Žáby a vojáci: Tečka za festivalem Concentus Moraviae

28. červen 2018, 18:00

V sále slavkovského zámku se včera odehrál závěrečný koncert mezinárodního festivalu Concentus Moraviae. Dvacátý třetí ročník však byl v porovnání s předcházejícími a spíše vážně laděnými koncerty něčím zcela odlišným. Jednotícím prvkem všech koncertů ročníku bylo spojení hudby a humoru napříč epochami a hudebními styly. Zatímco zahajovací koncert nabídl spíše moderní a leckdy i experimentální uchopení hudebního vtipu, ten závěrečný s podtitulem Barokní žerty stavěl na zvukomalebné komice, které dominovaly kukačky, slavíci, žáby i šermíři a bojovníci. O provedení děl se postaral ansámbl Les Passions de l’Ame – Orchester für Alte Musik Bern.

Těleso zahájilo skladbou Johanna Heinricha Schmelzera Die Fechtschule, neboli škola šermu. Jak již název naznačuje, dílo je plné náhlých výpadů, nečekaných rytmických ploch a vášnivého temperamentu vůbec. U takto virtuózně koncipované hudby bývá interpretační úroveň tělesa obnažena prakticky až na kost již od několika úvodních taktů a všechna rytmická pochybení nebo intonační nepřesnosti jsou okamžitě patrné. Ansámbl Les Passions de l’Ame svým bryskním nasazením a bravurním charakterem zvuku vystihl přirozenou eleganci díla, ale neopomenul vášnivou dravost šermířského umění. V stylové jednotě a výtečné práci s tempem a dynamikou evokoval hudební proud rychlý pohyb i ustrnulou stagnaci. Výsledný zvuk tak lze připodobnit právě k barokním obrazům zachycujícím strnulou a stylizovanou rozevlátost dramatických scén. Precizní práci s tempem a dynamikou je třeba u instrumentalistů pochválit. Hudba jakoby žila a dýchala – každá fráze začínala rázně a sebevědomě, aby vyústila ke křehkému povzdechu a byť se o podobné vyznění hudby snaží mnoho barokních orchestrů, málokteré těleso je skutečně schopno tak těsného a jednomyslného sepjetí jednotlivých nástrojů jako ansámbl Les Passions de l’Ame. Vzhledem k volbě skladeb je také třeba mít stále na paměti technickou náročnost a virtuozitu, kterou se tato díla vyznačují – rychlé komplementární rytmy a hra flažoletů slouží jako dobrý příklad. Uchvátila především umělecká vedoucí ansámblu Meret Lüthi.

Další skladby, které na programu figurovaly, pouze utvrdily výborný dojem z orchestru a jeho rytmické, intonační a dynamické pevnosti. Kromě výše zmíněného pozoruhodného výkonu houslistky Meret Lüthi, zaujala například psalteristka Margit Übellacker, která v některých skladbách tvořila s houslemi nerozlučitelnou melodickou a výrazovou dvojici. Nebyl by to ovšem humor v barokní hudbě, kdyby většina skladeb nestavěla na onomatopoickém zhudebňování přírodních jevů. Tyto imitace – krátká mňaučivá glissanda, nápodoby kvákajících žab, údery kopyt koňské jízdy – tvořily komiku, která tu a tam donutila posluchače k tlumenému uchechtnutí. Z jistého úhlu pohledu je tento barokní humor blízký soudobé hudbě, neboť podobně jako ona i barokní hudební vtip staví na atypických a nezřídka disonantních hudebních postupech a odvážných melodických linkách. Významný podíl na komičnosti skladeb měl také perkusista Peter Kuhnsch, který vystřídal tradiční bubny kuchyňskými noži, mušlemi nebo imitací kokosových ořechů. Tyto prvky se mohly v některých případech jevit jako samoúčelné, vesměs fungovaly velmi dobře a dokreslovaly atmosféru jednotlivých skladeb. Nečekaným zpestřením byla náhlá lyrická část v sonátě Cucù Johanna Heinricha Schmelzera, kde orchestr utichl a slovo převzala loutnistka Shizuko Noiri. Její temná a tklivá hra byla náhlým kontrastem vůči rozdováděnému kukání a chřestění nožů.

Bývá zvykem, že festivaly si svá největší lákadla nechávají až na samotný závěrečný koncert. A přestože letošní ročník Concentus Moraviae nabídl nepřeberné množství kvalitní produkce, která dokázala svojí tematickou svěžestí oslovit posluchače, kteří artificiální hudbě příliš neholdují, pro mne osobně byl závěrečný koncert festivalu skutečně tím nejlepším. Ať již si posluchači vychutnávali technickou dokonalost interpretace nebo nezvyklé barevné kombinace, koncert měl šťávu od začátku do konce. Mezi posluchače se prostřednictví festivalu dostala hudba, která třebaže nereprezentuje většinu hudební literatury baroka, tvoří její nedílnou součást. Nedovedu si představit povedenější tečku za tímto ročníkem festivalu Concentus Moraviae.

středa 27. června 2018, Historický sál zámku Slavkov u Brna

Les Passions de l'Ame, Orchester für Alte Musik Bern

Meret Lüthi – housle, umělecká vedoucí

Sabine Stoffer – housle

Rebecca Rosen – violoncello

Love Persson – kontrabas

Ieva Saliete – cembalo, varhanní pozitiv

Shizuko Noiri – loutna

Margit Übellacker – psaltérium

Peter Kuhnsch – perkuse

Skladby

Johann Heinrich Schmelzer: Die Fechtschule (Škola šermu)

Heinrich Ignaz Biber: Sonata representativa A dur pro housle a basso continuo

Johann Heinrich Schmelzer: Arie con la Mattacina D dur

Johann Joseph Fux: Les Combattans, partita a tre C dur

Johann Heinrich Schmelzer: Sonata Cucù a moll pro housle a continuo

Johann Joseph Fux: Turcaria, partita a tre C dur pro dvoje housle

Foto Jiří Sláma

Festival JAZZFESTBRNO se letos rozšiřuje o novou programovou linii Tension, která bude představovat hudebníky na pomezí jazzu a elektronické hudby. Jedním z interpretů, kteří se představí 28. března v prostoru Praha v Brně, bude česko-ukrajinské duo Zabelov Group, které nedávno vydalo nové album s názvem Eg. Rozhovor s Romanem Zabelovem (akordeon, hlas, klavír, varhany, harfa…) a Janem Šiklem (bicí, trubka, kytara, perkuse…) vznikl v jedné pražské kavárně těsně před kapelní zkouškou.  více

Dvojkoncerty, typické pro festival JAZZFESTBRNO, často pracují s modelem velká světová hvězda a před ní méně známá česká nebo evropská kapela. V sobotu 16. března tomu bylo v Divadle Husa na provázku jinak. Po česko-polském septetu Štěpánky Balcarové sice následoval recitál výborného amerického trumpetisty Theo Crokera, ale pro řadu návštěvníků byla hvězdná domácí sestava se jmény jako Jaromír Honzák nebo Marcel Bárta větším lákadlem než u nás zatím spíše neznámý Croker, vnuk jiného úspěšného amerického trumpetisty, Doca Cheathama. Ať už ale posluchač přišel do komorního prostředí Husy na provázku na zhudebněné polské verše nebo na americkou jazzovou party, jistě neodcházel zklamán. I když se v druhé polovině namísto funkového večírku konal regulérní jazzový koncert.  více

Zatímco slavnější z rodu Marsalisů, trumpetista Wynton, se v rámci brněnského JazzFestu představil už opakovaně, jeho starší bratr, saxofonista Branford, zavítal na jižní Moravu poprvé. Koncertem jeho Quartetu začal další ročník festivalu JazzFestBrno, který si po necelých dvou dekádách existence drží pozici nejkvalitnější jazzové přehlídky v republice.  více

Třetí koncert abonentního cyklu brněnské filharmonie (Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“) s názvem Paris, Paris včera vzdal svým programem hold významné evropské metropoli a hlavnímu městu Francie. V průběhu večera zazněla díla Wolfganga Amadea Mozarta, Charlese-Marii Widora a současného skladatele Kryštofa Mařatky. Kromě Filharmonie Brno vystoupili klarinetista Michel Lethiec a varhaník Christian Schmitt, představení dirigoval Jiří Rožeň.  více

Večery z cyklu Hudební inventura brněnského orchestru Ensemble Opera Diversa pravidelně vynášejí na světlo pozapomenutá díla českých skladatelů. Úterní koncert v sále Konventu Milosrdných bratří se stal pietní připomínkou výročí let 1939/1969. Po boku orchestru vystoupil houslista Milan Paľa a klavíristky Kristýna Znamenáčková a Lucie Pokorná. Představení řídila stálá dirigentka orchestru Gabriela Tardonová.  více

Skladatelka a písničkářka Bára Zmeková vydává v těchto dnech své nové album s názvem LUNAVES. Oficiálně je představí také v Brně. Křest v Kabinetu Múz proběhne v úterý 19. března.  více

Po úspěšném turné v Japonsku se Filharmonie Brno včera vrátila na brněnské pódium Kulturního centra Babylon. Večer sestával výhradně z děl německého hudebního romantismu, která zazněla v nastudování dirigenta Alexandera Liebreicha. Ve skladbě Čtyři preludia a Vážné zpěvy Johannese Brahmse se představil chorvatský basbarytonista Krešimir Stražanac.  více

Slovácký soubor Šafrán je již tradičním organizátorem brněnského fašanku. Akce se, v duchu lidových tradic, koná vždy v úterý před Popeleční středou a je počátkem křesťanského půstu. Její kořeny sahají do dob pohanských, nyní je však součástí křesťanských svátků téměř po celém světě. Průvodům masek se v regionech Moravy říká končiny, masopust, fašanek nebo např. šibřinky. Jeho souborová brněnská obdoba se snaží držet lidového předobrazu. Začíná průvodem na Náměstí svobody. Letos pokračoval přes Alfa pasáž až do budovy tržnice na Zelném trhu. Zakončení programu bylo v režii souboru Lučina, který divákům předvedl tzv. pochovávání basy. Jedná se o zvyk, který je inscenovaným pohřbem tohoto hudebního nástroje, znázorňuje ukončení zábav, zklidnění a příprav na Velikonoce.  více

„Tolik, co údajně dnes je nám, to dřív bylo starým lidem,“ zpívá Slávek Janoušek v písni Alzheimer a Parkinson.  Písničkář, který loni v září oslavil 65. narozeniny, našel ve stárnutí mimořádně silné téma pro svou novou desku. Tohle je vzkaz je album nejen o přibývajících létech, ale i o tom, jak si „na stará kolena“ čím dál víc vážíme své rodiny a svých kořenů. Třebaže najdeme velmi silné momenty na všech Janouškových albech, Tohle je vzkaz lze vnímat jako třetí díl trilogie jeho nejsilnějších nahrávek – Kdo to zavinil (1988), Tancuj a zpívej (1997) a Tohle je vzkaz (2018).  více

Skupina Nevermore & Kosmonaut získala za album Bleděmodré město, věnované Brnu, nominaci na Anděla v žánrové kategorii Folk. S kapelníkem a autorem písní Michalem Šimíčkem, přezdívaným Kosmonaut, hovoříme o písních, o městě, jeho zvucích a utajených zákoutích i o plánech kapely.  více

Po jedenácté se vrátilo slavné Labutí jezero do Brna a to na jeviště Janáčkova divadla při úterní obnovené premiéře tohoto nesmrtelného titulu. V den premiéry také uplynulo rovné století od okamžiku, kdy brněnské publikum tento baletní klenot Petra Iljiče Čajkovského shlédlo vůbec poprvé. O té doby je na repertoáru největšího moravského divadla jen s krátkými přestávkami téměř nepřetržitě. Do obnovené premiéry mu předcházelo deset jevištních a choreografických přepracování.  více

Hudební cyklus „Barbara Maria Willi uvádí…“ je patnáct let hodnotou brněnského kulturního života. Koncerty staré hudby pořádané energickou cembalistkou a varhanicí v jedné osobě se těší neutuchající přízni posluchačů a programová nabídka hudebních večerů je rok od roku pestřejší. Není tedy divu, že nová sezóna přišla s něčím zcela ojedinělým – včera zahájil cyklus již 16. ročník spojením středověké hudby, výtvarného umění a Alighieriho Božské komedie. Večer s názvem KCHUN: PURGATIO vznikl spoluprací pěveckého dua KCHUN sestávajícího z tenoristy Martina Prokeše a barytonisty Marka Šulce s akademickým malířem Atilou Vörösem a video jockeyem Rudolfem Živcem. Umělecký výtvor sui generis doplnil záznam recitace herce Jiřího Dvořáka.  více

V sále Blahoslavova domu (centru Českobratrské církve evangelické) zazněla včera podvečer duchovní díla pozdní renesance a raného baroka v podání komorního sboru Ensemble Versus a souboru historických nástrojů Castello in Aria. Obě tělesa řídil umělecký vedoucí sboru Vladimír Maňas. V programu večera figurovaly skladby léty prověřených i takřka neznámých, sporadicky uváděných autorů evropské hudby.  více

Městské divadlo Brno včera uvedlo evropskou premiéru muzikálu Poslední loď (The Last Ship), jehož autorem je světoznámý hudebník Sting. A bude to směs jeho výtečné muziky vycházející z britského folku, zdařile a upřímně vyprávěný příběh, a také silné herecké výkony, které by měly zaručit šťastnou plavbu inscenace směrem k divákům.  více

Webový portál Brno - město hudby letos slaví šesté narozeniny. Jako symbolický dárek našim čtenářům přinášíme první z pravidelných měsíčních příspěvků brněnského dramatika, spisovatele a scenáristy Milana Uhdeho. Který se s vámi bude dělit o své vzpomínky, úvahy i popis aktuálního dění na poli brněnské kultury. Jeho dnešním tématem je Festival Janáček Brno.  více