Velkolepý komorní závěr festivalu Concentus Moraviae

Velkolepý komorní závěr festivalu Concentus Moraviae

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.

Večer zahájila křehká píseň Chanson perpétuelle Ernesta Chaussona (1855–1899), která je současně autorovým posledním dokončeným dílem. Skladbu inspirovaly verše ze sbírky Le coffret de santal (Santalová skříňka) Charlese Crose a věnoval ji zpěvačce Jeanne Raunay, která ji ještě před skladatelovým úmrtím stihla v lednu 1899 provést. Magdalena Kožená pojala své nastudování spíše expresivně a s ohledem na tragický charakter díla i samotného textu o nenaplněné lásce. Interpretace byla výrazově plná a dynamicky pestře odstupňovaná, což vytvářelo několik velmi povedených vrcholů v rámci celé písně. Hudebníci byli se sólistkou i mezi sebou výtečně spojeni a výsledek byl nejen dynamicky vyvážený, ale také výrazově i rytmicky jednotný a pevný.

Třemi písněmi na texty Williama Shakespeare od Igora Stravinského se zpěvačka posunula nejen od francouzštiny k angličtině, ale také od hudby konce 19. století k mnohem modernější kompozici. I zde se sólistka držela spíše expresivnějšího výrazu, který však na několika místech zněl poněkud přepjatě a těžce. Určitá lehkost scházela především písni When Daisies Pied (Když petrklíče kvetou), naopak ve Full fadom five (Pět sáhů v hloubi) byla míra expresivity a určité„hravosti či lehkosti ideálně vyvážená.

Zpěvaččin talent pro jemnou lyriku se nejvíce projevil ve skladbě Fünf Ophelia-Lieder (Pět Oféliiných písní) od Johannese Brahmse na texty ze Shakespearova Hamleta. Již úvodní z pětice – Wie erkenn‘ ich dein Treulieb? (Jakpak poznám věrnou lásku) – přesvědčila o tom, že práce s výrazem v něžnějších polohách je silná stránka Magdaleny Kožené. Právě zde mohla uplatňovat například působivý přechod mezi mohutným vibratem a pouze letmým zdobením tónů. Pochvalu si zaslouží také skvěle vystavěné dynamické oblouky, které mnohdy končila sladkým pianissimem a jemným vibratem. Ideálnímu vyznění napomohl také německý jazyk, který v jejím provedení zněl z hlediska frázování a dikce přirozeněji než předchozí angličtina. Hudební nastudování instrumentalistů bylo příkladně jednotné. Hudebníci navíc vhodnou prací s barvou tónu i dynamikou ideálně podtrhovali melancholickou náladu písní.

První polovinu koncertního programu uzavřela opět Brahmsova skladba, tentokrát se jednalo o Zwei Gesänge für Alt, Viola und Klavier (Dvě písně pro zpěv, violu a klavír). Kromě povedeného zpěvu je třeba ocenit výtečné violové sólo v interpretaci Amihaie Grosze – jeho tón byl sladký a lyrický, také dynamika s bohatým výrazem vdechla sólu příznačnou citovost.

Dílo Richarda Strausse zahájilo druhou polovinu programu. Skladba Drei Lieder der Ophelia aus Hamlet (Tři Oféliiny písně z Hamleta) vychází stejně jako ta Brahmsova ze Shakespearovy tragédie. Je však melodicky a harmonicky mnohem expresivnější, čehož ve svém nastudování využila i Magdalena Kožená. Mohutné vibrato a ostré dynamické kontrasty byly charakteristické pro její hudební uchopení Shakespearových veršů. Obzvláště poslední z trojice písní – Sie trugen ihn auf der Bahre bloß (Nesli ho k hrobu na márách) – dávala k těmto ostrým změnám proměnlivou náladou šílené Ofélie ideální podmínky.

Hravá Říkadla ve verzi pro zpěv, klarinet a klavír Leoše Janáčka byla vítaným zpestřením jinak poměrně vážného programu. Roztomilé bylo také zapojení nehrajících interpretů a jejich dětí. Ve vybraných chvílích přiběhli na pódium a tvořili protagonistce sbor. Zde však zpěvaččina možná až přílišná expresivita ubírala u některých písní na lehkosti a srozumitelnosti. Pochvalu si však rozhodně zaslouží Koza bílá hrušky sbírá, která byla ideálně rozverná, a přitom skvěle výrazově i dynamicky vyvážená.

Závěrečnou skladbou se stal Výběr písní Antonína Dvořáka v úpravě dirigenta Duncana Warda. Zazněly Má píseň zas mi láskou zní, Široké rukávy, Když mě stará matka a Struna naladěná z Cigánských melodií, op. 55, Mé srdce často z cyklu Čtyři písně, op. 2 a Žalo dievča z cyklu V národním tónu, op. 73. Dvořák – podobně jako Brahms – byl z hlediska zpěvaččin silných stránek tou nejlepší volbou. Její přirozeně sametová barva ve spojení s převážně lyrickými písněmi byla nejsilnější právě v nakládání s barvou tónu, který navíc tu a tam okořenila velmi vkusným vibratem. Také z hlediska dynamiky stavěla Kožená delší a hudebně skvěle vypointované oblouky. Wardova úprava byla vytvořena speciálně pro tuto příležitost, a tak spojením všech instrumentalistů vzniklo poměrně velké komorní těleso. Dirigentovi se podařilo zachovat charakteristický náboj Dvořákovy hudby, a přitom vybalancovat výslednou úpravu tak, aby dávala dostatek prostoru jednotlivým hráčům. Ti zde předvedli výtečné sehrání a cit pro hybnost hudby. Velkou pochvalu si zaslouží také nakládání s barvou tónu a pestré dynamické odstínování, které tvořilo ideální oporu pro samotnou zpěvačku.

Závěrečný koncert 27. ročníku hudebního festivalu Concentus Moraviae byl sice relativně komorní, ale to mu na velkoleposti nic neubralo. Skvělý výkon Magdaleny Kožené i všech instrumentalistů se stal vhodnou tečkou za bezmála měsíční jízdou, která přinesla mj. tango, irský déšť či bulharské sbory. Současně hudbě kupříkladu otevřela brány synagogy ve Velkém Meziříčí. Jistě ani nadcházející 28. ročník návštěvníky množstvím kvalitní hudby a dramaturgicky pestrých programů nezklame.

Magdalena Kožená / mezzosoprán

Sir Simon Rattle / klavír

Giovanni Guzzo / housle

Rahel Maria Rilling / housle

Amihai Grosz / viola

Dávid Adorján / violoncello

Kaspar Zehnder / flétna

Christopher Richards / klarinet

Ernest Chausson: Věčná píseň op. 37

Igor Stravinskij: Tři písně na texty Williama Shakespearea

Richard Strauss: Tři Oféliiny písně z Hamleta

Johannes Brahms: Pět Oféliiných písní

Johannes Brahms: Dvě písně pro zpěv, violu a klavír

Leoš Janáček: Říkadla pro zpěv, klarinet a klavír

Antonín Dvořák: Má píseň zas mi láskou zní, Široké rukávy, Mé srdce často, Žalo dievča, Když mne stará matka, Struna naladěna (výběr písní z opusů č. 2, 55 a 73 v úpravě Duncana Warda)

Po 27/6/2022, 19:00, Kongresové centrum Zlín

foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více