Varhany jezuitského kostela zněly k jubileu Aleny Veselé

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.

O první část večera se postarala sama oslavenkyně, která usedla za skvostné varhany kostela Nanebevzetí Panny Marie. S energií a odhlodáním (byť s menší hbitostí prstů, než by si nejspíš přála) provedla několik skladeb. Plně znějícím akordem následovaným ostinátním doprovodem, zdobením nad prodlevou i melodickými průtahy zahájila Fantasii d moll klasicistního skladatele, varhaníka a cembalisty Jana Křtitele Kuchaře. Úvodní akordickou část vystřídala pasáž v jemnější dynamice a její prokomponovanost poté opět nahradily výrazné akordy z úvodu, které skladbu ve fantazijním duchu dovedly až do závěru.

Výběr následujícího čísla přenesl hudební těžiště o několik desetiletí dříve, a to do barokní Francie. Z jediného dochovaného díla skladatele Nicolase de Grigny s názvem Livre d´Orgue zazněly tři vybrané části. V nezvykle barevném rejstříku se rozezněla první část s podtitulem Dialogue, která dostála svému názvu právě dialogickou prací pravé a levé ruky, které se střídaly v přednesu témat a vzájemných odpovědích. Druhá část - Récit de Tierce en Taille - posluchače nejspíše zaskočila nečekanou disonantností a obtížností poslechu, která však byla, bohužel způsobena spíše nepřesnou interpretací paní profesorky. Tuto pomalou část poté zakončil oslavný Dialogue sur les Grands Jeux.

Barvitější a výrazově pestřejší přednes nabídl jubilantčin žák David Postránecký, který ji ve druhé polovině koncertu u nástroje vystřídal. Své vystoupení zahájil dvěma chorálovými předehrami Johanna Sebastiana Bacha, které jsou charakteristické hravou prokomponovaností obou rukou střídavě doprovázejících melodii chorálu.

Velkolepým a dramatickým forte následně začala kompozice značně novější, avšak odkazující zpět k předcházejícímu Johannu Sebastianu Bachovi. Zaznělo totiž Preludium a fuga na B-A-C-H Franze Liszta. Jak je zřejmé z názvu, bylo od samého počátku naplněno chromatickými postupy. V přednesu vynikla rovněž precizní práce s dynamikou a agogikou, která se přes vzájemně kontrastní části přenesla až do fugy a závěru s původním motivem na tónech b–a–c–h.

Program následně postoupil do 20. století, které zastoupila kompozice Luboše Sluky. Z jeho cyklu Cesty pro varhany byla zvolena část druhá nazvaná Cesta ticha. Po předchozích líbivě znějících souzvucích naplnila skladba prostor chrámu disharmoniemi a nepředvídatelnými melodickými postupy, které v závěru dovedly skladbu zeslabením až do ztracena.

Večer zakončil David Postránecký dílem zcela soudobým – vlastní improvizací na antifony Kristus vítězí a Slávny si, Bože, které opět vynikly bohatostí dynamiky, agogiky i výrazu a celý koncert do fortissima vystupňovaly tóny podpořené nezvykle hlubokými basovými akordy.

Dlouhý potlesk vestoje znějící z chrámových lavic hojně zaplněných přáteli, rodinou i hudbymilovnými diváky doprovodil svěží a čilou jubilantku až před oltář, kde ji následně zaplavil zástup gratulantů. Nezbývá než dodat přání pevného zdraví a hodně sil nejen pro nadcházející a nejen narozeninové koncerty oslavenkyně.

Alena Veselá/ foto archiv BMH

Na konci týdne budou v kostele Nanebevzetí Panny Marie, čili „u jezuitů“, slavnostně vysvěceny nové varhany. Jsou to varhany pro Brno, veřejnost je poprvé uslyší na svátek Petra a Pavla. Několik dní poté ale budou u další velké oslavy – koncertem oslaví své devadesáté první narozeniny profesorka Alena Veselá. Sešli jsme se mezi Hudební fakultou JAMU a Besedním domem na neutrální půdě kavárny Slavia a mluvili nejen o varhanách, ale také o brněnském koncertním sále a dotacích pro kulturu.  více

Ke stému výročí narození Jiřího Ortena připravila společnost ProArt v brněnské káznici na Cejlu multižánrový projekt nazvaný Ohnice – kde tančí vítr. Poetickou inscenaci s verši mladého básníka, která reflektovala jeho těžký a krátkým život, představil soubor v premiéře 25. června.  více

Dvacátý čtvrtý ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae po takřka měsíci plném intenzivních hudebních zážitků dospěl ke konci. Hudební díla tematicky nadepsaná jako Koncert národů provedla návštěvníky festivalu třinácti malebnými moravskými městy a dala jim ochutnat stěžejní hudební díla (nejen) evropských národů. To vše bylo navíc servírováno v interpretaci více než dvaceti světově proslulých ansámblů. S uvědoměle nadnárodním, české hranice překračujícím konceptem zvolili organizátoři festivalu jako vhodné místo pro slavnostní závěrečný večer Zlatý sál proslulého vídeňského koncertního domu Musikverein. Mimořádné finále 24. ročníku tak otevřelo řadu Koncertů česko-rakouského partnerství a zároveň tak předznamenalo oslavy festivalového čtvrtstoletí na příští rok. V souladu s tímto symbolickým podtextem koncertu vystoupila jako hlavní hvězda večera patronka festivalu a proslulá zpěvačka Magdalena Kožená doprovázená neméně známým orchestrem Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse.  více

Eva Jurčáková pochází z malé vesnice Nozdrovice z Trenčínského kraje na Slovensku. Do Brna poprvé přijela na výletě s gymnáziem a okamžitě si toto město zamilovala. „Cítila jsem tehdy tu atmosféru kavárenského povalečství,“ vzpomíná s úsměvem. Když se o pár let později hlásila na vysokou školu, bylo pro ni Brno jasnou volbou. Po úspěšném studiu psychologie Eva na Moravě zůstala a v současné době vydává své první album s kapelou Evolet, kterou vedle ní tvoří brněnští hudebníci známí z mnoha jiných projektů – Antonín Koutný (kytara), Martin Kyšperský (baskytara) a Jakub Kočička (bicí). Křest alba se koná ve středu 26. června v klubu Mersey.  více

Jedním z největších příslibů 24. ročníku mezinárodního festivalu Concentus Moraviae byl včerejší koncert legendárního ansámblu Borodin Quartet, kterému jedinečný zvuk vtiskla nejen tvrdá píle, ale také spolupráce se skladatelem Dmitrijem Šostakovičem. Tuto osobní a interpretační stopu si těleso dodnes hýčká a postupuje ji každému novému členovi. Program se odehrál v knihovně zámku v Náměšti nad Oslavou, kde v 18. a 19. století sídlil hudbymilovný rod Haugwitzů. Hudba Sergeje Prokofjeva, Josepha Haydna a Dmitrije Šostakoviče tak promlouvala k posluchačům na místě více než důstojném.  více

Nádvoří hradu Špilberk v letních měsících často rozeznívá hudba. Až do září je možné spojit prohlídku hradu také s kulturním zážitkem. Pořadatelé se snažili připravit program napříč žánry, aby si přišel na své opravdu každý. Večer patřil lidovým tónům. Pódium i přes nepříznivé počasí ovládl Vojenský umělecký soubor Ondráš.  více

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více

Polský ansámbl Szymanowski Quartet na festivalu Concentus Moraviae včera přesdtavil v řeznovickém kostele sv. Petra a Pavla díla svých krajanů Karola Szymanowského, Stanisława Moniuszka a Gražyny Bacewiczové. Koncert byl součástí celosvětových oslav dvou stého výročí narození Stanisława Moniuszka, který je mnohými pokládán za zakladatele polské národní hudby. Večeru udělila záštitu velvyslankyně Polské republiky v ČR J. E. Barbara Ćwioro.  více