Yumi Hwang-Williams a Dennis Russell Davies

Yumi Hwang-Williams a Dennis Russell Davies

Včerejší koncert z Šéfdirigentské řady Filharmonie Brno představil v komorně pojatém programu koncertní mistryni Coloradského symfonického orchestru houslistku Yumi Hwang-Williams. Společně s šéfdirigentem brněnské filharmonie Dennisem Russellem Daviesem přednesla některá z klasických i moderních děl zkomponovaných pro housle a klavír. Brněnské publikum tak mělo možnost seznámit se sólistkou ještě dříve, než zítra stane po boku samotného orchestru Filharmonie Brno.

Intimní spojení sólových houslí a klavíru představuje již od dob klasicismu oblíbenou hudební formu, které se nevyhýbají ani současní skladatelé. Program večera zahájila Sonáta g moll Claudea Debussyho. Dílo spadá do skladatelova cyklu šesti sonát, jimiž chtěl vzdát hold francouzským skladatelům Couperinovi a Rameauovi a francouzské kultuře vůbec. Z původně zamýšlených šesti kompozic stihl autor před svojí smrtí napsat pouhé tři, přičemž premiéra houslové sonáty, kde se sám ujal klavírního partu, byla jeho posledním veřejným vystoupením. Ve třech větách o celkové délce kolem čtrnácti minut vystřídá Debussyho hudba řadu protichůdných emočních poloh a dle samotného autora reflektuje dílo to, co může „zkomponovat nemocný člověk v čase války“. Sólistka Yumi Hwang-Williams se nicméně k výraznějšímu sentimentu obrátila zády. Její hra byla místy až příliš umírněná, bez výraznějších výrazových prostředků a takříkajíc „bez šťávy“. Tato absence emočního vytržení je u komorní hudby, která staví na výrazném emočním vkladu interpreta, obzvláště nešťastná. Také dynamické odstupňování bylo mnohem mírnější, než by se dalo očekávat. Netvrdím, že je třeba skladatelem předepsané dynamické změny přehánět, ale rozhodně je nutné, je alespoň dodržovat. Dá se pochopit, že se houslistka snažila akcentovat melancholickou náladu, která je pro dílo charakteristická, přesto však lze v notách nalézt mnoho míst, která přímo volají po dramatičtějším a vyhrocenějším uchopení.

yumi_hwang-Williams a Dennis_R_Davies_foto_vojtech_kaba_02

V následující Sonátě č. 2 d moll německého romantického skladatele Roberta Schumanna již houslistka prostor pro emotivnější interpretaci našla. Také dynamika byla výrazně pestřejší a sólistka dokázala mnohem lépe reflektovat proměnlivou náladu díla. Obzvláště rychlé běhy ve čtvrté větě byly interpretačně jisté a intonačně přesné, což se naneštěstí nedá tvrdit o dvojhmatech ve třetí větě, které – především v případě oktáv – nebyly zcela bezproblémové. Přestože byly v případě Schumannovy sonáty užité dynamické a výrazové prostředky mnohem bohatší než v předchozí skladbě, nelze se ubránit dojmu, že by se dalo jít ještě mnohem dál. Obecně se však jednalo o povedenou, byť stále emočně utlumenou interpretaci.

yumi_hwang-Williams a Dennis_R_Davies_foto_vojtech_kaba_01 

Závěrečným dílem večera bylo Grand Duo amerického autora Lou Harrisona. O poznání modernější skladba představuje náhled do současného chápání komorní hudby. Dravé zářezy houslí i klavíru, náhle něžná lyrická sdělení, útočící disonance i melancholická povzdechnutí – to vše se v hojné míře v Harrisonově skladbě nachází a je důvodem k radosti, že houslistka tyto polohy v díle nejen našla, ale pomohla je také vynést na povrch. Bylo by chybou opomenout kvalitní výkon šéfdirigenta Filharmonie Brno Denise Russella Daviese, který se zhostil klavírních partů. Davies byl houslistce dobrou rytmickou oporou a zároveň nepřekrýval její výraz svým vlastním. V exponovaných místech však dokázal zajít až do dravého fortissima s kousavou jasností. Právě v závěrečné skladbě Grand Duo získal Davies mnohem více prostoru, který umně zužitkoval. Je třeba si však připustit, že z hlediska dramaturgického představovala poslední skladba poměrně výrazný odklon od původního směřování. Ačkoliv jsem příznivcem soudobé tvorby, tato sendvičová dramaturgie – moderní dílo v doprovodu dvou klasických – není možná (alespoň v tomto konkrétním kontextu) zcela nejšťastnější.

yumi_hwang-Williams a Dennis_R_Davies_foto_vojtech_kaba_03

Navzdory ne zcela bezchybnému začátku se houslistka Yumi Hwang-Williams představila brněnskému publiku v dobrém světle a milovníci vážné hudby se mohou těšit na zítřejší koncert. Lze očekávat, že teprve tam sólistka odhalí veškeré své interpretační dovednosti.

CLAUDE DEBUSSY Houslová sonáta

ROBERT SCHUMANN Houslová sonáta č. 2 d moll op. 121

LOU HARRISON Grand Duo pro housle a klavír

 

Yumi Hwang-Williams housle

Dennis Russell Davies klavír

  1. března 2019, Besední dům

Foto Vojtěch Kába

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce

Potemnělým sálem Divadla na Orlí se v neděli nesly táhlé zvuky fléten doprovázené zurčením potůčků, šuměním větru a chřestěním kamenů – to vše nabídla česká premiéra multižánrového projektu Prorok větru podle stejnojmenné knihy Stefana Biavaschiho. Za projektem stojí flétnistka a hlavní iniciátorka celého díla Martina Komínková, režisérka Ema Pantano a Marta Carino, jejíž videoprojekce se snoubila se zvukovým záznamem Šimona Obdržálka předčítajícího z Biavaschiho knihy. Technickou podporu zajišťovali Radek Komínek a Petr Šplíchal, uměleckou supervizi Massimiliano Zanoni.  více

Ve věku 41 let opustila tento svět po těžké nemoci zpěvačka a houslistka Jitka Šuranská. Rodačka z Kudlovic u Uherského Hradiště nezapřela v ničem, v čem vynikala, svoje slovácké kořeny. Byla jednou z těch obdařených bytostí, jež dokážou přenášet poselství lidových písní k posluchačům, kteří se jinak s folklorem v životě míjejí.  více

Dvěma vyprodanými sobotními koncerty se zaplnil sál břeclavského kina Koruna, kde oslavil Národopisný soubor Břeclavan svoje pětašedesáté výročí existence a připojil se tak k řadě letos jubilujících folklorních těles. Odpolední koncert musel být nakonec přidán pro obrovský divácký zájem, což jen utvrzuje v tom, že na jižní Moravě je folklor stále v širokém povědomí a neutuchající oblibě.  více

Pět děl vzniklých ve 20. století a doplněných novou premiérovanou skladbou zaznělo v rámci podzimního koncertu Ensemble Opera Diversa, konaného v sále Konventu Milosrdných bratří. Na provedení dramaturgicky vyváženého a pestrého programu se kromě čistě smyčcového orchestru podílela také flétnistka Michaela Koudelková a harfenistka Dominika Kvardová, vše se odehrálo pod vedením Gabriely Tardonové.  více

Mezinárodně proslulý muzikálový hit Mamma Mia! nasadilo jako trhák sezony Městské divadlo Brno. Neukojitelný celosvětový hlad diváků po muzikálu sešitém z písní skupiny ABBA bude jistě producentskou trefou do černého také v jihomoravské metropoli. Většina z padesáti repríz až do konce kalendářního roku na divadelním webu nese štítek Vyprodáno! Trojí alternace každé z hlavní rolí naznačuje také velké a dlouhodobé obchodní plány s titulem, kterému v divadelní i filmové podobě dal název známý song slavné švédské čtyřky. A přece: Není všechno zlato, co se třpytí. To bude ohledně brněnské verze konstatovat tento text s vědomím, že proti masovému šílenství diváků a většinovému vkusu se dnes stavět snad ani nelze. Mamma mia!  více

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

V sobotu večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který sem vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska, zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

Nejčtenější

Kritika

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více