Ženevský Janáček v ruském objetí

19. listopad 2022, 11:00

Ženevský Janáček v ruském objetí

Dvě velké inscenace Janáčkových oper na letošní festival Janáček Brno přijely z ciziny, a to s kompletním ansámblem včetně orchestrů. V obou případech se orchestry představily i na samostatných koncertech. Oba večery byly interpretačně špičkové, ale také osobitě pojaté. Oba večery řídili přední světoví dirigenti střední generace, oba původem z Moravy.

Dva dny po uvedení Káti Kabanové vystoupil ženevský Orchestr románského Švýcarska z operního orchestřiště na pódium Janáčkova divadla. Toto přední švýcarské těleso s bohatou historií, které kromě samostatné koncertní činnosti účinkuje také v představeních ženevského Velkého divadla, si tentokrát ke spolupráci přizvalo přerovského rodáka Tomáše Netopila, který pravidelně i jednorázově vystupuje na řadě míst Evropy. Ve stálém angažmá je ale desátým rokem u opery a orchestru v Essenu. Brněnské publikum jej z poslední doby zná z několika zdařilých vystoupení s Filharmonií Brno.

orchestre de la Suisse Romande_15_11_Olbrzymek_01

Netopil patří k nejpečlivějším dirigentům své generace. Orchestr pod ním šlape jako perfektně seřízený hodinový strojek. Obzvláště působivé jsou u něj nuance tiché dynamiky a celková jemná barevnost všech nástrojů včetně žesťů a bicích. Je to charismatický hudebník, který dokáže i během jednorázového hostování mobilizovat orchestr k mimořádnému výkonu. Zvuk orchestru pro něj znamená především nekonečný vzorník rafinovaných barevných odstínů, zatímco se vyhýbá krajní hlasitosti, při které by neměl nad výsledným zvukem kontrolu. Jeho fortissima jsou mírná, elastická a hybná, zbavená agogického balastu. Takto se pracuje s tzv. super-orchestry, Netopil by se mohl okamžitě postavit před Berlínské filharmoniky. Zároveň je ze všech žáků Jiřího Bělohlávka nejblíže stylu dirigování svého učitele, včetně modelování rytmického toku ve značném předstihu. Jeho nedělní Káťa byla nevídaně přehledná, přesná a čitelná.

orchestre de la Suisse Romande_15_11_Olbrzymek_02

Švýcarský orchestr má především mladé hráče a je zvyklý koncentrovat se vždy na jeden projekt, bez nutnosti hrát ve dvou večerech „Bacha i Vlacha“. V Brně kromě Janáčka hráli hudbu dvou z nejžádanějších ruských skladatelů. První houslový koncert Dmitrije Šostakoviče zahrála fenomenální a osobitě charismatická britská houslistka Viktoria Mullova, která do věku 24 let, tedy do svého dramatického útěku na svobodný Západ, představovala jednu z hlavních nadějí ruské houslové školy. Ta se v ní unikátním způsobem snoubí se západní důkladností. Od mládí v ní prý rostl odpor k panujícímu sovětskému předstírání i k pokryteckému hudebnímu vzdělávání. Na svobodě se pak od ruské tradice odklonila co možná nejvíce, zůstala v ní však neuvěřitelná fyzická výdrž a všestrannost, díky níž přichází s osobitým výkladem Bacha, Beethovena i moderních autorů.

orchestre de la Suisse Romande_15_11_Olbrzymek_04

Skladatel Šostakovič se svým dílem nespěchal. Možnost jeho uvedení se dlouhá léta nerýsovala, proto strávil mnoho času poradami s houslistou Davidem Oistrachem, aby vytvořil virtuosní kus krajní náročnosti, avšak i plnohodnotné zpěvnosti a ohromného účinku. Barvitá směs existenciálního smutku a burleskní prudkosti perfektně pasovala uměleckému a zřejmě i lidskému naturelu Mullovové, ta však s originalitou sobě vlastní překvapivě osekala ze Šostakovičovy velkorysé technické exhibice veškerý vnějškový efekt a provokativně ji předvedla v maximální oproštěnosti, jako by hrála Bacha. Soustředila se na to, co je na Šostakovičově bolestné hudbě z posledních let stalinismu pravdivé a krásné. Jako by mu však nechtěla dopřát ani zrnko popularity navíc. Její projev byl technicky mimořádný, ukázněný, bez sebemenších výstřelků, z každé její fráze však bylo zjevné, s jak ohromnou vnitřní silou a nadhledem krotí a usměrňuje svoji živelnou muzikálnost. Orchestr doprovázel s působivým rytmickým i výrazovým temperamentem, ale s ohromující dynamickou ohleduplností vůči sólistce, takže žádný její tón nezapadl.

Před přestávkou ještě zazněla premiéra výběru orchestrální hudby z Janáčkovy Věci Makropulos, který na návrh dirigenta Netopila sestavil a kompozičně pospojoval Tomáš Ille. V této opeře se hudba u Janáčka vůbec nejvíce podřizuje dramatickému textu a poskytuje minimum samostatných orchestrálních ploch. Ille se tohoto úskalí nezalekl a směle obnažil živelně pulsující Janáčkovo symfonické předivo prostým odstraněním zpěvních partů. Objevné to bylo především proto, že nebylo třeba jakkoliv dynamicky krotit orchestr kvůli zpěvákům. Posluchači si mohli vychutnat gejzír skladatelovy neposedné invence. Tato koncepce konvenuje Netopilově zálibě v pilování sebemenších detailů a zvýrazňování impresionistického charakteru hudby. Mohl také stejně jako o dva dny dříve v Káti Kabanové předvést nekompromisní rytmickou údernost i ve vysokých tempech. A pěkně nahlas!

orchestre de la Suisse Romande_15_11_Olbrzymek_03

Suita sama poněkud překvapivě vynechala předehru a mohla působit rušivě pro znalce Věci Makropulos, kteří si k jednotlivým úryvkům automaticky přiřazují zpěv a konkrétní dramatické situace. Nejprve přišel průřez hudbou doprovázející milostná vzplanutí Alberta Gregora z 1. a 2. jednání a pak mozaika dramatických situací okolo Emilie Marty ze 2. a především závěrečného 3. jednání, ovšem bez chronologie, což sice u koncertní prezentace orchestrálního doprovodu není nutně výtka. Trochu to přesto zabolelo, když byl souvisle prezentovaný katarzní závěr opery s existenčním prozřením hrdinky utnutý před hymnickou orchestrální dohrou a „děj“ byl vržen o dobrých patnáct minut nazpět k opilé vzpouzející se podvodnici – a tam už zůstal. Vytkl bych snad jen banální závěr suity. Šlo sice jen o pár taktů, ty ale jako jediné z celé Illeho koláže nebyly Janáčkovy; ten ve svých operách zakončoval každý akt s nebývalou rafinovaností.

Po přestávce zazněly oblíbené Musorgského Kartinki v „monopolní“ orchestraci Maurice Ravela. V porovnání s první polovinou večera se nejednalo o hráčsky náročný úkol. Titěrně realistické hudební obrazy byly podány z až intimní blízkosti, často ve spodních dynamických krajnostech, jako by skladatelem hudebně zachycená obrazárna byla opuštěná, bez návštěvníků a ve ztemnělém světle. Sehrané a barevně sladěné žestě zněly v Promenádách i v závěru takřka jako varhany. Dřeva vynikla v sólových vstupech i v náročných ozdobách Kuřátek. V hádce Dvou Židů se ukázala Netopilova záliba v nasazování rychlých temp v technicky náročných a rytmicky komplikovaných pasážích, trumpetista však obstál znamenitě. Přesto v Kartinkách poněkud opadlo napětí z první půle a nedostavila se ani děsivá údernost Baby Jagy a Velké brány kyjevské. Lze to přičíst za všech okolností zpěvným žesťům a nepříliš vyčnívajícím bicím. Je to spíše věc fixace na barevnost zvuku než interpretační nedostatek a rozhodně jde o záměr. V případě Musorgského nicméně jde o značný stylový odklon. Mezi bicími byl i skutečný zvon, nikoliv obvyklý tyčový. Ani on nehrál bůhvíjak nahlas, zato se však několikrát samovolně rozezněl a po odsazeních přezníval.

15. 11. 2022 v 19 hodin, Janáčkovo divadlo, Brno

Orchestr románského Švýcarska (Orchestre de la Suisse Romande)

Dirigent: Tomáš Netopil, Housle: Viktoria Mullova

Dmitrij Šostakovič: Koncert pro housle a orchestr č. 1 a moll, op. 77

Leoš Janáček: Suita z opery Věc Makropulos – premiéra (navržena Tomášem Netopilem, upravil Tomáš Ille)

Modest Petrovič Musorgskij: Obrázky z výstavy (instrumentace Maurice Ravel)

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více