Zuby nehty a Kusy: osvědčené rituály v oprášeném kabátě

Zuby nehty a Kusy: osvědčené rituály v oprášeném kabátě

Zuby nehty přišly po patnácti letech s novým řadovým albem Kusy. Stejně se ale zdá, jako by od minulého Loď odplouvá z roku 1999 uplynul rok, dva a kapela zpracovávala materiál z jedné várky a koneckonců i se stejnými lidmi.

Album začne hrát a srdce dávného příznivce kapely se zatetelí blahem. Pořád ten stejný zvuk, stejně mladě znějící hlasy, místy až s náznakem dětsky naivní výslovnosti, jednoduché, ale charakteristicky složené písničky. Hravé texty, které dokážou vyhmátnout podstatu drobných pozorování s nelítostnou přímostí a přitom s nikdy nemizící poezií. Jádro kapely zůstává stejné a stejný je i producent Miroslav Wanek, s nímž jsou Zuby nehty evidentně spokojené a dobře si s ním rozumějí.

Najdou se, ztratí se, minou se, vrátí se

Tak se zpívá v písničce Lišky a dalo by se to vztáhnout na celou dráhu kapely od prazačátků jménem Plyn přes Dybbuk až k Zubům nehtům, které trvají dodnes. Členky „tvrdého jádra“ se našly už v roce 1981, ztrácely se porůznu, ještě z Dybbuku do bočního projektu Panika s popovějšími ambicemi, až se setkaly v Zubech nehtech, kterým se původně načatý tvar povedlo ustálit a zatím i víceméně zakonzervovat. Jejich staré nahrávky mi znějí spíš v uších a paměť je klamná, ale mezi remasterovaným albem Dítkám a novinkovými Kusy se hledají rozdíly jen velmi těžko. Dokonce bych řekl, že snaha udělat to stejně jako za starých časů je úplně vědomá. Nové publikum se tu určitě cíleně nehledá, spíš se spoléhá na osvědčené postupy. Ty jsou ale natolik svěží a osobité, že se s nimi dá jednoduše a se ctí vyjít, zvlášť když se vracejí po tak dlouhé době. Problém by samozřejmě nastal, kdyby kapela začala chrlit taková alba každý rok, ale tím se případně nechme do budoucna překvapit.

Návrat Zubů nehtů k aktivní tvorbě a nejen občasným návratům s přehráváním starého repertoáru je pro mě vítaný natolik, že se mi k němu vlastně dost těžko přistupuje kriticky. Je to prostě pořád všechno stejné jako dřív: zdá se, že dámy také trochu vzpomínaly a jsou ve svém osvědčeném světě spokojené. Vícehlasy a zpěv celkově se mi sice zdají přece jen o něco uhlazenější, ale punkové ukřičenosti z něj pomaličku ubývalo už dávno a přelom ke kultivovovanějšímu projevu jsem z nich zřetelně pocítil právě na albu Dítkám, když jsem ho kdysi slyšel poprvé. Bicí jsou trošku víc normální bicí než dávné frenetické bouchání à la Maureen Tucker, v klavíru je víc klidu, flétna a saxofon jsou také maličko klidnější a líp intonují, ale… ale čert to vem. Ten zdravý základ je přítomen stále.

Jistě, dalo by se maličko pohrabat v tom, že snění v Bufáči už mi k dospělým a vcelku zachovale působícím lidem příliš nesedí, nebo že Jaguár je trošičku marná variace na Tygra (ano, vím, že si toho všimne každý osel). Když se ale ocitneme na Žižkově, kde koukáme na nebe a hladíme kámen, rychle si vzpomeneme, že za tímhle světem je opravdu ještě něco víc.

Popravdě řečeno si vzpomínám na málo českých kapel, na jejichž koncerty a alba bych se vyloženě těšil a hleděl si je nenechat ujít. A to bez ohledu na své hudební preference, přece jen v čase proměnlivé. Byla v té hudbě vždy jakási osvěžující jistota, která se z ní neztratila ani po patnácti letech. A když to vydrží i dalších patnáct, vůbec nic zlého se – alespoň pro mě – nestane.

Zuby nehty: Kusy. Indies Scope 2014, celková stopáž 36 min.

Zuby nehty na Flédě, foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Skupina Zuby nehty natočila album obsahující třináct nových autorských písní. Po patnácti dlouhých letech jsou dámy zpět a pod producentským dohledem Miroslava Waneka představují album Kusy.  více

Nové řadové album natočila po letech kapela Zuby nehty, se singly z připravovaných nahrávek přicházejí Amálka K. Třebická a Kieslowski. Pilotní ukázky přinášíme k poslechu online.  více


Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více