Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyer.
Páteční koncert zahájila kompozice The New Four Seasons: Vivaldi Recomposed v Německu narozeného britského skladatele Maxe Richtera (*1966). Jak už název napovídá, jedná se o překomponované Čtvero ročních dob Antonia Vivaldiho. Původní skladba posloužila Richterovi jako kompoziční rámec, přičemž některé části nebyly změněny téměř vůbec a v některých naopak slouží jako výchozí materiál pouze takt nebo melodický fragment. Premiéra tohoto díla se uskutečnila v roce 2012 v Berlíně. Provedení kompozice v podání souboru Bryggen pod vedením Jolente De Maeyer proběhlo bez větších problémů. Všechny nástroje velmi hezky ladily a v celém provedení se objevilo jen pár zanedbatelných intonačních zaváhání. Na obdivuhodné úrovni byla souhra muzikantů, a to zejména s přihlédnutím k tomu, že Jolente De Maeyer nevedla orchestr „klasickým“ způsobem, ale dirigovala v náznacích při hraní sólového partu. Soubor se přesto rytmicky nerozešel, sehrané byly všechny začátky i konce frází a vět, veškeré změny temp byly v pořádku a hezky vyzněla i práce s dynamikou. Sólistka navíc v několika pasážích předvedla publiku i technicky náročnější běhy.
Druhá část programu byla věnována výběru z kompozice Z časů Holbergových od norského skladatele Edvarda Griega (1843–1907). Tato suita vznikla v roce 1884 u příležitosti 200. výročí narození norsko-dánského historika, filozofa a dramatika Ludviga Holberga (1684–1754). Grieg napsal skladbu původně pro klavír a o rok později ji zinstrumentoval. Skladatel zde zcela úmyslně usiloval o vytvoření nálady podobné barokní suitě. Během pátečního koncertu zazněly z pětidílného cyklu první tři části: Praeludium, Sarabande a Gavotte. Jolente De Maeyer zde už neplnila roli sólistky, ale s houslemi se stala součásti ansámblu. Podobně jako v první polovině ale nedošlo k rozhození a orchestr si byl v souhře naprosto jistý. I v práci s dynamikou zde orchestr navázal na první skladbu večera. Publikum za to muzikanty odměnilo bouřlivým potleskem a soubor Bryggen zahrál jako přídavky dvě části z překomponovaného Čtvera ročních dob.
Koncert vyzněl povedeně, neboť výkony muzikantů byly velice dobré. Programu by každopádně neuškodilo, kdyby vzhledem k jeho délce zazněla Griegova suita celá, a ne pouze výběr. U první skladby by pak šla vést debata o její podmanivosti či dokonce kýčovitosti. Jsem přesvědčen, že publikum by sneslo i dramaturgicky odvážnější program.
Max Richter: The New Four Seasons: Vivaldi Recomposed
Edvard Grieg: Z časů Holbergových, výběr: Praeludium, Sarabande a Gavotte
Bryggen – Bruges string
Jolente De Maeyer – umělecká vedoucí, housle
pátek 27. června v 19 hodin, Retz, dominikánský kostel
Zatím nebyl přidán žádný komentář..