Velkolepý komorní závěr festivalu Concentus Moraviae

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.

Večer zahájila křehká píseň Chanson perpétuelle Ernesta Chaussona (1855–1899), která je současně autorovým posledním dokončeným dílem. Skladbu inspirovaly verše ze sbírky Le coffret de santal (Santalová skříňka) Charlese Crose a věnoval ji zpěvačce Jeanne Raunay, která ji ještě před skladatelovým úmrtím stihla v lednu 1899 provést. Magdalena Kožená pojala své nastudování spíše expresivně a s ohledem na tragický charakter díla i samotného textu o nenaplněné lásce. Interpretace byla výrazově plná a dynamicky pestře odstupňovaná, což vytvářelo několik velmi povedených vrcholů v rámci celé písně. Hudebníci byli se sólistkou i mezi sebou výtečně spojeni a výsledek byl nejen dynamicky vyvážený, ale také výrazově i rytmicky jednotný a pevný.

Třemi písněmi na texty Williama Shakespeare od Igora Stravinského se zpěvačka posunula nejen od francouzštiny k angličtině, ale také od hudby konce 19. století k mnohem modernější kompozici. I zde se sólistka držela spíše expresivnějšího výrazu, který však na několika místech zněl poněkud přepjatě a těžce. Určitá lehkost scházela především písni When Daisies Pied (Když petrklíče kvetou), naopak ve Full fadom five (Pět sáhů v hloubi) byla míra expresivity a určité„hravosti či lehkosti ideálně vyvážená.

Zpěvaččin talent pro jemnou lyriku se nejvíce projevil ve skladbě Fünf Ophelia-Lieder (Pět Oféliiných písní) od Johannese Brahmse na texty ze Shakespearova Hamleta. Již úvodní z pětice – Wie erkenn‘ ich dein Treulieb? (Jakpak poznám věrnou lásku) – přesvědčila o tom, že práce s výrazem v něžnějších polohách je silná stránka Magdaleny Kožené. Právě zde mohla uplatňovat například působivý přechod mezi mohutným vibratem a pouze letmým zdobením tónů. Pochvalu si zaslouží také skvěle vystavěné dynamické oblouky, které mnohdy končila sladkým pianissimem a jemným vibratem. Ideálnímu vyznění napomohl také německý jazyk, který v jejím provedení zněl z hlediska frázování a dikce přirozeněji než předchozí angličtina. Hudební nastudování instrumentalistů bylo příkladně jednotné. Hudebníci navíc vhodnou prací s barvou tónu i dynamikou ideálně podtrhovali melancholickou náladu písní.

První polovinu koncertního programu uzavřela opět Brahmsova skladba, tentokrát se jednalo o Zwei Gesänge für Alt, Viola und Klavier (Dvě písně pro zpěv, violu a klavír). Kromě povedeného zpěvu je třeba ocenit výtečné violové sólo v interpretaci Amihaie Grosze – jeho tón byl sladký a lyrický, také dynamika s bohatým výrazem vdechla sólu příznačnou citovost.

Dílo Richarda Strausse zahájilo druhou polovinu programu. Skladba Drei Lieder der Ophelia aus Hamlet (Tři Oféliiny písně z Hamleta) vychází stejně jako ta Brahmsova ze Shakespearovy tragédie. Je však melodicky a harmonicky mnohem expresivnější, čehož ve svém nastudování využila i Magdalena Kožená. Mohutné vibrato a ostré dynamické kontrasty byly charakteristické pro její hudební uchopení Shakespearových veršů. Obzvláště poslední z trojice písní – Sie trugen ihn auf der Bahre bloß (Nesli ho k hrobu na márách) – dávala k těmto ostrým změnám proměnlivou náladou šílené Ofélie ideální podmínky.

Hravá Říkadla ve verzi pro zpěv, klarinet a klavír Leoše Janáčka byla vítaným zpestřením jinak poměrně vážného programu. Roztomilé bylo také zapojení nehrajících interpretů a jejich dětí. Ve vybraných chvílích přiběhli na pódium a tvořili protagonistce sbor. Zde však zpěvaččina možná až přílišná expresivita ubírala u některých písní na lehkosti a srozumitelnosti. Pochvalu si však rozhodně zaslouží Koza bílá hrušky sbírá, která byla ideálně rozverná, a přitom skvěle výrazově i dynamicky vyvážená.

Závěrečnou skladbou se stal Výběr písní Antonína Dvořáka v úpravě dirigenta Duncana Warda. Zazněly Má píseň zas mi láskou zní, Široké rukávy, Když mě stará matka a Struna naladěná z Cigánských melodií, op. 55, Mé srdce často z cyklu Čtyři písně, op. 2 a Žalo dievča z cyklu V národním tónu, op. 73. Dvořák – podobně jako Brahms – byl z hlediska zpěvaččin silných stránek tou nejlepší volbou. Její přirozeně sametová barva ve spojení s převážně lyrickými písněmi byla nejsilnější právě v nakládání s barvou tónu, který navíc tu a tam okořenila velmi vkusným vibratem. Také z hlediska dynamiky stavěla Kožená delší a hudebně skvěle vypointované oblouky. Wardova úprava byla vytvořena speciálně pro tuto příležitost, a tak spojením všech instrumentalistů vzniklo poměrně velké komorní těleso. Dirigentovi se podařilo zachovat charakteristický náboj Dvořákovy hudby, a přitom vybalancovat výslednou úpravu tak, aby dávala dostatek prostoru jednotlivým hráčům. Ti zde předvedli výtečné sehrání a cit pro hybnost hudby. Velkou pochvalu si zaslouží také nakládání s barvou tónu a pestré dynamické odstínování, které tvořilo ideální oporu pro samotnou zpěvačku.

Závěrečný koncert 27. ročníku hudebního festivalu Concentus Moraviae byl sice relativně komorní, ale to mu na velkoleposti nic neubralo. Skvělý výkon Magdaleny Kožené i všech instrumentalistů se stal vhodnou tečkou za bezmála měsíční jízdou, která přinesla mj. tango, irský déšť či bulharské sbory. Současně hudbě kupříkladu otevřela brány synagogy ve Velkém Meziříčí. Jistě ani nadcházející 28. ročník návštěvníky množstvím kvalitní hudby a dramaturgicky pestrých programů nezklame.

Magdalena Kožená / mezzosoprán

Sir Simon Rattle / klavír

Giovanni Guzzo / housle

Rahel Maria Rilling / housle

Amihai Grosz / viola

Dávid Adorján / violoncello

Kaspar Zehnder / flétna

Christopher Richards / klarinet

Ernest Chausson: Věčná píseň op. 37

Igor Stravinskij: Tři písně na texty Williama Shakespearea

Richard Strauss: Tři Oféliiny písně z Hamleta

Johannes Brahms: Pět Oféliiných písní

Johannes Brahms: Dvě písně pro zpěv, violu a klavír

Leoš Janáček: Říkadla pro zpěv, klarinet a klavír

Antonín Dvořák: Má píseň zas mi láskou zní, Široké rukávy, Mé srdce často, Žalo dievča, Když mne stará matka, Struna naladěna (výběr písní z opusů č. 2, 55 a 73 v úpravě Duncana Warda)

Po 27/6/2022, 19:00, Kongresové centrum Zlín

foto Jiří Sláma

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hüttervíce

Na tuzemské jazzové scéně stále ještě rezonuje loňské 100. výročí od narození Gustava Broma. Na samém konci roku 2021 vyšel komplet 4 CD Gustav Brom – 100 let, který nabízí průřez repertoárem orchestru od písňové tvorby přes jazz až po průniky k soudobé vážné hudbě. Vedle toho se u téhož vydavatele (Indies Happy Trails) objevilo i album mapující dlouholetou spolupráci Bromova orchestru s Karlem Velebným. Na obou počinech se jako jeden z producentů podílel rozhlasový redaktor a jazzový hudebník a pedagog Jan Dalecký.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zavítal ve své sedmadvacetileté existenci již na celou řadu netradičních a jedinečných míst. Nedělní program Homo sapiens – příběh rytmu ve Velkém Meziříčí získal potenciál patřit mezi ty vůbec nejzáslužnější koncerty festivalu. V běžně nepřístupných prostorách Nové synagogy, která již po léta slouží jako centrum levného nákupu, vystoupili 5. června hudebníci OK Percussion Duo – Martin Opršál a Martin Kleibl – společně s hosty a svými studenty Tomášem Javorou a Kryštofem Vašíčkem. Koncert se konal ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí. Současně šlo o součást projektu Z obchodního centra ke kulturní komunitěvíce

Letošní 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae je sice stále ještě na začátku svého takřka měsíčního programu, přesto se dramaturgicky vůbec nedrží zpátky. Po zahajovacím průletu argentinským a uruguayským tangem v Boskovicích a balkánské hudbě v Ivančicích přivedl festival ve čtvrtek 2. června do atria radnice v Kyjově smyčcové kvarteto Arcadia, které společně s přáteli z Transylvánské filharmonie provedlo Smyčcový oktet C dur rumunského skladatele George Enesca. Kromě členů kvarteta (houslisté Ana TörökRăsvan Dumitru, violista Traian Boală a violoncellista Zsolt Török) tedy vystoupili houslisté Vlad RăceuValentin Șerban, violista Mihai Oșvat a violoncellista Ștefan Cazacu. Záštitu nad koncertem převzala velvyslankyně Rumunska v České republice J. E. Antoaneta Barta.  více