Veletrh Regiontour: hudba propagující i propagovaná

Veletrh Regiontour: hudba propagující i propagovaná

Brněnský Regiontour, Mezinárodní veletrh turistických možností v regionech, oslavil letos v lednu čtvrtstoletí své existence. Portál Brno – město hudby hodnotí, jakou roli hrála v prezentacích jednotlivých regionů hudba.

Svého o rok staršího partnera GO neboli Mezinárodní veletrh průmyslu cestovního ruchu přerostl Regiontour už před více než deseti lety. Tehdy také zájem vystavovatelů kulminoval. Každý z nově ustavených krajů se chtěl představit a předvést co nejpestřeji své možnosti a nabídku rekreačních a turistických možností a cílů pro tuzemské i zahraniční zájemce. Vzrůstající cena výstavního prostoru a konkurence v podobě únorového pražského veletrhu Holiday World však vedla k postupnému uskromňování. Dříve okázalé instalace postupně střídaly menší a menší stánky a pultíky. Letos některé kraje – kupříkladu Liberecký, Ústecký, Pardubický, Moravskoslezský a Vysočina – buď chybějí úplně, nebo se jen podílejí s pořadatelským jihomoravským krajem na společných projektech – jedním z nich je Mapa zážitků. Pestrý výběr propagačních předmětů je častěji ke koupi než volně k rozebrání a také doprovodný program doznal významných úsporných opatření. Přesto hudba na veletrhu k vidění a slyšení stále je – a není jí málo. Bohužel ta v živém provedení víceméně jen pro vyvolené.

Hudební formace jako součást prezentace kraje, města či firmy

První den je otevřeno pouze pro novináře a odbornou veřejnost (a jak to nejen okem hudebního publicisty vypadá, hlavně pro politiky a jejich suity). Celou řadu větších i menších expozic doprovází hudební produkce – často víc hlučná než hudebně hodnotná. Nejokázalejší byla prezentace Jihočeského kraje: bezkonkurenčně nejhlasitější skupina hráčů na bubny a píšťalky doprovázela taneční trojici – skvělého Afroameričana a dvě dekorativní statistky bubnující paličkami i nohama v rytmu karnevalu v Riu. To vše k podpoře Olympijského parku na Lipně, jehož náznak tvořil hlavní atrakci jihočeského stánku. Bubeníci ve čtvrtek obcházeli celý areál pavilonu každou půlhodinu, spolehlivě (zejména díky tanečnicím) poutali pozornost – a spolehlivě a bezohledně rušili „konkurenci“ od všech ostatních expozic.

Nejvíc na to doplatil parádní Dechový orchestr města Hradce Králové stylově otevírající krajskou expozici ke 150. výročí bitvy u Hradce Králové (v dalších dnech už ke slyšení nebyl). Podobně se prezentovala královská družina provázená pištcem při otevírání expozice Středočeského kraje věnované 700. výročí narození krále Karla IV. Některé hudební sestavy patří naopak po léta k veletržnímu koloritu, jako figurka Švejka snesitelně pozpěvujícího známé vojenské písně v doprovodu malé dechovky, nebo s harmonikářkami. Pochopitelně nemohly chybět cimbálové muziky.

V expozici jinak poměrně sterilní Jižní Moravy koncertovala stále známější Musica Folklorica s primášem Mirkem Kolaciou s kořeny na Horňácku (přičemž jejich domovský region se na stánku neprezentoval ani plakátkem zvoucím na Horňácké slavnosti), u Valašska cimbálová muzika Kordulka, u stánku Synotu osvětimanská Cimbálová muzika Jožky Marečka. Při pauzách u domovské expozice se kapely občas různě prolínaly a dobře bavily přihlížející.

V pátek a o víkendu, kdy byl veletrh otevřen veřejnosti, se už žádná velká hudební produkce nekonala, přesto se v rámci expozice Jižní Moravy představila pozoruhodná a žánrově mnohobarevná mladá hudební formace Midnight Coffee Session s primášem Honzou Bradáčem (brněnským loutkohercem, žákem Stano Palúcha na hudebních dílnách) a cimbalistou Michalem Grombiříkem, hodonínským rodákem a jedním z velkých talentů nejen folklórní muziky. Stejně tak se vesele zpívalo a hrálo u stánku Trampského muzea.

