Výkony zdařilá, ale zdlouhavá pocta Čiurlionisovi

25. říjen 2025, 19:00
Výkony zdařilá, ale zdlouhavá pocta Čiurlionisovi

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.

Koncert byl rozdělen do dvou, respektive tří bloků. Úvodní část byla věnováná Čiurlionisovým skladbám pro sbor, při kterých se představil litevský komorní ansámbl Aidija pod vedením Romualdase Gražinise – uměleckého vedoucího tohoto tělesa, kterého ovšem v dirigování střídali i členové sboru. Aidija představil publiku ukázkovou intonaci. Soubor podpořil skladby hezkou srozumitelností textu, sezpívaností a výraznou prací s dynamikou. Těleso se pravidelně během první části přeskupovalo, což mohlo být z důvodu akustické pestrosti nebo z čistě praktického provozovacího hlediska, kdy se některé skladby mohly zpívat lépe v jinak poskládaném sboru. Akustice to každopádně nijak výrazně nepomohlo, ale také jí to neublížilo a zvukově byl tento první blok vyrovnaný. Všechny složky sboru byly slyšet jasně, ať byl sbor rozestavěn jakkoliv a ve výkonu se mísily pevné basy se znělými tenory, zvukově teplými alty a jasně znějícími soprány.

Přestože byl výkon sboru na velice dobré úrovni, působila první část koncertu monotónně, což bylo z velké části dáno skladbami samotnými. Při délce téměř 45 minut a 11 uvedených dílech by určitě nevadilo alespoň mírné prokrácení bloku. V programu bylo navíc avizováno, že skladby budou prokládány intermezzy pro klarinet a klavír Františka Chaloupky, k čemuž nakonec z neznámých důvodů nedošlo. Uvedení intermezz by sice program ještě prodloužilo, na druhou stranu by pomohlo se zmíněnou monotónností.

Druhý blok byl věnován Čiurlionisovým skladbám pro sólový klavír v podání Miroslava Beinhauera, které už tentokrát byly prokládány Chaloupkovými intermezzy pro sólový klarinet. Tato část vyzněla dramaturgicky povedeněji i přes fakt, že klavírní projev Miroslava Beinhauera nebyl nijak zvláště dynamicky ani výrazově hluboký. Po technické stránce si ale se skladbami poradil velmi dobře. Chaloupkova klarinetová intermezza fungovala v podání Anny Paulové velice dobře a přinesla dramaturgické ozvláštnění. Jednotlivé kusy byly postaveny tak, že první intermezzo jako by vycházelo z lidové hudby a melodicky částečně navazovalo na skladbu Oi giria, giria, která tento blok zahájila. Každá další klarinetová skladbička se pak čím dál více přibližovala soudobým hudebním výrazovým prostředkům. Představa dialogu mezi klavírem a klarinetem, mezi Čiurlionisem a Chaloupkou byla umocněná postavením klarinetisky na balkón, tedy na opačnou část sálu, než odkud zněl klavír.

Po přestávce přišla na řadu světová premiéra opery-oratoria Hyperborea Františka Chaloupky (*1981), jenž vznikla na objednávku festivalu. Komorní sbor Aidija nyní doplnili klarinetistka Anna Paulová a klavírista Miroslav Beinhauer, čtveřice sólistů ve složení Dovilė Pavilionytė (soprán), Laurynas Viliušis (tenor), Kajus Rudžionis (baryton) a Domas Saulevičius (bas) a před těleso se postavil dirigent Adomas Morkūnas-Budrys. Poloscénické uvedení doplnil light designem Michal Pustějovský. Námět opery se inspiroval v mytologii, především řecké a indické, a v libretu se střídá latina, řečtina, sanskrt a angličtina. Provedení doplnily titulky promítané na plátno na pódiu, což byl určitě dobrý tah, přesto mohly být pro některé diváky v zadních řadách hůře čitelné.

