Závěr festivalu Concentus Moraviae – síla vůle zvítězit

26. červen 2021, 12:00

Závěrečné koncerty festivalů bývají zpravidla jejich dramaturgickým i interpretačním vyvrcholením – okamžikem, v němž se prolnou nejlepší aspekty z celého festivalového běhu a udělají tečku za aktuálním ročníkem. V knihovně zámku v Náměšti nad Oslavou proběhl ve čtvrtek 24. června závěrečný koncert festivalu Concentus Moraviae, který představil sopranistku Raquel Andueza s ansámblem Private Musicke v sestavě Pierre Pitzl (barokní kytara), Hugh Sandilands (barokní kytara), Jesús Fernández Baena (theorba), Richard Myron (violon) a David Mayoral (perkuse) ve skladbách renesančních a barokních autorů. Nemělo však jít o tradiční nastudování hudebních klasiků – webový program sliboval dokonce ukulele, banjo či elektrické kytary, a ačkoliv program tištěný nic takového explicitně neavizoval, programový text v něm od Ondřeje Maňoura s ukulele či elektrickou kytaru evidentně počítal. Posléze však začalo být zřejmé, že posluchače čekají oproti původním plánům jisté změny; ukulele, banjo ani elektrická kytara v hudbě renesančních a barokních skladatelů prostor nedostaly. Dalším drobným rozdílem pak bylo, že online program zmiňoval skladby Johna Dowlanda, ten tištěný však již ne. (A žádné ani nezazněly.) Lze tedy předpokládat, že původní podoba koncertu měla být – minimálně z hlediska nástrojového obsazení a přinejmenším některých skladeb – alespoň částečně jiná. Za normální situace by mohlo být důvodů pro podobné změny doslova přehršel, ale myslím, že tentokrát nad viníkem není třeba nikterak dlouze přemýšlet.

Program zahájila píseň Amante felice (Šťastný milenec) skladatele Giovanniho Stefani. Instrumentální zahájení v podobě sólové barokní kytary (Pierre Pitzl) bylo vkusné a s krátkou, leč povedenou gradací. Záhy na to se přidala zpěvačka Raquel Andueza se slovy „Bella mia, questo mio core“ a nedlouho na to bylo zřejmé, že něco není zcela v pořádku. Projev sopranistky byl nezvykle těžký, působil namáhavě, dýchavičně a místy až přidušeně a co víc – občas byla zpěvačka citelně pod tónem. Ostré byly také přechody mezi hlasovými rejstříky, kdy od určitého tónu došlo ke kompletní změně barvy hlasu. Tento efekt samozřejmě mnohé zpěvačky dělají záměrně a ostatně i Raquel Andueza to v souladu s vnitřní logikou u některých skladeb udělala, ale toto nebyl popisovaný případ. Kdo někdy slyšel Raquel Andueza, byť alespoň z hudebního nosiče, ví, že tohle nebyl výkon, který by si běžně se zpěvačkou spojil. Prakticky vše tak ukazovalo na hlasovou indispozici, kterou sopranistka zřejmě trpěla. Je to mrzuté – nikoli pro posluchače, který jak věřím, má v takových případech snad bezvýhradné pochopení, ale pro zpěvačku, která se nejenže musí vypořádat s nevypočitatelným hlasem, ale navíc tím svému hrdlu ani trochu neprospívá. To, že ve výsledku pravděpodobně bude spíše frustrovaná než spokojená, je pouze hořkou tečkou za vysilujícím snažením. Přes všechny nesnáze se s většinou skladeb poprala s až obdivuhodnou odhodlaností a nezřídka vyšla jako vítěz. Přiznávám, že sledovat zpěvaččin triumf nad některými náročnými pasážemi byl umělecký zážitek sui generis. Například písně Felici gl’animi (Šťastné duše) či Alma Mia (Lásko má) Giovanniho Girolama Kapspergera byly velmi povedené a Si c’est un bien che l’esperance (Je-li na naději něco dobrého) Josepha Chabanceau de la Barre byla – tentokrát v dobrém smyslu – dechberoucí. Její měkký, něhou přetékající projev byl výrazově i dynamicky vypointovaný a z mého pohledu se jednalo o vrchol večera.

Instrumentální stránka byla zvukově působivě uchopena – hudební „gró“ (rytmická akordická hra, hlavní melodie a její zdobení a tak dále) zajišťovala barokní kytara Pierra Pitzla, který je současně uměleckým vedoucím tělesa Private Musicke. Jeho výtečný cit pro výstavbu hudební fráze i interpretační zdatnost, která se projevovala například při hře technik campanella či rasgueado, udávala „tón“ hudebnímu uchopení. Harmonii upevňoval violon Richarda Myrona, který měl navíc velmi povedené a bezmála jazzové sólo ve skladbě Folia Giovanniho Paola Foscariniho, a perkusivní složka Davida Mayorala doslova hýřila barvami – hudebník se nebál užít nejen tradičních bubnů, ale také tamburín, shakerů a v případě Meraviglia d’Amore (Zázrak lásky) skladatele Biagia Mariniho dokonce i kalimby. Právě kombinace bicích nástrojů a jejich zapojování do hudby dokázalo, jak povedené „aranžmá“ dokáží hudebníci z Private Musicke vytvořit. Snad jen druhá barokní kytara (Hugh Sandilands) či theorba (Jesús Fernández Baena) nebyly zcela využity, což ostatně odráží i praxi – v rámci continua není nutné takové množství nástrojů, pokud nejsou náležitě zužitkovány. Theorbové sólo v Canarios Gaspara Sanze bylo sice příjemným ozvláštněním, ale zajímavější prostor ve skladbách nástroj prakticky nedostával. Na druhou stranu těžko říct, jak měl původní koncert vypadat a jaké role jednotliví instrumentalisté plnili.

Hudební festival Concentus Moraviae 2021 byl nabitý pozoruhodnými koncerty, které mnohdy zabíhaly mimo tradiční hudební proudy a představovaly „starou hudbu“ (a nejen tu!) ve své nejsvěžejší podobě. Pravděpodobně takovým měl být i samotný závěr festivalu ve své původní podobně. Ačkoliv ne všechno dopadlo, jak by si hudebníci nejspíše přáli, jednalo se o večer, který svým způsobem trochu paradoxně potvrdil, že tam, kde je nezlomná vůle (ať již organizátorů či interpretů) a touha vzdorovat osudu, pandemii či snad hlasovým indispozicím, tam umění přežije.

Raquel Andueza / soprán

Pierre Pitzl / barokní kytara

Jesús Baena / theorba

Richard Myron / violon

Hugh Sandilands / barokní kytara

David Mayoral / perkuse

Giovanni Stefani: Amante felice

Giovanni Girolamo Kapsperger: Rosa Bianca, Alma Mia, Felici gl’animi

Gaspar Sanz: Canarios

Tarquinio Merula: Folle e ben che si crede

Fernando Valdambrini: Capona

Joseph Chabanceau de la Barre: Si c’est un bien che l’esperance

Santiago de Muroia: Marionas

Biagio Marini: Meraviglia d’Amore

Giovanni Paolo Foscarini: Folia

Andrea Falconieri: O vezzosetta

Náměšť nad Oslavou, zámek, knihovna

Čtvrtek, 24. června 2021

Koncert zaštítil Ángel Lossada Torres-Quevedo, velvyslanec Španělska v ČR.

Multižánrový hudební festival Maraton hudby Brno již po sedmé dokázal, že ohromující množství hudby lze při precizní organizaci a troše štěstí vměstnat do jednoho prodlouženého víkendu. Od čtvrtka do neděle (11.–14. srpna) vybrané hudební sály, náměstí, nádvoří i ulice města zaplnila umělecká tvorba bezpočtu kapel, těles a specifických hudebních uskupení všemožných žánrů a stylů. Na své si přišli milovníci rocku, world music, jazzu, artificiální hudby, folkloru či improvizované hudby. V jedné věci se však letošní ročník od toho minulého zásadně lišil: rok 2022 představil historicky vůbec první rezidenční umělkyni festivalu, kterou se stala houslistka, flétnistka a klavíristka Anna Fusekvíce

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více