Vraž do toho Mozarta s krokodýlem aneb Chvála hudby

Vraž do toho Mozarta s krokodýlem aneb Chvála hudby

Premiérou inscenace Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně o víkendu začalo už čtrnácté Léto na Biskupském dvoře. V seriálu produkcí Městského divadla Brno (MdB) přibyla atypická hudební inscenace s bláznivě překombinovaným příběhem, jehož díry naštěstí zaceluje muzika: klasická i její svérázné aranže.

V malebném zákoutí Brna s krásnou kulisou renesančního podloubí a jednopatrovou arkádovou lodžií strmí nad prostor dýchající středověkou historií ještě štíhlé věže Petrova. Kde jinde divadelně recyklovat brněnská témata než v tomto speciálním venkovním areálu v centru města. V letních měsících je tento prostor určený open-air představením, která jsou přenášena nejen z pravidelného repertoáru MdB, ale vznikají přímo pro uvádění pouze na Biskupském dvoře. Městské divadlo Brno tímto magickým prostorem už protáhlo Barona Trencka, J.G. Mendela, Cyrila a Metoděje, Elišku Rejčku a také známé městské legendy v muzikálu ze zdejších pověstí Brněnské kolo.

krokodyl_ze_svratky_03

A tak jistě bylo jen otázkou času, kdy přijde na další brněnský fenomén, jak jej máme spojený s vystoupením zázračného jedenáctiletého Mozarta, který pro brněnskou honoraci třískal na konci roku 1767 do klimpru v nedaleké Redutě. Jeho otec Leopold jej tehdy s jeho sestřičkou Nannerl vezl z Vídně do Olomouce na ochranu před epidemií neštovic, které ovšem stejně obě dítka nakonec dostala. Jak ale název hudební komedie napovídá, třem jejím tvůrcům – Stanislavu Slovákovi, Janu Šotkovskému a Petru Štěpánovi, se tato již letitým tradováním omšelá historka zdála dramaticky dietní. A tak svůj příběh zahustili ještě pražskou premiéru Dona Giovanniho a návštěvou tajemného muže, který za Mozartem přišel před jeho smrtí, aby mu napsal Requiem, jak to zase umíme od Formana. Tyto tři časové roviny se volně prostupují a aby té seriózní historie nebylo příliš, je do příběhu vmontován krokodýl, což je Wolfiho nejlepší kamarád a je nakonec vypuštěný do Svratky, protože sežral – jak se ale jen zdá – talentovaného chlapce Janka Skládala ze Žarošic, který mladého od Mozartů svojí hrou i komponováním hravě strčí do kapsy.

Tvůrci této brněnské divadelní legrandy, která je místy až zbytečně přešroubovaná, se obrnili žánrem mystifikačního balábile. Nutno uznat, že fantazii a autorské licenci se fakt meze nekladou. Jen je to občas těžkopádné: navrch všeho to tady satiricky schytávají tři brněnští konšelé, je tady nesmyslná figura barona Verkrachta a děj místy komentují či jej moderují dva pánové Rozumný a Veselý. Takto rozkošatělá autorská fantazie celou bžundu místy znepřehledňuje a zatemňuje, i když ono žánrové balábile označuje nejen okázalý výstup baletního, někdy i pěveckého sboru zakončující představení (dočkáte se taky!) ale hlavně nepřehledný, zmatený a různorodý celek. A tomuto významu tvůrci tedy překombinovanou story dostáli. A v této bezbřehé záplavě švandy a vršení legrace jsou možná navíc také umudrovaná, místy až zvážnělá místa o údělu malého génia. Textová část upomíná na vaření Rettigové ve stylu vraž do toho vše, co máš po ruce… tady byl Mozart s krokodýlem.

krokodyl_ze_svratky_01

Sami tvůrci charakterizovali svůj výsledný tvar jako činohru, v níž hlavní roli hraje hudba. A je pravda, že práce s hudebním materiálem patří k nejvyvedenějším momentům bláznivé inscenace. Už jen proto, že přímo na scéně ji naživo hraje velký čtyřiadvacetičlenný orchestr v perfektním nastudování dirigenta Dana Kalouska a bezchybný symfonický zvuk tvoří devízu večera. Diváci uslyší Mozartovu hudbu v často překvapivých rockových či jazzových aranžmá Františka Štěrbáka, ale výsledkem není ani muzikál ani opera ani singspiel, dokonce ani na webu avizovaná zpěvohra, přestože se tady využívají podkresy k áriím z Dona Giovanního a na závěr dokonce jeho zpívané finále. A muziky je tady naoko neuctivě ale legračně nastraženo opravdu hodně. Herecký zpěv v úvodu zahřmí ve fragmentu Dies irae (Den hněvu) z proslulého Requiem, jindy přijde na řadu Dvořák, Smetana, Beethoven, Bernstein, ale také nejeden vyšší rockový populár a dostane se až na Michala Davida, který chtěl žít nonstop. Prostě taková hudební balábile. Za textově i herecky nejvydařenější považuji slavnou árii Královny noci z Kouzelné flétny, kterou tady ovšem zpívá libretista opery a slavný divadelník Emanuel Schikaneder zosobněný Lukášem Janotou. Nečekejte však koloraturní sopránovou árii, ale opravdu legračně vyrážené trylky na slovo Krokokokokodýl… Ostatně Janota zosobňujícího prohnaného kšeftaře s divadlem (Schikaneder byl v Brně dva roky ředitelem městského divadla a v roce 1809 se tady skutečně ujal role v Kouzelné flétně ovšem mužské) předvádí jeden z nejplnokrevnějších komediálních výkonů večera, podobně jako trojice brněnských konšelů, kterou hraje Milan Němec, Robert Jícha a Jonáš Florián. Jde totiž taky o nejlépe napsané figury. Opravdu usazené herectví bez gestického a intonačního váhání či nervozity nabídnou dva kluci Kryštof Helbich jako malý Mozart a Matyáš Mičulka v dětské roli Janka Skládala ze Žarošic. Suverenita obou mladíků je dechberoucí. Režisér Stanislav Slovák vše pojednává jako lehce plynoucí pásmo bez krkolomných efektů. Kardinální dojem tady ostatně ponejvíce obstarává samo magické prostředí Biskupského dvora. Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně je ukázkou nenáročného lidového zábavního divadla, korunovaného opravdu velkým orchestrem stvrzujícím zásadní roli hudby v celém kusu. Už pro výše řečené nečekejte žádný dušezpyt, ale prostě oddychový, šprýmující kus po jakých je zvláště pod letní oblohou vždy velká poptávka.

Městské divadlo Brno

Wolfgang Amadeus Mozart, František Šterbák

Stanislav Slovák, Jan Šotkovský, Petr Štěpán

Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně

Režie: Stanislav Slovák

Hudební koncepce a orchestrální aranžmá: František Šterbák

Hudební nastudování a dirigent: Dan Kalousek

Scéna: Jaroslav Milfajt

Kostýmy: Andrea Kučerová, Adéla Kučerová

Choreografie: Hana Kratochvilová

Premiéra 3. června v Biskupském dvoře MZM

Foto web MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Nejčtenější

Kritika

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce