Zefiro Torna – skutečná „world music“

18. červen 2025, 10:00
Zefiro Torna – skutečná „world music“

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.

Ačkoliv název souboru odkazuje na proslulé dílo raně barokního skladatele Claudia Monteverdiho – či přinejmenším Ottavia Rinuccini, autora zhudebněné básně – hudební záběr souboru sahá daleko za hranice renesanční či barokní hudby. Vhodným dokladem stylového rozkročení ansámblu byl už samotný začátek programu Balzám obracejícího se k silám léčivých bylin. Večer zahájila píseň O spectabiles viri (Ó velkolepí muži) středověké skladatelky, lékařky a mystičky Hildegardy z Bingenu. Následovala dvojice skladeb Jowana Merckx, zpěváka a hráče souboru Zefiro Torna na zobcové flétny, francouzské dudy, křídlovku, perkuse a ukulele. Na pouhých třech skladbách tak lze pohodlně ilustrovat jedinečnost uskupení Zefiro Torna. Nejenže programy nabízí široké historické i stylové rozpětí, ale také samotný instrumentář je neméně bohatý. Multiinstrumentalistou v rámci souboru totiž není pouze Jowan Merckx, ale téměř celé osazenstvo tělesa.

Kromě výše zmíněného Jowana Merckx a uměleckého vedoucího Jurgena De bruyn, který kromě loutny a zpěvu zastával také hru na barokní kytaru a chitarrone, jsou součástí souboru také Elly Aerden (zpěv, čatchan), Raphaël De Cock (irské měchové dudy, bawu, čatchan, kaval, hardangerské housle, alikvotní flétny, brumle, duduk, alikvotní zpěv), Philippe Laloy (příčné flétny, sopránový saxofon) a Jean-Philippe Poncin (B klarinet, basový klarinet). Z uvedeného výčtu je patrné, že interpretace souboru jednak necílí výhradně na milovníky historicky poučené interpretace a jednak zahrnuje charakteristické prvky rozličných kultur a národů. Pro soubor je nejzásadnější barva – pokud se k sobě sopránový saxofon, loutna a dudy budou hodit, nic hudebníkům nebrání tyto barevné kontrasty a kombinace využít. Je to svým způsobem úplné zavržení formy pro obsah, který však fantasticky dobře funguje.

Je tomu především proto, že všichni zmínění hudebníci jsou špičkovými umělci s vytříbeným cítěním a dobrou hudební intuicí. Celkový zvuk souboru je kompaktní, vyvážený výrazově konzistentní. Vévodí mu tvárný a pestrý zpěv Elly Aerden, který je současně měkký a zaoblený, přitom melodicky i z hlediska artikulace velmi srozumitelný. Elly Aerden navíc skvěle vystihla charakter jednotlivých skladeb a její přednes vždy odpovídal konkrétní písni. Když se jednalo o díla starších autorů (výše zmíněná Hildegarda z Bingenu či třeba Guillaume du Fay), potěšila adekvátní práce s výrazem a frázováním, zatímco u soudobých skladeb (povětšinou přímo od kolegů z ansámblu) upřednostňovala méně konvenční, resp. méně historizující, projev. Skladbu Balsamus et munda cera Guillauma du Fay však zpěvačka interpretovala přímo z notového zápisu a naneštěstí tím utrpěla celková plynulost projevu, přičemž některé okamžiky byly problematické také intonačně.

Kromě skladeb Jowana Merckx (La rosée de larmes, Sous le noyer, A un lilas, Purior in vicis, Sous le figuier, Artemisia absinthium) zazněla rovněž díla dalších členů, jmenovitě kompozice Philippa Laloy (Les roses de Saadi, aranž Merckxovy skladby Artemisia absinthium) či skladba Raphaëla De Cock (Yggdrasil / Fossegangar). Právě De Cockův Yggdrasil si vzhledem k tematice žádal užití hardangerských houslí. Kromě těchto zazněla také skladba Els a Berta Van Laethem Où rien ne bouge, portugalská lidová píseň Meninas vamos à murta a na závěr křehká lidová píseň z Řecka – To yasemí.

Byť byl koncert sestavený z výše zmíněné řady písní, jednalo se spíše o souvislý hudební proud, který se – a to i v průběhu jednotlivých skladeb – instrumentačně i z hlediska celkové hudební nálady zásadně proměňoval. Bylo tak zcela běžné, že někteří z hudebníků (převážně pak Raphaël De Cock a Jowan Merckx) vystřídali během jedné písně klidně tři až čtyři nástroje. Tyto změny však nebyly samoúčelné a vždy stavěly na hudební logice, a především svébytné barvě zvuku jednotlivých nástrojů. V tomto ohledu je program Balzám skutečným representantem světové hudby – nikoliv world music, ale „world music“ zahrnující i klasickou hudbu, která bývá z kategorie world music vyřazena.

Koncert Balzám souboru Zefiro Torna byl hudební událostí sui generis – na první pohled nesouvislý pelmel nástrojů, období a hudebních stylů je ve skutečnosti precizně vyváženým, moderním a cíleně ahistorizujícím pohledem na hudbu jako takovou. Na nemalém penzu rozličných děl dokládá, že „staré“ nástroje mohou bez potíží fungovat v novém kontextu, stejně jako připomíná, že i ty moderní nemusí být „vyhozeny z kola ven“ jen proto, že pocházejí z jiného období – důležitý je souzvuk. A ten byl v případě programu i hudebních aranží Zefiro Torna nanejvýš harmonický.

Zefiro Torna

Elly Aerden / zpěv, chatkan

Philippe Laloy / flétny, sopránsaxofon, kompozice

Jowan Merckx / zobcové flétny, francouzské dudy, křídlovka, perkuse, ukulele, kompozice

Raphaël De Cock / irské dudy, chatkan, kaval, hardangerské housle, dvojité harmonické flétny, židovská harfa, duduk, difonický zpěv

Jean-Philippe Poncin / basklarinet

Jurgen De bruyn / loutna, barokní kytara, chitarrone, zpěv, umělecký vedoucí

Program:

Hildegard von Bingen

O spectabiles viri

Jowan Merckx

La rosée de larmes (text Publius Vergilius Maro)

Jowan Merckx

Sous le noyer

Philippe Laloy

Les roses de Saadi (text Marceline Desbordes-Valmore)

Jowan Merckx

A un lilas (text François Coppée)

Raphaël De Cock

Yggdrasil / Fossegangar (lidová islanská a norská poezie)

Guillaume du Fay

Balsamus et munda cera

Jowan Merckx, arr. Jurgen De bruyn

Purior in vicis (text Horatius)

Jowan Merckx

Sous le figuier

Els Van Laethem, Bert Van Laethem

Où rien ne bouge (text Emile Verhaeren)

Jowan Merckx, arr. Jowan Merckx & Natacha Simmonds

Le doux désir douloureux

Meninas vamos à murta

portugalská lidová, arr. Jowan Merckx

Jowan Merckx, arr. Philippe Laloy

Artemisia absinthium

To yasemí

řecká lidová

Jowan Merckx

Alchemilla

Telč, Panský dvůr

14. 6. 2025, 19:30

Foto archiv Concentur Moraviae

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce