Brněnské zahrady rozezní nová hudba

Brněnské zahrady rozezní nová hudba

Ve středu 12. června začíná Expozice nové hudby – s dramaturgem festivalu Viktorem Pantůčkem jsme se sešli v podkroví Skleněné louky, kde je současná hudba jako doma. Mluvili jsme o tom, co je to vlastně nová hudba, jak rozeznít zahradu a také trochu o čísle 13 a o vaření hub.

Jsi dramaturgem festivalu Expozice nové hudby, pojďme si ten název trošku ujasnit. Uslyšíme samé premiéry, nové písničky Lucky Vondráčkové, co je to podle tebe nová hudba?
Uvažujeme o hudbě nové s malým „n“, kterou můžeme považovat za historickou kategorii. Ve spojení s expozicí je celý festival postavený na hledání mimostojících nebo ne úplně středoproudých tendencí, samozřejmě i s reminiscenecemi do minulosti. Necítím se úplně jako dramaturg – spíš koordinátor dramaturgie. Významně spolupracujeme s Jozefem Cseresem a Jaroslavem Šťastným.

Loňský ročník byl věnován dvojitému jubileu Johna Cage, k jehož osobě se odkazuje i slavnostní zahájení. Je to pro současnou hudbu tak důležitá osobnost?
Nepochybně je důležitý. Ten odkaz vychází i z návaznosti na ročník expozice, nejen na jeho osobnost. Cageův vliv je ale nepopiratelný a dlouhodobě nacházíme v dramaturgii Expozice postupy a trendy, které na něj odkazují. To slavnostní zahájení, na kterém bude představena kuchařka Johna Cage, má ale především funkci propojení s loňským ročníkem než s Cageovou osobou.

Zaměřit se na jubileum je zdánlivě samozřejmé, ale zároveň taky strašně konzervativní a anticageovské. Má i letošní ročník nějakého klíčového autora?
Paradoxně tam určité jubileum je, ale rychle se vytratilo. Původním záměrem bylo zaměřit se na číslo 13, do toho vstupovala výrazně skutečnost, že v roce 1913 vznikla jedna z prvních kompozic postavených na náhodě, a to Erratum Musical od Marcela Duchampa. Je to tedy dílo výtvarníka, který se pustil do práce se zvukem. To vyvolalo touhu pídit se po tom, jaké to je, když hudebník pracuje s instalací. První verze dramaturgie byla postavena na tomto protipólu i střetávání. A když byl přesunut termín festivalu na červen, tak už byl jen krůček k tomu, abychom ty instalace vložili do veřejného prostoru. Jako přirozená se jevila cesta do zahrad.

Tématem letošního ročníku Expozice jsou Zvučící zahrady – co to konkrétně bude?
Existuje řada tvůrců, kteří jako součást své kompozice používají prostor. Prostor, který vytváří nebo dotváří to, čím oni do něj vstupují – to znamená svou tvorbou. Tím prostorem, který si na prvním místě představíme, je koncertní sál – ten ovlivňuje kompozici dozvukem, ale třeba také rozmístěním hudebníků. Venkovní prostor vstupuje do kompozice mnohem výrazněji, nebo se dokonce stává její bytostnou součástí. Struktura zvukových zahrad je taková, abychom pokryli širokou škálu možností, jak s tímto prostorem pracovat. Jsou tam instalace, které využívají zvuků přírody jako samplů k vytváření vlastních kompozic. To je například Lucie Vítková a v modifikované podobě se tak děje také u Michaela Prima. Jsou to tvůrci, kteří své skladby koncipují do konkrétního prostoru, a výsledek je ovlivňován všemožnými zvuky z okolí. Například Gordon Monahan pouští své skladby do dlouhých strun za pomocí rezonátoru a ty jsou zesilovány napojením na ozvučné desky klavírů umístěných v zahradě. Vibrace strun samozřejmě ovlivňují i poryvy větru, kapky deště... Jinou podobu instalace pak nabízí například Jiří Suchánek nebo Alvin Curran. U Jiřího Suchánka jsou uměle vytvořené zvuky proměňovány silou a směrem větru – jeho instalace tak má charakter hudebního nástroje. Alvin Curran rovněž pouští do prostoru uměle vytvořené zvuky, které jsou vytvořené z útržků rozhovorů nebo vaření hub s Johnem Cagem. Zvuky jsou potom umístěny do zahradního domku a ve spojení se zvukovým i vizuálním prostorem okolní zahrady – ale též se zvuky generovaným návštěvníky – vytvářejí svébytné hudební dílo.

Jak jste vybírali zahrady a objekty k ozvučení, jaká byla hlavní kritéria, jaká byla vedlejší, co bylo nepodstatné?
Hlavním kritériem byla atraktivnost daných míst. Ocitneme se ve vile Tugendhat, v Jurkovičově vile, v Janáčkově domku a v zahradě, kde Mendel křížil hrách. Dále pro nás bylo zajímavé nabídnout místa, která dříve sehrávala důležitou roli pro Brno, bývala velmi atraktivní, a dnes už o nich nikdo neví. To je příklad Hudebního pavilonu nebo zahrady pod hradbami. A vedle Zoologické zahrady, kde nemáme nic, se nabízely obě botanické zahrady.

Vedlejším tématem zmiňovaným v programu je číslo 13 – týká se to jen aktuálního letopočtu, nebo je v tom ještě něco hlubšího?
V současné chvíli už je to jenom ten letopočet a postupně jsme třináctku vlastně úplně opustili. Snad tedy budeme mít i štěstí a všechno dobře dopadne.

Zvukové instalace ozvučí několik zahrad, ale pokud vím, tak nejmíň jednu z nich budete muset založit…
Máme velkou radost, že se nám podařilo domluvit s Alvinem Lucierem. Poprvé bude natažena struna pro kompozici Music on a Long Thin Wire ve venkovním prostoru. Po dlouhém vybírání s Haukem Harderem, který v současnosti většinu Lucierových instalací realizuje, se jako nejvhodnější a vlastně jediné možné místo jevilo nádvoří Domu pánů z Kunštátu. A abychom dostáli zvučícím zahradám, tak i zde bude vytvořena drobná zahrádka, kterou si vysadí členové Filharmonie Brno.

Filharmonie Brno jako organizace Expozici pořádá, její orchestr ale odehraje jediný koncert. Nechtěl bys jej do akce zapojit víc, a třeba i její další hudební složky – například Kantilénu?
Pro nás je obrovskou možností, že Filharmonie festival pořádá a může úvodní koncert zahrát, jinak by na něj padla velká část rozpočtu. Přiznám se, že o zapojení třeba Kantilény jsem ještě neuvažoval, je to inspirativní otázka.

Spojili jste se i s jinými institucemi, výtvarníky, architekty… má letošní ročník ještě nějaké přesahy mimo hudbu a zahrady?
Letošní rok je postavený na spolupráci velkého množství institucí. Je to dáno jak umístěním instalací, tak participací na organizaci. Důležitá je pomoc a spolupráce Domu umění, Moravské galerie, Moravského zemského muzea, Mendelova muzea, Botanické zahrady a Arboreta Mendelovy univerzity, Veřejné zeleně Brno… snad jsem na nikoho nezapomněl. Jelikož většina instalací bude znít i v průběhu července, je pro nás velmi důležitá a příjemná spolupráce s Domem umění, především v rámci projektu Sochy v ulicích / Brno Art Open 2013.

Jsou nějaké skryté či zjevné vazby mezi zvukovými instalacemi a seriózními koncerty v Besedním domě?
Jsou spíš nabídkové než zjevné. Na zahajovacím koncertě bude znit hudba Pendereckého, který je vášnivý dendrolg a Albert Breier svou kompozici nazývá Les plný zvuků vzpomínek. Pro koncerty je nepochybně důležitější hudební stránka, ale v dramaturgickém konceptu mezi nimi a zahradními instalacemi pojítka jsou a nechám na posluchačích, zda budou odhalena.

Besední dům je vnímán spíš jako klasická, nehybná instituce – jak se v něm daří experimentům?
V loňském roce jsem byl velmi mile překvapen, jak současná hudba do Besedního domu patří. Ten koncertní sál byl za účelem provozování soudobé hudby postaven a je hezké toto poslání naplňovat v každé době.

Není uvádění hudby dvacátého století ve fabrikách a podobných alternativních prostorech už spíš klišé? Současná hudba přece taky potřebuje sál s dobrou akustikou...
Nepochybně je důležitější hudební stránka než mnohdy ryze formální koncept, k čemuž vystoupení v nejrůznějších akusticky nevhodných prostorech svádějí. My jsme pro zahrady vybírali skladatele, kteří s daným prostorem mají zkušenosti a kteří jej ve své tvorbě reflektují. To znamená, že zadání bylo opět bytostně hudební. Zahajovací koncert je v tomto směru jistou úlitbou. Budou se na něm hrát skladby, které by mohly být součástí běžných koncertů, ale tady bohužel většinou nebývají. Hudba druhé poloviny dvacátého století se objevuje na programu jen zřídka.

Jak dlouho ještě budeš dramaturgem Expozice – máš nějaký dlouhodobější plán, nebo rozmýšlíš každý ročník zvlášť?
Ta vlastní příprava mě vždycky hrozně baví a při průběhu Expozice jsem hrozně rád, že se to podařilo. Mnohdy mám ale při přípravách pocit, že to úplně nezvládám. Z toho plyne, že jsem příznivcem určité dramaturgické rady, kde se můžou dramaturgové pro jednotlivé ročníky střídat. Ale baví mě to, takže plánů mám pořád ještě dost.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Expozice nové hudby - Lucier – Music on a Long Thin Wire

12.6.2013, 22:00 / Dům pánů z Kunštátu

Expozice nové hudby - Graham

13.6.2013, 17:00 / Zahrada pod hradbami, park Špilberk

Expozice nové hudby - Milan Adamčiak

13.6.2013, 20:00 / Zahrádkářská kolonie na Červeném kopci / Kamenná kolonie

Expozice nové hudby - Monahan

14.6.2013, 18:00 / Vila Tugendhat

Expozice nové hudby - Harder

14.6.2013, 21:00 / Vila Tugendhat

Expozice nové hudby - Klanghimmel Team

15.6.2013, 14:00 / Jurkovičova vila

Klanghimmel Team – Sound Garden
(Bosshard, Hitz, Fommelt)

Expozice nové hudby - Curran

15.6.2013, 16:00 / Památník Leoše Janáčka

Expozice nové hudby - Miloslav Ištvan Quartett

15.6.2013, 18:00 / Besední dům

Štěpán Filípek: Poslední zápas, smyčcový kvartet dle povídky Jacka Londona A piece of Steak (2013)
Max Stern: Smyčcový kvartet „In Grief and Rage“ (1984)
Alois Piňos: 3. smyčcový kvartet (1993)
Josef Berg: Smyčcový kvartet (1968)
John Zorn: Kol nidre (1999)
Miloslav Ištvan: Zatemněná krajina, věnováno obětem 1939–1945 (1975)

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Nejčtenější

Kritika

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce