Varhany jezuitského kostela zněly k jubileu Aleny Veselé

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.

O první část večera se postarala sama oslavenkyně, která usedla za skvostné varhany kostela Nanebevzetí Panny Marie. S energií a odhlodáním (byť s menší hbitostí prstů, než by si nejspíš přála) provedla několik skladeb. Plně znějícím akordem následovaným ostinátním doprovodem, zdobením nad prodlevou i melodickými průtahy zahájila Fantasii d moll klasicistního skladatele, varhaníka a cembalisty Jana Křtitele Kuchaře. Úvodní akordickou část vystřídala pasáž v jemnější dynamice a její prokomponovanost poté opět nahradily výrazné akordy z úvodu, které skladbu ve fantazijním duchu dovedly až do závěru.

Výběr následujícího čísla přenesl hudební těžiště o několik desetiletí dříve, a to do barokní Francie. Z jediného dochovaného díla skladatele Nicolase de Grigny s názvem Livre d´Orgue zazněly tři vybrané části. V nezvykle barevném rejstříku se rozezněla první část s podtitulem Dialogue, která dostála svému názvu právě dialogickou prací pravé a levé ruky, které se střídaly v přednesu témat a vzájemných odpovědích. Druhá část - Récit de Tierce en Taille - posluchače nejspíše zaskočila nečekanou disonantností a obtížností poslechu, která však byla, bohužel způsobena spíše nepřesnou interpretací paní profesorky. Tuto pomalou část poté zakončil oslavný Dialogue sur les Grands Jeux.

Barvitější a výrazově pestřejší přednes nabídl jubilantčin žák David Postránecký, který ji ve druhé polovině koncertu u nástroje vystřídal. Své vystoupení zahájil dvěma chorálovými předehrami Johanna Sebastiana Bacha, které jsou charakteristické hravou prokomponovaností obou rukou střídavě doprovázejících melodii chorálu.

Velkolepým a dramatickým forte následně začala kompozice značně novější, avšak odkazující zpět k předcházejícímu Johannu Sebastianu Bachovi. Zaznělo totiž Preludium a fuga na B-A-C-H Franze Liszta. Jak je zřejmé z názvu, bylo od samého počátku naplněno chromatickými postupy. V přednesu vynikla rovněž precizní práce s dynamikou a agogikou, která se přes vzájemně kontrastní části přenesla až do fugy a závěru s původním motivem na tónech b–a–c–h.

Program následně postoupil do 20. století, které zastoupila kompozice Luboše Sluky. Z jeho cyklu Cesty pro varhany byla zvolena část druhá nazvaná Cesta ticha. Po předchozích líbivě znějících souzvucích naplnila skladba prostor chrámu disharmoniemi a nepředvídatelnými melodickými postupy, které v závěru dovedly skladbu zeslabením až do ztracena.

Večer zakončil David Postránecký dílem zcela soudobým – vlastní improvizací na antifony Kristus vítězí a Slávny si, Bože, které opět vynikly bohatostí dynamiky, agogiky i výrazu a celý koncert do fortissima vystupňovaly tóny podpořené nezvykle hlubokými basovými akordy.

Dlouhý potlesk vestoje znějící z chrámových lavic hojně zaplněných přáteli, rodinou i hudbymilovnými diváky doprovodil svěží a čilou jubilantku až před oltář, kde ji následně zaplavil zástup gratulantů. Nezbývá než dodat přání pevného zdraví a hodně sil nejen pro nadcházející a nejen narozeninové koncerty oslavenkyně.

Alena Veselá/ foto archiv BMH

Na konci týdne budou v kostele Nanebevzetí Panny Marie, čili „u jezuitů“, slavnostně vysvěceny nové varhany. Jsou to varhany pro Brno, veřejnost je poprvé uslyší na svátek Petra a Pavla. Několik dní poté ale budou u další velké oslavy – koncertem oslaví své devadesáté první narozeniny profesorka Alena Veselá. Sešli jsme se mezi Hudební fakultou JAMU a Besedním domem na neutrální půdě kavárny Slavia a mluvili nejen o varhanách, ale také o brněnském koncertním sále a dotacích pro kulturu.  více

Novinka mezinárodní skupiny Korjen je jednou z nejúspěšnějších letošních nahrávek z distribuce společnosti Indies Scope. Album Sabur vyšlo v polovině září 2019 a hned na začátku října zabodovalo na 15. místě v prestižní hitparádě World Music Charts Europe, kterou sestavuje 43 rozhlasových publicistů z celé Evropy.  více

K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Ve věku 41 let opustila tento svět po těžké nemoci zpěvačka a houslistka Jitka Šuranská. Rodačka z Kudlovic u Uherského Hradiště nezapřela v ničem, v čem vynikala, svoje slovácké kořeny. Byla jednou z těch obdařených bytostí, jež dokážou přenášet poselství lidových písní k posluchačům, kteří se jinak s folklorem v životě míjejí.  více

Dvěma vyprodanými sobotními koncerty se zaplnil sál břeclavského kina Koruna, kde oslavil Národopisný soubor Břeclavan svoje pětašedesáté výročí existence a připojil se tak k řadě letos jubilujících folklorních těles. Odpolední koncert musel být nakonec přidán pro obrovský divácký zájem, což jen utvrzuje v tom, že na jižní Moravě je folklor stále v širokém povědomí a neutuchající oblibě.  více