sále píseň Lied eines Schiffers an die Dioskuren (Lodníkův zpěv Blížencům), na kterou plynule navázalo Nachtstück (Nokturno). María Cristina Kiehr si velice hezky pohrávala se zdůrazňováním začátků veršů, což bylo podpořeno citlivou prací
s dynamikou Pabla Márqueze. Hned v úvodu koncertu zaujala také výtečná zvuková vyváženost zpěvu a kytary a také perfektní srozumitelnost textu. Před Ständchen (Serenádou) se Pablo Márquez ujal slova a krátce představil svůj nástroj – romantickou kytaru ze 30. let 19. století. Publiku sdělil, že v době romantismu bylo běžné, že kytaristé při hře neseděli, ale hráli ve stoje s kytarou připnutou popruhem. Zmíněnou skladbu poté Marquéz provedl sólově bez jakýchkoliv problémů
a dal si velice záležet na frázování, ve kterém příjemně dynamicky i výrazově odděloval například předvětí a závětí. Rozdíly ve výrazu byly jasně patrné i v následujícím Der Alpenjäger (Horském loveci), zejména ve verších „Mutter, mutter…“ kdy se výrazně změnil celkový afekt přednesu. Píseň samotná je plná kontrastů a duu se je podařilo velice hezky zdůraznit.

Druhá polovina večera se nesla v podobném duchu. Oproti původně avizovanému programu zazněly ještě dvě písně: Aus Heliopolis I a Wehmut. V sólové kytarové skladbě Lob der Tränen Márquez povedeně zdůrazňoval důležité tóny melodie oproti vybrnkávanému doprovodu
a podobně zdařile zazněly i Aufenthalt a Die Post. Na výbornou se vydařila i ostatní čísla druhé poloviny, kde umělci opět perfektně vystihli rozdílné nálady mezi různými písněmi, ale i uvnitř jednotlivých kusů – například v poslední písni Sehnsucht, kde se s veršem „Brání mi však běsnění řeky…“ projev posunul k výrazné expresivitě.

Čtvrteční koncert vytvořil velice příjemnou a intimní atmosféru, podpořenou výbornými hudebními výkony. Duo bylo perfektně sehrané a povedeně si vyhrálo jak s rozdíly dynamickými, tak s těmi výrazovými. Kytarista Pablo Márquez si bez problému poradil i s technicky náročnými pasážemi a svým velice citlivým doprovodem vytvořil půdu pro zpěv Maríe Cristiny Kiehr. Na jejím projevu je třeba, vedle už zmíněných aspektů, vyzdvihnout zejména kultivovanost jejího zpěvu. Keihr se obešla bez zbytečného vibrata a její hlas působil velice mladistvě, k charakteru písní perfektně seděl. Oba muzikanti připravili divákům nádherný hudební večer, při kterém ukázali krásu Schubertových písní, i funkčnost aranži pro zpěv a kytaru.

Franz Schubert (písně vydané v alternativních verzích s kytarou za skladatelova života ve Vídni nebo dochovaných v rukopisu Franze von Schlechty):

Lied eines Schiffers an die Dioskuren (Lodníkův zpěv Blížencům) op. 65 č. 1, D 360 (1816)

Nachtstück (Nokturno) op. 36 č. 2, D 672 (1819)

Die Sterne (Hvězdy) op. 96 č. 1, D 939 (1828)

The Wanderer (Tulák) op. 4 č. 1, D 489 (1816)

Ständchen (Serenáda) D 957 č. 4 (1828, úprava Johanna Kaspara Mertze pro sólovou kytaru z roku 1845)

Der Alpenjäger (Horský lovec) op. 37 č. 2, D 588 (1817)

Häflings Liebeswerbung (Plachý milý) op. 25 č. 3, D 741 (1817)

Suleika II D 717 (1821)

Meeres Stille (Bezvětří) op. 3 č. 2, D 216 (1815)

Der Zwerg (Trpaslík) op. 22 č. 1, D 771 (1822)

Lob der Tränen (Chvála slz) D 711 (1818, úprava Johanna Kaspara Mertze pro sólovou kytaru z roku 1845)

Aus Heliopolis I (Z Heliopole I) op.65 n.3 (1822)

Wehmut (Nostalgie) op.22 n.2 (1822)

Aufenthalt (Pobyt) D 957 č. 5 (1828, úprava Johanna Kaspara Mertze pro sólovou kytaru z roku 1845)

Die Post (Pošta) D 911 č. 13 (1828, úprava Johanna Kaspara Mertze pro sólovou kytaru z roku 1845)

Harfenspieler I (Harfeník I) op. 12 č. 1, D 478 (1816)

Sehnsucht (Touha) op. 39, D 636 (1821?)

María Cristina Kiehr – soprán

Pablo Márquez – romantická kytara

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce