V brněnské hvězdárně se představila jedinečná Soňa Červená

V brněnské hvězdárně se představila jedinečná Soňa Červená

Netypický koncert pianisty Karla Košárka a operní legendy Soni Červené zahájil sérii komorních koncertů s názvem Hudba sfér ve Hvězdárně a planetáriu Brno. Pěvkyně zde v Košárkově doprovodu předvedla melodramaticky orientovaná díla Bohuslava Martinů a Erika Satieho. V prostorách brněnské hvězdárny v minulosti zněly koncerty sporadicky, ucelený cyklus se zde však koná vůbec poprvé.

Karel Košárek do večera s podtitulem Velká pařížská revue aneb Hvězdy tančí v rytmu charlestonu a tanga vstoupil svižným tancem č. 1 Obkročák od Bohuslava Martinů. Pianista velmi důrazně prováděl stopky i výrazné tempové změny, nebál se hlasitějších poloh. Jeho podání jmenované skladby, ve které se mísí prvky české národní školy s ragtimem, bylo výrazné a skvělé.

Obkročák však přestavoval pouhou ouverturu nástupu nestárnoucí Soni Červené. Z té přímo sálal její obvyklý esprit a dlouhým glisandem bez váhání začala další Martinů skladbu – žertovně koncipovaný kus Kuchyňská revue čili Pokušení svatouška Hrnce. Kuchyňská revue je učebnicovým příkladem polystylovosti, v němž se česká hudba plynule střídá s tangem, ragtimem a začínajícím jazzem vůbec. Skladba, původně napsaná pro šest nástrojů a balet, vyzněla v redukci pro herce a klavír nanejvýš kabaretně. Její provedení s hercem není příliš obvyklé, často zní v ryze instrumentální úpravě. Zmíněný interpretační posun však charakter skladby z pozice posluchače zásadně mění. Dramatické zápletce, tkvící v riziku milostné aféry mezi kvedlačkou a hrncem (který má však za manželku pokličku), se nelze nesmát. Expresivní Soňa Červená však přednášela osudy hrdinů ze skupiny kuchyňského nádobí se smrtelnou vážností a nešlo z ní spustit oči.

Doprovod Karla Košárka byl soustředěný, nicméně nepostrádal výraz a s dramatickou složkou se zdařile doplňoval. Výrazová paleta byla pestrá, dynamicky subtilnější polohy Košárek převedl paradoxně v tangu – Milostném tanci obou párů. Skvěle tak doplňoval Červené zasněnou mimiku. Povedené bylo také postupné dopracování se k tepající ragtimové pasáži.

Červená ve svém projevu bez problému střídala stylizaci barové zpěvačky i postavy z antické tragédie. Ve svém pohybovém projevu byla natolik energická, že jí místy byl koncertní prostor malý.

Po morálním ponaučení ze světa gastronomie přišel na řadu druhý Košárkův sólový vstup, a to Martinů Film v miniatuře. V úvodním tangu pianista velmi dobře „trhal“ ostinátní motivy levé ruky, scherzo bylo hravé a úsečné, valčík zaujal rubatem i reminiscencí na sbírku skladeb Loutky (kdy tak Martinů cituje sám sebe). Náročné běhy poslední věty byly bravurní a svižné.

Soňa Červená se ke Karlu Košárkovi u klavíru vrátila kvůli poslední skladbě, byly to Sporty a jiné kratochvíle Erika Satieho z roku 1914. Náměty jednotlivých vět, které inspirovaly malíře Charlese Martina k vytvoření obrazů, byly místy komické, místy téměř úplně dada.  Groteskní obsah Červené velmi sedl. S Karlem Košárkem u piana si dobře rozuměla, jejich komunikace byla bezprostřední a vřelá. V pohybovém i hlasovém projevu podávala výkon tak energický, že by jí ho mohlo závidět mnoho kolegů o generaci mladších. Připomeňme, že letos má Soňa Červená jedenadevadesát let. Ano, místy její výraz hraničil s hysterií – člověk se však po shlédnutí způsobu, s nímž Červená Satieho Sporty a jiné kratochvíle uchopila, ptá sám sebe – jde to vůbec dělat jinak? Nejspíš ne. Červená dílu propůjčovala patřičně surrealistického ducha, který by - dle jejích slov - neměl postrádat blazeovanost či šílenství. Provedení Satieho série klavírních kusů navázaných na bizarně vystavěné mikro příhody může vyústit v trapnou nudu. Včera to však rozhodně nebyl tento případ – dělo se něco velmi jedinečného.

Velká pařížská revue aneb Hvězdy tančí v rytmu charlestonu a tanga. Hvězdárna a planetárium Brno, neděle 9. října 2016, 19.00. Soňa Červená – umělecký přednes, Karel Košárek – klavír. Bohuslav Martinů: Tři české tance H 154 – č. 1 Obkročák, Kuchyňská revue čili Pokušení svatouška Hrnce, Film v miniatuře H 148, Erik Satie: Sports et divertissements

Soňa Červená a Karel Košárek/ Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Premiérou inscenace Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně o víkendu začalo už čtrnácté Léto na Biskupském dvoře. V seriálu produkcí Městského divadla Brno (MdB) přibyla atypická hudební inscenace s bláznivě překombinovaným příběhem, jehož díry naštěstí zaceluje muzika: klasická i její svérázné aranže.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae přináší již dvacátým osmým rokem dramaturgicky pestré a interpretačně vybroušené večery, které navíc zasazuje nejen do koncertních sálů, ale rovněž na nádvoří či do zámeckých salónů, hradních sálů, bazilik, kostelů či synagog. Letošní 28. ročník zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní. Kulturní centrum Evropy tedy Vídeň sloužila jako sídelní město habsburských císařů a Kroměříž zase byla domovem olomouckých arcibiskupů. Na dramaturgii letošního ročníku se podílela trojice respektovaných odborníků: děkanka Hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec a dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde.  více

Letos v únoru se Filharmonie Brno vydala na nesmírně úspěšné americké turné; na programu měla výběr základních českých klasiků a současnou americkou hudbu. Orchestr vystoupil v legendární Carnegie Hall, v Ann Arbor, poté následovaly tři koncerty v Kalifornii a dále v Kansas City a v texaském Lubbocku. Na koncertech se představili někteří z vůdčích sólistů dnešní doby, jmenovitě Angélique KidjoLaurie Anderson a Christian Schmitt. To vše se odehrálo pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. Strávil jsem s ním několik fascinujících minut, během nichž mi o tomto velkém mezinárodním úspěchu vyprávěl.  více

Původně mělo jít o dvojalbum, na kterém Druhá tráva pracovala s britským producentem Eddiem Stevensem a které mělo přinést převzaté i autorské skladby. Vinou epidemie covidu vznikly obě části odděleně: Díl první vyšel v roce 2020 a obsahoval především coververze. Díl druhý se na trhu objevil v roce 2022 a převažují na něm skladby původní. Osoba producenta, jinak špičkového odborníka na indiepop a elektronickou hudbu, je u obou částí stejná. Přístup a způsob nahrávání se však liší a to, co kapela se Stevensem na prvním albu pouze naznačila, na „dvojce“ vyzrálo do intenzivnějších barev, zvuků a vůní.  více

Oslavy stopadesátí let brněnského Besedního domu, které se konají nejen v jeho prostorách, vynikají zajímavou dramaturgií. Ta dokáže posluchače přenést do počátků existence tohoto koncertního prostoru. Dva koncerty, které se odehrály 4. a 5. května, nesly název Janáček a Horňácká muzika. Já jsem se zúčastnila toho prvního a šlo o skutečně povedený zážitek, který mi Filharmonie Brna a Horňácká muzika Petra Mičky připravila. Páteční reprízu koncertu přenášela Česká televize. Oba večery byly vyprodané a do prodeje se dokonce přidávaly vstupenky na stání.  více

Sídlo Filharmonie Brno a jedna z nejdůležitějších historických i kulturních dominant Brna – tedy Besední dům – letos slaví 150. roků od svého vzniku. Přesně 3. dubnu 1873, kdy byla slavnostně otevřena dvorana (velký sál) budovy od architekta Theophila von Hansena, autora mj. proslulého vídeňského Musikvereinu, se tento honosný objekt stal středobodem brněnské kultury a zdejšího osobitého uměleckého života. O půldruhého století později – v pondělí 1. května 2023 – zahájila odpolední sešlost a následný koncert s podtitulem Když Smetana v Brně poprvé hrál… sérii koncertů, které vzdají hold jedinečným milníkům v kulturní historii města.  více

Písničkářka Martina Trchová, držitelka Anděla za album Holobyt, nedávno rozpustila svou kapelu a nově vystupuje především jako sólistka. Pomalu pracuje na novém albu a věnuje se také výtvarnému umění. Brzy vyjde její nová kniha s názvem Babi a také se bude konat další ročník festiválku, který pořádá v brněnské čtvrti Obřany.  více

Slyšet a vnímat hudbu v nejrůznějších interaktivních paralelách bylo možné na koncertě Brno Contemporary Orchestra v čele se svým dirigentem Pavlem Šnajdrem, který se odehrál v pondělí v brněnském vědeckém zábavném centru Vida. Večer věnovaný zvuku a interakcím ve vědě nezůstal pouze u pokusů na stanovištích, ale přetavil vědu do uměleckého hudebního zážitku, který byl také propojen s tlumočením do znakového jazyka v podání Hands Dancevíce

Na velké Hudební scéně Městského divadla Brno se včera odehrála česká premiéra broadwayského muzikálu Velká ryba (Big Fish). Druhé obsazení velké a technicky náročné produkce se odehraje dnes. Dílo scenáristy Johna Augusta vypráví příběh o komplikovaném vztahu otce a syna, o světě fantazie, lásky a magie. Hudbu složil Andrew Lippa, autor muzikálu Adamsova rodina. Muzikál vychází ze stejnojmenné prózy Daniela Wallise s podtitulem Román mytických rozměrů a z oceňovaného filmu Tima Burtona. Na newyorskou Broadway se muzikál poprvé dostal před deseti lety, a ještě o deset let dříve vznikl vzpomínaný film slavného režiséra.  více

Ze spolupráce hudebního souboru Ensemble Opera Diversa a houslového virtuóze Milana Paľy vznikla již celá řada nahrávek i nezapomenutelných hudebních večerů. Na loňský komorní diptych světových premiér pro sólové housle od Adriána Demoče a Jany Kmiťové navázal v pondělí 17. dubna v sále Místodržitelského paláce v Brně další koncert s celovečerní sólovou kompozicí. Také Dandelion (Pampeliška) kanadsko-americké skladatelky Lindy Catlin Smith zazněl v sídle Moravské galerie v Brně ve světové premiéře. Dílo navíc vzniklo speciálně z podnětu Milana Paľy.  více

Už sedmým koncertem pokračoval Velikonoční festival duchovní hudby, který se takto překlenul do poslední třetiny. Včerejší večer se uskutečnil v Českobratrském evangelickém chrámu J. A. Komenského (známý také pod názvem Červený kostel). Pro jubilejní 30. ročník festivalu vznikly dvě skladby. První od Slavomíra Hořínky diváci slyšeli zkraje minulého týdne. Druhou premiérovanou kompozici s názvem Mysterium paschale od brněnského skladatele a varhaníka Františka Fialy představil recenzovaný koncert nazvaný veršem Zajásejte již, zástupy. Velikonoční oratorium v sobě skrývá rafinovanost v podobě práce s prostorem chrámu, kombinování české a latinské verze zhudebněných textů a vložených recitací.  více

O jubilejním 20. ročníku hudebního cyklu Barbara Maria Willi uvádí…, také o historicky poučené interpretaci a dalších plánech jsem na Hudební fakultě Janáčkovy akademie múzických umění hovořil s děkankou Hudební fakulty JAMU, dramaturgyní, pedagožkou, popularizátorkou klasické hudby, cembalistkou, varhanicí a specialistkou na kladívkový klavír Barbarou Marií Willi. O tom, jak nabitý program tato žena má, vypovídá nejlépe fakt, že těsně před začátkem našeho povídání aktivně vyučovala zahraničního studenta.  více

Velikonoční festival duchovní hudby možná nejvýrazněji reflektuje svátky ze svého názvu v tzv. tenebrae (temných hodinkách). Jedná se o tři večery od Škaredé středy po Velký pátek, během nichž posluchači mají možnost si vyslechnout rozmanitá zhudebnění lamentací (nářků) z knihy Pláč nebo také responzorií věnovaných Kristovu utrpení. Ke zpěvům původně náležely obřady, ze kterých se při koncertech zachovává symbolické zhasínání svící.  více

Zpěváka, herce, scenáristu Ondřeje Havelku brněnské publikum dobře zná i v roli režiséra. V opeře Národního divadla Brno vytvořil inscenace na díla Bedřicha Smetany (2006), Giacoma Pucciniho (2008) nebo Johanna Strausse mladšího (2010). V této sezóně se do Brna opět navrací s letošní druhou operní premiérou Falstaff od Giuseppe Verdiho. Uskutečnila se 5. dubna 2023 za účasti režiséra.  více

Protnutí staré a nové hudby přinesl třetí koncert Velikonočního festivalu duchovní hudby, který se odehrál 4. dubna v brněnském kostele sv. Janů. Večer s podtitulem Hlásám milost patřil komornímu orchestru L´Armonia Terrena fungujícího pod vedením kmenového dirigenta Zdeňka Klaudy. Basového partu v jediné vokálně-instrumentální skladbě se ujal sólista Jan Martiník. Koncert z hlediska dramaturgie byl nápaditě orámovaný dílem Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750) v instrumentačně novodobém hávu.  více

Nejčtenější

Kritika

Premiérou inscenace Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně o víkendu začalo už čtrnácté Léto na Biskupském dvoře. V seriálu produkcí Městského divadla Brno (MdB) přibyla atypická hudební inscenace s bláznivě překombinovaným příběhem, jehož díry naštěstí zaceluje muzika: klasická i její svérázné aranže.  více