Hudebně je Chaloupkovo dílo působivé, alespoň tedy z větší části. Způsob vedení sborových i sólových hlasů byl barevný, působil svěže a byl také zajímavě doplněn střídmým, ale funkčním instrumentářem. Na druhou stranu by opeře neuškodilo alespoň mírné proškrtání. Oproti avizovaným pětatřiceti minutám se nakonec doba provedení vyšplhala téměř k padesáti. Přestože byly kompoziční postupy zajímavé a hudebně efektní, v oratoriu byly tendence častého opakování a ony zmíněné klady se postupně vytrácely. Jako celek jde ale přesto dílo označit za zdařilé. Jeho vyznění pomohly výborné hudební výkony. Sólisté i sbor si museli často poradit s velice náročným vedením hlasů a těsnými i disonantními souzvuky. V provedení ovšem k zaváhání nedošlo a těleso si udrželo výbornou intonaci. Taktéž instrumentální stránka byla zdařilá. Jako jedinou výraznější výtku lze uvést to, že klarinet se občas ztrácel v celkovém zvuku. Celkově mělo provedení pod vedením Adomase Morkūnas-Budryse šmrnc. Přes zmíněnou zdlouhavost druhé poloviny, si dokázalo udržet tah. 

Poněkud zvláštní bylo režisérské uchopení. Poloscénické uvedení bylo reprezentováno především náznaky kostýmů (škrabošky, stříbrné kápě, kostým havrana, labutě) a také náznaky akce ve stylu přesunu sboru, či například pochodu vrány přes sál a zpět. Celá akce byla navíc pro zadní sedadla zcela nečitelná, protože nebyla umístěna na pódium ale do prostoru před něj. Na pódiu tak zůstalo pouze plátno s titulky a konstrukce s červenými světýlky / lasery které směřovaly k lampionu umístěnému nad nimi – to představovalo light design Michala Pustějovského, který tak působil trochu laciným dojmem. Právě umístění účinkujících je jednoznačně největší negativum celé čtvrteční premiéry a zůstalo pro mne lehce nepochopitelné.

Čtvrteční koncert představoval dramaturgicky zajímavý pokus, který ale v tomto případě bohužel úplně nevyšel. I přes velice dobré hudební výkony postrádal večer výraznější jiskru. Do určité míry by jistě pomohlo zkrácení krajních částí večera (střední část ve které se střídal klavír a klarinet by to nutně nepotřebovala). V úvahu by také připadalo rozdělení koncertu na dvě samostatné akce, které by možná fungovalo ještě lépe, protože spojení Čiurlionise a Chaloupky jistá očekávání úplně nesplnilo.

Mikalojus Konstantinas Čiurlionis: skladby pro sbor à cappella

Aš prašiau Dievą (Prosil jsem Boha) VL 30, VL 30a

Anoj pusėj Nemuno (Na druhém břehu Němanu) VL 27

Šėriau žirgelį (Krmil jsem koně) VL 68, VL 68a

Ant kalno gluosnys (Na kopci vrba) VL 27b

Lakštangėlė (Slavíček) VL 43

Beauštanti aušrelė (Svítání) VL 31

Kelk, dukrele (Vstaň, dceruško) VL 42

Bėkit, bareliai (Běžte, brázdičky) VL 32

Kas bernelio pamįslyta (Co v mládencově mysli bylo) VL 41

Dainų dainelė (Písnička písní) VL 33

Oi giria, giria (Ej, hvozde, hvozde) VL 52, VL 53

Mikalojus Konstantinas Čiurlionis: skladby pro sólový klavír a František Chaloupka: intermezza pro sólový klarinet

Oi giria, giria (Ej, hvozde, hvozde) VL 276

Jūra (Moře) VL 317

Variace Sefaa Esec VL 258

Fuga b moll VL 345

Preludium Fis dur „Angelus Domini“ VL 184

František Chaloupka: Hyperborea, opera-oratorium pro klarinet, klavír, sólisty a sbor – skladba na objednávku festivalu, světová premiéra

Dovilė Pavilionytė – soprán

Laurynas Viliušis – tenor

Kajus Rudžionis – baryton

Domas Saulevičius – bas

Anna Paulová – klarinet

Miroslav Beinhauer – klavír

komorní sbor Aidija

Romualdas Gražinis – sbormistr a umělecký vedoucí

Adomas Morkūnas-Budrys – dirigent

Michal Pustějovský – light design

Dramaturgie projektu: Vítězslav Mikeš a František Chaloupka

čtvrtek 23. 10. v 19 hodin, Besední dům

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce