Yumi Hwang-Williams a Dennis Russell Davies

Včerejší koncert z Šéfdirigentské řady Filharmonie Brno představil v komorně pojatém programu koncertní mistryni Coloradského symfonického orchestru houslistku Yumi Hwang-Williams. Společně s šéfdirigentem brněnské filharmonie Dennisem Russellem Daviesem přednesla některá z klasických i moderních děl zkomponovaných pro housle a klavír. Brněnské publikum tak mělo možnost seznámit se sólistkou ještě dříve, než zítra stane po boku samotného orchestru Filharmonie Brno.

Intimní spojení sólových houslí a klavíru představuje již od dob klasicismu oblíbenou hudební formu, které se nevyhýbají ani současní skladatelé. Program večera zahájila Sonáta g moll Claudea Debussyho. Dílo spadá do skladatelova cyklu šesti sonát, jimiž chtěl vzdát hold francouzským skladatelům Couperinovi a Rameauovi a francouzské kultuře vůbec. Z původně zamýšlených šesti kompozic stihl autor před svojí smrtí napsat pouhé tři, přičemž premiéra houslové sonáty, kde se sám ujal klavírního partu, byla jeho posledním veřejným vystoupením. Ve třech větách o celkové délce kolem čtrnácti minut vystřídá Debussyho hudba řadu protichůdných emočních poloh a dle samotného autora reflektuje dílo to, co může „zkomponovat nemocný člověk v čase války“. Sólistka Yumi Hwang-Williams se nicméně k výraznějšímu sentimentu obrátila zády. Její hra byla místy až příliš umírněná, bez výraznějších výrazových prostředků a takříkajíc „bez šťávy“. Tato absence emočního vytržení je u komorní hudby, která staví na výrazném emočním vkladu interpreta, obzvláště nešťastná. Také dynamické odstupňování bylo mnohem mírnější, než by se dalo očekávat. Netvrdím, že je třeba skladatelem předepsané dynamické změny přehánět, ale rozhodně je nutné, je alespoň dodržovat. Dá se pochopit, že se houslistka snažila akcentovat melancholickou náladu, která je pro dílo charakteristická, přesto však lze v notách nalézt mnoho míst, která přímo volají po dramatičtějším a vyhrocenějším uchopení.

yumi_hwang-Williams a Dennis_R_Davies_foto_vojtech_kaba_02

V následující Sonátě č. 2 d moll německého romantického skladatele Roberta Schumanna již houslistka prostor pro emotivnější interpretaci našla. Také dynamika byla výrazně pestřejší a sólistka dokázala mnohem lépe reflektovat proměnlivou náladu díla. Obzvláště rychlé běhy ve čtvrté větě byly interpretačně jisté a intonačně přesné, což se naneštěstí nedá tvrdit o dvojhmatech ve třetí větě, které – především v případě oktáv – nebyly zcela bezproblémové. Přestože byly v případě Schumannovy sonáty užité dynamické a výrazové prostředky mnohem bohatší než v předchozí skladbě, nelze se ubránit dojmu, že by se dalo jít ještě mnohem dál. Obecně se však jednalo o povedenou, byť stále emočně utlumenou interpretaci.

yumi_hwang-Williams a Dennis_R_Davies_foto_vojtech_kaba_01

Závěrečným dílem večera bylo Grand Duo amerického autora Lou Harrisona. O poznání modernější skladba představuje náhled do současného chápání komorní hudby. Dravé zářezy houslí i klavíru, náhle něžná lyrická sdělení, útočící disonance i melancholická povzdechnutí – to vše se v hojné míře v Harrisonově skladbě nachází a je důvodem k radosti, že houslistka tyto polohy v díle nejen našla, ale pomohla je také vynést na povrch. Bylo by chybou opomenout kvalitní výkon šéfdirigenta Filharmonie Brno Denise Russella Daviese, který se zhostil klavírních partů. Davies byl houslistce dobrou rytmickou oporou a zároveň nepřekrýval její výraz svým vlastním. V exponovaných místech však dokázal zajít až do dravého fortissima s kousavou jasností. Právě v závěrečné skladbě Grand Duo získal Davies mnohem více prostoru, který umně zužitkoval. Je třeba si však připustit, že z hlediska dramaturgického představovala poslední skladba poměrně výrazný odklon od původního směřování. Ačkoliv jsem příznivcem soudobé tvorby, tato sendvičová dramaturgie – moderní dílo v doprovodu dvou klasických – není možná (alespoň v tomto konkrétním kontextu) zcela nejšťastnější.

yumi_hwang-Williams a Dennis_R_Davies_foto_vojtech_kaba_03

Navzdory ne zcela bezchybnému začátku se houslistka Yumi Hwang-Williams představila brněnskému publiku v dobrém světle a milovníci vážné hudby se mohou těšit na zítřejší koncert. Lze očekávat, že teprve tam sólistka odhalí veškeré své interpretační dovednosti.

CLAUDE DEBUSSY Houslová sonáta

ROBERT SCHUMANN Houslová sonáta č. 2 d moll op. 121

LOU HARRISON Grand Duo pro housle a klavír

Yumi Hwang-Williams housle

Dennis Russell Davies klavír

1. března 2019, Besední dům

Foto Vojtěch Kába

Vydá-li kapela nové album po deseti letech a nazve je Dej si čas, zavání to sympatickou sebeironií. Jenže co je to deset let proti prodlevám u jiných kapel, jejich fanoušci na novinku čekali osmnáct (AG Flek) nebo dokonce třicet let (Progres 2). U Mošen to prý bylo navíc tak, že nové album začalo vznikat už před pár lety, ale skupina na ně chtěla zařadit některé úplně nové písně, které potřeboval docvičit a docizelovat.  více

Ten večer byl nejen slavnostní, mimořádně obsazený, ale zejména v mnoha optikách hodnotný, přínosný i významný. Nablýskané baletní gala souboru Národního divadla Brno včera v Janáčkově divadle totiž ukázalo mnoho důležitých věcí. Jednak se galakoncert odkázal k úctyhodnému stému výročí baletního souboru v Brně, dále představil město jako respektované ohnisko tanečního umění, kam neváhají přijet největší hvězdy současnosti. A  konečně: v této prvoligové konkurenci obstál i domácí soubor, který se poměřil s evropskou špičkou. Připočtěte k tomu ještě opravdu bouřící nabitý sál Janáčkovy opery čili přes tisícovku spokojených diváků a výše avizované umělecké zisky jsou završené.  více

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Zatímco brněnskému jazzovému publiku je trumpetista Jiří Kotača znám především jako kapelník progresivního big bandu Cotatcha Orchestra, na svém prvním CD se představuje s jinou formací. Švédského kytaristu Alfa Carlssona poznal při studiích v Nizozemsku, znovu se potkali a kapelu založili při Alfově turistické cestě do Česka. Na společný výlet za hudbou pak pozvali dva velmi talentované slovenské hráče, bubeníka Kristiána Kuruce a kontrabasistu Petera Kormana, který je ostatně členem Kotačova big bandu. Mezinárodní formace hraje Kotačovy i Carlssonovy autorské skladby a inspiruje se více či méně také moravským, slovenským a především skandinávským folklorem. Album dostalo název Journeys, protože kolem cest – za hudbou, za poznáním i do nitra duší – se život nejen této kapely točí především.  více

Návratem do Janáčkova divadla po třech letech a s první předzvěstí nadcházejících oslav 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena vstoupila Filharmonie Brno do nového roku tradičním, v historii již 65. novoročním koncertem. Pro tuto příležitost si vybrala program vskutku noblesní a patřičný, korunovaný evropsky proslavenou Ódou na radost. Celý slavnostní večer se odehrál pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese.  více

Původně to měly být instrumentální demonahrávky jen tak pro radost. Nakonec z toho vznikl jeden z nejambicióznějších hudebních projektů, na kterých se kdy podíleli brněnští muzikanti. Album King’n’doom s účastí velkých hvězd západoafrické hudby už znají posluchači rádií v Senegalu a jeho tvůrci, Pavel Šmíd a Martin Piro z brněnského studia a vydavatelství Rustical Records, dostávají pozvánky na velké festivaly u nás i za hranicemi.  více

V adventním čase se Czech Ensemble Baroque uvedl svátečním programem, jehož jádrem byly duchovní písně Adama Michny z Otradovic a pásmo barokních koled z českých kancionálů v úpravě Martina Jakubíčka. Středeční vystoupení doplnila sonáta Nicolase Chédevilla v podání Michaely Koudelkové, Marka Čermáka a Dalibora Pimka. Zpěvní část provedli Czech Ensemble Baroque Quintet ve složení Pavla Radostová, Tereza Válková, Lucie Netušilová Karafiátová, Jakub Kubín a Jiří Miroslav Procházka za doprovodu osmičlenného Czech Ensemble Baroque Orchestra pod vedením dirigenta Romana Válka. Při koncertu soubor pokřtil své nejnovější CD Super Flumina Babylonis Františka Xavera Richtra.  více

V záplavě předvánočních hudebních akcí (včetně těch bezplatných na všech náměstích) se ta, s níž přišel Cotatcha Orchestra s hostující zpěvačkou Mar Vilasecou z Barcelony, rozhodně neztratila. Pestrý koktejl českých barokních pastorel, amerických vánočních písní a starobylé katalánské koledy měl ve víceméně zaplněném sále Husy na provázku odezvu.  více

Po pouhých dvou letech se brněnská bluesová kapela Band of Heysek přihlásila se svým druhým albem. Jeho název, který naznačuje radost ze setkání (I’m Glad I Met You), můžeme brát jako symbolický. Výsledkem cesty frontmana Jana Švihálka do oblasti Severního Mississippi bylo totiž nejen jeho setkání se současnými hvězdami tamního syrového blues (mj. na Grammy nominovaný RL Boyce nebo tamější bílá superhvězda Kenny Brown), ale také cesta těchto venkovských bluesmanů na český festival Blues Alive. Letošní další výlet celé „bandy hejsků“ na prestižní festival do Mississippi – už po natočení druhého alba – je pak jen pokračováním, ale nikoli závěrem krásného příběhu. Za oceánem totiž znovu došlo k zajímavým setkáním a Švihálek a spol. si do Brna přivezli společnou nahrávku své kapely s oběma výše zmíněnými obdivovanými americkými bluesmany.  více

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více