Vraž do toho Mozarta s krokodýlem aneb Chvála hudby

Premiérou inscenace Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně o víkendu začalo už čtrnácté Léto na Biskupském dvoře. V seriálu produkcí Městského divadla Brno (MdB) přibyla atypická hudební inscenace s bláznivě překombinovaným příběhem, jehož díry naštěstí zaceluje muzika: klasická i její svérázné aranže.

V malebném zákoutí Brna s krásnou kulisou renesančního podloubí a jednopatrovou arkádovou lodžií strmí nad prostor dýchající středověkou historií ještě štíhlé věže Petrova. Kde jinde divadelně recyklovat brněnská témata než v tomto speciálním venkovním areálu v centru města. V letních měsících je tento prostor určený open-air představením, která jsou přenášena nejen z pravidelného repertoáru MdB, ale vznikají přímo pro uvádění pouze na Biskupském dvoře. Městské divadlo Brno tímto magickým prostorem už protáhlo Barona Trencka, J.G. Mendela, Cyrila a Metoděje, Elišku Rejčku a také známé městské legendy v muzikálu ze zdejších pověstí Brněnské kolo.

krokodyl_ze_svratky_03

A tak jistě bylo jen otázkou času, kdy přijde na další brněnský fenomén, jak jej máme spojený s vystoupením zázračného jedenáctiletého Mozarta, který pro brněnskou honoraci třískal na konci roku 1767 do klimpru v nedaleké Redutě. Jeho otec Leopold jej tehdy s jeho sestřičkou Nannerl vezl z Vídně do Olomouce na ochranu před epidemií neštovic, které ovšem stejně obě dítka nakonec dostala. Jak ale název hudební komedie napovídá, třem jejím tvůrcům – Stanislavu Slovákovi, Janu Šotkovskému a Petru Štěpánovi, se tato již letitým tradováním omšelá historka zdála dramaticky dietní. A tak svůj příběh zahustili ještě pražskou premiéru Dona Giovanniho a návštěvou tajemného muže, který za Mozartem přišel před jeho smrtí, aby mu napsal Requiem, jak to zase umíme od Formana. Tyto tři časové roviny se volně prostupují a aby té seriózní historie nebylo příliš, je do příběhu vmontován krokodýl, což je Wolfiho nejlepší kamarád a je nakonec vypuštěný do Svratky, protože sežral – jak se ale jen zdá – talentovaného chlapce Janka Skládala ze Žarošic, který mladého od Mozartů svojí hrou i komponováním hravě strčí do kapsy.

Tvůrci této brněnské divadelní legrandy, která je místy až zbytečně přešroubovaná, se obrnili žánrem mystifikačního balábile. Nutno uznat, že fantazii a autorské licenci se fakt meze nekladou. Jen je to občas těžkopádné: navrch všeho to tady satiricky schytávají tři brněnští konšelé, je tady nesmyslná figura barona Verkrachta a děj místy komentují či jej moderují dva pánové Rozumný a Veselý. Takto rozkošatělá autorská fantazie celou bžundu místy znepřehledňuje a zatemňuje, i když ono žánrové balábile označuje nejen okázalý výstup baletního, někdy i pěveckého sboru zakončující představení (dočkáte se taky!) ale hlavně nepřehledný, zmatený a různorodý celek. A tomuto významu tvůrci tedy překombinovanou story dostáli. A v této bezbřehé záplavě švandy a vršení legrace jsou možná navíc také umudrovaná, místy až zvážnělá místa o údělu malého génia. Textová část upomíná na vaření Rettigové ve stylu vraž do toho vše, co máš po ruce… tady byl Mozart s krokodýlem.

krokodyl_ze_svratky_01

Sami tvůrci charakterizovali svůj výsledný tvar jako činohru, v níž hlavní roli hraje hudba. A je pravda, že práce s hudebním materiálem patří k nejvyvedenějším momentům bláznivé inscenace. Už jen proto, že přímo na scéně ji naživo hraje velký čtyřiadvacetičlenný orchestr v perfektním nastudování dirigenta Dana Kalouska a bezchybný symfonický zvuk tvoří devízu večera. Diváci uslyší Mozartovu hudbu v často překvapivých rockových či jazzových aranžmá Františka Štěrbáka, ale výsledkem není ani muzikál ani opera ani singspiel, dokonce ani na webu avizovaná zpěvohra, přestože se tady využívají podkresy k áriím z Dona Giovanního a na závěr dokonce jeho zpívané finále. A muziky je tady naoko neuctivě ale legračně nastraženo opravdu hodně. Herecký zpěv v úvodu zahřmí ve fragmentu Dies irae (Den hněvu) z proslulého Requiem, jindy přijde na řadu Dvořák, Smetana, Beethoven, Bernstein, ale také nejeden vyšší rockový populár a dostane se až na Michala Davida, který chtěl žít nonstop. Prostě taková hudební balábile. Za textově i herecky nejvydařenější považuji slavnou árii Královny noci z Kouzelné flétny, kterou tady ovšem zpívá libretista opery a slavný divadelník Emanuel Schikaneder zosobněný Lukášem Janotou. Nečekejte však koloraturní sopránovou árii, ale opravdu legračně vyrážené trylky na slovo Krokokokokodýl… Ostatně Janota zosobňujícího prohnaného kšeftaře s divadlem (Schikaneder byl v Brně dva roky ředitelem městského divadla a v roce 1809 se tady skutečně ujal role v Kouzelné flétně ovšem mužské) předvádí jeden z nejplnokrevnějších komediálních výkonů večera, podobně jako trojice brněnských konšelů, kterou hraje Milan Němec, Robert Jícha a Jonáš Florián. Jde totiž taky o nejlépe napsané figury. Opravdu usazené herectví bez gestického a intonačního váhání či nervozity nabídnou dva kluci Kryštof Helbich jako malý Mozart a Matyáš Mičulka v dětské roli Janka Skládala ze Žarošic. Suverenita obou mladíků je dechberoucí. Režisér Stanislav Slovák vše pojednává jako lehce plynoucí pásmo bez krkolomných efektů. Kardinální dojem tady ostatně ponejvíce obstarává samo magické prostředí Biskupského dvora. Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně je ukázkou nenáročného lidového zábavního divadla, korunovaného opravdu velkým orchestrem stvrzujícím zásadní roli hudby v celém kusu. Už pro výše řečené nečekejte žádný dušezpyt, ale prostě oddychový, šprýmující kus po jakých je zvláště pod letní oblohou vždy velká poptávka.

Městské divadlo Brno

Wolfgang Amadeus Mozart, František Šterbák

Stanislav Slovák, Jan Šotkovský, Petr Štěpán

Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně

Režie: Stanislav Slovák

Hudební koncepce a orchestrální aranžmá: František Šterbák

Hudební nastudování a dirigent: Dan Kalousek

Scéna: Jaroslav Milfajt

Kostýmy: Andrea Kučerová, Adéla Kučerová

Choreografie: Hana Kratochvilová

Premiéra 3. června v Biskupském dvoře MZM

Foto web MdB

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více