Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.
Ačkoliv název souboru odkazuje na proslulé dílo raně barokního skladatele Claudia Monteverdiho – či přinejmenším Ottavia Rinuccini, autora zhudebněné básně – hudební záběr souboru sahá daleko za hranice renesanční či barokní hudby. Vhodným dokladem stylového rozkročení ansámblu byl už samotný začátek programu Balzám obracejícího se k silám léčivých bylin. Večer zahájila píseň O spectabiles viri (Ó velkolepí muži) středověké skladatelky, lékařky a mystičky Hildegardy z Bingenu. Následovala dvojice skladeb Jowana Merckx, zpěváka a hráče souboru Zefiro Torna na zobcové flétny, francouzské dudy, křídlovku, perkuse a ukulele. Na pouhých třech skladbách tak lze pohodlně ilustrovat jedinečnost uskupení Zefiro Torna. Nejenže programy nabízí široké historické i stylové rozpětí, ale také samotný instrumentář je neméně bohatý. Multiinstrumentalistou v rámci souboru totiž není pouze Jowan Merckx, ale téměř celé osazenstvo tělesa.
Kromě výše zmíněného Jowana Merckx a uměleckého vedoucího Jurgena De bruyn, který kromě loutny a zpěvu zastával také hru na barokní kytaru a chitarrone, jsou součástí souboru také Elly Aerden (zpěv, čatchan), Raphaël De Cock (irské měchové dudy, bawu, čatchan, kaval, hardangerské housle, alikvotní flétny, brumle, duduk, alikvotní zpěv), Philippe Laloy (příčné flétny, sopránový saxofon) a Jean-Philippe Poncin (B klarinet, basový klarinet). Z uvedeného výčtu je patrné, že interpretace souboru jednak necílí výhradně na milovníky historicky poučené interpretace a jednak zahrnuje charakteristické prvky rozličných kultur a národů. Pro soubor je nejzásadnější barva – pokud se k sobě sopránový saxofon, loutna a dudy budou hodit, nic hudebníkům nebrání tyto barevné kontrasty a kombinace využít. Je to svým způsobem úplné zavržení formy pro obsah, který však fantasticky dobře funguje.
Je tomu především proto, že všichni zmínění hudebníci jsou špičkovými umělci s vytříbeným cítěním a dobrou hudební intuicí. Celkový zvuk souboru je kompaktní, vyvážený výrazově konzistentní. Vévodí mu tvárný a pestrý zpěv Elly Aerden, který je současně měkký a zaoblený, přitom melodicky i z hlediska artikulace velmi srozumitelný. Elly Aerden navíc skvěle vystihla charakter jednotlivých skladeb a její přednes vždy odpovídal konkrétní písni. Když se jednalo o díla starších autorů (výše zmíněná Hildegarda z Bingenu či třeba Guillaume du Fay), potěšila adekvátní práce s výrazem a frázováním, zatímco u soudobých skladeb (povětšinou přímo od kolegů z ansámblu) upřednostňovala méně konvenční, resp. méně historizující, projev. Skladbu Balsamus et munda cera Guillauma du Fay však zpěvačka interpretovala přímo z notového zápisu a naneštěstí tím utrpěla celková plynulost projevu, přičemž některé okamžiky byly problematické také intonačně.
Kromě skladeb Jowana Merckx (La rosée de larmes, Sous le noyer, A un lilas, Purior in vicis, Sous le figuier, Artemisia absinthium) zazněla rovněž díla dalších členů, jmenovitě kompozice Philippa Laloy (Les roses de Saadi, aranž Merckxovy skladby Artemisia absinthium) či skladba Raphaëla De Cock (Yggdrasil / Fossegangar). Právě De Cockův Yggdrasil si vzhledem k tematice žádal užití hardangerských houslí. Kromě těchto zazněla také skladba Els a Berta Van Laethem Où rien ne bouge, portugalská lidová píseň Meninas vamos à murta a na závěr křehká lidová píseň z Řecka – To yasemí.
Byť byl koncert sestavený z výše zmíněné řady písní, jednalo se spíše o souvislý hudební proud, který se – a to i v průběhu jednotlivých skladeb – instrumentačně i z hlediska celkové hudební nálady zásadně proměňoval. Bylo tak zcela běžné, že někteří z hudebníků (převážně pak Raphaël De Cock a Jowan Merckx) vystřídali během jedné písně klidně tři až čtyři nástroje. Tyto změny však nebyly samoúčelné a vždy stavěly na hudební logice, a především svébytné barvě zvuku jednotlivých nástrojů. V tomto ohledu je program Balzám skutečným representantem světové hudby – nikoliv world music, ale „world music“ zahrnující i klasickou hudbu, která bývá z kategorie world music vyřazena.
Koncert Balzám souboru Zefiro Torna byl hudební událostí sui generis – na první pohled nesouvislý pelmel nástrojů, období a hudebních stylů je ve skutečnosti precizně vyváženým, moderním a cíleně ahistorizujícím pohledem na hudbu jako takovou. Na nemalém penzu rozličných děl dokládá, že „staré“ nástroje mohou bez potíží fungovat v novém kontextu, stejně jako připomíná, že i ty moderní nemusí být „vyhozeny z kola ven“ jen proto, že pocházejí z jiného období – důležitý je souzvuk. A ten byl v případě programu i hudebních aranží Zefiro Torna nanejvýš harmonický.
Zefiro Torna
Elly Aerden / zpěv, chatkan
Philippe Laloy / flétny, sopránsaxofon, kompozice
Jowan Merckx / zobcové flétny, francouzské dudy, křídlovka, perkuse, ukulele, kompozice
Raphaël De Cock / irské dudy, chatkan, kaval, hardangerské housle, dvojité harmonické flétny, židovská harfa, duduk, difonický zpěv
Jean-Philippe Poncin / basklarinet
Jurgen De bruyn / loutna, barokní kytara, chitarrone, zpěv, umělecký vedoucí
Program:
Hildegard von Bingen
O spectabiles viri
Jowan Merckx
La rosée de larmes (text Publius Vergilius Maro)
Jowan Merckx
Sous le noyer
Philippe Laloy
Les roses de Saadi (text Marceline Desbordes-Valmore)
Jowan Merckx
A un lilas (text François Coppée)
Raphaël De Cock
Yggdrasil / Fossegangar (lidová islanská a norská poezie)
Guillaume du Fay
Balsamus et munda cera
Jowan Merckx, arr. Jurgen De bruyn
Purior in vicis (text Horatius)
Jowan Merckx
Sous le figuier
Els Van Laethem, Bert Van Laethem
Où rien ne bouge (text Emile Verhaeren)
Jowan Merckx, arr. Jowan Merckx & Natacha Simmonds
Le doux désir douloureux
Meninas vamos à murta
portugalská lidová, arr. Jowan Merckx
Jowan Merckx, arr. Philippe Laloy
Artemisia absinthium
To yasemí
řecká lidová
Jowan Merckx
Alchemilla
Telč, Panský dvůr
14. 6. 2025, 19:30
Zatím nebyl přidán žádný komentář..