Brno má nového Dona Giovanniho

Brno má nového Dona Giovanniho

Má sedmadvacet let a je talentovaný barytonista. Jmenuje se Roman Hoza. V posledních letech se řadí k nejvíce sledovaným českým pěvcům své generace. Laureát několika mezinárodních soutěží se mimo jiné představil třeba na prestižním Salcburském festivalu či na festivalu Pražské jaro. Absolvoval Janáčkovu akademii múzických umění v Brně a roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Od letošní sezony je stálým členem souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Během ledna bude v brněnské opeře debutovat jako svůdník Don Giovanni.

Jaká byla Vaše cesta k Mozartovi?

Pro mne je Mozart největším hudebním skladatelem všech dob. Vůbec první árie, kterou jsem v životě zpíval, patřila Papagenovi z Kouzelné flétny. Doufám, že u jeho oper vydržím ještě hodně, hodně dlouho.

O roli Dona Giovanniho se říká, že je možné ji interpretovat mnoha způsoby. Jak se Vy pokusíte vyložit tuto postavu?

Rozborem donjuanství se zabývá mnoho učených statí, takže je velmi těžké postavu Giovanniho charakterizovat pár větami. Já ho vnímám jako archetyp svůdce, nebezpečného manipulátora a životního hráče.

Váš operní repertoár prozrazuje velkou věrnost Mozartovým a také Rossiniho operám. Je to taktika, držet se chytře v repertoáru 18. a počátku 19. století, nebo se určitou měrou potýkáte se „škatulkami“?

Pro mladý hlas jsou Mozart, Rossini a jim podobní autoři bezpochyby nejideálnější volbou. Jestli tou „škatulkou“ myslíte hlasový obor, tak toho bych se naopak velmi rád držel! Byť to v České republice není úplně jednoduché. Český operní trh je relativně malý a rolí v tomto hlasovém oboru tedy nabízí jen určité množství.

Občas si odskočíte i do oblasti staré hudby, spolupracujete se soubory, které se pohybují ve světě tzv. poučené interpretace. To ovšem na hlas klade poměrně jiné nároky než hudba 18. století a pozdější. Není to v rozporu s Vaším repertoárovým směřováním?

Naopak. Právě spolupráce s těmito soubory mi pomohla rozvinout interpretační a hlasové možnosti, stejně jako schopnost rychle reagovat a být hudebně pohotový. Myslím, že pro mladého zpěváka je přímo povinností se s touto hudební větví – tedy s poučenou interpretací staré hudby – alespoň základně seznámit.

Roman Hoza

Vraťme se ale ještě na chvilku k Mozartovi a Rossinimu. Jsou si po pěvecké stránce nějakým způsobem blízcí?

Oba mají svůj specifický styl, který je dobré dodržovat a ctít. Za barytonisty mohu říct, že Rossini je většinou rozsahově a technicky náročnější. Mozart ale zase vyžaduje eleganci a cit pro každou frázi, protože do každé vtělil svou genialitu.

Od této sezony jste stálým členem souboru Janáčkovy opery v Brně. Není to proti současnému trendu udržet si nezávislost a být na volné noze?

Jsem rád, že jsem si vybral stálé angažmá. I vzhledem k mému věku je dobré, že mám možnost rozšířit si repertoár a zároveň zůstat v klidu na jednom místě kvůli rodině. Navíc se mi v Brně hodně líbí a Janáčkova opera je podle mě skutečnou špičkou mezi českými operními domy.

Co Vás vůbec přivedlo na dráhu operního pěvce?

Velkou zásluhu na tom má moje první učitelka zpěvu v Základní umělecké škole v Hulíně a později především zvláštní přitažlivost hudebního a hlavně divadelního světa.

Liší se svět opery, ve kterém se pohybujete, od Vašich původních představ?

Moje úplně původní představa byla samozřejmě dost romantická. Ve skutečnosti je samotná prezentace před lidmi jenom špička ledovce, je to odměna za mnoho hodin strávených u klavíru a na zkušebním jevišti.

Rok jste studoval ve Vídni a poté jste byl členem Operního studia v Düsseldorfu. Jak se člověk k takovým příležitostem dostane?

Ve Vídni jsem byl v rámci programu Erasmus. Vzhledem k obrovskému zájmu uchazečů, jsem se musel spojit přímo s profesorkou, ke které jsem chtěl jít. Jel jsem jí předzpívat. Vybrala si mne, ohromně mi pomohla a dodnes jsme v kontaktu. Do Operního studia v Düsseldorfu jsem udělal konkurz. Obecně bych řekl, že je určitě potřeba trochu štěstí, ale nejdůležitější je být připraven, když ta příležitost přijde.

Jaký to byl pocit vstupovat do míst, kde studovali Mahler, Abbado, Friedrich Gulda?

Jméno školy zůstalo, ale místo vyučování se hodně proměnilo. Pěvecká katedra vídeňské hudební univerzity je v moderní budově ve čtvrti Penzing blízko zámku Schönbrunn. Krásné místo se spoustou prostoru a zeleně, ale ne příliš historické. Duch velkých umělců a statut kulturního srdce Evropy je ale samozřejmě ve Vídni cítit na každém kroku a byl to pro mě úžasný zážitek.

V čem se studium ve Vídni lišilo od studia na JAMU?

Obecně si myslím, že především přístupem samotných studentů. Každá škola má silnější a slabší stránky, ale ve Vídni je veliká konkurence. Kdo se chce prosadit, musí opravdu poctivě pracovat. Zároveň tam mají všichni hrozně široký obzor – není problém cestovat na kurzy nebo předzpívání po celé Evropě i dál.

V Düsseldorfu jste pracoval například s Lindou Watson nebo s Davidem Syrusem. Co jste si z této spolupráce odnesl?

Mimo mnohé interpretační a technické postřehy týkající se samotného zpívání. Bylo skvělé tyto lidi vůbec osobně poznat a jít s nimi třeba na oběd. Je úžasné, když vám pak Linda Watson napíše přání k narozeninám nebo když se k vám hlásí skvělý korepetitor David Syrus na předzpívání v Covent Garden.

Studia jste dokončil a vstoupil do praxe. Kde berete inspiraci pro svůj další umělecký rozvoj?

Moc důležité je pro mě sledovat zkušenější kolegy, a to nejen při představení, ale i při zkouškách a o pauzách. Tak jsme například jednou probírali rituály a jídelníček jednoho z kolegů. Tyto věci jsou nejen nesmírně zajímavé a inspirativní, ale mnohdy i velmi humorné. Ale nemohu nejmenovat člověka, který mě „nakopnul“ asi ze všech nejvíc, jednak technicky, ale taky přístupem k pěvecké práci a schopností naslouchat. Tím člověkem je Adam Plachetka.

V prosinci jste ztvárnil čerta Marbuela ve Dvořákově opeře Čert a Káča. V březnu Vás čeká velmi zajímavá role Jaufré Rudela v Lásce na dálku současné finské autorky Kaiji Saariaho. Je to pouhé odskočení nebo postupný přesun k jinému typu repertoáru?

Marbuel byl pro mě jedním z výletů do basbarytonového repertoáru, kterých bych chtěl ovšem časem dělat co nejméně. Jaufré Rudel je naopak velmi specifická role, která mě láká svou poetičností i atmosférou celého díla.

Jak se vůbec stavíte k hudbě 21. století?

Řekl bych upřímně. Prolínání hudebních směrů v 21. století je už pro mě velmi nesrozumitelné. Ale můj vztah k moderní opeře, která jakžtakž navazuje na tradiční formy hudebního divadla, což je právě případ Lásky na dálku, je veskrze pozitivní. Myslím, že moderní opera 20. a 21. století se svými tématy a jejich zpracováním dostává až na dřeň lidských emocí. V dobré inscenaci se může stát pro diváka naprosto jedinečným vnitřním zážitkem.

Roli Jaufrého Rudela studujete již poměrně dlouho. Můžete tento part trochu přiblížit?

Part Jaufrého je velmi dlouhý, vysoko i nízko položený, rytmicky zrádný… Autorka používá k vyjádření emocí spoustu zvukových efektů, barev, jak ve sboru a v orchestru, tak i v sólových hlasech. Melodika Jaufrého partu je inspirována orientálním zpěvem.

O čem Láska na dálku je?

No přece o lásce! Trubadúr Jaufré Rudel je unaven životem a sní o krásné ženě, kterou nikdy nepotkal. Poutník, kterého potkává, mu ovšem sdělí, že jeho vysněná žena existuje. Jaufré se po dlouhém váhání vydává na cestu do Tripolisu, kde se nakonec na pokraji smrti setkává se svou láskou na dálku.

Je to tedy opera, kde se sen změní ve skutečnost. Jaký sen má Roman Hoza?

Myslím, že ty opravdové sny by se neměly říkat příliš veřejně, tak si je nechám s dovolením pro sebe. Nicméně bych si přál do budoucna hlavně spokojenost a klid v rodinném kruhu. A v práci? Snad abych byl schopen předat posluchačům a divákům emoce, kterými každá kvalitní hudba překypuje. A abychom společně odcházeli z divadla nebo z koncertu s dobrým pocitem.

Roman Hoza / © Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Nejčtenější

Kritika

Jedním z největších lákadel letošního ročníku Expozice nové hudby bylo bezpochyby uvedení skladby Communicating Vessels v okouzlujících prostorách vodojemů na Žlutém kopci. Společné dílo Radima Hanouska (*1971), Michala Wróblewského (*1988), Františka Chaloupky (*1981), Iana Mikysky (*1994) a Kristýny Švihálkové (*1997) zaznělo ve čtvrtek 17. října v podání skladatelů samotných ve světové premiéře. Kompozice Communicating Vessels (Spojené nádoby) vznikla na objednávku festivalu a byla vytvořena speciálně pro prostor brněnských vodojemů. Spojené nádoby tematizují a „oslavují“ uchovávání látek různých fyzikálních skupenství, které se staly samozřejmostí našeho každodenního života až do míry, že je téměř nevnímáme. Za nádobu je také možné označit člověka vnímajícího a myslícího, jehož mysl může být naplněna různým obsahem. Za spojení nádob by se pak také dalo považovat spojení pěti muzikantů–skladatelů v tomto jedinečném projektu.   více