Hudební tělesa, akce a festivaly v expozicích krajů

Tady se zdá, že se úspory projevily nejvýrazněji: dříve tradiční samostatný stánek Folklorního sdružení prezentující české i moravské kulturní festivaly, produkci hudebních i knižních vydavatelství prezentujících folklor i stejnojmenný časopis patří minulosti. V rámci expozice jihomoravského kraje se obvykle prezentoval i Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici, dnes je potřeba dlouze se pídit alespoň po jeho tištěném programu (nabízel ho jediný pultík). Lidovou hudební produkci a místní festivaly naopak hojně prezentovaly letáky na pultech Uherskohradišťska, UherskobrodskaStrání. Jižní Morava tedy poměrně slušně obstála, s Brnem už to bylo horší. Problematický a hojně kritizovaný web GOtoBRNO zabral sice celou jednu stranu stánku, ale samostatný pultík věnovaný pouze brněnským hudebním scénám, divadlům a festivalům v nabídce chyběl. Právě zde by se Brno přitom opravdu mělo čím chlubit. Vlajkové festivaly města, tedy Janáček Brno, Moravský podzimJazzFestBrno, nebyly prezentovány ani propagačními materiály, ani programovou upoutávkou. Programová brožura Concentu Moraviae ležela nenápadně, bez upozornění na tradičně skvostný program i krásné koncertní lokace na pultících Brna i Jižní Moravy. Tradiční festival by si určitě zasloužil okázalejší prezentaci především od krajů.

Jako zjevení zapůsobil malý, ale vše potřebné k prezentaci nabízející stánek Filharmonie Brno. Kultivovaná, usměvavá a především informovaná hosteska nabízela kolemjdoucím kvalitní katalog i programovou brožuru, ale především nápaditý propagační tah: veletržní slevu 1+1 (tedy možnost získat zdarma druhou vstupenku při koupi lístku na kterýkoliv koncert letošní sezóny FB v předprodeji do konce ledna). Další suvenýry a propagační předměty byly ke koupi za symbolickou cenu. Návštěvníci si mohli na stánku vyzkoušet smysl pro rytmus pomocí trianglu, rumba koulí nebo tamburíny.

Nejen festivaly, ale ani velkými hudebními tělesy se jinak města ani kraje příliš nechlubí. Na stánku Českých Budějovic mi nabídli solidní vícestránkovou brožuru přehledně mapující koncertní sezónu Jihočeské filharmonie, ale to byla výjimka. Jinde jsem se marně dotazovala na materiály o Janáčkově filharmonii Ostrava, Pardubické komorní filharmonii, zlínské Filharmonii Bohuslava Martinů – kde nic, tu nic. Dokonce ani v okázalém a rozlehlém stánku Maďarska nebylo k nalezení nic o Budapešťské filharmonii, maďarské národní pýše. Stejně tak na stánku Vídně ani letáček o v českých zemích tak populárních Vídeňských filharmonicích či dokonce o vídeňských operních domech.

Foto Helena Bretfeldová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hudba provází člověka v lidové tradici od narození až do smrti, ve všech rituálních i osobních souvislostech. Antologie moravské lidové hudby začala vycházet před čtyřmi lety. Měla podat reprezentativní obraz folkloru tak, jak je možné se s ním na Moravě reálně potkat. K prvním pěti dílům přibyly letos na podzim další dva. Šest z dosavadních sedmi alb sestavila hudební publicistka Helena Bretfeldová.  více

Hudební vzpomínka na tak neobyčejnou osobnost, jakou hudební teoretik i praktik Jaromír Nečas bezesporu byl, nemohla být obyčejná. V hledišti seděla řada muzikantských fandů i profesionálů spjatých s moravskou hudbou a těšila se spolu s účinkujícími z hudební tryzny, při níž bylo převážně veselo – tak jak to ostatně měl Jaromír rád.  více


Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Nejčtenější

Kritika

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce