V brněnské hvězdárně se představila jedinečná Soňa Červená

V brněnské hvězdárně se představila jedinečná Soňa Červená

Netypický koncert pianisty Karla Košárka a operní legendy Soni Červené zahájil sérii komorních koncertů s názvem Hudba sfér ve Hvězdárně a planetáriu Brno. Pěvkyně zde v Košárkově doprovodu předvedla melodramaticky orientovaná díla Bohuslava Martinů a Erika Satieho. V prostorách brněnské hvězdárny v minulosti zněly koncerty sporadicky, ucelený cyklus se zde však koná vůbec poprvé.

Karel Košárek do večera s podtitulem Velká pařížská revue aneb Hvězdy tančí v rytmu charlestonu a tanga vstoupil svižným tancem č. 1 Obkročák od Bohuslava Martinů. Pianista velmi důrazně prováděl stopky i výrazné tempové změny, nebál se hlasitějších poloh. Jeho podání jmenované skladby, ve které se mísí prvky české národní školy s ragtimem, bylo výrazné a skvělé.

Obkročák však přestavoval pouhou ouverturu nástupu nestárnoucí Soni Červené. Z té přímo sálal její obvyklý esprit a dlouhým glisandem bez váhání začala další Martinů skladbu – žertovně koncipovaný kus Kuchyňská revue čili Pokušení svatouška Hrnce. Kuchyňská revue je učebnicovým příkladem polystylovosti, v němž se česká hudba plynule střídá s tangem, ragtimem a začínajícím jazzem vůbec. Skladba, původně napsaná pro šest nástrojů a balet, vyzněla v redukci pro herce a klavír nanejvýš kabaretně. Její provedení s hercem není příliš obvyklé, často zní v ryze instrumentální úpravě. Zmíněný interpretační posun však charakter skladby z pozice posluchače zásadně mění. Dramatické zápletce, tkvící v riziku milostné aféry mezi kvedlačkou a hrncem (který má však za manželku pokličku), se nelze nesmát. Expresivní Soňa Červená však přednášela osudy hrdinů ze skupiny kuchyňského nádobí se smrtelnou vážností a nešlo z ní spustit oči.

Doprovod Karla Košárka byl soustředěný, nicméně nepostrádal výraz a s dramatickou složkou se zdařile doplňoval. Výrazová paleta byla pestrá, dynamicky subtilnější polohy Košárek převedl paradoxně v tangu – Milostném tanci obou párů. Skvěle tak doplňoval Červené zasněnou mimiku. Povedené bylo také postupné dopracování se k tepající ragtimové pasáži.

Červená ve svém projevu bez problému střídala stylizaci barové zpěvačky i postavy z antické tragédie. Ve svém pohybovém projevu byla natolik energická, že jí místy byl koncertní prostor malý.

Po morálním ponaučení ze světa gastronomie přišel na řadu druhý Košárkův sólový vstup, a to Martinů Film v miniatuře. V úvodním tangu pianista velmi dobře „trhal“ ostinátní motivy levé ruky, scherzo bylo hravé a úsečné, valčík zaujal rubatem i reminiscencí na sbírku skladeb Loutky (kdy tak Martinů cituje sám sebe). Náročné běhy poslední věty byly bravurní a svižné.

Soňa Červená se ke Karlu Košárkovi u klavíru vrátila kvůli poslední skladbě, byly to Sporty a jiné kratochvíle Erika Satieho z roku 1914. Náměty jednotlivých vět, které inspirovaly malíře Charlese Martina k vytvoření obrazů, byly místy komické, místy téměř úplně dada.  Groteskní obsah Červené velmi sedl. S Karlem Košárkem u piana si dobře rozuměla, jejich komunikace byla bezprostřední a vřelá. V pohybovém i hlasovém projevu podávala výkon tak energický, že by jí ho mohlo závidět mnoho kolegů o generaci mladších. Připomeňme, že letos má Soňa Červená jedenadevadesát let. Ano, místy její výraz hraničil s hysterií – člověk se však po shlédnutí způsobu, s nímž Červená Satieho Sporty a jiné kratochvíle uchopila, ptá sám sebe – jde to vůbec dělat jinak? Nejspíš ne. Červená dílu propůjčovala patřičně surrealistického ducha, který by - dle jejích slov - neměl postrádat blazeovanost či šílenství. Provedení Satieho série klavírních kusů navázaných na bizarně vystavěné mikro příhody může vyústit v trapnou nudu. Včera to však rozhodně nebyl tento případ – dělo se něco velmi jedinečného.

Velká pařížská revue aneb Hvězdy tančí v rytmu charlestonu a tanga. Hvězdárna a planetárium Brno, neděle 9. října 2016, 19.00. Soňa Červená – umělecký přednes, Karel Košárek – klavír. Bohuslav Martinů: Tři české tance H 154 – č. 1 Obkročák, Kuchyňská revue čili Pokušení svatouška Hrnce, Film v miniatuře H 148, Erik Satie: Sports et divertissements

Soňa Červená a Karel Košárek/ Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více