Znásilnění ubohé Jenůfy inscenací olomouckého divadla

Znásilnění ubohé Jenůfy inscenací olomouckého divadla

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková,
a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).

Již při vstupu do sálu bylo jasné, že se nebude jednat o tradiční pojetí. Scénu překrýval velký obraz vycházející z díla The Great Wall of Vulva Jamieho McCartneyho, který zobrazuje čtyřicet různých obrázků ženského přirození. Režisérka Veronika Kos Loulová se pokusila příběh aktualizovat a vložit ho do dnešní doby. Výsledek ale neobstál. Místo citlivého vytažení feministické problematiky z libreta, která tam svým způsobem bezesporu je (koneckonců jako v mnohých z Janáčkových oper), rozhodla se Loulová na dílo násilně napasovat moderní feminismus. To se nejvíce projevilo přibližně v polovině druhého dějství, kdy se z reproduktorů začaly ozývat hesla odsávačka, mast na bradavky, rozkousané bradavky a další. Přibližně dvouminutová kompilace těchto hesel absolutně narušila kontinuitu Janáčkovy hudby a opeře vyloženě uškodila. Podobné narušení přišlo i v dějství prvním, kdy herci na pódiu přednášeli výňatky z dobových kritik a autentické citáty klientek organizace Úsměv mámy. Tento vstup byl přirozenější a vkusnější, přesto se do opery nehodil. Jako nejtemnější místo nastíněného režijního konceptu lze označit závěr inscenace, který byl oproti Janáčkovu původnímu vyznění kompletně pozměněn. Po skončení Janáčkovy hudby přišlo na pódium elektropopové uskupení VIAH, které bez nadsázky rozjelo diskotéku. Původně jemný nádech jejich hudby se totiž v průběhu změnil v taneční, přičemž herci na pódiu předváděli různé kreace. Takhle Jenůfa končit nemá a jednalo se o nepovedený tah. Zvláštně vyzněla i scéna v prvním dějství, kdy do vesnice přicházejí muzikanti a s nimi Števa. Herci se snažili tancovat moderně, jako by byli v klubu, velké části to ale moc nešlo. K Jenůfě několikrát během inscenace přišlo pár neurčitých ženských postav, které měly pravděpodobně znázornit, že není na své problémy sama. Tento prvek byl zajímavý a inscenaci nepoškodil. Přinejmenším diskutabilní byly také výrazné škrty v původní hudbě. Z děje zmizelo pár postav a sám závěr, jak už bylo zmíněno, byl pozměněný až nevkusně. Režisérka publikum ochudila o nečastou příležitost slyšet neseškrtanou Její pastorkyni v původní verzi z roku 1904 a porovnat jí s verzí nejhranější.

Scéna Iriny Moscu byla z velké části soustředěna do vyvýšeného, zářivkami ohraničeného kvádru, jehož interiér, stejně jako barva zářivek, se v jednotlivých dějstvích lehce proměňoval. V prvním dějství znázorňoval moderně zařízenou kuchyň/jídelnu, v dějství druhém pokoj Jenůfy a ve třetím dějství zahradu. Část děje, kdy byl na scéně i sbor, se odehrávala i před kvádrem. Scéna připomínala ukázky pokojů v obchodním řetězci Ikea, ve výsledku to však nebylo špatné. Kdyby si Veronika Kos Loulová odpustila výše zmíněné aspekty, jednalo by se o docela povedenou inscenaci, neboť se scénou samotnou nezacházela zle. Moscu byla taktéž autorkou kostýmů, které nebyly složité ani výrazné. U hlavních postav vycházely z estetiky oblékání 21. století. Například Jenůfa byla v prvním dějství oděna do černých kalhot a černého trika, později do světlého domácího oblečení. Design kostýmů se snažil o kostýmní propojení Jenůfy a Kostelničky vždy alespoň jedním prvkem. Števa se na scéně objevoval v hnědých kalhotách a kožené bundě, Laca v lehce variovaném kostýmu béžových kalhot a hnědé mikiny. Sbor byl z velké části oblečen do ženských kostýmků a pánských obleků.

Orchestr pod vedením dirigentky Anny Novotné Peškové se již od začátku potýkal s problémy s intonací, které byly slyšitelné zejména u houslí a žesťové sekce. Rozhodně nelze říci, že orchestr neladil celou dobu, často se jednalo pouze o krátký moment. Výrazné intonační zádrhely se ovšem v průběhu inscenace vracely. Oproti tomu sekce dřevěných dechových nástrojů hrála dobře a v rámci orchestru ji lze bezesporu označit za nejsilnější. Dirigentkou volená tempa také nebyla vždy nejšťastnější a několikrát došlo i k rytmickému rozhození, například hned na samém začátku. Sbor pod vedením Michaela Dvořáka byl připraven dobře. K výraznějšímu zaváhání došlo pouze v místě „My vás dlouho zabavovat nebudem“ ze třetího dějství, kde intonace čistá nebyla. Ostatní pasáže pak vyzněly v pořádku, podobně jako u sezpívání s orchestrem nebylo špatné.

Za nejsilnější část inscenace lze bezesporu označit výkony sólistů. Zpěv Barbory Perné v roli Jenůfy se sice občas ztrácel v celkovém zvuku, třeba když hrál orchestr v silnější dynamice. Přesto zpívala intonačně čistě. Pouze na některých z nejvyšších tónů jí intonace lehce ujela. Josef Moravec (Laca) a Raman Hasymau (Števa) naopak disponovali velice silnými hlasy a až na několik drobností byl jejich zpěv dobrý. Za hvězdu inscenace lze označit Elišku Gattringerovou, která se s náročným partem Kostelničky vypořádala více než povedeně. I výkony představitelů menších rolí byly velmi dobré. Sólisté dobrý zpěv také doplnili povedeným hraním. Srozumitelnost textu ale byla průměrná. Kvůli dostupným titulkům to ovšem nepředstavovalo výraznější problém.

Opsané uchopení Jenůfy bylo nešťastné, zejména co se režie týče. Inscenace si ubohou Jenůfku vzala za rukojmí a snažila se na ni za každou cenu naroubovat moderní feminismus. Vyškrtání pasáží, pofidérní mluvené vložky a absurdní závěr paradoxně neublížily jen Janáčkově opeře samotné, ale také dost možná původnímu režijnímu záměru. Feministická témata, zde reprezentována především problematikou poporodní deprese, je důležité akcentovat a mluvit o nich, co možná nejvíce. Jejich spojení s Janáčkovou Jenůfou ovšem nefungovalo a spoustu lidí od pochopení těchto témat spíše odvrátí. Přerušením Janáčkovy hudby různými hesly a úpravou vyznění samotné opery ukázala Veronika Kos Loulová, že k Janáčkovi a jeho opeře nemá žádný respekt. Muselo chtít hodně odvahy, přivézt tuto verzi Jenůfy do Brna. Výhrady mám ovšem i k chování části publika, které si mohlo nějaké komentáře odpustit, anebo si je nechat alespoň za závěr. Za zmínku stojí také fakt, že jméno autora uměleckého díla, které bylo na samém začátku nevkusně umístěno před scénou, bylo v programu k inscenaci napsáno s chybou, což celou absurditu kroku ještě podtrhuje.

Leoš Janáček: Jenůfa (Její Pastorkyňa), verze 1904

libreto: Leoš Janáček podle stejnojmenného dramatu Gabriely Preissové

Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB

dirigentka a hudební nastudování: Anna Novotná Pešková

režie: Veronika Kos Loulová

dramaturgie: Marta Ljubková

scéna: Irina Moscu

kostýmy: Irina Moscu

světla: Fiammetta Baldiserri

sbormistr: Michael Dvořák

osoby a obsazení:

Jenůfa – Barbora Perná

Kostelnička – Eliška Gattringerová

Laca Klemeň – Josef Moravec

Števa Buryja – Raman Hasymau

Stařenka Buryjovka – Sylva Čmugrová

Stárek – Jiří Přibyl

Karolka – Helena Beránková

Barena – Anna Moriová

kapela VIAH

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Nejčtenější

Kritika

Jedním z největších lákadel letošního ročníku Expozice nové hudby bylo bezpochyby uvedení skladby Communicating Vessels v okouzlujících prostorách vodojemů na Žlutém kopci. Společné dílo Radima Hanouska (*1971), Michala Wróblewského (*1988), Františka Chaloupky (*1981), Iana Mikysky (*1994) a Kristýny Švihálkové (*1997) zaznělo ve čtvrtek 17. října v podání skladatelů samotných ve světové premiéře. Kompozice Communicating Vessels (Spojené nádoby) vznikla na objednávku festivalu a byla vytvořena speciálně pro prostor brněnských vodojemů. Spojené nádoby tematizují a „oslavují“ uchovávání látek různých fyzikálních skupenství, které se staly samozřejmostí našeho každodenního života až do míry, že je téměř nevnímáme. Za nádobu je také možné označit člověka vnímajícího a myslícího, jehož mysl může být naplněna různým obsahem. Za spojení nádob by se pak také dalo považovat spojení pěti muzikantů–skladatelů v tomto jedinečném projektu.   více